Permalänk
Medlem

Datorfläkten går upp i varv emellanåt

Stationär dator - Fläkten går upp i varv (låter som fan) under några sekunder emellanåt när jag spelar spel. Det blir mer och mer frekvent ju längre jag spelar. Det har fungerat bra tidigare under några år, ja fläkten har gått upp i varv under spel men inget extremt läge och höll jämn nivå. Senaste delarna köptes 2022.

Har googlat på det och en del säger att det beror på för mycket damm i fläktarna. Rensade för ett tag sen men ingen bättring. '

Finns det något mer man kan göra? Något som är trasigt i datorn? Har någon mer haft detta problemet?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ladda ner tex Hwmonitor och kika på temperaturerna när du spelar. Jag själv var tvungen att öka fläktarna nu i sommar när det var över 30c i rummet

Är det fläktarna till GPUN som går upp i varv, eller vilka är det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Moderator
Moderator

Att det blir mer frekvent ju längre du spelar tyder på att värme byggs upp i lådan över tid, och du behöver, utöver att rensa kylflänsarna på damm, bättra på luftflödet genom chassit.
Är störningsmomentet främst att fläktarna varvar upp kort kan du justera fläktkurvan i UEFI (eller hur du nu styr dina) och sätta en fördröjning innan fläktarna spinner upp respektive ner. Då slipper du kortvariga rusningar orsakade av kortvariga temperaturspikar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Datorns fläktar styrs normalt temperatur på CPUN och är utsatt på en kurva.
Kan vara:
40 grader cpu = fläkt 30%
60 grader cpu = fläkt 50%
70 grader cpu = fläkt 100%

Hur den kurvan ser ut påverkar hur fläktarna beter sig. Så kan vara så att din CPU kommer upp i en temp där fläktarna slår över till 100%. Om det beror på att din cpukylare försämrats på grund av mycket damm, mer krävande spel som gör att du kommer över tröskeln till 100% eller om din fläktkurva är lite för aggresiv är svårt att säga.

Här behöver man kolla som ovanstående säger vad för temperaturer du får när du spelar.

Samt så behöver man veta vad du har för processor och kylare. Samt gärna även chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Ladda ner tex Hwmonitor och kika på temperaturerna när du spelar. Jag själv var tvungen att öka fläktarna nu i sommar när det var över 30c i rummet

Är det fläktarna till GPUN som går upp i varv, eller vilka är det?

Tack för svar. Spelade Chivlary 2 nu. Tog bild när datorfläkten började gå upp i varv. Antar att det är CPU fläkten?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Om man kollar här så ser det inte ut som det är CPU eller chassifläktar som är boven. Men det verkar vara grafikkortet.
Dina chassifläktar visar runt 1300 rpm (två verkar ha fått någon felregistrering med 19000+)
Men Grafikkortet visar fläktar på max 4022 rpm och 2755 rpm. Det bör låta en hel det. Max temp gick också upp till 85c på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som att det är fläkten till gpun som drar iväg 4k RPM?
Ser ut som resterande av fläktarna ligger runt 1200-1300RPM förutom en som har buggat till 19k?

Sen att du har en hotspot på 106C på GPUN också, är den konstant 106C när du spelar?

Om du inte har dubbla skärmar, kör spelet i window mode, och ha hwmonitor bredvid, och kika hur temperaturen beter sig för Gpun

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Om man kollar här så ser det inte ut som det är CPU eller chassifläktar som är boven. Men det verkar vara grafikkortet.
Dina chassifläktar visar runt 1300 rpm (två verkar ha fått någon felregistrering med 19000+)
Men Grafikkortet visar fläktar på max 4022 rpm och 2755 rpm. Det bör låta en hel det. Max temp gick också upp till 85c på grafikkortet.

Ok ska det vara så eller är det något fel? Kanske man kan göra nån ändring i inställningar nånstans. (Är väldigt kass på sånt här)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något är galet om du får hotspot temp på 106c.
Snurrar alla fläktarna på grafikkortet eller har kanske någon gått sönder?

Vilken modell av 3070 har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Ok ska det vara så eller är det något fel? Kanske man kan göra nån ändring i inställningar nånstans. (Är väldigt kass på sånt här)

Det är svårt att säga nått exakt. Men det ser ju ut som att grafikkortet går lite väl varmt.
Det man kan göra åt det är ju att försöka förbättra luftflödet i chassit.
Eller om man är mer avancerad och bekväm med det eventuellt öppna grafikkortet och byta termalpads och kylpasta. Men det är överkurs och inget att rekommendera om man inte redan är på och skruvar med sånt.

Vad har du för sorts 3070 kort och vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Har googlat på det och en del säger att det beror på för mycket damm i fläktarna. Rensade för ett tag sen men ingen bättring. '

Rensade du även fläktarna och flänsarna för grafikkortet? Om inte så är det nog värt att göra det så noga det går att komma åt.
Som nämnts så verkar det ju vara grafikkortet som är boven i dramat...

Dum fråga men du har inte gjort något med datorn/grafikkortet på sistone som kan ha påverkat kylningen på grafikkortet på något vis? Antingen fysiskt, typ haft datorn på LAN och kanske fått någon omild stöt eller liknande?

Eller "mjukvara" tex överklockat grafikkortet eller bytt BIOS eller liknande? (Kortet verkar dra ganska mycket ström för att vara ett 3070)

Resten av fläktarna på datorn verkar ju snurra på i ganska hög fart så jag tycker inte du borde behöva dra på dem mer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ett relevant tillägg till tråden: en annan person hade väldigt lika problem som TS och fick massiva förbättringar av att byta kylpasta och kylkuddar på sitt 3070...
Se detta inlägg i annan tråd:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Rensade du även fläktarna och flänsarna för grafikkortet? Om inte så är det nog värt att göra det så noga det går att komma åt.
Som nämnts så verkar det ju vara grafikkortet som är boven i dramat...

Dum fråga men du har inte gjort något med datorn/grafikkortet på sistone som kan ha påverkat kylningen på grafikkortet på något vis? Antingen fysiskt, typ haft datorn på LAN och kanske fått någon omild stöt eller liknande?

Eller "mjukvara" tex överklockat grafikkortet eller bytt BIOS eller liknande? (Kortet verkar dra ganska mycket ström för att vara ett 3070)

Resten av fläktarna på datorn verkar ju snurra på i ganska hög fart så jag tycker inte du borde behöva dra på dem mer.

Det gjorde jag.

Nej, inte haft datorn på lan. Vet att jag varit inne i BIOS och kladdat. Går det att återställa allt till default?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Det gjorde jag.

Nej, inte haft datorn på lan. Vet att jag varit inne i BIOS och kladdat. Går det att återställa allt till default?

Finns ju ”load optimized defaults” eller motsvarande för att återställa men den kan ju återställa något du inte ville också…
Kan ju vara värt att ta några bilder eller spara undan ett läge innan du gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Finns ju ”load optimized defaults” eller motsvarande för att återställa men den kan ju återställa något du inte ville också…
Kan ju vara värt att ta några bilder eller spara undan ett läge innan du gör det.

Gjorde det.

Låter fortfarande mycket Läge att byta ut grafikkortet? Det lär aldrig såhär tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Gjorde det.

Låter fortfarande mycket Läge att byta ut grafikkortet? Det lär aldrig såhär tidigare.

Hade du kollat att fläktarna och kylflänsarna på själva grafikkortet är städade och dammfria? (och att alla GPU-fläktarna snurrar som de ska under belastning?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hade du kollat att fläktarna och kylflänsarna på själva grafikkortet är städade och dammfria? (och att alla GPU-fläktarna snurrar som de ska under belastning?)

Tog ut grafikkortet. "Blåste" det rent men det såg inte dammigt ut. Bytte även plats i moderkortet. Samma resultat tyvärr. Höga varvtal på grafikkortet som varar under 1-3 sekunder men återkommande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Bytte även plats i moderkortet.

Det var troligen ingen bra idé. Vet inte vad du har för moderkort men är generellt bäst att det sitter i översta fullsize PCIEx16 slotten. (brukar vara näst översta och nedåt av de sju tillgängliga platserna)
Ditt moderkort har kanske andra slottar som ser ut som vanliga PCIEx16 slottar men de är sällan "fullkopplade" så de kan nyttja hela slotten.

...

