Vilka thermal pads är viktigast? Bör jag ersätta? (RTX 3090)

Permalänk
Medlem

Vilka thermal pads är viktigast? Bör jag ersätta? (RTX 3090)

I mitt Gainward RTX 3090 Phoenix finns det thermal pads på två ställen:

Dessa ligger under heatsinken och är ganska torra och trasiga

Och dessa ligger vid kylpastan (som jag precis torkat av) och dessa pads ser bra ut och är inte torra.

Vilka av dessa pads är viktigast, de torra under heatsinken eller de i gott skick vid kylpastan?

Bör jag ersätta padsen under heatsinken?

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Alla är viktiga.

De som sitter på bak-/undersidan av kortet (på backplaten) är, likt de som sitter närmast runt gpu:n, för minneschipen. 3090 har minneschip på både fram- och baksida och är okänt för överhettade minnen som fallerar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Som ovan, minnena på 3090 går varma från början, sätt på fräscha av rätt dimension / tjocklek.
(Jag bytte ut original när jag monterade vattenblock)

Permalänk
Medlem

Skippa pads och byt mot Thermal putty. Lättare och man slipper krångla med tjocklek. Blir lite krångligare att ta bort om man av nån anledning skulle vilja göra det men det är det värt. Gjorde det på mitt 4090 och när jag börjar pilla med det igen ska jag göra samma med 3090n jag har i ai burken.

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Skippa pads och byt mot Thermal putty. Lättare och man slipper krångla med tjocklek. Blir lite krångligare att ta bort om man av nån anledning skulle vilja göra det men det är det värt. Gjorde det på mitt 4090 och när jag börjar pilla med det igen ska jag göra samma med 3090n jag har i ai burken.

Får jag fråga vilken Putty du använder? Försöker hitta något som passar mitt äldre RTX3070 om kämpar rätt hårt med att hålla nere tempen just nu.

Permalänk
Medlem

Hej!

Thermal Grizzly har nyligen kommit ut med en ny kylpasta som heter Thermal Grizzly Duronaut.
Enligt ett djupgående test av Hardware Busters, så skriver dom att "-den är märkbart mycket bättre än Thermal Grizzly Kryonaut" som ju kanske är den allra vanligaste kylpastan på marknaden.

En annan stor skillnad mellan Duronaut och Kryonat, är att Duronaut håller betydligt längre i livslängd då den inte härdar med tiden. Den ska appliceras i ett mycket tunt lager då ett för tjockt lager ger sämre effekt.

Priset mellan Duronaut och Kryonaut är samma hos t.ex. Inet. Den enda nackdelen med Duronaut är att den är lite svårare att applicera eftersom viskositeten på dessa kylpastor skiljer sig åt något. Jag har själv fått hem en tub av Duronaut som jag ska testa.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onnu:

Får jag fråga vilken Putty du använder? Försöker hitta något som passar mitt äldre RTX3070 om kämpar rätt hårt med att hålla nere tempen just nu.

Köpte denhär: https://www.thermal-grizzly.com/en/tg-putty/s-tg-p-b-030
TG är känt och tillverkar i Tyskland.
Tror nog Basic puttyn räcker gott och väl till 99.9% av alla användningsområden.

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Köpte denhär: https://www.thermal-grizzly.com/en/tg-putty/s-tg-p-b-030
TG är känt och tillverkar i Tyskland.
Tror nog Basic puttyn räcker gott och väl till 99.9% av alla användningsområden.

Tack så mycket! Detta ska jag prova på. Räckte det med en 30g burk för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onnu:

Står på sidan eventuellt hur mycket du behöver.

Citat:

For modifying a single, smaller graphics card without an active backplate (e.g., GeForce GTX 1060), approximately one 30-gram container of TG Putty is required. For larger graphics cards, such as a GeForce RTX 4090, one 30-gram container is generally sufficient for the memory (VRAM) and voltage regulators (VRM) on the front side. On the backside, there is often a uniform, larger gap between the PCB and the backplate on larger graphics cards. In this case, approximately two 30-gram containers are needed to completely fill this gap.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Lägger ännu en röst för Thermal Grizzly, det är Der Bauer's företag och gör mycket bra kylpasta/pads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Lägger ännu en röst för Thermal Grizzly, det är Der Bauer's företag och gör mycket bra kylpasta/pads.

Thermal Grizzly's allra effektivaste kylpasta idag tycks vara just Thermal Grizzly Duronaut som jag tipsade om tidigare. Annars hade jag själv inte velat prova den, men nu när den ska vara så pass bra så blev den riktigt högintressant för mig.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Thermal Grizzly har nyligen kommit ut med en ny kylpasta som heter Thermal Grizzly Duronaut.
Enligt ett djupgående test av Hardware Busters, så skriver dom att "-den är märkbart mycket bättre än Thermal Grizzly Kryonaut" som ju kanske är den allra vanligaste kylpastan på marknaden.

En annan stor skillnad mellan Duronaut och Kryonat, är att Duronaut håller betydligt längre i livslängd då den inte härdar med tiden. Den ska appliceras i ett mycket tunt lager då ett för tjockt lager ger sämre effekt.

Priset mellan Duronaut och Kryonaut är samma hos t.ex. Inet. Den enda nackdelen med Duronaut är att den är lite svårare att applicera eftersom viskositeten på dessa kylpastor skiljer sig åt något. Jag har själv fått hem en tub av Duronaut som jag ska testa.

Rättelse....
Jag citerade ett uttalade om ett djupgående test om Thermal Grizzlys Duronaut som jag skrev kom från Hardware Busters. Detta var fel av mig! Rätt är att citatet kommer från Igor's LAB.
Jag ber om ursäkt för misstaget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onnu:

Räcker gott och väl om du inte vill kleta ner hela kortet förståss! 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ville bara ge en liten update här på mina resultat. Började misstänka något fel när min hotspot nådde 120grader och skärmen tappade kontakt med grafikkortet. GPU låg och tuggade på typ 105 och fläktarna stod på max. Detta gäller ett Asus TUF RTX 3070 OC. Tog isär kortet, tog bort alla tidigare termiska kuddar samt den gamla kylpastan på GPU. Bytte till Thermal Grizzlys Putty där det tidigare var kuddar och slängde på ny kylpasta på GPU (någon av Artics som jag hade liggande sen tidigare). Använde även lite av den Putty jag fick över till att koppla backplaten till några kretsar på baksidan av kretskortet där det tidigare inte fanns några kuddar alls.

Resultatet (körde 10min Furmark): Från hotspot 120 och fläktar på max till Hotspot 80 och fläktar på runt 70%. GPU nere på 80 Max.
Otroligt vilken effekt detta hade - alltså ner 40 grader på hotspot! Och 25 grader på GPU.

Tack för alla råd i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onnu:

Ville bara ge en liten update här på mina resultat. Började misstänka något fel när min hotspot nådde 120grader och skärmen tappade kontakt med grafikkortet. GPU låg och tuggade på typ 105 och fläktarna stod på max. Detta gäller ett Asus TUF RTX 3070 OC. Tog isär kortet, tog bort alla tidigare termiska kuddar samt den gamla kylpastan på GPU. Bytte till Thermal Grizzlys Putty där det tidigare var kuddar och slängde på ny kylpasta på GPU (någon av Artics som jag hade liggande sen tidigare). Använde även lite av den Putty jag fick över till att koppla backplaten till några kretsar på baksidan av kretskortet där det tidigare inte fanns några kuddar alls.

Resultatet (körde 10min Furmark): Från hotspot 120 och fläktar på max till Hotspot 80 och fläktar på runt 70%. GPU nere på 80 Max.
Otroligt vilken effekt detta hade - alltså ner 40 grader på hotspot! Och 25 grader på GPU.

Tack för alla råd i tråden.

Lysande 👍
Kan du länka till vilken putty du köpte? Så vi får en uppfattning om hur mycket den burken räcker till.

Btw, vad ligger dina minnen på för temp nu?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lysande 👍
Kan du länka till vilken putty du köpte? Så vi får en uppfattning om hur mycket den burken räcker till.

Står redan i tråden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lysande 👍

Yes. Köpte denna: https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Thermal-Grizzly-Putty-Adv... blev advance då den inte var så mycket dyrare än Basic. Men jag tror Basic hade fungat nog så bra. En 30g burk räckte lagom för mina behov men jag tror det kan vara på gränsen för större kort med fler kretsar och speciellt om du har fler kretsar på baksidan av kortet och vill få kontakt med backplate.

Får dubbelkolla temp på minnen. Återkommer. 😄