HBO Max tar i med hårdhandskarna mot lösenordsdelare

Permalänk
Melding Plague

HBO Max tar i med hårdhandskarna mot lösenordsdelare

Ska börja blockera användare som ertappas med att dela ett konto utanför hushållet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag ensam delar bara kontot för mig själv, solved!

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Ett annat förslag är. Skapa ett konto som är låst till en enda enhet, t.ex. en AppleTV inför en max användingstid. Och det är lite krångel att låsa upp enheten. Ta sedan typ 19kr/månaden för denna konto. Sedan finns de vanliga kontona kvar.

Jag tycker för mycket idag är svindyrt för oss småbrukare. Och jag gissar att väldigt många är småförbrukare av olika filmtjänster idag när man bör ha så många olika.

Permalänk
Medlem

Om det "delas" ibland inom familjen, räknas detta som ett missbruk. Vad händer om jag åker hem till mina föräldrar och vill själv kolla på den streamingtjänst jag själv betalar. Ska jag betala extra då?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Om det "delas" ibland inom familjen, räknas detta som ett missbruk. Vad händer om jag åker hem till mina föräldrar och vill själv kolla på den streamingtjänst jag själv betalar. Ska jag betala extra då?

Det här har man ju gått igenom hur många gånger som helst sedan tjänsterna började begränsa kontodelning. Du får ett mail med en länk som du får klicka på för att kunna titta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det här har man ju gått igenom hur många gånger som helst sedan tjänsterna började begränsa kontodelning. Du får ett mail med en länk som du får klicka på för att kunna titta.

Det får du även på nya enheter på samma ip adress. Du kan mycket väl bli låst av att titta på en ny enhet. Har hänt mig,då får man logga in via browser och låsa upp .. störigt värre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det börjar bli för krångligt att streama, snart är piraterna tillbaka.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det har redan börjat växa igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Krångligt? dyrt snarare om man ska ha allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Givetvis så kostar det om man ska ha allt.

Men vad har det med att det blir krångligare att streama lagligt på det man redan betalar för?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Är det krångligare att få tag på film och serier legalt så kommer det dyka upp alternativ.

Då har studiorna bara sig själva att skylla på.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kanske inte krångligt, men tjänsterna lämnar en del att önska. Tex när jag tittade på Prey, det pratas ju franska under en ganska stor del av filmen. På de språk jag kan så fanns det ingen översättning från franska.....

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Snart tvingar de tillbaks folket till piratviken.. Det är en tunn tråd de står på.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det krångligare att få tag på film och serier legalt så kommer det dyka upp alternativ.

Då har studiorna bara sig själva att skylla på.

Alternativet är ju att inte abonnera på tjänsterna.
Att ägna sig åt pirateri, och som många gör skylla på storbolagen som styr, är ju som att stjäla mjölk och motivera det med att Arla inte är sjyssta mot mjölkbönderna.

Kan egentligen inte tycka det är konstigt att de vill försöka stävja det. Att dela konto inom ett kompisgäng eller inom en familj med vuxna utflugna barn känns fel.

/GC

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt inte det är så konstigt vill man titta så får man betala för sig.
Det går dessutom lätt att vara "periodare" abonnera en månad på HBO för att sen hoppa till Netflix osv.
Jag abonnerar själv inte på nån alls just nu förutom tv4 play plus via TV Mini paketet som ingick vid mobila bredbandet.
Sen kan jag hålla med @GeorgeCostanza om liknelsen med Arla och mjölkbonderna.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Streamingtjänsterna börjar glömma att Spotify konkurrerade med piratlösningarna genom att vara mycket smidigare (inget letande efter bra filer, inga nedladdningstider, synkroniserade spellistor, etc) och tillräckligt billigt för att se försumbart ut. Nu är det snarare en kapplöpning mellan tjänsterna i hur man tar betalt mer för så lite innehåll som möjligt utan att tappa så många kunder att intäkterna minskar.

Själv har jag för det mesta slutat med streaming. Begagnade Blu-Ray är väldigt billiga, indiemusik låter mer autentiskt än vad de stora skivbolagen trycker ur sig och synkade spellistor är sedan länge ett trivialt problem. Som bonus äger man sina kopior så att de inte bara plötsligt försvinner (sista droppen för mig var när Seinfeld försvann mitt i mitt maraton av serien).

Enda undantaget är väl Clarkson's Farm, så det blir några månader av Amazon Prime då och då. Tråkigt att den bara verkar släppas på Blu-Ray i Kina och högst tveksamt om det ens är officiella skivor.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Kanske inte krångligt, men tjänsterna lämnar en del att önska. Tex när jag tittade på Prey, det pratas ju franska under en ganska stor del av filmen. På de språk jag kan så fanns det ingen översättning från franska.....

Ja så är det, inget är perfekt, när det är flera språk så brukar det ofta bli problem

Permalänk
Medlem

Det var nästan bättre när vi kollade på filmer via DVD. Då kunde man låna samma skiva till alla sina vänner utan att företagen kom och låste ned produkten. Digitala tjänster har bara låst ned oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Det var nästan bättre när vi kollade på filmer via DVD. Då kunde man låna samma skiva till alla sina vänner utan att företagen kom och låste ned produkten. Digitala tjänster har bara låst ned oss.

Precis det var fina tider det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Att ägna sig åt pirateri, och som många gör skylla på storbolagen som styr, är ju som att stjäla mjölk och motivera det med att Arla inte är sjyssta mot mjölkbönderna.

Kan egentligen inte tycka det är konstigt att de vill försöka stävja det. Att dela konto inom ett kompisgäng eller inom en familj med vuxna utflugna barn känns fel.

/GC

Fast när man piratar nått så blir de inte av med sin produkt, det är som att man magiskt skapar sin egen mjölk från luften baserad på deras och då inte köper från de istället.

Skillnaden gör det inte "rätt" så klart men det är definitivt inte samma sak att pirata något jämfört med att stjäla det. Förlorad kund är inte samma som förlorad produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av the squonk:

Tillbaka? Dom har aldrig lämnat, men fler kommer att pirata när streamingföretagen är anti sina kunder

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast när man piratar nått så blir de inte av med sin produkt, det är som att man magiskt skapar sin egen mjölk från luften baserad på deras och då inte köper från de istället.

Skillnaden gör det inte "rätt" så klart men det är definitivt inte samma sak att pirata något jämfört med att stjäla det. Förlorad kund är inte samma som förlorad produkt.

Nåja, kostnaden för tillverkningen av det du konsumerar är detsamma. Du njuter glatt av andras *hårda arbete utan att betala för det*. Piratverksamhet är att tvinga andra att jobba gratis, eller iaf att ta del av andras arbete utan att betala det den fria marknaden bestämt att det är värt.

Finns ett lagligt alternativ så kan du betala eller avstå. Om något nu inte går att få tag på med legala medel då kan jag förstå att man blir pirat, men så länge man kan betala så ska man...eller så ger man fan I det. Den dagen du är vuxen och har ett jobb så kommer du vilja ha betalt för *varenda arbetad timme*. Samma gäller folk inom media, film. Det är inte snorrika broilers som Wahlgren som drabbas hårdast, det är Kalle Svensson ljudtekniker som går arbetslös.

Sist men inte minst så skjuter du dig själv i foten. Om ingen betalar för mer av det du gillar så skapas det inte heller, kvar blir då bara skräp som lockar den breda massan som inte kan pirata. Adjöss med alla kvalitativa produktioner och hejsan mer Wahlgrens värld och Big Brother. Allt för att kvalité kostar och skit är gratis.
Nej, som arbetande vuxen så skulle jag aldrig kunna varken stjäla eller pirata. För jag vet att det drabbar *vanligt folk* hårdast och eliten glider vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Nåja, kostnaden för tillverkningen av det du konsumerar är detsamma. Du njuter glatt av andras *hårda arbete utan att betala för det*. Piratverksamhet är att tvinga andra att jobba gratis, eller iaf att ta del av andras arbete utan att betala det den fria marknaden bestämt att det är värt.

Finns ett lagligt alternativ så kan du betala eller avstå. Om något nu inte går att få tag på med legala medel då kan jag förstå att man blir pirat, men så länge man kan betala så ska man...eller så ger man fan I det. Den dagen du är vuxen och har ett jobb så kommer du vilja ha betalt för *varenda arbetad timme*. Samma gäller folk inom media, film. Det är inte snorrika broilers som Wahlgren som drabbas hårdast, det är Kalle Svensson ljudtekniker som går arbetslös.

Sist men inte minst så skjuter du dig själv i foten. Om ingen betalar för mer av det du gillar så skapas det inte heller, kvar blir då bara skräp som lockar den breda massan som inte kan pirata. Adjöss med alla kvalitativa produktioner och hejsan mer Wahlgrens värld och Big Brother. Allt för att kvalité kostar och skit är gratis.
Nej, som arbetande vuxen så skulle jag aldrig kunna varken stjäla eller pirata. För jag vet att det drabbar *vanligt folk* hårdast och eliten glider vidare.

Håller med att det inte är "rätt" att pirata så klart, är ändå viktigt att påpeka skillnaden mot stöld.

Sen vill jag även personligen påstå att det är ännu mer moraliskt tveksamt att betala för tjänster som är skitkassa och bara blir sämre och sämre för då gör man det värre för alla med. Om man fortsätter att ge de pengar så visar man att det är okej. Om det faktiskt var bra tjänster/produkter och inte bara förevigt dyrare och sämre så hade folk haft mindre problem att betala för sig.

Själv har jag slutat kolla på nästan allt annat utöver youtube/twitch då tjänsterna inte levererar värde nog för vad de kostar men onekligen har det ingen effekt då de verkar bli sämre och sämre ändå. Däremot så köper jag väldigt mycket spel genom steam/gog då deras tjänst faktiskt är bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Skulle snarare jämföra det med att gå på buffé och dricka extra mycket där då det ingår "gratis" istället för att köpa hem dryck.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Snacka om kundfientlighet.
Har de aldrig hört talas om Netflix & chill? Det där innan det blir ett hushåll och ja då kanske man vill kolla på film med sin nya partner på dennes adress. Ska man bli blockad då?
Det kanske är ett bättre alternativ att deras kunder, går tillbaka till hur det var före streaming tjänsterna? Jag bara undrar.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

/GC

Om Arla börjar tvinga på min reklam varje gång jag ska hälla upp mjölk i mitt glas från paketet jag redan köpt eller om jag tvingas anvdna BankID för att öppna förpackningen så vete tusan om inte jag också hade övervägt att smita in i spiltan och dra i spenarna själv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Finns ett lagligt alternativ så kan du betala eller avstå. Om något nu inte går att få tag på med legala medel då kan jag förstå att man blir pirat, men så länge man kan betala så ska man...eller så ger man fan I det.

Finns ju en hel del argument som pekar mot att de vinner en hel del på pirater också. Game of Thrones var väl den mest nedladdade serien någonsin och kanske till stor del tack vare denna spridning också kunnat sälja licenser på merch, leksaker etc. Hade de tjänat mer på att en mindre skara tittat och känt till serien men betalat 899/mån? Tveksamt.

Sen tror jag också det finns ganska stor chans att man säger upp tjänsten helt och hållet om det blir för dyrt. Finns liksom ingen större poäng med att både jag och min pappa ska ha varsitt konto på HBO Max när jag lånar det för att titta på någon serie om året och han mest har det för något enstaka program "när det ändå ingick billigt i TV paketet". Risken där blir väl snarare att vi säger upp det helt och hållet.

Samma gäller sport. Tittar en del på F1. Hur får man se det lagligt? Jo man får köpa Viaplay TOTAL för 699/mån och då ingår EN stream. Så om jag, brorsan och pappa ska titta så ska vi alltså lägga 25k SEK om året för att slökolla F1 någon timme på söndagseftermiddagarna. Jag hade lätt kunnat tänka mig betala 150-200 spänn. Nu får de dessvärre 0 istället, hur många kronor jag än tjänar på mitt jobb.

När det gäller F1 så får de ju vansinnigt mycket mer exponering av reklamen också om man streamar gratis någonstans istället. Så att det är ren förlust och stöld köper jag inte.

Man ska inte betala ockerpriser bara för att man kan

Och framförallt så börjar jag landa i att jag inte orkar hålla på med alla dessa tjänster till höger och vänster. Sport för 699 på Viaplay, House of the Dragon på HBO, Severance på Apple... något på Amazon, något annat på Netflix. Jag orkar verkligen inte hålla på att prenumerera och avprenumerera på allting hela tiden året om, för det är enda sättet att titta. Att ha alltihop går bort totalt för då kostar det snart mer än bolånet.

Permalänk
Medlem

Detta bådar inte gott... familjen har ju redan haft hur mycket problem som helst med Netflix i sommarstugan eftersom streamingtjänster inte vet skillnaden på en sommarstuga man besöker lite titt som tätt och att dela konto med någon annan person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om Arla börjar tvinga på min reklam varje gång jag ska hälla upp mjölk i mitt glas från paketet jag redan köpt eller om jag tvingas anvdna BankID för att öppna förpackningen så vete tusan om inte jag också hade övervägt att smita in i spiltan och dra i spenarna själv.

Finns det någon streamingtjänst där du inte kan betala dig ur reklam? Vad jag sett finns alltid valet. Eller tycker du varit bättre om de inte erbjöd ett reklam-stöttat alternativ?

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Nåja, kostnaden för tillverkningen av det du konsumerar är detsamma. Du njuter glatt av andras *hårda arbete utan att betala för det*. 1. Piratverksamhet är att tvinga andra att jobba gratis, eller iaf att ta del av andras arbete utan att betala det den fria marknaden bestämt att det är värt.

2. Finns ett lagligt alternativ så kan du betala eller avstå. Om något nu inte går att få tag på med legala medel då kan jag förstå att man blir pirat, men så länge man kan betala så ska man...eller så ger man fan I det. Den dagen du är vuxen och har ett jobb så kommer du vilja ha betalt för *varenda arbetad timme*. Samma gäller folk inom media, film. Det är inte snorrika broilers som Wahlgren som drabbas hårdast, det är Kalle Svensson ljudtekniker som går arbetslös.

3. Nej, som arbetande vuxen så skulle jag aldrig kunna varken stjäla eller pirata. För jag vet att det drabbar *vanligt folk* hårdast och eliten glider vidare.

1. Om de inte lyckas sälja vad de nu skapar för priset de vill ha så ska de inte ha betalt. De kan omöjligt kräva att få betalt för konst eftersom det inte är någon rättighet att få betalt för konst för annars hade varje människa i hela världen kunnat göra det och kräva att få betalt.

2. Precis, och om de som väljer att avstå tittar ändå så har de förlorat 0.

3. Det drabbar ingen att de som väljer att avstå att betala tittar ändå.