Asus lanserar ROG Crosshair X870E Hero BTF för AM5

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar ROG Crosshair X870E Hero BTF för AM5

Efter AM5-debuten med B850-chipset är det nu dags för en BTF-toppmodell med premiumfunktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att komponenter blir allt tråkigare och själlösare med att allt ska täckas över och "snyggas till" med diverse kylflänsar och fasader numera? En gång i tiden var ju ett moderkorts design nästan unikt som ett fingeravtryck, särskilt i toppsegmenten.

Som tekniknörd gillar jag faktiskt PCB'n med komponenter som syns.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Är det bara jag som tycker att komponenter blir allt tråkigare och själlösare med att allt ska täckas över och "snyggas till" med diverse kylflänsar och fasader numera? En gång i tiden var ju ett moderkorts design nästan unikt som ett fingeravtryck, särskilt i toppsegmenten.

Finns ju gröna moderkort om man vill ha.

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-A620M-DASH-CSM-Moderkor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Helt klart snyggare förr

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag håller med fullständigt

En svart klump är väldigt tråkig och intetsägande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

"BTF" är inte en officiell standard va? Är det något på G på den fronten?

Permalänk
Medlem

Hade själv en Striker II Formula i samma serie.

Gillade själv Rampage IV/V och Maximus V serien skarpt, med svart pcb och röda och svarta delajer.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Var själv stor förtjust i rampage iI extreme och liknande väldigt skarpt!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Haha. Framförallt Republic of Gamers-loggan.
Och jag som tycker den nuvarande med ugglan känns lite obalanserad.

Men du var kanske inte ironisk? :-|

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga kort. Älskar deras Crosshair serie, men fan vad dem kostar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Nu vad det väl inte just grönt PCB som efterfrågades utan att inte täcka över precis hela moderkortets alla komponenter för att det anses snyggt.
Är förstås en sak att vissa komponenter behöver kylning, men nu är man ju där och täcker över hela rasket för att man bedömer att det är vad RGB-bling-folket vill ha, och det anses vara likställt med konsumentmarknaden som helhet.

Sedan, om man nu faktiskt vill ha grönt PCB, så är väl problemet att det bara finns i det absoluta bottenskrapet vad gäller moderkort som riktar sig till konsument, och sedan kommer det tillbaka vad gäller dyra enterprise-prylar.

Och det är väl lite samma grej vad gäller det som faktiskt efterfrågades; det finns moderkort (oavsett färg på PCB) med mer exponerade komponenter i bottenskrapet, men om man köper något mer tekniskt påkostat så kommer det samtidigt med övertäckta komponenter och RGB-bling som en ovillkorlig del av paketet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej det är det inte, går själv och väntar på vad dom andra tillverkare säger om det innan man hoppar på.
Dock helt klart intressant med kontakterna på baksidan.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av dlq84:

BTF är Asus namn på det, MSI kör ju på sitt namn Project Zero. Dock är placeringen av störmkontakterna mer eller mindre identisk vilket leder till att alla chassin som stödjer det ena även stödjer det andra. I fallet Fractal Design har de en variant av North XL som bara heter BC eller back connector. Jag tror det vore väldigt dumt av någon av tillverkarna att frångå designen som görs just nu. Däremot är det bara Asus som i dagsläget stödjer strömförsörjning av grafikkortet genom moderkortet. Med lanseringen av 5000-serien BTF används den nya kontakten som är löstagbar.

Sapphire hoppar även på grafikkort med strömförsörjning, jag såg deras 9070 XT med den nya kontakten på Computex så förhoppningsvis blir det lite vanligare.

Permalänk
Medlem

Jag anser att vi även borde flytta CPU-sockel och PCIe-kortplatser till baksidan, det om något borde ju göra framsidan "renare".

/s

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jisses pannkaka! Grälla färger, ingen nyans matchar den andra. Det ser ut som en pimpad brödrosts-PCB

Skrivet av Alexraptor:

Asus gamingserier har en estetik som aldrig riktigt tilltalat mig. Däremot gjorde NXZT det bättre när det kommer till att dölja komponenterna. Det här upplever jag som mer minimalistiskt. Om min dator kan se ut som ett svartvitt De Stijl-konstverk i glas och metall, då blir jag nöjd.

https://nzxt.com/cdn/shop/files/Faw24u_c79d46c9-9693-43bf-8bdb-91cc02fca227.png

Permalänk
Medlem

” platserna har även ett 57 procent bättre grepp om arbetsminnena, för att alla gånger du verkligen tänkt “det här skulle gå om jag bara hade lite mer klämkraft”.”

What? lol

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tycker också gamla moderkort med koppar var snyggare.
Hade detta när jag körde Phenom II back in the day:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Saknar DFI Lanparty - de höll bra kvalitet och var snygga

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är ganska lätt att ta av de täckande plastbitarna.

Kylflänsarna däremot är krångligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Saknar DFI Lanparty - de höll bra kvalitet och var snygga

En fin tid.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jisses pannkaka! Grälla färger, ingen nyans matchar den andra. Det ser ut som en pimpad brödrosts-PCB

Det där är ändå relativt dämpat för att vara ett LGA 775-moderkort, många var ännu mer färgglada som t.ex. Gigabyte GA-P35T-DS3P.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

En fördel är man kan lättare ta i de och minsta risken för ESD (vist behöver ju också täcka backsidan i för sig). Därför jag helst köper minnen med kylflänsar än helt nakna kort.

Skrivet av BrottOchStraff:

” platserna har även ett 57 procent bättre grepp om arbetsminnena, för att alla gånger du verkligen tänkt “det här skulle gå om jag bara hade lite mer klämkraft”.”

What? lol

De är ju när man sätter minerna åt fel håll, är ju betydligt trögare få i dem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Själv hade jag denna guldklimp för länge sen:

Permalänk
Medlem

Bild på den tjusiga kartongen saknas.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man välja detta kortet framför tex ASUS ROG Strix B850-F Gaming WIFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Själv hade jag denna guldklimp för länge sen:
<Uppladdad bildlänk>

Hade ju passat utmärkt till Asus RTX 5090 i guld!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite orolig blir jag när jag ser de "klädda" korten, för varken kondensatorer, flash-minnen eller DDR-kretsar gillar ju värme. Har man någon direkt (aktiv) kylning på moderkortskomponenterna om man installerar en AIO på den där?

Då känns det nog bättre med "nakna" kort så att turbulensen över den ojämna ytan hjälper till att komma åt ordentligt när luften strömmar över moderkortet.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man envisas med att ha ett 2.5gb intel nic och ett realtek nic varför inte köra ETT 10gbit intel nic och så var det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Fattar inte varför man envisas med att ha ett 2.5gb intel nic och ett realtek nic varför inte köra ETT 10gbit intel nic och så var det klart.

Både dyrare och kräver mer PCIe, är min förmodan. Misstänker att det lär ta upp mer fysisk plats också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Både dyrare och kräver mer PCIe, är min förmodan. Misstänker att det lär ta upp mer fysisk plats också.

Hade inte Realtek kommit med några nyare 10Gbit chip som var strömsnålare och gick att använda med PCIe 4.0 1X istället för att behöva använda 2 lanes PCIe 3.0 ?

Har för mig det var någon nyhet tidigare om att Realtek skulle lansera något sådant.