Britter uppmanas radera gamla mejl – för att spara vatten

Permalänk
Melding Plague

Britter uppmanas radera gamla mejl – för att spara vatten

Miljömyndighet ger det märkliga rådet under den pågående torkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ta bort din (digitala) historia för att...
Spara vatten(?)

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Lite "själva hjärtat i hårddisken" nivå på den xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ev relaterat till att ms inte riktigt investerat tillräckligt i lagringskapacitet inom eu än, trots nåt, eller..?
ok, I'll bite n actually enjoy the article, gnatt i förskott dock

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Blir så när man litar på ChatGPT

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Appropå dumma idéer för miljöns skull. Minns ni när Tranås kommun utredde hur man skulle återvinna toalettpapper?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

De kanske menar att folk har fulla inkorgar och inte får den information de släpper som hade hjälpt dem att spara vatten?

Visa signatur

Intel 13700K | Asus GeForce RTX 4070 Dual OC | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | Corsair DDR5 5600mhz | Arctic Liquid Freezer II 360 | Samsung 980 Pro M.2 | Asus VG27AQ 165hz | Logitech G910, G502 X, G533 | Phanteks NV5 | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig de menar imap-baseradmail som är mycket mer använt än pop3 mail. Få lagrar ju sin mail lokalt nuförtiden. Så varje gång du öppnar outlookinboxen på jobbet så måste inboxen synka mot servrar någonstans, kan tänka mig att det blir mycket kylning som går åt till bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Kan tänka mig de menar imap-baseradmail som är mycket mer använt än pop3 mail. Få lagrar ju sin mail lokalt nuförtiden. Så varje gång du öppnar outlookinboxen på jobbet så måste inboxen synka mot servrar någonstans, kan tänka mig att det blir mycket kylning som går åt till bara det.

Nja, så länge du låter mailen ligga orörda så sker mig veterligen ingen synk. Ska du börja radera saker dock, ja då får ju servrarna jobba. Så hennes råd är direkt kontraproduktivt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Appropå dumma idéer för miljöns skull. Minns ni när Tranås kommun utredde hur man skulle återvinna toalettpapper?

Det är ju skitbra om det skulle gå att återvinna som nytt skithuspepper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nja, så länge du låter mailen ligga orörda så sker mig veterligen ingen synk. Ska du börja radera saker dock, ja då får ju servrarna jobba. Så hennes råd är direkt kontraproduktivt.

Ok, då vet jag mer men förstår mindre varför det skulle hjälpa att radera mailen isf?

Permalänk
Medlem

Nu utgår jag från att det är att minska energiförbrukningen hos serverhallen som syftas (vissa kol- och kärnkraftverk använder väl evaporativ kylning?), men proportionerna i resonemanget är ju helt uppåt väggarna fel.
1. För det första tar mail väldigt lite plats jämfört med andra saker som t.ex. bilder och video. Bättre då att be folk se på mindre YouTube eller Tiktok.
2. Energiåtgången för datorn eller mobilen när man manuellt går genom och radera gamla mail borde vara större än merförbrukningen redan lagrad data på hårddisk innebär.

Jag undrar verkligen hur man har tänkt…

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Mycket galet från Storbritannien på senare tid. Detta är bara en av allt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vattendrivna hårddiskar?

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara en tanke.

Om ingen raderar mail eller data innebär det att alla kunder tillsammans tar upp mer lagring i molnet. Mer lagring innebär fler servrar. Fler servrar mynnar ut till större eller fler serverhallar som förbrukar energi.

Om alla hushåller sitt digitala liv lika mycket som man rensar ut sin bostad hade vi inte behövt lika många energikrävande maskiner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Nu utgår jag från att det är att minska energiförbrukningen hos serverhallen som syftas (vissa kol- och kärnkraftverk använder väl evaporativ kylning?), men proportionerna i resonemanget är ju helt uppåt väggarna fel.
1. För det första tar mail väldigt lite plats jämfört med andra saker som t.ex. bilder och video. Bättre då att be folk se på mindre YouTube eller Tiktok.
2. Energiåtgången för datorn eller mobilen när man manuellt går genom och radera gamla mail borde vara större än merförbrukningen redan lagrad data på hårddisk innebär.

Skrivet av iller:

Nu har jag bara en tanke.

Om ingen raderar mail eller data innebär det att alla kunder tillsammans tar upp mer lagring i molnet. Mer lagring innebär fler servrar. Fler servrar mynnar ut till större eller fler serverhallar som förbrukar energi.

Om alla hushåller sitt digitala liv lika mycket som man rensar ut sin bostad hade vi inte behövt lika många energikrävande maskiner.

Källan till artikeln förklarar faktiskt varför längst ner (efter att ha scrollat förbi en väldigt massa riktlinjer och annat skit):

HOW TO SAVE WATER AT HOME

• Install a rain butt to collect rainwater to use in the garden.

• Fix a leaking toilet – leaky loos can waste 200-400 litres a day.

• Use water from the kitchen to water your plants.

• Avoid watering your lawn – brown grass will grow back healthy.

