Alias, skräpkonton och e-posthygien – hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Alias, skräpkonton och e-posthygien – hur gör ni?

Min inkorg är ett katastrofområde efter år av att ha registrerat mig för varenda ny tjänst och verktyg. Mellan lösenordsåterställningar, introduktionsmejl och marknadsföringsutskick jag aldrig kommer läsa har det blivit mer brus än nytta. Jag misstänker att jag inte är ensam.

Jag är nyfiken på hur andra hanterar detta — använder ni alias, har ni ett separat "skräpkonto", eller finns det någon filtreringsmagi jag har missat?

Och en annan sak jag funderat på: registrerar folk sig faktiskt för nyhetsbrev för att de vill ha innehållet, eller är det bara en oönskad bieffekt av att skapa ett konto? Det känns som att jag ofta blir automatiskt registrerad och märker det först när inkorgen börjar svämma över.

Berätta gärna vilka strategier ni använder för att hålla ordning.

Permalänk
Medlem

Apples egna ”Hide my email” löser alla sådana problem automatiskt på alla mina enheter.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Finns nästan alltid en direktlänk för att avregga sig från utskick, använd det som kommer du med tiden få mindre och mindre sånt. Och när du reggar dig i fortsättningen se till att inte klicka i att du vill ha nyhetsbrev o.s.v.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om "Hide my email"! Det verkar vara en smart lösning. Jag försöker förstå hur det funkar exakt.

Stämmer det att:

- Man måste ha en Apple-enhet för att använda det?
- Webbplatsen eller appen måste erbjuda "Logga in med Apple" som alternativ?
- Det krävs en iCloud+-prenumeration för att det ska fungera?

Jag uppskattar all input!

Permalänk
Medlem

Egen VPS med mailserver och separat mailtvätt.
Jag är riktigt imponerad vad Proxmox Mail Gateway rensar skit.

Detta är dock bara för någon som är redo att betala och själv administrera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har också en hel del problem med både oönskade nyhetsbrev* som aldrig tar slut och traditionellt spam. Kanske inte så konstigt eftersom jag använt samma mail i cirka 20 år, och först på senare år börjat bli restriktiv med var jag matar in den.

Numera använder jag ett alias, junk@mindomän.se, för alla registreringar utom de viktigaste. Och så låter jag alla mail till den adressen landa i en separat mapp som jag skummar igenom någon gång per månad.

*Ibland orkar jag klicka på avregistrera i dem, men oftast inte.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Gör en rensning då och då och säger upp spam-mailen och tar bort alla gamla.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnohall:

Min inkorg är ett katastrofområde efter år av att ha registrerat mig för varenda ny tjänst och verktyg. Mellan lösenordsåterställningar, introduktionsmejl och marknadsföringsutskick jag aldrig kommer läsa har det blivit mer brus än nytta. Jag misstänker att jag inte är ensam.

Jag är nyfiken på hur andra hanterar detta — använder ni alias, har ni ett separat "skräpkonto", eller finns det någon filtreringsmagi jag har missat? Sedan finns det flera andra sätt att automatisera sortering i mailboxen, men jag använder inte det längre.

Och en annan sak jag funderat på: registrerar folk sig faktiskt för nyhetsbrev för att de vill ha innehållet, eller är det bara en oönskad bieffekt av att skapa ett konto? Det känns som att jag ofta blir automatiskt registrerad och märker det först när inkorgen börjar svämma över.

Separat hotmail/outlook för allt som tillhör köp på nätet/diverse registreringar. Outlook har bra filter, har fungerat i decennier för mig. Man får kolla ibland och rensa gammalt.
Sedan finns det flera olika varianter på att automatisera sortering i mailboxen, men jag använder inte det längre. Söker fram det som behövs.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Betalar för lite mer iCloud lagring på min iPhone och då får man en funktion som döljer ens e-post genom att skapa slumpmässiga alias som sedan vidarebefordrar mailen till ens riktiga adress.

Aliasen går sedan att administrera / ändra / pausa etc så de inte kan skicka mer nyhetsbrev och Jada-Jada efter man väl lagt den där ordern på den där udda hemsidan…

Mycket bra !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnohall:

Jag är nyfiken på hur andra hanterar detta — använder ni alias, har ni ett separat "skräpkonto", eller finns det någon filtreringsmagi jag har missat?

Beror på hemsida vilken mailadress jag använder. Däremot så ser jag till o avregistrera mig från nyhetsbrev och liknande när jag får mail jag inte vill. Min inkorg öppnar jag alla mej jag får så den har alltid 0 olästa mail

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig