Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Har du testat den där AMD Profilemanager i något online-spel med EAC eller liknande antifuskmjukvara?

Kör i Battlefield 6! Ingen ban än så länge! Funkar fint men med memory leak... EA har att jobba på till full release. Dock på egen risk. Jag har testkod på EA-appen.. tänkte köpa spelet på Steam sen så gör inget om jag blir bannad på EA-varianten.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur många spel har du provat med AMD.GPU.ProfileManager?
Tänker att även om en whitelistar ett spel så funkar inte FSR4 automatiskt för det.
Det slår på FSR4 i Adrenalin, men funkar det inte så blir det som bilden nedan längst ned till höger.

<Uppladdad bildlänk>

Du behöver starta om Adrenalin eller starta om datorn så den uppdaterade ändringen startar med drivrutinerna för 9070XT.

Notera att spelet _måste_ ha stöd för FSR 3.1 för att man ska kunna köra FSR4 med AMD GPU ProfileManager.

Annars är Optiscaler bättre... då du kan omvandla DLSS till FSR4. Dock skulle jag tro att Optiscaler utlöser anticheat lättare i onlinespel.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Gick nyss och införskaffade mig ett Asus Prime 9070xt. Vad gäller prestanda och kompatabilitet är jag helnöjd, och mitt ex verkar undervolta väldigt väl, går ner till -110 stabilt i Steel Nomad t.ex.

Vad jag är mindre nöjd med är ljudnivåerna på mitt Prime. Så länge jag framecappar eller andra grejer, så kortet håller sig till 90% så är det lugnt. Det är även ganska tyst i t.ex Red Dead Redemption 2 eller Cyberpunk. Men i BF6 låter det som en jetmotor konstant, även när jag sitter i kö för att ens komma in i menyn. Likaså i Marvel Rivals, då är det superhögljutt i menyerna och när man väljer karaktär, men lugnt inne i själva matchen. Är detta något ni andra hanterat? Jag retar mig tillräckligt på det att fundera mellan att lägga till 1000kr till på en rejälare kylare ELLER byta ner mig till ett lägre TDPkort som 5070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Gick nyss och införskaffade mig ett Asus Prime 9070xt. Vad gäller prestanda och kompatabilitet är jag helnöjd, och mitt ex verkar undervolta väldigt väl, går ner till -110 stabilt i Steel Nomad t.ex.

Vad jag är mindre nöjd med är ljudnivåerna på mitt Prime. Så länge jag framecappar eller andra grejer, så kortet håller sig till 90% så är det lugnt. Det är även ganska tyst i t.ex Red Dead Redemption 2 eller Cyberpunk. Men i BF6 låter det som en jetmotor konstant, även när jag sitter i kö för att ens komma in i menyn. Likaså i Marvel Rivals, då är det superhögljutt i menyerna och när man väljer karaktär, men lugnt inne i själva matchen. Är detta något ni andra hanterat? Jag retar mig tillräckligt på det att fundera mellan att lägga till 1000kr till på en rejälare kylare ELLER byta ner mig till ett lägre TDPkort som 5070.

Sänk Power Limit till 80% och du slipper mycket oväsen. Med tanke på hur stor UV du har kommer du fortfarande ha liknande prestanda som om den kördes i stock.

Vill du gå steget längre kan du även göra fläktkurvan lite mer avslappnad. Den snurrar onödigt snabbt faktiskt och jag kunde sänka med ett par hundra RPM utan att det blev någon större skillnad på temperaturerna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jaaa jag är överlag nöjd med mitt, men det finns två saker jag ogillar.
Dels fläktljudet (Reaper-modellen...), och sedan framförallt brist på native FSR4-stöd i spel.

Men t.ex. det som andra har vittnat om angående problematiska drivrutiner osv har jag haft noll problem med. Och Performance Tuning direkt i Adrenaline är jävligt bekvämt - man måste bara komma ihåg att ändringarna återställs utifall en crash skulle uppstå, eller efter drivrutinsuppdateringar har jag märkt.

Överlag nöjd, och glad över att AMD kan leverera konkurrens mot NVIDIA.

