Vilken bok läste du senast?

Permalänk

Frank Wagner Vägen In

Permalänk
Medlem

Vart klar med Robert A Heinlein Stranger in a Strange Land i förrgår. Fortsätter å läser The puppet masters. På originalspråket å surfplatta..Har nog läst dom för mer än 30år sen. Fortfarande bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Project Hail Mary is a 2021 science fiction novel by American writer Andy Weir. Set in the near future, it centers on school teacher and former biologist Ryland Grace, who wakes up aboard a spacecraft afflicted with amnesia.

Så jävla bra.

Mycket, mycket trevlig bok att lyssna på; jag lyssnade på den på svenska (tror jag?) och blev klar just innan semestern. Uppläsaren hade kunnat vara lite mer engagerande, men det fungerade ändå.

Weir känns nyskapande och ändå känns det hela trovärdigt - bra jobbat får man ändå säga inom nyskriven sci-fi.

..

Jag har under semestern gett mig på Brandon Sandersons "Skyward" i pappersformat - och på engelska - denna gång. Tre böcker slukades på kanske sex dagar; var svårt att lägga undan böckerna.
Lättläst engelska, lagom spännande innehåll och lite annorlunda. Sista boken är på kö på bibblan, så får vänta med den. Klart godkänt.

Gillar uppenbarligen Brandon Sanderson; hans Mistborn-serie är också riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Läste Brott och Straff - hands down den bästa boken jag läst i mitt liv.. Kan rekommendera en översättning av Michael Katz till engelska. Födde nytt liv i boken för mig.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

En FIB Aktuellt från 1987.. hittade en hel kasse av dom i brorsans container förråd

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

John Ajvide Lindqvist - låt den rätte komma in
Den titeln känner nog många igen eftersom filmen. Jag har själv sett filmen för många år sedan. Trots detta så var boken väldigt spännande. Riktigt bra bok och stundtals svår att lägga ifrån sig.

Permalänk
Medlem

John Ajvide Lindqvist - Låt den rätte komma in

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Läste igenom Han Kangs ”The Vegetarian” nyss. Riktigt bra! En hemsk och samtidigt väldigt fin novell!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Dune

Visa signatur

/H

Permalänk
Medlem

Den bästa boken jag läst i sommar är vampyrboken Bury Our Bones in the Midnight Soil av VE Schwab!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Läser (återigen) Conn Igguldens erövrarserie om Djingis Khan. Fantastisk bokserie! Även Julius Ceasar-serien är bra men inte riktigt lika fet.

Läste klart den i våras, lite snöpligt slut tyckte jag men ja den var riktigt bra annars. Man blev riktigt sugen på att ta en resa till Mongoliet och rida häst ute på steppen och skjuta pilbåge med en falk på armen!

Just nu läser jag bok #1 Jade City i denna serie:
https://www.goodreads.com/series/216281-the-green-bone-saga

Också bra än så länge, annorlunda setting där fantasy och nutid blandas och mycket influenser från kinesisk kultur vilket jag gillar.

Permalänk
Medlem

Sagan om is och eld för ungefär 10 år sedan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

De två senaste böckerna jag läst ut var Old mans war och Seven devils.
Bra och mycket läsvärd Sci-fi.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia 5090 founders edition | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair HX1200i | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Medlem

Tredje boken ur stormlight archive av Brandon Sanderson på läsplattan. Lyssnat på dem 2 gånger, förutom den nyaste boken. Fantastisk fantasy.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Shroud av Tchaikovsky

Sidvändare, orginell, lagom hård, få skriver lika bra Sci-fi som Tchaikovsky, i min mening.

Permalänk
Medlem

22/11 1963 av Stephen King.

Tidsresande gymnasielärare försöker rädda livet på Kennedy. Premissen intresserade mig egentligen inte, men jag har gjort det till mitt mål att läsa alla Stephen Kings böcker - och sådana dumma löften måste hållas. I slutändan en helt okej bok. Den första halvan som kändes på något vis mer personlig och innehöll dessutom ett par trevliga cameos av gamla King-bekantingar. Det gjorde den riktigt trevlig. Bokens senare hälft engagerade mig inte lika mycket, men den var hyfsat välskriven så jag kunde ta mig i mål utan att somna för många gånger.

Näst på tur står Misery av samme King. Ser fram mot den av flera skäl; dels för att den ska vara mer av en klassisk King-roman, men också för att den är ~500 sidor kortare.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Röde Orm i gymnasiet för typ 20 år sedan.

Permalänk
Medlem

Fourth wing dem 3 böckerna som släppts, först på svenska och blev klar med den engelska versionen precis

Permalänk

Boken som är på förstasidan "Blod, eld, död: en svensk metalhistoria" läste jag förra året, mycket bra bok kan rekomdera alla som gillar metal.