• Turn off the taps when brushing teeth or shaving.

• Take shorter showers.

• Delete old emails and pictures as data centres require vast amounts of water to cool their systems.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Det känns väl inte som en orimlig rekommendation. Rubriksättningen i tråden kanske är lite år aftonbladets click-bait rubriker dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Ok, då vet jag mer men förstår mindre varför det skulle hjälpa att radera mailen isf?

Det gör det inte.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns väl inte som en orimlig rekommendation.

Fast det är det ju faktiskt. Vattenförbrukningen för ett mail lagrat på en molntjänst måste vara försvinnande liten. Vattenförbrukningen för att söka upp och radera mailet är troligtvis många gånger högre även om det är en 'engångskostnad' men på det stora hela så skulle nog nästan alla andra åtgärder vara mer effektiva att prioritera framför att sitta och radera gamla mail..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Om du inte växlar bort värmen från olika industriprocesser genom att värma varmvatten/fjärrvärme etc. så används öppna kyltorn med vatten som cirkulerar (Evaporativ). Detta används frekvent, inte bara i kraftverk.
Skulle du ersätta vattenkyltorn med andra lösningar så är huvudproblemet att det tar upp enorma ytor.
Man återfyller öppna vattenkyltorn en hel del men att det "åtgår enorma mängder vatten" är lite överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Fast det är det ju faktiskt. Vattenförbrukningen för ett mail lagrat på en molntjänst måste vara försvinnande liten. Vattenförbrukningen för att söka upp och radera mailet är troligtvis många gånger högre även om det är en 'engångskostnad' men på det stora hela så skulle nog nästan alla andra åtgärder vara mer effektiva att prioritera framför att sitta och radera gamla mail..

Nu står det ju iofs också bilder i informationen och om man jämför energikostnaden att en gång gå in och radera mot energikostnaden att över tid fortsätta att lagra en massa gamla bilder så kan det nog ge effekt. Men det skulle ju isf gjorts innan torkan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Finns så mycket som är dumt med den uppmaningen att jag inte vet vart man ska börja. Men de verkar ju förutsätta att e-post lagras på servrar inom landet, vilket är allt annat än säkert.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Är enkelt att skratta åt, men jag tror snarare att de vill minska molnlagringen och därmed behov av datacenter. Att halvera vattnet vid duschning etc. lär vara sjukt mer effektivt, men alla bäckar små.

UK Cloud Computing Statistics

-46% of the UK population use cloud storage in some capacity.
-The 2022 cloud market size in the UK is estimated at £41 billion ($48.5 billion), which is forecasted to grow to £59 billion ($69.9 billion) by 2024.
-Public cloud revenue in the UK is $15.57 billion. This is predicted to hit $20.03 billion in 2023.
-The largest segment of the public cloud sector in the UK is Software-as-a-Service. In 2023, SaaS is projected to have a market volume of $12.66 billion.
-Companies are expected to spend an average of $565.50 per employee on cloud services in 2023.
36% of organisations have failed an audit or experienced a cloud data breach in the last year.

Källa: https://aag-it.com/the-latest-cloud-computing-statistics/

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Det måste vara långt bättre låta bilder, videor eller e-mejl bara ligga kvar orörda.
Bara det här inlägget drar mer vatten än alla orörda e-mejl i världen.

Jag tror att de led av idétorka i slutet av listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man återfyller öppna vattenkyltorn en hel del men att det "åtgår enorma mängder vatten" är lite överdrivet.

https://utulsa.edu/news/data-centers-draining-resources-in-wa....

Det handlar om sjuka mängder och man har svårt att återanvända vattnet till dricksvatten för att man tillsätter korrisionsmotverkande medel.
I Phoenix (enligt artikeln) går det åt ca 3 miljoner gallons om dagen i kyla. Nu är det väl i det varmaste området i världen men ändå.

https://www.bbc.com/news/articles/ce85wx9jjndo
Enligt den artikeln, mellan 11 miljoner och 19 miljoner liter om dagen.

Jag tycker då att det är enorma mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Bara det här inlägget drar mer vatten än alla orörda e-mejl i världen.

Så alla de tusentals hårddiskar fulla med orörda mail förbrukar mindre energi än ditt inlägg? Jag tror inte det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så alla de tusentals hårddiskar fulla med orörda mail förbrukar mindre energi än ditt inlägg? Jag tror inte det stämmer.

Du har nog rätt, stora ord från mig 😀

Tänkte att det var som ett batteri.
Energi på plats redan och om du inte rör det så, ja, då händer ingenting.

Permalänk
Medlem

Så fort en nyhet eller en person använder ordet "vattenförbrukning" så slutar jag läsa eller lyssna för då vet jag att det är snömos som inte är värt min tid.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag varför det avråds att resa dit, för farligt, tyckte Kanada som ett exempel.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Du har nog rätt, stora ord från mig 😀

Tänkte att det var som ett batteri.
Energi på plats redan och om du inte rör det så, ja, då händer ingenting.

batterier har absolut en självurladdning som inte är försumbar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome