Bazzite - Tråden om operativsystemet för folk som spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag har kört Linux Mint som enda OS på min primära dator sen ganska många år tillbaks nu.

Vad är det som är optimerat för spelande i Bazzite? Kommer det ändra min spelupplevelse så pass att det är värt besväret att byta?

Det är väl mest att den har nåt som heter "game mode" man kan välja så att det funkar på såna där handhållna saker (men även game mode i en PC) och så har den spelrelaterade saker som Lutris, Steam, Epic games och Heroic launcher färdiga. Stöd för handkontroller. Förkonfigurerad för spel helt enkelt.
Man kan välja om man vill ha en Nvidia eller AMD installation som sköter drivrutinerna för GPU i respektive. Kort sagt så behöver man inte konfigurera den för spel själv utan det mesta är färdigt. Även distrobox så man kan köra många program som inte finns som officiella flatpaks i andra distron (containers). Några har problem med flatpaks har jag hört, vilket är standard i Bazzite, så gillar man inte det så är det ingen idé att prova.

Och så är den "immutable", således lite mer säker och mindre benägen att det blir fel vid uppdateringar (då den är exakt likadan för alla oavsett vilken konfiguration man har) men det har inget särskilt med spel att göra, men en anledning till att jag använder den, det är liksom hela grejen för mig, och inte bara för spel.

Har nu inte kört Mint på många år, men om den fungerar som du vill finns ju ingen anledning för dig att byta. Det är bara bekvämare att inte behöva bry sig om att joxa själv med saker. Bara installera och köra.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Är ju knappast ett gaming OS när inte BF, cod, valorant och pubg fungerar pga av deras anti-fusk xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kanske värt och testa när man får tid för spelande. Windows är helt ointressant för mig nuförtiden och jag känner mig väldigt gammal för jag hittar knappt till kontrollpanelen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag gillar bazzite. Körde nobara tidigare men ville köra valorant å liknande så fick köra win11 igen.
Nu senast körde ja bazzite men så började battle.net-launchern bugga å ja har inte riktigt tålamod för att felsöka när ja vill spela. Väntade en dag eller två, samma fel. installerade nobara, samma sak, ubuntu, samma sak, garuda, samma sal. Vid den här punkten hade ja varit korkad å konfat upp allt varje gång innan ja testade battle.net så när ja väl kom tillbaka till bazzite orkade ja inte konfa det direkt utan det satt där ett tag innan ja tog tag i saken.
Kommer köra det igen men just nu är det valorant å bf6 ja vill köra å då är det windows.
Det är detta som gör att ja inte kan anamma linux helt, att saker som fungerat i månader bara lägger av, sen ska man vänta x dagar/veckor på att nån ev patchar… nätack :/

Permalänk
Sötast

Så knepig timing att denna frågan kom idag.
La faktiskt in bazzite på en avdankad SSD för att se hur det såg ut.
Är generellt imponerad, deras lilla "store" minns inte namnet var ju urgullig med like kurerade titlar å så också, skön känsla!

Kan ha varit jag som var för trött idag men fick inte rätt på lossless scaling i bazzite, steam skall ha varit native och det var den jag installerade, och körde benchmarken, det var tydligt att rattarna registrerades men fick ingen prestandaskillnad där eller i spel hmm..... det funkar dock på min debian installation.

Det var en härlig känsla i bazzite, tyckte de fått till sina teman riktigt bra också. åter, myspys.

Permalänk
Sötast
Skrivet av krEJZi:

Är ju knappast ett gaming OS när inte BF, cod, valorant och pubg fungerar pga av deras anti-fusk xD

Du menar då ett 20-tal utav över 2miljoner titlar inte fungerar så är det fel på OSet och inte på de 20speltillverkarna?
Jopp....

Skrivet av Celphish:

Jag gillar bazzite. Körde nobara tidigare men ville köra valorant å liknande så fick köra win11 igen.
Nu senast körde ja bazzite men så började battle.net-launchern bugga å ja har inte riktigt tålamod för att felsöka när ja vill spela. Väntade en dag eller två, samma fel. installerade nobara, samma sak, ubuntu, samma sak, garuda, samma sal. Vid den här punkten hade ja varit korkad å konfat upp allt varje gång innan ja testade battle.net så när ja väl kom tillbaka till bazzite orkade ja inte konfa det direkt utan det satt där ett tag innan ja tog tag i saken.
Kommer köra det igen men just nu är det valorant å bf6 ja vill köra å då är det windows.
Det är detta som gör att ja inte kan anamma linux helt, att saker som fungerat i månader bara lägger av, sen ska man vänta x dagar/veckor på att nån ev patchar… nätack :/

Ja, det sista du är inne på är något jag känner igen väl och är en av anledningarna till att jag personligen gick mac-os vägen, inte för att det hjälpte mig ett dugg med att spela haha, men för att slippa random issues på desktop.

Nu har det gått rätt många år och har inte samma issues mer i linux, nog sannolikt att jag återgår till PC när laptopen väl exploderar när den blir gammal... Men exakt det där att man släpper spelet för windows, då den har absolut majoritet av spelarna, då jobbar linuxsidan på att få det att funka, lyckas men så går det sönder i nästa uppdatering... då blir många gamers frusterade och .... man vet att man kan få det att funka om man bara lägger in windows... det är en otroligt tråkig sits att vara i.

Med tiden när mängen gamers mellan de olika OS jämnar ut sig så försvinner väl sådant allt mer... men tills dess!

Jag kan lägga så enormt många timmar på att fixa å dona å trixa i linux då jag tycker det är roligt, när jag är sugen på det.
Om jag behöver få något gjort eller vill spela något och det inte skulle funka just den sekunden? omedelbart psykbryt.

Permalänk
Medlem

CachyOS basically plug and play för Nvidia och AMD med högre FPS i många spel än Windows 11 (antar pga Vulkan och andra saker men ändå).
CachyOS är Arch based och använder Proton till spel

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Om du sitter på en licens för en Windows-version som har RDP borde du ta en titt på Winapps.

Ska spana in det under kommande semestern.
Tack för tipset.

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Kommer inte funka alls då det kräver att du har Secure Boot igång.
Med Secure Boot kan du inte starta upp Linux.

Det är generellt fel, finns dock ett fåtal distributioner som inte har stöd för Secure Boot, tex Nobara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nej, det är i nuläget omöjligt. Det gäller i princip alla multiplayer-spel som använder kernel anticheat. Det är för min egen del den absolut största dealbreakern när det gäller att köra Linux för gaming.

Jodå. Det är utvecklaren som bestämmer om Linux ska stödas. Flera GameGuard-spel tex fungerar fint. Jag körde Helldivers2 så sent som igår.
EA brukar inte godkänna linux i sina anticheat. För Sony verkar det vara ok.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Du bör köra sensor-detect först bara och svara ja på allt men det gäller alla fläkt och sensorprogram.

Så länge det är ett moderkort med rätt super io chip ja, annars som i mitt fall så gör det ingeting!

Skrivet av Eismannen:

Går det att undervolta eller åtminstone ställa PL på nvidia kort? Går det att ställa fläktkurvor?

Ja nvidia och amd grafikkort går att.
Över/under volta.
Över/under klocka.
Ändra Power limit upp/ned.
Samt att ändra/göra en egen fläktkurva.

Finns ganska många olika sätt att göra det på!
Man kan göra allt genom konsole och mata in värden manuellt heller gå in i filer och ändra värden.
Finns en del prg som körs i konsole som gör detta något enklare men fortfarande bara i konsolen vilket för många linux nördar som är allergiska mot GUI är ett plus.

Sen finns det en del prg gör detta nästan lika enkelt som i tex afterburner i windows.
Dom två stora som båda verkar fungera lika bra är.
1, Lact
Det jag har kört sedan jag bytte över till linux strax efter nyår 2025.
2, CoreCtrl
Lite snyggare och möjligen lite enklare än Lact.

Jag provade klocka/volta gpu i linux efter att jag hade kört linux i 1-2 veckor och var inne på min andre/tredje linux dist.
Provade först Cachyos provade sedan bazzite/nobara/pikaos och två tre till o är nu tillbaks på Cachyos sedan ett par mån.
Kommer dock inte ihåg i vilken ordning och vilken dist jag körde när jag ville börja pila med gpu klock/volt.
Bara att jag leta runt och ville börja med corectrl men just den dist jag hade då hade bara lact i sina repositorys och ville inte börja krångla med mer custom install.
Så Lact blev det och efter några min så hade jag mitt 3080ti inställt som jag hade i afterburner, provade dock att gå lite längre men hamnade på samma resultat igen för att det skulle vara skottsäkert stabilt.

Och när jag sedan bytte ut till ett 9070xt 2-3 mån efter det släpptes så hade Lact stöd för det direkt och har funkat bar sedan dess.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ja nvidia och amd grafikkort går att.
Över/under volta.
Över/under klocka.
Ändra Power limit upp/ned.
Samt att ändra/göra en egen fläktkurva.

Finns ganska många olika sätt att göra det på!
Man kan göra allt genom konsole och mata in värden manuellt heller gå in i filer och ändra värden.
Finns en del prg som körs i konsole som gör detta något enklare men fortfarande bara i konsolen vilket för många linux nördar som är allergiska mot GUI är ett plus.

Sen finns det en del prg gör detta nästan lika enkelt som i tex afterburner i windows.
Dom två stora som båda verkar fungera lika bra är.
1, Lact
Det jag har kört sedan jag bytte över till linux strax efter nyår 2025.
2, CoreCtrl
Lite snyggare och möjligen lite enklare än Lact.

Jag provade klocka/volta gpu i linux efter att jag hade kört linux i 1-2 veckor och var inne på min andre/tredje linux dist.
Provade först Cachyos provade sedan bazzite/nobara/pikaos och två tre till o är nu tillbaks på Cachyos sedan ett par mån.
Kommer dock inte ihåg i vilken ordning och vilken dist jag körde när jag ville börja pila med gpu klock/volt.
Bara att jag leta runt och ville börja med corectrl men just den dist jag hade då hade bara lact i sina repositorys och ville inte börja krångla med mer custom install.
Så Lact blev det och efter några min så hade jag mitt 3080ti inställt som jag hade i afterburner, provade dock att gå lite längre men hamnade på samma resultat igen för att det skulle vara skottsäkert stabilt.

Och när jag sedan bytte ut till ett 9070xt 2-3 mån efter det släpptes så hade Lact stöd för det direkt och har funkat bar sedan dess.

Oj, tack för det!
Då måste jag helt enkelt beställa en ny M.2 och prova. Finns inte längre några ursäkter verkar det som, förutom lathet förstås

Permalänk
Medlem

Jag gömde påpeka i mitt förra inlägg att jag tycker mig känna av ett ökande intresse för Linux både på redaktionen och i forumet och det känns enormt kul!

Permalänk
Medlem

Jag testade Nobara och Bazzite och tyckte att Bazzite fungerade bättre för mig.
Vill väldigt gärna använda Linux men tyvärr faller det på att det blir för mycket fix och trix för att få saker att fungera.
Saker som bara fungerar på windows behöver fix och trix eller vänta på att någon vänlig själ gör en workaround fix.
Efter ett halvår så gick jag tillbaka till windows men skulle helst vilja använda Linux som mitt huvud os.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Jag känner mig lite motvals. Jag installerade linux mint på min dator för 2 år sedan, använde som media pc. Steam big picture. Jag vet att linux mint inte är en "spel distro" men det fungerar utmärkt att spela på. Vilket är det jag gör.

Flyttade sedermera upp den till min kontorsplats, slängde in mint på min surface laptop också. Fördelen med Mint som jag ser det är att den är debian/ubuntu baserad vilket ger att det finns gott om support att fråga om det är nått som ofungerar. Vilket händer!

Testade chimera os ett tag och det var fantastiskt bra som media os men hade problem med upplösningen på min tv och mitt 6950xt. Så det blev mint igen på det.

Fick dock problem med min Asus tuf a14 gaming laptop och mint. Tror jag hade fått det att fungera, men slängde på Fedora 42 med KDE plasma istället. Inser under tiden jag gjorde det (testade även cachyos) att Linux Mint är ett otroligt nybörjar vänligt system.

Idag kanske jag hade slängt på bazzite istället. Känns som ett bra system för oss med Nvidia grafik.

Har också börjat prova just mitt fall mint cinnamon, var en del pyssel få till temat och den bråkar något med mus storleken i vissa appar.

Dock har jag ett problem med just skärmsläckare och lösenord, de tar runt 2/3 sekunder att logga in (Ubuntu I virtuell maskin så svarar den direkt). Har ingen kryptering igång.

Sen fungerar inte skalning så bra som i Windows. Så fått sätta per app i stället.

Sen just spel är lite skralt, provat wine genom Heroic Launcher men de gamla spelet jag provade fungerade inte bra utan krascha. Så blir inte helt av med Windows 10 än.

Men den flyter bra mycket bättre än Windows 10, vet inte vad som bråkar. Den är långsam, bara öppna papperskorgen tar flera sekunder och då ligger den ändå på ssd. Vet inte om även i Windows är skalning lite tung eller vad som nu bråkar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag hade undvikit AUR.. större chans att du får malware den vägen, då vem som helst kan släppa saker där.

The affected malicious packages are:

- librewolf-fix-bin
- firefox-patch-bin
- zen-browser-patched-bin

Tror det var några paket med chrome i namnet också

Det är ju inte alternativ #1 för nedladdning, så är det.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Har kört Bazzite nu ett par månader, funkar för det mesta väldigt bra.

Inte lika smidigt som Winderps med moddar till spel, där saknar jag Nexus manager (klienten finns, men inte stöd för alla spel). Det går såklart bra att lägga in moddar manuellt, men har man många är det jobbigt att ha koll på att allt är uppdaterat.

Mest kört Darktide, Clair Obscure, DoS2 och BG3. Inget av spelen har strulat, men jag fick manuellt lägga till en proton-GE för att få upp prestandan, det var inte svårt. Prestandan i Darktide är fortfarande markant sämre än i Win tyvärr, kanske löser sig i framtiden med drivrutiner (Nvidia).

Sen har jag haft ett strul med en drivrutin där jag vill ha en annan version än den som finns i pakethanteraren, men det verkar orimligt krångligt att ordna p.g.a. immutable, så jag har typ gett upp.

Och så tycker jag multihead i Linux fortfarande är dåligt om man jämför med Win. I Win drar jag fönstren dit jag vill ha dem, oavsett skärm, sen kommer operativet ihåg vart varje app låg. Med Linux så hoppar de runt, och det verkar mer känsligt om man har två olika skärmar som tar olika lång tid att starta så den upptäcker ena skärmen före den andra.
Nu har jag lyckats hårdkoda koordinaterna så att discord alltid hamnar på min lilla sekundärskärm på gamingdatorn, men jag tycker det var onödigt komplicerat jämfört med drag-and-drop på Win. Och detta har jag alltid haft problem med i Mint/Cinnamon och Manjaro/XFCE med, så det är inte ett Bazzite/KDE-problem.

Kul grej var att det var väldigt smidigt att fixa med ARGB i Linux, har inte orkat greja med det i Windows för jag ville inte installera massa skit. Men nu var det så smidigt att programmera om belysningen på moderkakan så gick jag och köpte ett par slingor bara för att!

Så blandad kompott, men det funkar överlag bra och jag har inte bootat Winderps på snart ett halvår nu! Blev lite sugen på att testa BF6-betan, men vem orkar starta ett annat operativsystem bara för ett enda spel? Kan spela något annat kul istället!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

En sak angående olika DE=desktop environments är att dom kan ha alltifrån liten till ganska stor påverkan på spel.
Tänker då mestadels på FPS och frametimes, är dock osäker på hur tex ett spels stabilitet heller ens att kunna köras påverkas.
Överlag så är det KDE och Gnome som är snabbast när folk testar.

Och då är KDE heller plasma som KDE6 kallas nästintill alltid 1-10% snabbare än Gnome och då oftas inom 1-5%.
Övriga DE som cinnamon/XFCE osv kan ligga en hel del efter ibland.

Olika distros har även dom en viss påverkan på FPS/etc oftas så är dom olika spel distributionerna snabbare än bas distributionerna heller dom mer vanliga distributionerna.
Tex Cachyos är snabbare än arch som Cachyos har i grunden, bazzite/nobara är oftas snabbare än fedora som dessa är byggda från.
Pikaos är snabbare än Debian som pika är byggt från.
osv,osv.

En del distros kan ha ganska gamla drivrutiner till nvidia och ibland även rätt gamla kernels vilket gör att även AMD's grafik blir lidande med då deras gpu drivrutiner finns i kerneln.
Visst det är bra för stabilitet men sämre för spelande på linux och på detta halvår jag nu kört Cachyos så har jag inte råkat ut för en nåt även fast dom uppdaterar sin kernel OFTA.

Utöver gpu drivrutiner så finns MESA som det kommer nya versioner på hela tiden och ofta med klara förbättringar i kompabilitet och/heller snabbhet, spel distarna uppdaterar MESA fort medans övriga ofta väntar med detta.
Även versionerna på KDE/Gnome osv kan öka/minska FPS på spel med ett par % och då är det ju oftas nyare=snabbare.
Och samma sak här Spel distrona är ofta väldigt snabba på att uppdatera DE´s.

Sen har vi X11/wayland samma sak här o då särskilt med wayland som är det nyare protocollet där vanliga distros är "slöa" med uppdateringar.
Vilket kan göra ett par % på FPS igen, men mer viktigt kan ha stor påverkan på stabilitet/krascher/osv.

Kan rek pikaos för dom som vill ha ett Debian baserat system körde det i ca 3 veckor.
Främst lite små detaljer jag gillade sämre än Cachyos och då det var i början av mitt nuvarande linux äventyr så hade jag en hel del skit installerat o en del fuckups som rättats till osv.
Så började om igen med Cachyos och avsikten var att köra Cachy lika lång tid och sen bestämma mig för pika/cachy heller om jag skulle prova bazzite/nobara igen.
Efter 3-4 gånger så lång tid kom jag helt plötsligt ihåg att jag skulle funderade på detta och tänkte tills sågspånet började ryka så ca 3minuter.

Och det blev att Cachyos fick stanna kvar.

Visst en del prg finns det helt enkelt ingen motsvarighet till på linux heller går att köra i linux.
Men det är inte direkt många prg det handlar om.
Samma sak med spel visst större online skit med drakoniska anticheat funkar inte men en del av dessa spel går att spela ändå.
Tex 7-days to die funkar bra så länge man startar spelet utan EAC anticheat vilket jag gör då jag inte spelar online.
Och en del andra spel är det samma sak med.

En del prg/spel behöver man pilla lite med för att få igång, en del funkar till 98% osv.

Skiftar vi till windows så är det så mycket bättre där?
Finns ju en hel del spel/prg som man behöver pilla en del med för att dom ska fungera och en del funkar inte till 100% särskilt om vi talar om äldre spel på win10/11 då är linux troligen bättre.
Och det är ju OFTA som windows uppdateringar ställer till med bekymmer, ibland stora, ibland små, ibland ofta så ändra uppdateringar inställningar som tex ljud/mic även fast absolut ingenting ang ljud/mic uppdaterades.
O datorn måste ju absolut startas om just denna sekund går absolut inte o vänta en timme!