Just nu läser jag "Honungsfällan : historien om Swedbank, Ryssland och världens största penningtvättskandal" som handlar om hur Putin och han polare använder Swebank för att flytta ut rysk kapital ur Ryssland. Mycket intressant bok.

Vill någon läsa en sjukt bra och välskriven bok som också är GWS favo bok, kan jag rekommendera 'In Cold Blood' by Truman Capote

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Berts dagbok 1994 typ.

Permalänk
Medlem

För närvarande Project Hail Mary, lite mer än halvägs igenom och kan rekommendera. Innan dess 1984, aldrig läst boken innan men länge haft den på min "att läsa"-lista.

Permalänk
Medlem

Din tid kommer av Carl-Johan Vallgren 2024.
https://www.adlibris.com/sv/bok/din-tid-kommer-9789100801045
Deckare som utspelar sig på 90 talet längs den svenska västkusten. Spännande men framförallt har han ett väldigt fint språk. Hoppas han skriver fler deckare. Mitt betyg 5/5.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem

Forth Wing av Rebecca Yarros
https://amzn.eu/d/5B5fmic

Fantasy bok om drakryttare, frun läste igenom den först och sen började jag och kunde inte sluta att läsa.. rekommenderas!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

1922, mörk och klassisk Stephen King.
Filmen lämnar en del att önska.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk

Alla bajsar av Katie Daynes

Permalänk

Sagan om ringen trilogin på ljud bok
Mycket bra .)

Permalänk
Medlem

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, Johannes Anyuru

Har några år på nacken men känns oroväckande aktuell.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Här är raden av böcker lästa den senaste tiden.
Fick tag på dessa i en BBB (begagnade böcker butik), så man får vad som finns tillgängligt, så ingen ordning på serierna.

Isaac Asimov…
Hans tidigare verk, inte så bra, kvalitén ligger i nivå med, ni vet de gamla Lindfors eller Möller böckerna.

Jack Vance…
Gillar hans språk och väl underbyggda universum.
Fattar inte hur jag kunnat missa hans verk tidigare, definitivt en ny favorit för mig.

David Feintuch…
Helt okej men inte så jätte fängslande.

Peter F Hamilton…
Första Greg Mandel boken jag läst, helt okej, får väl skaffa de andra böckerna i serien.
Gillar hans Commonwealth böcker, särskilt Pandora's Star och Judas Unchained eller The Abyss Beyond Dreams och A Night Without Stars.

Iain M. Banks…
Första Culture böckerna jag läst.
Gillar hans AI-skepp hur de resonerar och intrigerar.
Ska definitivt förkovra mig mer i de andra böckerna i serien.

Böckerna i bilden…
Isaac Asimov - Pirates of the Asteroids (1953)
Isaac Asimov - Lucky Starr and the Moons of Jupiter (1957)
Jack Vance - Star King (1964)
Jack Vance - Araminta Station (1987)
Jack Vance - Ecce and Old Earth (1991)
David Feintuch - Challengers Hope (1995)
David Feintuch - Prisoner’s Hope (1995)
David Feintuch - Voices of Hope (1996)
Peter F. Hamilton - The Nano Flower (1995)
Iain M. Banks - Excession (1996)
Iain M. Banks -Look to Windward (2000). Läser just nu.
Iain M. Banks -Surface Detail (2010). Näst på listan.

Permalänk
Medlem

Gills körkortsteori?
I så fall den och motorcykelboken

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Mycket, mycket trevlig bok att lyssna på; jag lyssnade på den på svenska (tror jag?) och blev klar just innan semestern. Uppläsaren hade kunnat vara lite mer engagerande, men det fungerade ändå.

Weir känns nyskapande och ändå känns det hela trovärdigt - bra jobbat får man ändå säga inom nyskriven sci-fi.

..

Jag har under semestern gett mig på Brandon Sandersons "Skyward" i pappersformat - och på engelska - denna gång. Tre böcker slukades på kanske sex dagar; var svårt att lägga undan böckerna.
Lättläst engelska, lagom spännande innehåll och lite annorlunda. Sista boken är på kö på bibblan, så får vänta med den. Klart godkänt.

Gillar uppenbarligen Brandon Sanderson; hans Mistborn-serie är också riktigt bra.

Skrivet av maniak:

Tredje boken ur stormlight archive av Brandon Sanderson på läsplattan. Lyssnat på dem 2 gånger, förutom den nyaste boken. Fantastisk fantasy.

Gillar man Brandon Sanderson så är ju Stormlight Archive grymt bra. Det finns ju via Audible och Graphic Audio, där Graphic Audio är klart bättre om man kommer in i det. Den senaste boken finns nog bara via Audible i nån månad till.