Bästa budget/mid-range 1440p skärm

Permalänk

Bästa budget/mid-range 1440p skärm

Jag har precis skaffat ett 1440p-bygge och ska nu skaffa en 1440p skärm till det. GPUn jag har är en ”rx 9060 xt 16gb” så vill få ut så mycket av skärmen (hdr, adaptive sync osv) med gpun. Jag kan spendera runt 3500kr på skärmen så har en ganska strikt budget, men inte värst. Jag har researchat lite och vad jag kan hitta så är denna: https://www.dustinhome.se/product/5020033919/alienware-aw2724... den typ överlägset bästa skärmen i den prisklassen. Vill bara kolla om det stämmer? Eller om det finns bättre altenativ för under 3500kr?

Permalänk
Hedersmedlem

Skärmen har i princip inte HDR-stöd. Tekniskt sett ja, men inget som gör någon direkt nytta. Enligt RTINGS blir kontrasten rent av sämre i HDR-läget.

Är det något som är viktigt så finns inte många i den prisklassen (de flesta HDR-skärmarna kostar i regel det dubbla och uppåt). AOC Q27G3XMN ska vara rätt bra för priset, men det är c:a 4300 kr.

Om HDR inte är viktigt blir det en helt annan grej egentligen, där man kan få en skärm som är bättre på annat som rörelseprestanda. Och i det läget är skärmen du länkar helt OK.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Skärmen har i princip inte HDR-stöd. Tekniskt sett ja, men inget som gör någon direkt nytta. Enligt RTINGS blir kontrasten rent av sämre i HDR-läget.

Är det något som är viktigt så finns inte många i den prisklassen (de flesta HDR-skärmarna kostar i regel det dubbla och uppåt). AOC Q27G3XMN ska vara rätt bra för priset, men det är c:a 4300 kr.

Om HDR inte är viktigt blir det en helt annan grej egentligen, där man kan få en skärm som är bättre på annat som rörelseprestanda. Och i det läget är skärmen du länkar helt OK.

okej, konstigt kollade på flera reviews osv på denna skärm och hdr verkade funka hyfsat och andra specifikationer som gjorde den bra. Men rtings brukar ju vara rättså träffsäkra så.. Inte säker jag lyckas skrapa ihop tillräckigt till den där AOC skärmen (har sett att den ska vara den bästa ”budget” skärmen) men skulle du säga Alienware skärmen är bäst under 3500 spänn annars?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag lyckades faktist skrapa ihop så jag har råd med AOC-skärmen. Jag har inte så bra koll på Adaptive sync, den skärmen står ju att den har freesync premium pro, vilket AMD-grafikkort stödjer? Jag bestämde mig i sista stund här (beställde mitt databygge idag) för att istället köra med GPUn rtx 5070 ist. Är skärmen en dålig match till nvidia eller går det att lösa adaptive sync på annat sätt? vet inte hur dedär funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackarias Stenmark:

Jag lyckades faktist skrapa ihop så jag har råd med AOC-skärmen. Jag har inte så bra koll på Adaptive sync, den skärmen står ju att den har freesync premium pro, vilket AMD-grafikkort stödjer? Jag bestämde mig i sista stund här (beställde mitt databygge idag) för att istället köra med GPUn rtx 5070 ist. Är skärmen en dålig match till nvidia eller går det att lösa adaptive sync på annat sätt? vet inte hur dedär funkar

Både Nvidia och AMD ska fungerar ihop med VRR på den där AOC skärmen.

Permalänk
Medlem

@Zackarias Stenmark: Tänk på att AOC-skärmen har VA-panel. Dell:en har IPS så spelar du snabba shooters kanske IPS är att föredra.

LG UltraGear 27GS85Q är en annan populär och hyfsat vältestad modell med liknande specs, andling uppföljare till GP850 som är vältestad och har överlag god kvalitet!

Länk Prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13567480

Permalänk
Skrivet av edson:

@Zackarias Stenmark: Tänk på att AOC-skärmen har VA-panel. Dell:en har IPS så spelar du snabba shooters kanske IPS är att föredra.

LG UltraGear 27GS85Q är en annan populär och hyfsat vältestad modell med liknande specs, andling uppföljare till GP850 som är vältestad och har överlag god kvalitet!