Jag har kört windows sedan jag köpte min första burk 1999 med windows 98SE edition, har provat linux 4-5 gånger under denna tid i olika omgångar senast var strax innan/början av covid men har helt enkelt inte ståt tut mer än nån vecka innan windows är inlagt igen.
Är ganska säker på att jag inte kommer komma tillbaks till windows igen förutom till några enstaka spel nån/några få gånger om året!
Förutom några få spel så är det ETT program jag saknar från windows!
Och det är https://johnsad.ventures/software/backgroundswitcher/
Japp ett litet sket prg som byter skrivbordsbilder!!!
Men det gör det så frb bra collage/postcard pile funktionen är fantastisk när man använder en mapp med tiotusentals bilder i varierande storlekar o kvalitet.

Jade inställt på en stor bild i botten sedan 7-11 bilder som collage/postcard randomgenererat över bilden i botten tex som denna bild från hans sida.

Visst ibland blir det rätt dåligt men man får se så mycket fler bilder och inte alltid på exakt samma ställe osv, oftas så har man dock minst ett par bilder man inte sett på länge som visas helt ok.
Gick så långt som att jag provade med en windows virtual machine med JBC körandes för att sedan få linux att visa den bild som JBC genererade.
MEN JBC verkar inte generera nån bild utan sparar alla bilder som visas i en mapp och sen slår ihop dom i datorns minne och visar det resultatet på nåt vis.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jodå. Det är utvecklaren som bestämmer om Linux ska stödas. Flera GameGuard-spel tex fungerar fint. Jag körde Helldivers2 så sent som igår.
EA brukar inte godkänna linux i sina anticheat. För Sony verkar det vara ok.

Frågan var inte huruvida det är tekniskt sett möjligt att implementera anticheat i linux, utan om det går att köra battlefield 6 med anticheat i linux. Vilket är 100% omöjligt.

Sen är jag tveksam till om det faktiskt är tekniskt möjligt att implementera anticheat med access till ring 0 i Linux? Här får någon med bättre insyn i linux-kärnan gärna fylla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Frågan var inte huruvida det är tekniskt sett möjligt att implementera anticheat i linux, utan om det går att köra battlefield 6 med anticheat i linux. Vilket är 100% omöjligt.

Sen är jag tveksam till om det faktiskt är tekniskt möjligt att implementera anticheat med access till ring 0 i Linux? Här får någon med bättre insyn i linux-kärnan gärna fylla i.

Fast ibland undrar man ju, trots att det finns Anti-cheat i många spel, så lyckas ändå folk hitta sätt att fuska på.
Kan känna ibland att vi borde hitta andra lösningar på fuskproblematik.

On topic: Jag har inte testat Bazzite, men jag har kört linux på min desktop i 2 år nu och kunnat gejma helt okej. Steam har fungerat väldigt bra, ytterst få spel jag har som har krånglat, de har jag kunnat leva utan. Ett tag kunde jag inte spela Roblox (och därmed inte joina mina barn, vilken förlust)... Men nu har någon löst det med "Sober", så nu går det spela roblox på Linux igen... (stackars mig)

Permalänk
Medlem

Har bazzite för dualboot, men gjorde något noobmisstag (bara typ installerat Linux ett par hundra gånger förut liksom :') och missade att få med drivers för AX201 wifi-kort, så var smått osmidig installation. Föräldraledig så haft absolut noll tid att testa spelande på det sedan installation, men ungen ska snart börja på dagis så hoppas det kan ändras snart.

OS i sig kändes nice, kör all AMD så funkade fint- på båda andra system jag har Linux just nu är det pop os med Intel + Nvidia och har haft lite frustration med pop os inbyggda reglage för GPU-mode där det brukar kräva två omstartar för att få det önskade läget. I bazzite verkade allt bara funka direkt utan issues, men har som sagt inte hunnit spela än så kan inte uttala mig om det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Om man har svag syn är KDE fantastiskt. Funktionen att zomma in fungerar mycket bättre än förstorningsglaset i windows. Det fungerar även bra i spel.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Finns dock mängder med andra spel som fungerar... gaming är mer än BF och CoD.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Epics antifusk portat till ARM
Bara en tidsfråga tbh

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Då är väl Windows knappast ett gaming OS heller när man inte ens kan köra Mario Kart, Splatoon eller Smash Bros på det?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Finns dock mängder med andra spel som fungerar... gaming är mer än BF och CoD.

60% av spelen med anti-cheat på denna lista är antingen markerade som Broken eller Denied när det gäller att köra på Linux: https://areweanticheatyet.com/

Detta inkluderar några riktigt stora titlar utöver COD och BF, som t.ex CS2 via Faceit, Valorant, Apex Legends, GTA V m.m.

Bazzite och andra linux-distar för gaming är enligt min mening utmärkta för singleplayer (kör steam deck flera gånger i veckan), men rejält begränsade när det gäller multiplayer.

Permalänk
Medlem

Are we anti-cheat yet?
och som skrivet innan ProtonDB Är bra sidor å kolla upp om man funderar något kring gamig på linux.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Sen har vi X11/wayland samma sak här o då särskilt med wayland som är det nyare protocollet där vanliga distros är "slöa" med uppdateringar.
Vilket kan göra ett par % på FPS igen, men mer viktigt kan ha stor påverkan på stabilitet/krascher/osv.

Finns ganska mycket som inte fungerar eller fungerar sämre. Fick nyligen nergradera en Ubuntu dist från wayland till X11, men är lite av ett specialfall. Spela in skärmen är också vanligt problem, som jobbas på (borde i alla fixas till över tid).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag kör Nobara som också är baserat på Fedora.
Har kvar windowsinstallationen men ska nog ta bort den helt under hösten.
Spel som har för stökiga kopieringsskydd får klara sig utan mig.

Samma här. ☺
Jag kör också Nobara.
Det funkar out of the box och det är just vad jag behöver , eftersom jag inte kan Linux alls ☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har också börjat prova just mitt fall mint cinnamon, var en del pyssel få till temat och den bråkar något med mus storleken i vissa appar.

Dock har jag ett problem med just skärmsläckare och lösenord, de tar runt 2/3 sekunder att logga in (Ubuntu I virtuell maskin så svarar den direkt). Har ingen kryptering igång.

Sen fungerar inte skalning så bra som i Windows. Så fått sätta per app i stället.

Sen just spel är lite skralt, provat wine genom Heroic Launcher men de gamla spelet jag provade fungerade inte bra utan krascha. Så blir inte helt av med Windows 10 än.

Men den flyter bra mycket bättre än Windows 10, vet inte vad som bråkar. Den är långsam, bara öppna papperskorgen tar flera sekunder och då ligger den ändå på ssd. Vet inte om även i Windows är skalning lite tung eller vad som nu bråkar.

Jag tycker att skalningen med Wayland och KDE funkar, kan ha "fractional scaling" per skärm och dessutom ha olika upplösningar och Hz per skärm (det kan kan inte med X11 t.ex.)

Skrivet av Shiprat:

Har bazzite för dualboot, men gjorde något noobmisstag (bara typ installerat Linux ett par hundra gånger förut liksom :') och missade att få med drivers för AX201 wifi-kort, så var smått osmidig installation.

Oftast kan man hotspotta med usb-kabel från mobilen för att få internet till burken utan drivisar (eller sladda fram en sladd tillfälligt för att få in drivisarna) (om det finns drivisar till ens specifika hårdvara)

Skrivet av FabriciusRex:

Om man har svag syn är KDE fantastiskt. Funktionen att zomma in fungerar mycket bättre än förstorningsglaset i windows. Det fungerar även bra i spel.

Om du kör Wayland (istället för X11) så kan du ha fractional scaling på skärmen, så du kan öka skalningen med typ 1.2 för att få 20% större på skärm.