Rykte: Geforce RTX 5000 Super-serien släpps till jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Undra om AMD dubbelmackar sitt 9070 XT till 32GB som respons.

Redan gjort, till dubbelmackat pris. AI PRO R9700 för $1250.

Tror förövrigt att 5070 kommer finnas kvar på $549. Och så riktar de in 5070 Super på $599. Och så butiksprisvariationer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Samtidigt så har de ju ökat minnet på 5070 ti super också, så det är fortfarande för liten skillnad mellan 5080 super och 5070ti super IMHO.

5080 är en standard "du bör köpa den här andra produkten istället" SKU. Nvidia vill helt enkelt hellre sälja Ti i volym istället för 5080S till desktop. Kisel med nästan full fungerande GB203 har andra segment med högre marginal att fylla som laptop/pro. Nvidia tar helt enkelt hellre osålt 5080 kisel och stoppar in som ett 5090 i en laptop. Även om man måste stänga av några SM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Redan gjort, till dubbelmackat pris. AI PRO R9700 för $1250.

Det var saftigt för 16GB extra minne, men dom har ju en respons klar om dom skulle se behovet då.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att bygga en dator runt 5070 Super. Hur kommer den att prestera i VR tro?

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevligt med ett 5070 ti super, men känns lite för nära 6000-serien, om de nu kommer i början av 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hade ju varit trevligt med ett 5070 ti super, men känns lite för nära 6000-serien, om de nu kommer i början av 2026.

Du tror på allvar att nästa generation kommer i början av 2026? lol

Permalänk
Medlem

Numera är väl super-korten vad man kan tycka att originalkorten borde presterat vid lansering?

Blir ju nästan parodiskt med produktnamn som RTX 4070 Ti (Tiny improvement) Super som jag har i min burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det var saftigt för 16GB extra minne, men dom har ju en respons klar om dom skulle se behovet då.

16GB adderar $100
"PRO" adderar $200
"AI" adderar $300

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag funderar på att bygga en dator runt 5070 Super. Hur kommer den att prestera i VR tro?

Beror väl lite på spel och önskemål av prestanda men rent generellt utan att veta något om dina spelpreferenser skulle jag säga riktigt bra. Jag har 4070 Ti S och tycker den gör ett bra jobb i de spel jag kör i VR.

Permalänk
Medlem

Ointressant så länge de behåller 12VHPWR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

16GB adderar $100
"PRO" adderar $200
"AI" adderar $300

haha, så sant... Vi får hoppas på en gamer variant utan dom förmånerna då.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Lite mer minne...gäsp.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Där ser man. Jag sa ju att jag ofta har fel! 😂 Vi får väl se var det landar men 6990kr hade varit en riktigt trevlig och konkurrenskraftig prisnivå.

Sett till hur grafikpriserna har varit de senaste åren så hade ca ~ 7000kr för RTX 5070 Super 18GB varit nästan oförskämt bra.

Men om priser i allmänhet och på grafikkort i synnerhet inte hade ökat så mycket så hade väl ca ~ 8000kr för RTX 5080 Super varit mer normalpris.

Finns åtminstone chans att 5070 Super blir det mest prisvärda / minst dåligt prissatta kortet denna generationen.
Men återstår att se vad de landar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Man får väl ha lite orimliga förväntningar här i livet, eller?

Permalänk
Medlem

Om inte priset sticker iväg verkar 5070 Super intressant. De andra som redan har tillräckligt med VRAM och inte ens får mer kärnor är mindre intressanta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Har ett 3070 Ti med 8GB och börjar verkligen känna av limiteringarna av just 8GB speciellt jag som kör i 1440p. Osäker om man borde vänta? Vad tycker ni kära Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det hade varit riktigt nice men med tanke på hur volatila valutakurserna varit de senaste åren har jag svårt att se att de justerar priserna nedåt och det brukar snarare vara standard att man har ett påslag för att ta höjd för eventuella fluktuationer.

Under en tvåårsperiod sedan lanseringen av 4070 så har samma MSRP ($599) pendlat mellan ca 7500-8500SEK inkl.moms så det kan vara riskabelt att prissätta produkter med dagsfärska valutakurser.

(USD -> SEK)
<Uppladdad bildlänk>

2070 Super och 4070 Super hade i alla fall samma MSRP som vanliga 2070/4070 men det kan hända att man frångår det ibland beroende på hur konkurrensen ser ut eller andra omständigheter som kan påverka priset.

Jag kan så klart ha fel (det brukar jag ofta ha! 😉) men jag har för mig att enda undantaget var 4080 Super och då kapades det p.g.a. massiv kritik kring prissättningen.

Om du tittar på Nvidias rekommenderade priser i Sverige så följer de valutakursen för dagen. På sin egen marknadsplats justerar de dessutom priset med jämna mellanrum. Nu var det några månader sedan de gjorde det men det görs. Du ser att priserna är lägre för oss i Sverige än de var vid lansering pga något starkare krona.

Förhoppningsvis stärks kronan ytterligare, för även dagens dollarkurs på ca 9,6 är hög sett över ett längre perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Man får väl ha lite orimliga förväntningar här i livet, eller?

Nvidia har under de senaste 20 åren släppt nya generationer vartannat år i September eller månaden jämte. Tidigt 2026 låter som AI inbillning.

Absolut minimum är ju September 2026, men kan ju dröjas till Januari 2027.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nivity:

Detta är vad Wikipedia har att säga om nästa Nvidia GPU-generation, Rubin

"Rubin is a microarchitecture for GPUs by Nvidia announced at Computex in Taipei in 2024 by CEO Jensen Huang. It is named after astrophysicist Vera Rubin and will consist of a GPU named Rubin and a CPU named Vera. The chips will be manufactured by TSMC using a 3 nm process and will use HBM4 memory. It is scheduled for mass production in late 2025 and will be available for purchase in early 2026. Nvidia is using its own Blackwell GPUs to accelerate the design of Vera and Rubin, as well as Rubin's successor, Feynman"

Om man läser lite mer om detta verkar det specifikt vara CPU+GPU varianten som väntas 1H 2026 medan (möjligen bara datacenter?) dGPU-versionen väntas slutet av 2026.

Givet hur stor del av Nvidias omsättning som numera kommer från datacenter är ovan ingen garanti för att konsumentversionen av Rubin lanseras 2026. Att den skulle lanseras 1H 2026 kan vi nog helt utesluta om Super-varianten av Blackwell kommer i slutet av detta år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är vad Wikipedia har att säga om nästa Nvidia GPU-generation, Rubin

"Rubin is a microarchitecture for GPUs by Nvidia announced at Computex in Taipei in 2024 by CEO Jensen Huang. It is named after astrophysicist Vera Rubin and will consist of a GPU named Rubin and a CPU named Vera. The chips will be manufactured by TSMC using a 3 nm process and will use HBM4 memory. It is scheduled for mass production in late 2025 and will be available for purchase in early 2026. Nvidia is using its own Blackwell GPUs to accelerate the design of Vera and Rubin, as well as Rubin's successor, Feynman"

Om man läser lite mer om detta verkar det specifikt vara CPU+GPU varianten som väntas 1H 2026 medan (möjligen bara datacenter?) dGPU-versionen väntas slutet av 2026.

Givet hur stor del av Nvidias omsättning som numera kommer från datacenter är ovan ingen garanti för att konsumentversionen av Rubin lanseras 2026. Att den skulle lanseras 1H 2026 kan vi nog helt utesluta om Super-varianten av Blackwell kommer i slutet av detta år.

Exakt, det finns 0 chans att nästa generations dgpu släpps i början av 2026.
Jag tvekar det kommer släppas ens till Q4 2026, tror mer på Q1 2027 så som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modda1337:

Har ett 3070 Ti med 8GB och börjar verkligen känna av limiteringarna av just 8GB speciellt jag som kör i 1440p. Osäker om man borde vänta? Vad tycker ni kära Sweclockers?

Om du får välja mellan ett RTX 5070 Ti 16 GB idag eller ett RTX 5070 Super 18GB om ett halvår och 4000kr i handen att göra något annat för.
Vad väljer du ?

Permalänk
Medlem

Härligt, 5080 Super blir ett givet köp om inte 5090 innan. Tar inte i AMD med tång när det kommer till gaming. Funkar bra i laptop där det inte är primära syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Härligt, 5080 Super blir ett givet köp om inte 5090 innan. Tar inte i AMD med tång när det kommer till gaming. Funkar bra i laptop där det inte är primära syftet.

Märkligt att jag känner raka motsatsen. Nvidia är bara ett krav om en GPU behövs för arbete (många program nyttjar Nvidias proprietära tekniker) medan just gaming är det som AMD fungerar utmärkt för.

Om du menar för vanligt skrivbordsarbete så är det lite strunt samma om det är Nvidia/AMD/Intel. Bortsett från möjligtvis aspekter som batteritid osv i laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Märkligt att jag känner raka motsatsen. Nvidia är bara ett krav om en GPU behövs för arbete (många program nyttjar Nvidias proprietära tekniker) medan just gaming är det som AMD fungerar utmärkt för.

Om du menar för vanligt skrivbordsarbete så är det lite strunt samma om det är Nvidia/AMD/Intel. Bortsett från möjligtvis aspekter som batteritid osv i laptops.

Har alltid haft lite sämre upplevelser med AMD med det blir en personlig bias som inte stämmer för alla säkert. Tycker det är tråkigt när man ser hur FSR 4 har hanterats också för äldre kort. Där har Nvidia skött det snyggare som stödjer äldre kort. Sen blir jag galen på AMDs mjukvara, Nvidias passar mig 1000x bättre.

För jobb kör jag Strix Halo som är grym för att köra LLM lokalt med upp till 96 GB vRAM. Där har Nvidia ingen motsvarighet än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Har alltid haft lite sämre upplevelser med AMD med det blir en personlig bias som inte stämmer för alla säkert. Tycker det är tråkigt när man ser hur FSR 4 har hanterats också för äldre kort. Där har Nvidia skött det snyggare som stödjer äldre kort. Sen blir jag galen på AMDs mjukvara, Nvidias passar mig 1000x bättre.

För jobb kör jag Strix Halo som är grym för att köra LLM lokalt med upp till 96 GB vRAM. Där har Nvidia ingen motsvarighet än.

Större LLM:s är ett användningsområde som kräver AMD om man inte går ARM. Tänkte inte på det.

Angående FSR 4 så är det nog så att äldre hårdvara helt enkelt inte kan köra beräkningarna. Lite som det lät för några år sedan när DLSS inte gick att köra på Pascal och äldre. AMD har legat efter när det kommer till tensorliknande hårdvara och det är först nu de börjar komma ikapp. Inte konstigt då Nvidia sätter vad som gäller med sin dominans på marknaden. Turing tog AMD på sängen och det tar minst 4 år att designa och lansera en ny arkitektur. De har egentligen inget val med FSR 4 och jag tror verkligen inte att AMD har någon större baktanke med att låsa ut äldre generationer. De måste göra det för att FSR 4 ska vara bra nog för att konkurrera med DLSS.

Permalänk

4090 är king until 6090

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Skrivet av Modda1337:

Vänta tills 6000 serien

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nivity:

Exakt, det finns 0 chans att nästa generations dgpu släpps i början av 2026.
Jag tvekar det kommer släppas ens till Q4 2026, tror mer på Q1 2027 så som det ser ut nu.

Verkar väl i.o.f.s inte helt orimligt att det släpps en ny konsument-generation Q4 2026, det följer ju schemat rätt väl. Men lär bara bli en eller två av toppmodellerna likt 5090 och 5080. Beror nog lite på trycket hos TSMC framåt...

Samtidigt enkelt att se varför man kan tro det kommer en ny GPU 1H 2026, för av allt att döma kommer Rubin släppas då fast bara i form av GPU+CPU datacenter server. Inte relevant om man är 5000 Super spekulant, men ändå ett Rubin släpp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Enda halvintressanta här är väl 5070 för mer ram, i övrigt känns ju dessa refreshs riktigt tama för de flesta gejmers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Större LLM:s är ett användningsområde som kräver AMD om man inte går ARM. Tänkte inte på det.

Det är väl ändå inte sant.

ServeTheHome gjorde reportage om en AI server med 8st Nvidia GPUs där vardera har 141GB HBM3e minne, för totalt 1.128TB VRAM per server.
Det går att köra LLM på en sådan beräkningsserver.

Vet inte vad de kostar, men en komplett server kostar nog mer än en ny bil.
Så de är inte billiga. Men finns ändå företag som köper.