Länk Prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13567480

cs2 är mitt go-to men kör i stort sett alla spel. spelar lika mycket story-spel med krävande grafik. Vad jag såg på rtings så har AOC skärmen bra response time, dock på MU har den rättså medioker. Skärmen känns typ perfa annars, så vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Permalänk
Medlem

cs2 är mitt go-to men kör i stort sett alla spel. spelar lika mycket story-spel med krävande grafik. Vad jag såg på rtings så har AOC skärmen bra response time, dock på MU har den rättså medioker. Skärmen känns typ perfa annars, så vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Tycker Monitors Unboxed-recensionen var övervägande positiv så har du budgeten tycker jag absolut du ska testa AOC:n!

Permalänk
Medlem

Jag är vaäldigt nlöjd med MSI MAG 27CQ6F (HDR-märkt enligt bild i.a.f. och MSI's produktsida)
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskjerm/gamingskjerm-...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om Xiaomi G27Qi?

Permalänk
Skrivet av Ebbelito:

Någon som vet något om Xiaomi G27Qi?

Den ser riktigt bra ut på rtings reviews, hmm ksk kan vara ett altenativ istället för aoc skärmen

Permalänk
Skrivet av edson:

Tycker Monitors Unboxed-recensionen var övervägande positiv så har du budgeten tycker jag absolut du ska testa AOC:n!

vad tror du om https://www.amazon.se/dp/B0D7VZCP6S/ref=asc_df_B0D7VZCP6S1751... annars? Den har ips, bra hdr och hz, ser bra ut överlag. Finns även på lager så kan spara både tid och nån hundralapp?

Permalänk
Medlem

@Zackarias Stenmark: Ingen koll på den. Generellt lite skeptisk till "Kinaskärmar" men mer personlig åsikt.

Permalänk
Skrivet av edson:

@Zackarias Stenmark: Ingen koll på den. Generellt lite skeptisk till "Kinaskärmar" men mer personlig åsikt.

såg bra ut men den verkar ha ett välkänt problem om red tint elr nått sånt som är jättevanligt och icke-fixbart så blir nog inget av det

Permalänk
Medlem

Jag beställde nys AOC Q27G4XF. Ger en update vad jag tycker när jag får den.

Permalänk
Medlem

Denna tycker jag verkar mycket intressant.

https://www.philips.co.uk/c-p/27M2N3501PA_00/fast-ips-gaming-...

IPS och 0,3 ms responstid.
Men finns nog inte att få tag på ännu.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Trådskaparen skriver att de vill ha en HDR skärm. Så det är ju en bra idé om folk läser den delen då ingen hittills har länkat till en.

För hdr krävs alltså local dimming och detta hittar man endast i Mini LED skärmar som AOC Q27G3XMN eller andra modeller från andra tillverkare.

Det kommer snart två uppföljare till Q27G3XMN, båda har redan släppts i Asien, den ena i USA, båda med 1152 zoner istället för 336. Den ena med 180hz och ej justerbar fot och den andra med 240hz med justerbar fot. Kan vara värt att vänta. Hardwareunboxed har recenserat den utan justerbar fot.

Xiaomi G Pro 27i är en okej skärm om man får en med rätt firmware från fabrik. Men har mer blooming än AOC modellen, däremot har AOC modellen VRR flimmer och även flimmer på grund av dess få zoner i mörka miljöer, något som nämns i Hardwareunboxed recension för Q27G3XMN modellen.

Nackdelen med AOC skärmen är ju dess VA panel om man spelar på en högre nivå. Annars är skärmen helt godkänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Trådskaparen skriver att de vill ha en HDR skärm. Så det är ju en bra idé om folk läser den delen då ingen hittills har länkat till en.

Står HDR på den jag länkade ovan.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av srgb:

För hdr krävs alltså local dimming och detta hittar man endast i Mini LED skärmar som AOC Q27G3XMN eller andra modeller från andra tillverkare.

Det kommer snart två uppföljare till Q27G3XMN, båda har redan släppts i Asien, den ena i USA, båda med 1152 zoner istället för 336. Den ena med 180hz och ej justerbar fot och den andra med 240hz med justerbar fot. Kan vara värt att vänta. Hardwareunboxed har recenserat den utan justerbar fot.

Xiaomi G Pro 27i är en okej skärm om man får en med rätt firmware från fabrik. Men har mer blooming än AOC modellen, däremot har AOC modellen VRR flimmer och även flimmer på grund av dess få zoner i mörka miljöer, något som nämns i Hardwareunboxed recension för Q27G3XMN modellen.

Nackdelen med AOC skärmen är ju dess VA panel om man spelar på en högre nivå. Annars är skärmen helt godkänd.

när förväntas de två uppföljarna att komma till sverige? eller är d svårt att säga

Permalänk
Skrivet av srgb:

På rtings och andra tester verkar aoc-skärmen vara rättså snabb så att det är VA paneler sprollar det ändå?
Och den där Xiaomi, är det red-tint problemet du syftar på att man kan undvika om man får rätt firmware?

Permalänk
Medlem

Långt ifrån nån skärmexpert men jag är väldigt nöjd med den här som jag fick på rea för 2990:-

https://www.inet.se/produkt/2225169/asus-27-tuf-gaming-vg27aq...

Finns ganska ofta reor på skärmar så värt att vänta på IMO

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Skrivet av Daniel H.:

Långt ifrån nån skärmexpert men jag är väldigt nöjd med den här som jag fick på rea för 2990:-

https://www.inet.se/produkt/2225169/asus-27-tuf-gaming-vg27aq...

Finns ganska ofta reor på skärmar så värt att vänta på IMO

den har ingen riktig hdr, bra hdr för så billigt som möjligt är det bäst med mini-led skärmar, som oftast går för minst 4000 spänn

Permalänk
Medlem

På rtings och andra tester verkar aoc-skärmen vara rättså snabb så att det är VA paneler sprollar det ändå?
Och den där Xiaomi, är det red-tint problemet du syftar på att man kan undvika om man får rätt firmware?

Här har du exempel på nackdelarna med VA

Modellen i fråga har även en del flimmer när VRR är aktiverat ihop med local dimming.

Jag hade bitit i plånboken och väntat på att de nya modellerna kommer till europa eller sverige, vet inte när de kommer, europa är alltid sist när det kommer till skärmar från AOC. Ett alternativ är att man sparar pengar ett lite längre tag, om det nu inte är bråttom såklart, och köper en oled skärm för kring 6000 kr på rea i stället.

Kan annars vara värt att ta hem en Q27G3XMN eller G Pro 27i, finns även en rätt bra IPS modell från Acer men den har en liten fläkt i sig, och testa, är du inte nöjd är det bara skicka tillbaka.

Permalänk
Skrivet av srgb:

Här har du exempel på nackdelarna med VA
https://youtu.be/h7n4i5jAEk8?t=3593

https://youtu.be/h7n4i5jAEk8?t=3615

Modellen i fråga har även en del flimmer när VRR är aktiverat ihop med local dimming.

Jag hade bitit i plånboken och väntat på att de nya modellerna kommer till europa eller sverige, vet inte när de kommer, europa är alltid sist när det kommer till skärmar från AOC. Ett alternativ är att man sparar pengar ett lite längre tag, om det nu inte är bråttom såklart, och köper en oled skärm för kring 6000 kr på rea i stället.

Kan annars vara värt att ta hem en Q27G3XMN eller G Pro 27i, finns även en rätt bra IPS modell från Acer men den har en liten fläkt i sig, och testa, är du inte nöjd är det bara skicka tillbaka.

tror jag kommer köra på en Q27G3XMN. Om VA hade varit en så pass stor nackdel för fps spel hade det nog varit mer välkänt. hade som sagt bra snabbhet på rtings med.
Vad var det för acer ips modell du syftade på? inte lyckats hitta den

Permalänk
Medlem

Hrreguds jag får ångest av att bara tänka på att köpa skärm.
Pixelgaranti.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ch1llone:

Hrreguds jag får ångest av att bara tänka på att köpa skärm.
Pixelgaranti.

Man har ju alltid ångerrätt vid distansköp, om inte annat.
Hur vanligt är döda pixlar, dock? Jag har aldrig haft en enda död (sub)pixel på en skärm i mitt liv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vill man få mest skärm för pengarna så är det begagnat som gälller som marknaden här, blocket eller Tradera som gäller. Har 3st 1440p 27tum IPS som går från 165hz till 270hz som jag har köpt från respektive ställe och de fungerar hur bra som helst inga döda pixlar eller annat fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Skrivet av Patrik356b:

Står HDR på den jag länkade ovan.

Samma på den jag länkade till:

”High Dynamic Range (HDR) for more lifelike colourful visuals”
https://www.philips.co.uk/c-p/27M2N3501PA_00/fast-ips-gaming-...

Vem är det som ska läsa?
Men visst, den verkar inte ha ”local dimming”. Men påstås ändå ha HDR? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

över budget men ger en helt annan dimension.

https://www.amazon.se/Philips-Evnia-27M2N8500AM-FreeSync-Comp...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk