Permalänk
Hedersmedlem

Byta till FreeBSD!

tjo! håller på att lära mig om freebsd nu, har inte tankat ner skivorna (iso) än. Jag har ingen som helst erfarenhet av linux eller bsd eller något unix över huvud taget, vill bara slippa MS och alla dumma ideer

Hursomhellst undrar jag över filsystemet som FreeBSD kör, ex2 eller vad det hette? Hur effektivt är det i jämförelse med NTFS?
Kan man köra NTFS med FreeBSD? Är det samma fönsterhanterare till FreeBSD som till Linux? Fungerar nätverkstjossan likadant som i win, finns tcp/ip, ipx o allt sånt?

hoppas någon orkar svara på allt

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Jag är på inget sätt någon FreeBSD-expert, men jag kan svara på en del av det där iaf.

Det är Linux som ext2 hör ihop med, det kan däremot mycket väl tänkas att FreeBSD har stöd för ext2.
FreeBSD brukar använda ett filsystem som heter UFS.

Det finns självklart TCP/IP-stöd. Jag har ingen aning om IPX, det känns lite utdöende, men jag kan väl tro att det finns stöd för det också.

Mycket av den mjukvara som finns till (GNU/whatever/) Linux är inte Linux-specifik och fungerar även på t.ex. BSD:erna.
Du kan nog räkna med att de flesta windowmanagers och sådant som fungerar i GNU/Linux även fungerar i FreeBSD.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

I skrivande stund finns det 9037st ports (därifrån man med fördel installerar program i FreeBSD). Om du söker något specifikt program så är chansen stor att du kan hitta det där.

FreeBSD's TCP/IP-stöd är en av dess främsta fördelar, och det är dess nätverksmöjligheter som har gjort FreeBSD till ett såppas starkt serveroperativ.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
I skrivande stund finns det 9037st ports (därifrån man med fördel installerar program i FreeBSD). Om du söker något specifikt program så är chansen stor att du kan hitta det där.

FreeBSD's TCP/IP-stöd är en av dess främsta fördelar, och det är dess nätverksmöjligheter som har gjort FreeBSD till ett såppas starkt serveroperativ.

Hehe rätt bra med tanke på att Gentoo bara har lite över 5k paket!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

gentoo är ett väldigt mycket yngre projekt

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, det låter ju bra... vad exakt är "ports"? Installerar man program från internet, tankar man inte ner dem och kör från hdd? Sen undrar jag om UFS är lika bra som NTFS, är det någon skillnad? partionsgräns osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

FreeBSD använder sig vanligen av Berkeley Fast File System, FFS.
UFS är ett äldre som är mindre vanligt.
På grund av det sett FreeBSD hanterar diskar (syncront och så) så får du ut rent gräsligt dålig prestanda. Exempelvis har jag en RAID array med 6x80 GB IDE diskar på ett Promise SX6000. I windows fick jag ut runt 90MB/s utan att pula för mycket med stripe size och sånt. I FreeBSD får jag ut runt 20MB/s.

Nu frågar du visserligen hur effektivt det är. Du måste nog definiera effektivt innan jag kan svara på den frågan. Men det är iaf inte snabbare.
Man kan visserligen mounta diskarna i async mode och få ut mer, men om det blir strömavbrott så är du typ grillad sen.
NTFS vill ju ha runt 20% ledigt plats för att funka bra, FFS kräver inget sådant utan du kan nog fylla det upp till en 98% 99% sisådär och det funkar fortfarande lika bra som när det är tomt.

FreeBSD har stöd för ext2 så du kan mounta linux partitioner om du känner för det.

Angående TCP/IP så har FreeBSD en av dom absolut bästa implementeringarna bland OS överhuvudtaget. FreeBSD får ofta beröm för sin fina TCP/IP stack. IPX/SPX vet jag inte varför du vill köra, men visst är det möjligt.

Fönsterhanterarna brukar vara portabla till alla plattformar som stödjer X windwos och ansi C. FreeBSD är typiskt en sådan plattform.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
FreeBSD använder sig vanligen av Berkeley Fast File System, FFS.
UFS är ett äldre som är mindre vanligt.

Ja, woops. Att man inte kan kan skriva rätt... Fast jag har iofs för mig att FFS i FreeBSD rätt ofta kallas UFS. (Och FFS är ju någon utökning av UFS eller något åt det hållet vad jag kommer ihåg.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

UFS och FFS är väl rätt lika numera, men i FreeBSD bär det namnet UFS och inget annat.

