Mitt (hittills) misslyckade försök att byta bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Har någon annan bytt bank och var det så här jobbigt?

Många år sedan jag bytte bank för första gången, då från Handelsbanken till Forex då de erbjöd gratis Visa-kort och ränta från första kronan. Forex bytte jag till genom att besöka deras kontor och de skötte flytten åt mig dvs. fixade e-fakturor och autogiro vad jag kan minnas, men jag hade inte mycket av det på den tiden. Gratis Visa-kort försvann senare men jag hade det i flera år.

Andra gången bytte jag till Skandiabanken och hade det fram tills för kanske 5 år sedan då jag byte till Länsförsäkringar. Var inte alls missnöjd med Skandiabanken men har man mindre pengar så får man ränta från första kronan hos Länsförsäkringar, sen behövde jag betalkort vilket ändå kostade hos båda och så har Länsförsäkringar kontor i stan.

Aldrig tänkt på upplägget att ha konto hos Skandiabanken och sen betalkort hos Lunar/Northmill. Måste undersökas. 25 kr/mån är ju 5 korv med bröd på Biltema.

Trots att Skandiabanken är en Internetbank så erbjuder de bättre funktioner än Länsförsäkringar. Fick min far att skaffa konto hos Länsförsäkringar då jag tänkte att vi bara kunde besöka kontor och ge mig fullmakt (har redan fullmakt idag hos Skandiabanken). Hjälper med räkningar och sånt. Tyvärr gick det inte alls, man behövde besöka kontor varje gång för det... Så tur att pappa behöll Skandiabanken även om han nu har konto hos Länsförsäkringar också. Han tog bara bort kortet hos Skandiabanken så det har inte kostat honom något. Fördelen med att vi båda har samma bank är att överföringar går lika snabbt som Swish.

Tycker inte att det är svårt att bli kund hos Skandiabanken. Visst behöver man få PIN-kod "hemskickat" men det ska jämföras med att behöva besöka kontor hos andra.