Det låter nästan som det du kan behöva göra är att skruva loss GPU kylaren, rengöra GPU:n, byta kylpasta, ev byta kylpads till minne osv... och sen se till att det skruvas ihop ordentligt och att allt sitter tajt!
men det kan vara lite meckigt så är ju bra om du kan hitta nån som gjort det förut!
Alternativt byta grafikkort då, men är ju svårt att sälja ett kort som går varmt.

Vad hade du för chassi förresten? (Verkar ju som det har ett gäng fläktar som varvar OK åtminstone)

Visa signatur

Permalänk

Testat att ställa in en manuell fläktkurva för grafikkortet? Använd t ex MSI Afterburner

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Testat att ställa in en manuell fläktkurva för grafikkortet? Använd t ex MSI Afterburner

Kan ju vara värt att testa men grafikkortet går ju varmt, så finns inte jättemycket marginal att dra ner dem tycker jag.
Värmen måste bero på nånting och jag tror mer och mer det är något med monteringen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kan ju vara värt att testa men grafikkortet går ju varmt, så finns inte jättemycket marginal att dra ner dem tycker jag.
Värmen måste bero på nånting och jag tror mer och mer det är något med monteringen.

Vem har sagt att han ska dra ner på fläkthastigheten?

Det han kan göra är att styra när det ska låta mycket och inte låta mycket. Som det är nu verkar den göra lite som den själv vill (spikar max RPM under korta stunder?)

Det som känns vettigt i det här läget, speciellt eftersom TS inte ens verkar ha koll på UEFI/BIOS och liknande, är att sätta en fläktkurva i MSI Afterburner som gör att den alltid går i minst 50% och sedan går upp till 100% vid 80 - 85 grader.
Att TS skulle öppna upp GPUn och byta kylpasta och kylkuddar när man inte ens hanterar BIOS/UEFI-smärtfritt känns som grav överkurs.
Normalt sett brukar inte GPUns montering bli dålig helt plötsligt om den inte var dålig från början. Det som känns mer troligt är att man kan ifrågasätta om GPUn verkligen är helt rensad från damm och annat skit inuti kylflänsarna och fläktar.
Nu vill jag inte ifrågasätta TS kompetens mer än nödvändigt men många okunniga kan ofta bekräfta saker utan att det i verkligheten är bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Det han kan göra är att styra när det ska låta mycket och inte låta mycket. Som det är nu verkar den göra lite som den själv vill (spikar max RPM under korta stunder?)

Det som känns vettigt i det här läget, speciellt eftersom TS inte ens verkar ha koll på UEFI/BIOS och liknande, är att sätta en fläktkurva i MSI Afterburner som gör att den alltid går i minst 50% och sedan går upp till 100% vid 80 - 85 grader.

Hmm, det är väl möjligt att fläktkurvan är alldeles för försiktig med att dra igång fläktarna vid medelbelastning att den hinner spika temperaturerna innan fläktarna hinner ikapp, så vi får de här höga varvtalen.
Jag är skeptisk men kan vara värt ett försök. Risken blir ju att kortet låter lite mer i idle eller mellanbelastning men kan det ju vara värt om den aldrig spikar på samma sätt...
Men eftersom beteendet har förändrats mot hur grafikkortet var tidigare så tror jag inte det är fläktkurvan som är problemet...
utan antingen damm/skit, eller kanske dålig fläkt eller dålig kontakt/kylpasta på GPU:n.

Skrivet av user02151:

Att TS skulle öppna upp GPUn och byta kylpasta och kylkuddar när man inte ens hanterar BIOS/UEFI-smärtfritt känns som grav överkurs.

Håller med men som jag skrev kanske någon kan göra det åt honom?

Skrivet av user02151:

Normalt sett brukar inte GPUns montering bli dålig helt plötsligt om den inte var dålig från början.

Håller med det är sällsynt men det händer, och jag ser det som ännu mer osannolikt att fläktkurvan spontant skulle balla ur

Skrivet av user02151:

Det som känns mer troligt är att man kan ifrågasätta om GPUn verkligen är helt rensad från damm och annat skit inuti kylflänsarna och fläktar.

Håller med igen, men här valde jag att tro på trådskaparen att det ÄR städat. Isåfall finns inte jättemånga alternativ.

Visa signatur