Samlingstråd LG OLED 2024 (A4/B4/C4/G4/Z4)

Permalänk
Medlem

Beställt en C4 77" från LG, Sverige. Vad otroligt skönt att äntligen ha velat klart! Har fö redan sålt iväg min Sony till en kompis för till ett, för honom bra pris!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NR200P. 5700X3D. ASUS B550-I. 32GB 3600 CL16.
RTX 3070.

Permalänk
Medlem

Det är samma TV. Ev. har de olika försäljningskanaler ute hos återförsäljarna, dvs Elgiganten, Power etc. men spelar ingen roll om du köper direkt från LG.

OLED65B4ELA verkar ha ett Soundbar-erbjudandet kopplat till sig så är man intresserad av det bör man välja den modellen då.

Det som ev. kan skilja sig är färg & nyansen på bakstycket av TV:n men den tittar man ju förhoppningsvis inte på så ofta

Om köp är aktuellt, glöm inte att lägga in Benify-rabattkoden och registrera dig som medlem för att få ner priset ytterligare till
12 339,18kr

Rabattkod:
BENI25_ALLALG

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är samma TV. Ev. har de olika försäljningskanaler ute hos återförsäljarna, dvs Elgiganten, Power etc. men spelar ingen roll om du köper direkt från LG.

OLED65B4ELA verkar ha ett Soundbar-erbjudandet kopplat till sig så är man intresserad av det bör man välja den modellen då.

Det som ev. kan skilja sig är färg & nyansen på bakstycket av TV:n men den tittar man ju förhoppningsvis inte på så ofta

Om köp är aktuellt, glöm inte att lägga in Benify-rabattkoden och registrera dig som medlem för att få ner priset ytterligare till
12 339,18kr

Rabattkod:
BENI25_ALLALG

Tror vi B4 för 12 339,18 kr och C4 för 14 985,18 kr från LG själva med rabattkod är det bästa vi kommer få på ett tag? Eller ska man sitta lugnt i båten och vänta på andra butiker?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

@Wifi: Tror jag aldrig sett lägre priser via återförsäljare på dessa modeller förutom vid enstaka event (Power Live), butiksöppningar (Webhallen) eller "drops" (Inet). Kanske missat något men sällsynt är min uppfattning.

Har du inte bråttom eller är i akut behov av ny TV så är det läge att invänta årets Black Friday då B5/C5 lär få sina första större sänkningar och reor. Tror dock inte det kommer vara såhär lågt men kanske 16-17k för 65" C5 känns rimligt vilket det kanske är värt med tanke på att det är en nyare modell också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Wifi: Tror jag aldrig sett lägre priser via återförsäljare på dessa modeller förutom vid enstaka event (Power Live), butiksöppningar (Webhallen) eller "drops" (Inet). Kanske missat något men sällsynt är min uppfattning.

Har du inte bråttom eller är i akut behov av ny TV så är det läge att invänta årets Black Friday då B5/C5 lär få sina första större sänkningar och reor. Tror dock inte det kommer vara såhär lågt men kanske 16-17k för 65" C5 känns rimligt vilket det kanske är värt med tanke på att det är en nyare modell också.

Tack för snabbt svar! Tänkvärt.

Jag har inget akut behov mer än att nuvarande LED-tv sjunger på sista versen med några döda pixlar och ojämn bakgrundsbelysning vid vitt på skärmen. Sedan var budgeten max 10 000 kr från början även om jag nu lyckats pusha den till närmare 12 000 kr efter diskussioner med sambon om detta extrapris. Det kan bli svårt att skramla ihop till ytterligare 4-5000 kr där.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag har inget akut behov mer än att nuvarande LED-tv sjunger på sista versen med några döda pixlar och ojämn bakgrundsbelysning vid vitt på skärmen. Sedan var budgeten max 10 000 kr från början även om jag nu lyckats pusha den till närmare 12 000 kr efter diskussioner med sambon om detta extrapris. Det kan bli svårt att skramla ihop till ytterligare 4-5000 kr där.

Förstår! Svårt att bestämma åt dig men att tror att det kommer vara svårt att hitta en bättre deal på 65" OLED i närtid så i min bok bara att slå till!

Hittar inte så många reviews på B5 ännu då det är ny modell men B3 (2023) vs B4 (2024) hade en del förbättringar, bland annat 4 HDMI vs 2 som alla klarar 4K/120 och bättre ljusstyrka i HDR.

Nu tror jag att B5 vs B4 blir mer av en inkrementell uppdatering.

Tror och hoppas att sambon ändrar uppfattning och tyckte det var värt det när hon (förhoppningsvis) tappar hakan när hon får se nya TV:n 🥳

Lycka till med beslutet och valet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Köp en B4, jag har en B1 och har varit nöjd sen dag 1 och fortsätter bli förvånad hur bra bild det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köp en B4, jag har en B1 och har varit nöjd sen dag 1 och fortsätter bli förvånad hur bra bild det är

Tänk på att på B4 sitter fötterna ute vid kanterna på tv:n vilket inte passar alla, c4 har fot i mitten.

