Permalänk
Medlem

GPS/BLE-spårning smalt utförande

Hej!

Jag är med i en förening där man delar vissa gemensamma utrymmen, bl.a dusch.
Jag har några gånger glömt schampo där, och nu senast hade den fått fötter redan när jag skulle hämta den efter 30 minuter.

Nu är det så att jag skulle vilja på något sätt spåra var de tar vägen och undrar vad folk kan tipsa om för olika sätt att spåra, samt idéer hur jag kan lösa detta.

Det första jag tänkte på var en Apple AirTag som jag köpte, men tyvärr får jag inte ner den i en flaska schampo/duschkräm så jag undrar vilka andra spårningsmöjligheter finns?
Finns det någon smal GPS-spårare som man skulle kunna lägga i en zip-påse och trycka ner i en flaska?

Föreningen har under flera år haft problem med många mindre stölder (ringa) och det är därför nödvändigt att försöka få bukt med problemen.

Vad har ni för idéer?

Permalänk
Medlem

Förlåt, men är värdet på en schampoflaska större än en liten elektronisk tagg? Varför inte bara köpa en extra schampoflaska eller två om du är lite glömsk?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förlåt, men är värdet på en schampoflaska större än en liten elektronisk tagg? Varför inte bara köpa en extra schampoflaska eller två om du är lite glömsk?

Hej, vilken bra idé, tack!

Det är däremot precis så som kleptomaner vill att vi andra ska tänka. Totalt sett är det skitsamma med just schampot, men summan av allt som medlemmar i föreningen samt föreningen själv har blivit av mer har blivit för stor, och det är för föreningens fortsatta samarbete och överlevnad som det är nödvändigt att pinpointa möjliga misstänkta.

Jag väljer just schampo/duschkräm för att det är vad jag blivit av med, men hade jag haft en gammal skruvdragare eller liknande som saknat större värde hade jag kunnat använda det istället.

Jag gör så att jag uppdaterar första inlägget och förtydligar vad jag är ute efter!

Permalänk
Medlem

Ja du kan väl testa att lägga i en Airtag t.ex.?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pine-orange:

Ja du kan väl testa att lägga i en Airtag t.ex.?

Förutom att en airtag kommer få telefonen att skrika att någon förföljer en..

TS: En GPS-enhet kommer inte spåra en schampoflaska till specifik bostad/"tjuv" Det är bara lära sig att trippelkolla att du inte glömt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

TS: En GPS-enhet kommer inte spåra en schampoflaska till specifik bostad/"tjuv" Det är bara lära sig att trippelkolla att du inte glömt något.

Hej!
På vilket sätt kommer den inte gå att spåra? Blir signalen för svag eller otillförlitligt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Toonne:

Hej!
På vilket sätt kommer den inte gå att spåra? Blir signalen för svag eller otillförlitligt?

Den kommer ner till metern i träffsäkerhet utomhus men du kommer såklart aldrig få det inomhus, den blir för svag men å andra sidan är det ingen telefon-gps den är förhoppningsvis bättre om det går.
Kanske någorlunda träffsäkert om du ser höjd och kan se bäst signalstyrka mot ett trådlöst nätverk (förutsatt att inga störningar alls finns)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toonne:

Hej!

GPS och liknande system fungerar dåligt, uselt till inte alls inomhus. Detta döljs av moderna telefoner o dyl av att de tar hjälp av annan information som mobilnät, trådlösa nätverk etc. Man kan faktiskt få relativt bra precision av bara mobilnät i tillräckligt tätbebyggda områden med nog med information bakom. När jag hade en Nokia E61i så var precisionen förvånansvärt bra i t ex centrala Göteborg där jag testade med Google Maps, trots att den helt saknade GPS (eller annat motsvarande system). På landsbygden i Dalarna var det föga förvånande rejält mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ta någon av de andra alternativen som inte skriker då...

Permalänk
Medlem

Töm flaskan, skär ett snitt i botten och peta in din AirTag och försök limma ihop den igen. Sen fyller du på den med ditt schampo igen så kan du nog leta upp den vart den befinner sig när du "glömmer" den nästa gång..

Permalänk
Medlem

Tycker nog att kvarglömda schampoflaskor tillhör kategorin prylar som det är fullt normalt att plocka bort när de står och skräpar utan uppenbar ägare i ett gemensamt duschutrymme. Behöver inte nödvändigtvis vara någon tjuvaktig typ som gjort det, kan vara vem som helst som vill upprätthålla någon form av allmän hygien, ordning och trivsel.

Har man problem med stölder känns det vettigare att rigga något som det inte kan röra sig om annat än regelrätt stöld när det försvinner med airtags eller liknande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Att GPS + WiFi (det är ju den tjallande FindMy-telefonen som står för positioneringen) inte kan komma ner till att pinpointa en lägenhet spelar ju antagligen ingen roll i det här användningsfallet. Det räcker att man har koll på vilka som ingår i gruppen misstänkta och kollar på vilka som finns på adresserna runt där spårningsmojängen stannar. Sedan vet man vilken dörr man ska ringa på.

Så det handlar nog mest om att hitta en spårningsmojäng med rätt pris, formfaktor, batterilivslängd och spårningsnätverk.

För fin-navigeringen: BLE Direction Finding går ju på 2.4, så det borde ha rätt bra räckvidd. Men jag är osäker på vilka prylar som kan plocka upp och tyda signalerna -- jag ska eventuellt utveckla en pryl med hitta-mig-funktionalitet framöver, så jag hoppas få titta närmre på det. Att veta att man är nära en BLE-pryl vilkensomhelst är ju lätt, det är bara att scanna efter dess advertising-meddelanden. Apples Precision Finding bygger på Ultra Wideband och är inte alls samma grej och kombineras med BLE i AirTags.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju motsvarande AirTag som är som kreditkort och andra former, så du borde kunna hitta något. Finns en hel kategori på Prisjakt. https://www.prisjakt.nu/c/sparningsbrickor

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!