Echelon visar faran med uppkopplade prylar

Permalänk

Skulle aldrig lite på ett företag som heter Echelon. Sen är det bara kolla hur Ring gjorde med sina produkter och abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

Kan tycka att basfunktioner ska ALLTID finnas tillgängliga oavsett om företaget går i konkurs eller ej och utan krav på abonnemang.

Nej, alla hårdvaraufunktioner skall finnas tillgängliga om du betalt för hårdvaran. Producenten äger inte din produkt längre när den är såld.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Valde bort två märken i våras när vi installerade luftvärmepump just för att dom i rätt storlek bara gick att få med "app styrning" wifi och remote styrning. Vill ej råka ut för att pumpen slutar funka för att internet strular.

Skrivet av mpat:

Min inställning är att om en tillverkare släpper en uppdatering som tar bort funktioner, bör jagats rätt att reklamera och få pengarna tillbaka. Nån som vet om det här skräpet säljs i Europa, eller om det bara är amerikaner som råkat illa ut.

Vill bara höra tillägget att diskmaskinen i den här historien kom från Bosch, så det är dem ni skall hålla er borta från för diskmaskiner. Synd, för Bosch gör bra grejer i övrigt.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har Siemens och de har samma sak (samma koncern) och det är bara att programmera och spara programmet med tillägget i favorit så behöver du inte ha den uppkopplad

Har en Siemens diskmaskin som fungerar utan nätverk... Men den går ej att ställa in hårdhet på vatten utan app. Dessutom har den haft ett tuppjuck när strömmen var borta, det tog 25 minuter för den att vakna till liv när strömmen kom tillbaka (förmodligen för att den sökte efter nätverk)

Skrivet av osgorth:

Jag äger exakt en "smart" produkt och det är bara för att jag måste ha Bank-ID, dvs min telefon. I övrigt totalvägrar jag alla uppkopplade produkter, och allt som kräver någon form av abonnemang.

Det övergår mitt förstånd hur så många väljer att stödja dessa parasiter. Det är ju inte så att det saknas alternativ.

Intressant, du har med andra ord inga betalkort, ingen tv, ingen dator, inga medlemsskap, ingen bil eller för den delen ingen biljett för kollektivtrafik. Ingen elström, och inget abbonemang för kommunikation.
Var bor du? Vad lever du av? Hur navigerar du i samhället? Har du vart på biblioteket och skrivit ditt inlägg? Hur håller du kontakt med dina nära och kära?
Tanken svindlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Intressant, du har med andra ord inga betalkort, ingen tv, ingen dator, inga medlemsskap, ingen bil eller för den delen ingen biljett för kollektivtrafik. Ingen elström, och inget abbonemang för kommunikation.
Var bor du? Vad lever du av? Hur navigerar du i samhället? Har du vart på biblioteket och skrivit ditt inlägg? Hur håller du kontakt med dina nära och kära?
Tanken svindlar.

Heh. Jag pratade om produkter, inte abonnemang i allmänhet vilket kändes uppenbart i sammanhanget.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Även min tandborste är smart, men kräver ingen uppkoppling om man inte vill ha mer data om hur länge, hur ofta och hur hårt man borstat, även hur mycket som är kvar innan det är dags att byta huvudet. Huvudet håller koll på hur mycket som är kvar och tandborsten varnar utan app annars och den "vibrerar extra" när man trycker för hårt. Folk får tycka det är löjligt, men tänder är viktiga och tandläkaren är inte gratis.

Sånt tycker jag är helt rätt med IoT och vi behöver lyfta upp de som gör det bra.

Så det du tycker är helt rätt med IoT (Internet of Things) är funktioner som inte har med IoT att göra?

Håller med dig dock, smarta grejer som t.ex. tandborstar som varnar om du trycker för hårt och håller koll på hur länge du borstar och påminner om när det är dags att byta borste är bra.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Så det du tycker är helt rätt med IoT (Internet of Things) är funktioner som inte har med IoT att göra?

Håller med dig dock, smarta grejer som t.ex. tandborstar som varnar om du trycker för hårt och håller koll på hur länge du borstar och påminner om när det är dags att byta borste är bra.

Just tandborsten är väl inte IoT direkt i sig självt Var väl mer om smarta enheter

Däremot vitvarorna är ju IoT ochde blir inte begränsade jämfört med de som inte har uppkoppling, bara fler funktioner. Det är helt rätt och många gör det bra medan det såklart finns "skräckexempel" som artikeln.

Vissa tycker/tror att smarta enheter är helt värdelösa utan internet och det är ju ganska högljudda kommentarer hur dåligt allt är. Dessa håller jag inte alls med. Självklart tycker jag det inte är perfekt heller, utan ska förbättras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nej, alla hårdvaraufunktioner skall finnas tillgängliga om du betalt för hårdvaran. Producenten äger inte din produkt längre när den är såld.

Det går inte att säga det så definitivt. Det är lite samma tankar som det är om spel nuförtiden. Skulle en vara vara beroende av en tjänst borde (inte skall) tjänsten göras tillgänglig för self-hosting om tjänsten stängs. Skillnaden är att cykeln är en fysisk produkt men principen är den samma eftersom det är en vara. Fysiskt eller digital kvittar.

I detta fallet är det ju dock Echelon som tvingat en att koppla upp sig efter köp. Jag tycker de borde bli tvingade att "låsa upp" de produkter som köptes före det nya avtalet tillkom. Köper du en vara där du vet att du behöver en uppkoppling så är det ett medvetet val. Min Polar sportklocka lär inte funka om Polar går i konkurs. I fallet Echelon lär man få lämna tillbaka produkten inom tre år om den inte fungerar som ursprungligen tänkt. Helt klart en felaktig vara om man inte kan använda den offline efter avtalet tillkommit.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Den definitionen är väl den svåra.
Du köper en träningscykel men utan abonnemang kan du inte ens justera motståndet för det finns ingen fysisk knapp eller vred till den.

Det borde vara någon form av krav i de fallen på att ha någon form av grundläggande öppet API till träningscykeln så att den alltid kommer kunna användas i någon form oavsett hur det går med företaget.

Permalänk
Medlem

Ja, man tycker det. Finns inga såna lagar dock...

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

Den definitionen är väl den svåra.
Du köper en träningscykel men utan abonnemang kan du inte ens justera motståndet för det finns ingen fysisk knapp eller vred till den.

Det borde vara någon form av krav i de fallen på att ha någon form av grundläggande öppet API till träningscykeln så att den alltid kommer kunna användas i någon form oavsett hur det går med företaget.

Ja. En träningscykel skall såklart gå att använda utan abonnemanget. Allt annat är lurendrejeri.

Skrivet av Asken12345:

Det går inte att säga det så definitivt. Det är lite samma tankar som det är om spel nuförtiden. Skulle en vara vara beroende av en tjänst borde (inte skall) tjänsten göras tillgänglig för self-hosting om tjänsten stängs. Skillnaden är att cykeln är en fysisk produkt men principen är den samma eftersom det är en vara. Fysiskt eller digital kvittar.

I detta fallet är det ju dock Echelon som tvingat en att koppla upp sig efter köp. Jag tycker de borde bli tvingade att "låsa upp" de produkter som köptes före det nya avtalet tillkom. Köper du en vara där du vet att du behöver en uppkoppling så är det ett medvetet val. Min Polar sportklocka lär inte funka om Polar går i konkurs. I fallet Echelon lär man få lämna tillbaka produkten inom tre år om den inte fungerar som ursprungligen tänkt. Helt klart en felaktig vara om man inte kan använda den offline efter avtalet tillkommit.

Jo det går visst. Det är bara att lagstadga att varan skall fungera även utan abonnemanget. Sen kanske du inte får uppdateringar eller använda onlinefunktioner men tex motståndet på en träningscykel är absolut inte en liveservicefunktion och borde belönas med fängelsestraff för hela ledningen.
Din polarklocka kommer att fungera utmärkt utan liveservicen då det bara är att tanka över träningsfilerna med kabeln och öppna dem med valfritt program. Så gör bra företag.

Köpt hårdvara som kräver ett specifikt abonnemang borde vara totalt förbjudet.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Instämmer i kören om att saker man köper ska fungera utan internet.

Staten eller SweC (eller vem som) måste skapa en lista över företag att undvika.

Ska fanimej skriva till EU om detta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det är en jättefara – man börjar bli riktigt allergisk mot appar. Folk fattar inte att deras dyra prylar kan bli obrukbara över en natt.
Det behöver inte vara så att företaget bakom en produkt har onda avsikter, men det kan bli uppköpt – och helt plötsligt sitter någon "Mr Evil" och styr bolaget, som vill samla in användarnas data för att sälja den vidare.

Det är dags att det införs en GPL-liknande licens för uppkopplade prylar: källkoden till firmware måste vara öppen.

EU har sett till att vi har USB-C – då borde de kunna reglera sådant här också.
Man önskar att staten hade lite mer stake och kunde reglera sådana saker, till exempel att man ska få använda valfri parkeringsapp på kommunal parkering – inte just den app som kommunen har upphandlat.
Det borde tas fram standarder, precis som man en gång i tiden bestämde att samma tid skulle gälla för hela landet, och inte lokalt.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Vist jag gillar smarta prylar även om jag inte använder det men "kul att ha möjlighet" men att det bokstavligen krävs internet för att ens använda den ska fn vara olagligt och nånting verkligen EU borde ta upp

Permalänk
Medlem

Såg att FULU Foundation (Louis Rossmann) har utlyst en belöning på 20 000 dollar till den som lyckas reparera firmware i Echelons motionsutrustning [youtube].

Det finns tydligen ett lagstöd som tillåter vad som i andra sammanhang skulle betraktas som "intrång", när det gäller att motverka affärsmodeller där företag i efterhand ändrar villkoren, vilket är den linje man driver mot Echelon. ~Det fungerade på ett vis, i efterhand på ett annat - vi har rätt att reparera.

En rolig kommentar under videon med anledning av "uppdateringen" som nu kräver Internet-anslutning:
"Funny, when I had an exercise bike I only ever used it when the Internet was out."

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då borde själva maskinen vara gratis, men så är det såklart inte.
Man betalar för maskinen, och borde därmed få använda den som man vill.

"If buying ain't owning, piracy is not stealing" !

Sjuk utveckling på alla sätt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ingen som slängt in detta än? Verkar ju onekligen vara dit vi är på väg.
You will own nothing and be happy.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det kunderna som i stort styr detta. Även jag hade gjort samma som företag om det gick. Folk köper dessa saker ändå.
Pratade med en bmw ägare som inte gillade att prenumera på saker i bilen. Varpå jag sa att det finns ju andra bilar. Men han ville ha just bmw, faktum är att han aldrig vill ha annat än bmw vad dom än gör.
Lite likadant med mycket de flesta bryr sig helt enkelt inte och betalar. Visst någon procent gnäller men de andra 99% betalar.

Detta kommer nog urarta rejält. Kolla vad som hänt med bankid som är privat ägt. Är väll redan tal om att införa svgifter både där och på kivra?

Får mig att tänka på en fras från en gammal 90 tals kreator låt:
"Corporations rule the earth
Material world paranoia
Enslavery begins at birth"

Något man skrattade åt då, nu är det några fraser som allt oftare poppar upp.

Ganska tragiskt att vi är så beroende att PRIVATA aktörer kanske måste regleras i lag.

Mina brorsbarns skola använder instagram som sin enda komminikations källa. Egendomligt tycker jag. Min bror och hans fru MÅSTE ha instagram helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mina brorsbarns skola använder instagram som sin enda komminikations källa. Egendomligt tycker jag. Min bror och hans fru MÅSTE ha instagram helt enkelt.

Vad är det för ålder på barnen?
Misstänker de är lite äldre, då instagram har en åldersgräns

Jag hade legat på skolan och ifrågasatt, dom måste ju ha ett kommunikationsverktyg som är avsett för syftet.

Våran skola har "Vklass" t.ex. Varierar säkert i hela landet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM