Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Och nu har de inte gjort detta. Felet ligger hos Kingston och inte hos Inet. Vad ska Inet göra tycker du, godkänna alla reklamationer i god tro?
"Hej Inet, här är en pingvinstång jag fick av er förra sommaren. Efter att ha tagit bort omslaget och kastat den i soptunnan så smakar den inget vidare längre. Kan ni vänligen ersätta den?"

Originalpostaren bör kontakta Kingston.

Det är ju Inet som får kravställa mot sin leverantör, om nu Inet tycker att serienummer är så viktigt. Det är ju inte konsumentens fel att Inet säljer varor med bristfällig märkning. Valet är såklart att inte lagerföra den varan.

Som jag också sa i mitt föregående inlägg så finns det massvis med produkter av högre värde som saknar serienummer, och där tycks det gå utmärkt att reklamera utan att kunna "bortom all tvivel" bevisa att det är exakt det här exemplaret jag har köpt här.

Hur skulle du göra om din mobiltelefon skulle börja spontan-brinna och man inte längre kan utläsa det inpräntade serienumret (och den inte går att starta), får du skylla dig själv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är ju Inet som får kravställa mot sin leverantör, om nu Inet tycker att serienummer är så viktigt. Det är ju inte konsumentens fel att Inet säljer varor med bristfällig märkning. Valet är såklart att inte lagerföra den varan.

Som jag också sa i mitt föregående inlägg så finns det massvis med produkter av högre värde som saknar serienummer, och där tycks det gå utmärkt att reklamera utan att kunna "bortom all tvivel" bevisa att det är exakt det här exemplaret jag har köpt här.

Hur skulle du göra om din mobiltelefon skulle börja spontan-brinna och man inte längre kan utläsa det inpräntade serienumret (och den inte går att starta), får du skylla dig själv då?

Då tar man det rimligtvis med sitt försäkringsbolag på sin hemförsäkring.
EDIT: Precis som @Dax säger nedan, om du nu mot förmodan skulle sakna allt vad kvitto, inköpsbevis och serienummer heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du lär väl ha ett kvitto etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lite skillnad på en produkt med begränsad livslängd.annars är det bara köpa en död ssd och lämna in?
Nu har väl inte Inet en S/N lista men gissar att det möjligtvis gör att Kingston kan se om den ens är distribuerad i rätt land och år.

Kläders marginaler är dessutom enorma....

Sen är klisterlappen på Kingston nästan att man behöver värma med något för att få bort allt klister.

Du kan väl köpa en tröja av någon som är trasig i sömmen, och sedan reklamera den med kvittot på din felfria tröja, vad är skillnaden?

Marginaler i sig spelar absolut ingen roll för dina rättigheter och det finns exempel på produkter utan höga marginaler som också saknar serienummer.

Skrivet av Pettson88:

Då tar man det rimligtvis med sitt försäkringsbolag på sin hemförsäkring.
EDIT: Precis som @Dax säger nedan, om du nu mot förmodan skulle sakna allt vad kvitto, inköpsbevis och serienummer heter.

Varför skulle jag kontakta mitt försäkringsbolag om en helt felfri produkt börjar spontan-brinna? Visst, om den råkat ut för yttre åverkan så är det ju inte en giltig reklamation, men jag skulle ogärna få tillbaka 50% av telefonens värde av mitt försäkringsbolag (och eventuellt framtida höjda premier), om det är ett fel som täcks av reklamationsrätten. Men you do you!

Skrivet av Dax:

Du lär väl ha ett kvitto etc.

Absolut, men det har väl TS också? I vart fall har han inte nämnt att det saknas, utan det är klisterlappen som saknas!

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Du kan väl köpa en tröja av någon som är trasig i sömmen, och sedan reklamera den med kvittot på din felfria tröja, vad är skillnaden?

Marginaler i sig spelar absolut ingen roll för dina rättigheter och det finns exempel på produkter utan höga marginaler som också saknar serienummer.

Varför skulle jag kontakta mitt försäkringsbolag om en helt felfri produkt börjar spontan-brinna? Visst, om den råkat ut för yttre åverkan så är det ju inte en giltig reklamation, men jag skulle ogärna få tillbaka 50% av telefonens värde av mitt försäkringsbolag (och eventuellt framtida höjda premier), om det är ett fel som täcks av reklamationsrätten. Men you do you!

Absolut, men det har väl TS också? I vart fall har han inte nämnt att det saknas, utan det är klisterlappen som saknas!

Vilken produkt med begränsad livslängd tillåts reklameras med enbart kvitto?
Där dessutom där "klisterlappen" har en funktion på nvme som tydligen skall vara värmeavledande

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Säg att produkten med ett papperslapp med serienummer på började brinna och lappen, av papper, brann upp. Ingen reklamation då eller?

----

Tycker allt att reaktionerna i forumet gällande konsumentfrågor mot företag lite väl ofta påverkas av vilket företag det gäller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Säg att produkten med ett papperslapp med serienummer på började brinna och lappen, av papper, brann upp. Ingen reklamation då eller?

----

Tycker allt att reaktionerna i forumet gällande konsumentfrågor mot företag lite väl ofta påverkas av vilket företag det gäller...

Nu är det ju "lite" skillnad på vad som de jure kan betraktas som åverkan (att medvetet riva bort en fastklistrad lapp på en produkt, där denna uttryckligen inte ska rivas bort, då den fyller en vital del av produktens funktion och/eller är direkt identifierande) och som en del börjar snöa in på att produkter spontant självantänder och brinner bortom igenkänning... Lite.

Skrivet av Blomman90:

För att du inte har *något* som styrker ett avtal med en specifik ÅF förutsatt att även kvittot är borta, har du det så för all del. Då blir det ju ÅF:s sak att ta det gentemot tillverkaren. Där håller jag väl kanske med.

Men har du *bara* en trasig produkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nu är det ju "lite" skillnad på vad som de jure kan betraktas som åverkan (att medvetet riva bort en fastklistrad lapp på en produkt, där denna uttryckligen inte ska rivas bort, då den fyller en vital del av produktens funktion och/eller är direkt identifierande) och som en del börjar snöa in på att produkter spontant självantänder och brinner bortom igenkänning... Lite.

För att du inte har *något* som styrker ett avtal med ett specifikt företag förutsatt att även kvittot är borta, har du det så för all del. Då blir det ju ÅF:s sak att ta det gentemot tillverkaren. Där håller jag med.

Om lappen är en vital del så är det bara för Inet att lägga fram bevis för det, men det är ju inte heller vad de har hävdat för varför det inte går att reklamera produkten, de hävdar att de inte går eftersom det inte går att bevisa att TS köpt produkten hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det förmodar jag att de kommer upphöra med.

Skrivet av Blomman90:

Tror du går bet om du hävdar att din icke märkta t-shirt är en Nike.

Skrivet av Blomman90:

Köpa en ny. Har ingen garanti kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om lappen är en vital del så är det bara för Inet att lägga fram bevis för det, men det är ju inte heller vad de har hävdat för varför det inte går att reklamera produkten, de hävdar att de inte går eftersom det inte går att bevisa att TS köpt produkten hos dem.

Okej, vi kan göra det här lite enklare då, då jag inte ser någon som länkat särskilt mycket källor (än). Konsumentverket säger så här:

"För att kunna reklamera måste du kunna bevisa ditt köp." - om man har ett kvitto på exakt den produkt det gäller så bör också i allra högsta grad Inet godta detta. Men om det inte går att identifiera produkten längre, hur ska du då kunna bevisa ditt köp? Något som är en tydligt specificerad rekvisit för reklamation.

Som @underd0g76 är inne på, likställ det med att klippa av alla små tags på ett klädesplagg som identifierar tillverkare och modell och/eller på något sätt ta bort ev. identifierande märkningar, och kom tillbaka sen med hur ett reklamationsförsök gått...

Skrivet av Blomman90:

Se ovan, hade *gärna* velat se källa på att "massvis" med dylika reklamationer går igenom. Att du hävdar att det "tycks gå utmärkt att reklamera..." är inte en källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

<Uppladdad bildlänk>

Hur svårt är det att ens läsa grundläggande info som STÅR på alla M.2?... Inet bär inget ansvar här och garantiärende etc är ENBART om företaget så tycker sig du ska få det av dem -.-

14 dagar ångerrätt för distansköp aka distansköplagen är en helt annan sak men i detta fall är felet användaren, inte Inet som ska behöva punga ut för att detta hänt.

Citera detta inlägg för bilden enbart, texten är riktad till ämnet. Det står klart och tydligt "Void Waranty."

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Skrivet av Abbe20:

Jag får nog ta på mig ansvaret för situationen. Köpte inte för dyrt ändå får nog köpa 4tb denna gång med heatsink :). Jag borde inte ha tagit bort klistermärket, men jag trodde att det bara var papper som kunde skadas eller brinna om disken blev för varm. Jag har dock en bild på originalförpackningen från när jag köpte produkten. Jag är osäker på vilken information de behöver som finns på klistermärket. Det känns konstigt att det viktigaste, som serienumret, endast finns på ett så lättförlorat papper. Jag tycker att samma information borde vara tydligt märkt direkt på disken också.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Skrivet av KAD:

De där klisterlapparna gäller inte ens i USA, inte ens på frivilliga garantier på i övrigt tillverkarens villkor. I EU är det som sagt irrelevant med etiketterna eftersom vi har reklamationsrätt, vi behöver inte ens fundera på tillverkatgarantin.

Men visst, Inet skulle kunna hävda att etiketten har en kylande förmåga. Det är ju inte svårt att testa sanningshalten i det om man har en likadan disk.

Jag tippar dessutom på att serienummer ligger i ett EEPROM på PCB:n. Så hade i alla fall jag gjort om jag hade designat en disk. Oavsett bör det bara vara att peka på ordernumret där man köpte disken. Sedan är det Inets tur att göra det mer troligt att det inte är samma disk. Vilket ju skulle vara det samma som att anklaga sin kund att ljuga.

Att Inet inte kan få tillverkaren att ersätta dem om etiketten saknas spelar ingen roll i kundens reklamationsförfarande mot Inet, det är bara idiotiskt att använda det som skäl.

Det enda Inet har att gå på här är om etiketten faktiskt har en väsentlig funktion och om det har varit tydligt för kunden.

Är inte en vanlig pappers etikett, utan brukar innehålla någon form av metall inbakad.

https://youtu.be/9OixIIhoVAc?t=118

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nej det kan man göra direkt också, om du läser på Elgigantens hemsida så kan man göra både och beroende på tillverkare.

https://www.elgiganten.se/kundtjanst/hjalp-support/reparation...

Upptäckte det nu när jag läste om reklamationsrätten:
"Vänd dig till företaget som sålde varan till dig
Kontakta i första hand företaget du köpte varan av för att reklamera (klaga på) felet. Framför även om du har krav på ersättning."

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Okej, vi kan göra det här lite enklare då, då jag inte ser någon som länkat särskilt mycket källor (än). Konsumentverket säger så här:

"För att kunna reklamera måste du kunna bevisa ditt köp." - om man har ett kvitto på exakt den produkt det gäller så bör också i allra högsta grad Inet godta detta. Men om det inte går att identifiera produkten längre, hur ska du då kunna bevisa ditt köp? Något som är en tydligt specificerad rekvisit för reklamation.

Som @underd0g76 är inne på, likställ det med att klippa av alla små tags på ett klädesplagg som identifierar tillverkare och modell och/eller på något sätt ta bort ev. identifierande märkningar, och kom tillbaka sen med hur ett reklamationsförsök gått...

Se ovan, hade *gärna* velat se källa på att "massvis" med dylika reklamationer går igenom. Att du hävdar att det "tycks gå utmärkt att reklamera..." är inte en källa.

Fast hur har du fått för dig att han saknar kvitto? Ingenstans har TS sagt att han saknar kvitto.

Och kan inte tänka mig att han kommit särskilt långt utan att ha ett kvitto (och inet kör ju med digitala kvitton numera), anmärkan om klisterlappen kom efter att varan lämnats in, tror inte TS hade lyckats lämna in den utan kvitto.