Permalänk
Medlem

Jag är lite inne på en C4 42" som datorskärm. Avråds det eller fungerar det bra? Vad behöver man tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag är lite inne på en C4 42" som datorskärm. Avråds det eller fungerar det bra? Vad behöver man tänka på?

Låter som en toppenidé så länge du har plats!

Läs gärna detta omfattande test / recension som förvisso är för C2 42" men i praktiken samma TV!
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Som guiden tar upp i sektion 4 så bör du ha en modern GPU för att kunna dra full nytta och fördel av TV:n.

Kortfattat: GPU-kraven för LG 42C2 och 4K/120

HDMI med FRL 48 Gbps används
Certifierad Ultra High Speed-HDMI-kabel
Nvidia RTX 3000 och nyare
AMD RX 6000 och nyare
Äldre grafikkort kräver kompromisser eller omvägar som i sin tur har kompromisser
LG 42C2 är en TV och använder därför inte Displayport
Macar når inte 4K/120 pga av att Apple är Apple

Du kan köpa en C4 42" direkt via LG med rabattkod länkad tidigare i tråden för cirka 8370kr, ett bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Läs gärna detta omfattande test / recension som förvisso är för C2 42" men i praktiken samma TV!

Som guiden tar upp i sektion 4 så bör du ha en modern GPU för att kunna dra full nytta och fördel av TV:n.

AMD RX 6000 och nyare
Äldre grafikkort kräver kompromisser eller omvägar som i sin tur har kompromisser

Du kan köpa en C4 42" direkt via LG med rabattkod länkad tidigare i tråden för cirka 8370kr, ett bra pris!

Ojoj, toppenbra tips. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Förstår! Svårt att bestämma åt dig men att tror att det kommer vara svårt att hitta en bättre deal på 65" OLED i närtid så i min bok bara att slå till!

Hittar inte så många reviews på B5 ännu då det är ny modell men B3 (2023) vs B4 (2024) hade en del förbättringar, bland annat 4 HDMI vs 2 som alla klarar 4K/120 och bättre ljusstyrka i HDR.

Nu tror jag att B5 vs B4 blir mer av en inkrementell uppdatering.

Tror och hoppas att sambon ändrar uppfattning och tyckte det var värt det när hon (förhoppningsvis) tappar hakan när hon får se nya TV:n 🥳

Lycka till med beslutet och valet!

Tackar, tackar. Kanon! Slog till kort därefter och fick nyss e-post med leveransbekräftelse. Min sprillans nya B4 dyker förhoppningsvis upp redan denna vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade ju problem med att ingen signal hittades via hdmiportarna men det löste sig via en hard reset, kollade med chatgpt ang firwaren, jag har 23.23.05 som ska vara den senaste, ska vara bland de första som fått den enligt chatgtp. Nu fungerar mitt tv tittande om tvn är ok ang spelande vet jag ej, men det är ointressant för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

AMD RX 6000 och nyare

Hur får man 8370? Jag får 8541 med koden BENU25_ALLALG.
Hur som, hur fan ska jag övertyga frugan att detta är ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Hur får man 8370? Jag får 8541 med koden BENU25_ALLALG.
Hur som, hur fan ska jag övertyga frugan att detta är ett bra köp?

Du måste registrera dig som LG-medlem samt logga in för att få 2% extra rabatt och få totalpriset 8370kr.

Om du jobbar och tjänar egna pengar så hoppas jag att du får göra vad du vill med iaf en viss del av dessa
Men vill du ha ett bra "argument" så kan du säga att en motsvarande datorskärm i samma storlek och kvalitet skulle kosta minst det dubbla.

Med enkel tjejmatematik kan man alltså säga att du tjänar ~8000kr på att köpa denna TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du måste registrera dig som LG-medlem samt logga in för att få 2% extra rabatt och få totalpriset 8370kr.

Om du jobbar och tjänar egna pengar så hoppas jag att du får göra vad du vill med iaf en viss del av dessa
Men vill du ha ett bra "argument" så kan du säga att en motsvarande datorskärm i samma storlek och kvalitet
skulle kosta minst det dubbla.

Med enkel tjejmatematik kan man alltså säga att du tjänar ~8000kr på att köpa denna TV

Jodå, halvskojar bara. Har blivit lite mycket av att köpa grejer till mig på senaste bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

12 339,18kr

Rabattkod:
BENI25_ALLALG

Tack för svar! Får nog bli en B4. Med rabatten känns det ganska svårslaget.
Har en KS8005 idag så oled och 120hz blir nog en trevlig uppgradering.

Visa signatur

NR200P. 5700X3D. ASUS B550-I. 32GB 3600 CL16.
RTX 3070.