Har med Reaper. Satte på två 120mm. Tyst och svalt nu.
Står på sidan 23 i denna tråden om jag minns rätt.
Om du inte visste det så kan du i tuning fliken spara dina ändringar till en fil uppe till höger.
Det är smidigt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Du behöver starta om Adrenalin eller starta om datorn så den uppdaterade ändringen startar med drivrutinerna för 9070XT.

Notera att spelet _måste_ ha stöd för FSR 3.1 för att man ska kunna köra FSR4 med AMD GPU ProfileManager.

Annars är Optiscaler bättre... då du kan omvandla DLSS till FSR4. Dock skulle jag tro att Optiscaler utlöser anticheat lättare i onlinespel.

Detta vet jag tack
Men du svarade inte på vad jag skrev.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Fabtastiskt nöjd. Tyckte även att mjukvara och features höll nära nvidia nivå. FSR4 utmärkt i 4k. Anti lag fungerar bra i CS.

GUI:t r bra också med sys performance overlay etc

Helnöjd på en ren AMD build, aldrig haft under 20 år

Visa signatur

7700X | RX 9070XT | 48GB 6000Mhz CL30 DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta vet jag tack
Men du svarade inte på vad jag skrev.

3 spel.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Tack
Vilka spel och det funkar som det ska?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

vilka spel bannar att man har tvingat fram fsr4 i drivisarna? i wz så finns inte fsr4 menyn om man inte sätter på det i drivvisen. typ samma som med adaptiv sync har jag för mig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vilka spel bannar att man har tvingat fram fsr4 i drivisarna? i wz så finns inte fsr4 menyn om man inte sätter på det i drivvisen. typ samma som med adaptiv sync har jag för mig.

Det är svårt att veta. Bästa är att skriva till dom ansvariga för spelet och få ett svar svart på vitt till dig personligen.
Det är tyvärr så att dom här människorna är ofta fåntrattar som inte alls hänger med i vad som händer så bli inte förvånad om dom säger optisclalervasadedu??

Så när du skriver till dom länka till optiscaler github och deras discord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Har lekt lite med mitt Powercolor 9070 XT Reaper och lyckats sänka den maximala strömförbrukningen (peak) med 35% och den totala strömförbrukningen (TBP) med 31% till 205 W (medel), på bekostnad av 3% lägre fps (medel) genom att köra följande inställningar i Adrenalin:

Max Frequency Offset: -500 MHz
Voltage Offset: -125 mV
VRAM Memory Timing: Snabb timing
VRAM Max Frequency: 2700 MHz
Power Limit: -30%

Eftersom jag använder ett litet chassi (Louqe Ghost S1 MkIII), prioriterar jag att minska strömförbrukning, värmeutveckling och ljudnivå. Det är inte perfekt ännu, men en bra start.

Vid den punkten så kan du lika gärna köpa laptop GPUs då det är i princip samma sak de gör. 5080 Laptop edition presterar ungefär som en 5070 eller 4070 Ti Super men drar runt 170W som max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Sänk Power Limit till 80% och du slipper mycket oväsen. Med tanke på hur stor UV du har kommer du fortfarande ha liknande prestanda som om den kördes i stock.

Vill du gå steget längre kan du även göra fläktkurvan lite mer avslappnad. Den snurrar onödigt snabbt faktiskt och jag kunde sänka med ett par hundra RPM utan att det blev någon större skillnad på temperaturerna.

Tack! Det fungerade prima, sänkte PL och fläktkurvan. Mycket mindre ljud nu. Drog på med lite mer Undervolt i just BF6 också, antar att det gett mer prestanda trots PL för nu är jag CPU-locked med min Ryzen 7600

Hur ofta sätter folk spelspecifika undervolts? Känns som om jag kan kräma ut mkt mer i vissa spel jämfört med Steel Nomad (om det nu ens är det bästa att testa stabiliteten i...)

Permalänk

Jag är så jäkla nöjd med mitt 9070xt Reaper faktisk jag har det i lådan i sign och det hörs inte alls faktisk men jag spelar med lurar på. Men jag hör det inte när jag tar av lurarna heller. Har datorn under datorbordet.

Gick ifrån ett 3080 så blev jäkla uppgrade faktisk.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Rätt men fel.

Ja, det heter ETT grafikkort. Men ordet "grafikkort" förekommer ju inte i titeln.

Ungefär som att säga att ETT lejon som heter Bertil är ETT Bertil och inte EN Bertil.

Jag undvek bara onödig produktnamnsanvändning, då att det är ett grafikkort är underförstått.
Skulle man lägga till "grafikkort" på slutet av "Radeon 9070(XT)", så att det blir "Radeon 9070(XT) grafikkort" och då skulle det böjas efter "grafikkort".

Ska man klyva hår så används ju inte orden "EN" eller "ETT" i rubriken heller, utan "din" har korrigerats till "ditt".

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Blev att jag gick och köpte mig ett 9070 XT Red Devil i vitt. Väldigt nöjd hittills. Första gången jag har haft luftkylt grafikkort mer än högst tillfälligt på över 10 år men det är hur tyst som helst. Snyggt är det också. Sedan var det 10 år sedan jag hade ett AMD-kort med mitt älskade R9 290X.

Det jag har varit mest imponerad av egentligen är hur stabila mina frametimes är med det nya kortet. Visst att genomsnittet är upp rejält, men det har varit jättebra att det är så få drops jämfört med tidigare 3080.

Håller på och leker med lite UV. Hittills vet jag att -70 mV är stabilt. Just nu står det på -100 mV och har inte kraschat hittills... kanske?

Permalänk
Medlem

Absolut, kan inte säga något negativt om detta kortet, (sapphire 9070) funkat utmärkt till spel på ultra/max settings och bra till local inference/llm

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Medlem

Kör med ett lätt undervoltat och effektreglerat PowerColor 9070 XT Reaper som inköptes på lanseringsdagen för 7990 kr. Sitter i ett Velka 7 chassi på bara 6.22 liter (5.97 l internt). Ja, jag gillar SFF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

Kör med ett lätt undervoltat och effektreglerat PowerColor 9070 XT Reaper som inköptes på lanseringsdagen för 7990 kr. Sitter i ett Velka 7 chassi på bara 6.22 liter (5.97 l internt). Ja, jag gillar SFF.

reaper är grym, sett att folk sagt att den ska väsnas å har inte tänkte på det, förens igår när jag lira bf6. Då hörde jag att fläktarna gjorde sitt, men det var inte alls något störande bara vanligt "blåsljud" lixom. sitter i ett itx chassi med ocad/tunad 12700k

har ett gigabyte auros elite oxå, köpte för jag ville testa ett med högre power limit, å detta ska ha 360w samt ångammare. helt okey, men tråkigt att det kom med samsung minnen. dock verkar det inte palla någon "undervoltning" alls. sitter i ett atx chassi med 7800x3d som kör på 1.05bclk

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

BF6 vet vi för lite om, men det är tänkbart att spelets anticheat skulle kunna känna av om Radeons drivrutiner aktiverat något som inte är officiellt. Tex skulle anti-cheat kunna kolla upp version på drivrutiner och kontrollera om det är möjligt i de officiella drivrutinerna att köra FSR4 i spelet. Är det inte officiellt är det tänkbart att det är att betraktas som misstänkt fusk.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ska uppgradera datorn i år och funderar på om jag ska passa på att byta mitt 3070 mot något nytt, och just nu ligger valet mellan 5070 ti och 9070XT. AMD är ju betydligt billgare och kortet(vad jag kan se) presterar väldigt bra, men jag är lite fundersam på hur det presterar i övriga applikationer, som Blender, Unreal Engine och liknande?

Ni som har bytt från Nvidia till AMD, känner ni att ni saknar DLSS/FG?

FSR4 är snudd på lika bra som DLSS senaste variant. Man märker ingen reell skillnad.

Jag saknar inte DLSS i och med att man kan köra DLSS med Radeon 9070XT om man använder Optiscaler.

Hade 5070Ti varit billigare än 9070 XT hade jag nog köpt det, nu var det det omvända och jag ångrar ingenting. 9070 XT presterar 5-10% bättre än 5070Ti... men låt plånboken styra är mitt råd!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Vilket kort ska man satsa på? Jag gillar 0db fan mode att den bara går upp i fläktvarv vid behov, men alla tillverkare kanske har det nu?

Hur är ASUS version? coilewhine som vanligt..?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem

Av de fyra jag provat, letar alltid efter ljudnivå, prestanda och pris i den ordningen, så har det varit:

De två överlägset bästa, blev Red Devil då jag fick det för 2000kr mindre än Nitro+
PowerColor Red Devil
Sapphire Nitro+

Hoppet ner är massivt, tyvärr. Båda korten håller temperaturen men jag personligen klarade inte av hur de lät. Visst du kan pilla lite men du kommer inte i närheten av stock på de två korten ovanför.
ASUS Prime OC
Gigabyte Gaming OC

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Fick hem mitt asus prime 9070 xt i förra veckan, första gången jag har köpt ett amd kort.
Alla drivers är uppdaterade och jag har undervoltat ca 50mV.

Testade en hel del BF6 under helgen och det har väl funkat okej. I menyerna ligger det på 95% usage och boostar upp till 3150Mhz. När man väl kommer in i spelet ligger usage på 55-60% usage och boostar till 2700Mhz.
Någon annan som varit med om detta?

Skall tilläggas att jag inte har hunnit testa något annat spel än och att benchmarksen och allt funkar som det skall.

förtydligande
Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Hej på er!

Fick hem mitt asus prime 9070 xt i förra veckan, första gången jag har köpt ett amd kort.

Testade en hel del BF6 under helgen och det har väl funkat okej. I menyerna ligger det på 95% usage och boostar upp till 3150Mhz. När man väl kommer in i spelet ligger usage på 55-60% usage och boostar till 2700Mhz.

Skall tilläggas att jag inte har hunnit testa något annat spel än och att benchmarksen och allt funkar som det skall.

5600x är nog en stor flaskhals i det här fallet. Min 9600x flaskhalsar med några procent redan så spelet är CPU krävande.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

reaper är grym, sett att folk sagt att den ska väsnas å har inte tänkte på det, förens igår när jag lira bf6. Då hörde jag att fläktarna gjorde sitt, men det var inte alls något störande bara vanligt "blåsljud" lixom. sitter i ett itx chassi med ocad/tunad 12700k

Att det skulle vara högljutt har jag inte läst så mycket om, däremot har jag läst en del om fläktar med missljud och liknande, men som tur var så fick jag inte det utan mitt exemplars fläktar är helt tysta (nu pratar jag om lager och liknande).

Jag kör inte traditionell uppsättning, med datorbord och stol, utan har datorn stående i TV-bänken och sitter sedan 3,5 m ifrån i soffan och spelar. På det avståndet hör jag inte fläktarna alls, inte ens om jag skulle köra dessa på 100%. Fläktkurvan jag kör med är satt till 60% som max. Mer behövs inte för att hålla kortet både tyst och svalt eftersom jag har undervoltat och effektreglerat kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Hej på er!

Skrivet av Clasito:

5600x är nog en stor flaskhals i det här fallet. Min 9600x flaskhalsar med några procent redan så spelet är CPU krävande.

Inte för att uppgraderingshetsa, men en 5700X3D eller en 5800X3D hade nog gett rejäl skjuts i ditt bygge.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Inte för att uppgraderingshetsa, men en 5700X3D eller en 5800X3D hade nog gett rejäl skjuts i ditt bygge.

Tack för svar.

Trodde inte att det skulle påverka såpass mycket flaskhals men kanske skall titta på det.
Tack.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Är halvt besviken att jag inte kan köra Cyberpunk 2077 med path tracing över 60 fps. Lägger sig kring 45 fps utan att ha frame gen på. Spelet är ju snyggt utan path tracin också, och 100 fps är absolut bra där.

9070XT Sapphire Pulse. 2560x1440.

Får lite prestandahopp om jag höjer strömbudgeten men inte alls tillräckligt för att känna att det flyter på utmärkt. Någon som har tips för den modellen? Eller var det dumsnålt att köpa en modell med lägre strömbudget? Försökte klicka hem ett Red Devil till bra pris men det hann ta slut

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Jag skaffade också precis ett likadant, jag kan inte klaga på ljudnivån pga att jag är inte ett fan av min Be quiet silent loop 2 AIO som jag tycker är onödigt högljudd.. Körde lite Steel Nomad och undervolt, där går det fint ner till -110mv med ett tydligt prestandalyft. Däremot så blir den inte stabil i BG3 med undervolt överhuvudtaget.