Permalänk
Hedersmedlem

hmz, ok. Tycker det verkar lite lamt att du bara kommer upp i 20mb/s. Jag kör iofs itne raid utan 2st ata133. Vet du om segheten bara gäller raid? Vill ju inte byta från NTFS om UFS/FFS har långsammare överföringshastighet. Att ntfs vill ha 20% ledigt spelar mig ingen roll...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
hmz, ok. Tycker det verkar lite lamt att du bara kommer upp i 20mb/s. Jag kör iofs itne raid utan 2st ata133. Vet du om segheten bara gäller raid? Vill ju inte byta från NTFS om UFS/FFS har långsammare överföringshastighet. Att ntfs vill ha 20% ledigt spelar mig ingen roll...

Du är förstås inte bunden till enbart UFS i FreeBSD. Om prestanda är det enda som betyder nåt för dig, kan du med fördel köra ext2.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

det borde väl funka på fler än usf/ffs och ext2? ext3 är väl snabbare än ext2? funkar sgi's xfs i fbsd?
och scrooge, tror du kommer få vädligt svårt med bsd. skulle rekommendera att bu börjar med redhat eller mandrake linux, och jobbar dig därifrån.
det blir så jävla mycket att förstå sig på och lära sig på en gång att risken är att du bara ger upp eller tröttnar som så många gör när de försöker byta från windows till nåt mer komplicerat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uberlama
det borde väl funka på fler än usf/ffs och ext2? ext3 är väl snabbare än ext2? funkar sgi's xfs i fbsd?
och scrooge, tror du kommer få vädligt svårt med bsd. skulle rekommendera att bu börjar med redhat eller mandrake linux, och jobbar dig därifrån.
det blir så jävla mycket att förstå sig på och lära sig på en gång att risken är att du bara ger upp eller tröttnar som så många gör när de försöker byta från windows till nåt mer komplicerat.

Det där tror jag inte på. Jag använde Slackware förr i tiden, men det kändes som om jag inte hade full kontroll på saker och ting. Sedan testade jag FreeBSD och då föll alla bitar på plats.

Javisst, allt är svårt att lära sig om man inte läser dokumentation, men nu har FreeBSD fördelen av att ha en enormt bra online-handbok. Läs den och man slipper många problem. Det finns inget med irriterande än nybörjare som tankar ned ett operativsystem och försöker installera utan att ha läst ett dyft dokumentation, för att sedan dyka upp på alla forum med frågor som de enkelt kunde ha löst själva genom att studera mer av den information som faktiskt finns, och som är till för att just vägleda nybörjare.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, ext3, någon som vet något mer om det systemet? funkar det bra på FreeBSD?

kan tilläggas är att jag inte vill ha ett filsystem som snor för mkt plats på hdd'n. ntfs tar ju ungefär 4gb på en 80gb hdd... lsäte i en annan tråd att något filsystem för freebsd tog 16gb/120gb!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Rensat, håll er till topic. Skapa egen tråd om behovet finns, men sök först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, ext3, någon som vet något mer om det systemet? funkar det bra på FreeBSD?

kan tilläggas är att jag inte vill ha ett filsystem som snor för mkt plats på hdd'n. ntfs tar ju ungefär 4gb på en 80gb hdd... lsäte i en annan tråd att något filsystem för freebsd tog 16gb/120gb!

Ext3 fungerar på FreeBSD, min ftp partition är det eftersom jag körde linux tidigare.

Edit: glömde tala om var det fungerade

Permalänk
Medlem
Citat:

lsäte i en annan tråd att något filsystem för freebsd tog 16gb/120gb!

Det du syftar på är kanske att 5% av filsystemet reserveras och blir endast användbart av root. Detta för att förhindra att filsystemet fylls till mer än 95%, ovan denna gräns lider de flesta filsystem av mycket försämrad prestanda. Naturligtvis kan du slå av detta, så du kan utnyttja allt utrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av griff
Det du syftar på är kanske att 5% av filsystemet reserveras och blir endast användbart av root. Detta för att förhindra att filsystemet fylls till mer än 95%, ovan denna gräns lider de flesta filsystem av mycket försämrad prestanda. Naturligtvis kan du slå av detta, så du kan utnyttja allt utrymme.

det gäller väl dessutom bara för / partitionen, eller?

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
det gäller väl dessutom bara för / partitionen, eller?

Alla filsystem.

Permalänk
Hedersmedlem

aja, känns som tipset som att börja från början var en bra idé... redhat mao.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Fedora, som nyare verisioner av red had för desktop heter. Så tanka inte hem nån gammal red hat. Börja från början vette fan om jag skulle kalla det, men en bra början kan det ju vara.

NTFS är ingen bra ide på *n*x. Ext2 är bara dumt, eftersom ext3 är ext2 med jornal.

Stänger man av cachen på disken så får man mycket låg prestanda, men slipper å andra sidan att datan i cachen försvinner vid strömavbrott. Bara att välja.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster