ShowCase: Gaming på språng med Lenovo Legion Pro 7i

Permalänk
Melding Plague

ShowCase: Gaming på språng med Lenovo Legion Pro 7i

Emil kan inte slita sig från Doom: The Dark Ages och tar med sig en påkostad gamingdator på resan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker att det vore bra om man skriver ut pris på den model man kör ett showcase på i fakta rutan. (Nu kan jag såklart klicka på Lenovo länken och få priset från Lenovo )

Edit: Priset är från 34 884,00 kr om någon var nyfiken.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Vore också intressant att få batteritid och annat när de ändå gjorde ansträngningen med denna genomgång.

Permalänk
Medlem

Enligt Googles AI så är en mobil RTX 5090 ungefär lika kraftfull som en vanlig RTX 4070Ti eller 4080. Det känns ju lite sådär, men så är det ju med laptops.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem

16:10 gör comeback. 😎

Permalänk
Medlem

Denna modellen med 275hx + 5080 kostar 40-42 tusen kr hos Lenovo.
Lite väl i överkant för en "släpbar" dator.

Såg också att texten kanske är missvisande, eftersom vad jag läst tyder på att både trackpad och ytan runt tangentbordet dvs - innerdelen av laptopen - är i plast. Tillverkar dom samma modell men i olika material?
Oavsett så är skillnaden mellan en glas/plast trackpad enorm.

Dessutom är en glansig skärm mycket problematisk i ljusa miljöer eftersom ögonen snabbt blir trötta av att det är svårt att fokusera mellan skärmen och reflektioner. Det som händer är att ögonen blir som en kamera som har svårt att fokusera och "auto-justerar" fram och tillbaka.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem

En varningens finger för lenovo legion, min legion 7 (inköpt januari 2022) dog efter bara 3 års ägande.

Aldrig mer gaminglaptop....

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

En varningens finger för lenovo legion, min legion 7 (inköpt januari 2022) dog efter bara 3 års ägande.

Aldrig mer gaminglaptop....

Japp håller man koll på reddit så dör en jävla massa Legion 5 Pro just nu, ny post varje dag känns det som. Reballing är det enda som fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Vore också intressant att få batteritid och annat när de ändå gjorde ansträngningen med denna genomgång.

Håller med. Jag gick ifrån stationär 2019 och kör endast laptop numera.

Ett annat test för gaminglaptops som vore intressant är att se Win11 vs Linux.
Prestanda i spel, batteritid, m.m.

Efter att jag bytt till Linux på min egna gaminglaptop (Asus Zephyrus M15 2019) så har min batteritid dubblerats vid surf/streaming, ca 30 min -> 60 min.
Prestanda i vissa spel har ökat avsevärt. Low->High och 60->100 fps i samma spel.
Pop!_OS (Ubuntu med gnome), påminner om Apples gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Håller med. Jag gick ifrån stationär 2019 och kör endast laptop numera.

Ett annat test för gaminglaptops som vore intressant är att se Win11 vs Linux.
Prestanda i spel, batteritid, m.m.

Efter att jag bytt till Linux på min egna gaminglaptop (Asus Zephyrus M15 2019) så har min batteritid dubblerats vid surf/streaming, ca 30 min -> 60 min.
Prestanda i vissa spel har ökat avsevärt. Low->High och 60->100 fps i samma spel.
Pop!_OS (Ubuntu med gnome), påminner om Apples gränssnitt.

Eller hur!

Kul med Linux på gaminglaptop. Jag sneglar på att byta min och beställa en ny utan os. Du hade inte problem med drivrutiner för Nvidia eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Eller hur!

Kul med Linux på gaminglaptop. Jag sneglar på att byta min och beställa en ny utan os. Du hade inte problem med drivrutiner för Nvidia eller så?

Ja, jag tröttnade på Windows, plus att jag behövde installera Linux på min mammas dator pga för gammal hårdvara. Så jag bytte rakt av.

Just Pop!_OS har dedikerad iso för datorer med Nvidia. Det fungerar klockrent, kör ingen dual boot. Har även fått battle.net att fungera problemfritt (som endast har 32 bit installer för windows).

Jag installerade en gång först, körde lite väl mycket frifräs i terminalen. Installerade om och gjorde lite mer rätt, nu har det rullat på i några månader utan några som helst problem.