Permalänk
Medlem

De e ju väldigt trist. Men om disken är död elektroniskt och ingen märkning finns (och vi förutsätter att de inte har annan specialutrustning för SSD) ja då blir det betydligt svårare för butiken att rent tekniskt veta om du köpte den av dom, eller inte köpte den av dom. Men surt är det oavsett.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hade klisterlappen varit en vital del så kan jag inte precis tänka mig att man skulle kunna använda den i två år innan den gick sönder.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Hade klisterlappen varit en vital del så kan jag inte precis tänka mig att man skulle kunna använda den i två år innan den gick sönder.

Beror väl på värmen, värme degraderar saker långsamt, men när du går över en punkt så går det fort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Beror väl på värmen, värme degraderar saker långsamt, men när du går över en punkt så går det fort

Sett till kvaliteten på produkten, så verkar det inte varit helt ovanligt att den bara dör runt två år även om man inte tagit bort den vitala klisterlappen.

Permalänk
Medlem

Om Inet inte ändrar sig tycker jag absolut TS skall ta det till ARN, om inte annat för att vi i tråden skall få vår nyfikenhet stillad.

Till TS fördel talar uppvisandet av kvittot på en sådan SSD tillsammans med vittnesutsagan om att det är just den SSDn. Det bör möta de (låga) beviskrav som brukar ställas på en konsument vid en tvist. Då blir det upp till Inet att presentera motargument, som sedan ARN kommer utvärdera i förhållande till TS argument.

Det enda jag kan se att Inet har att komma med är att TS borttagande av lappen med serienummer underlättar vid ett eventuellt bedrägeri (att det hindrar Inet från att få ersättning av tillverkaren är på inget sätt TS ansvar). De kommer alltså inte ens kunna hävda att det faktiskt handlar om ett bedrägeri, såvida de inte finns ytterligare parametrar vi inte känner till.

Jag tror (och hoppas) att Inet är smarta nog att inte gå så långt som att direkt eller indirekt, anklaga en kund för bedrägeri om de inte har fog för det. På det hela taget upplever jag deras argument är ganska tunna. Hade det handlat om två jämställda parter hade det känts betydligt mer oklart, men nu har vi en förhållandevis stark konsumenträtt i Sverige/EU, varför jag tror att TS chanser är relativt goda.

Permalänk
Medlem

Konsumenträtten bör ändras i mitt tycke, konsumenter har alldeles för stor frihet att kunna fuska etc för att det ska vara hållbart. Man ska inte kunna ta en sak på öppet köp etc och sen dra utomlands för att sen kunna lämna tillbaka den etc.

Inget kvitto som kan kors kontrolleras mot hårdvaran bör inte gå igenom, alldeles för många som försöker fuska.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Om Inet inte ändrar sig tycker jag absolut TS skall ta det till ARN, om inte annat för att vi i tråden skall få vår nyfikenhet stillad.

Till TS fördel talar uppvisandet av kvittot på en sådan SSD tillsammans med vittnesutsagan om att det är just den SSDn. Det bör möta de (låga) beviskrav som brukar ställas på en konsument vid en tvist. Då blir det upp till Inet att presentera motargument, som sedan ARN kommer utvärdera i förhållande till TS argument.

Det enda jag kan se att Inet har att komma med är att TS borttagande av lappen med serienummer underlättar vid ett eventuellt bedrägeri (att det hindrar Inet från att få ersättning av tillverkaren är på inget sätt TS ansvar). De kommer alltså inte ens kunna hävda att det faktiskt handlar om ett bedrägeri, såvida de inte finns ytterligare parametrar vi inte känner till.

Jag tror (och hoppas) att Inet är smarta nog att inte gå så långt som att direkt eller indirekt, anklaga en kund för bedrägeri om de inte har fog för det. På det hela taget upplever jag deras argument är ganska tunna. Hade det handlat om två jämställda parter hade det känts betydligt mer oklart, men nu har vi en förhållandevis stark konsumenträtt i Sverige/EU, varför jag tror att TS chanser är relativt goda.

Rent krasst står det inte ens att det är ens en Kingston nv2 nvme utan klisterlappen...
Kommer stå phison på controllernoch Kingston print på cachen. Problemet är att Kingston nv2 verkar inte ha samma komponenter varje batch... Vissa är qlc vissa tlc

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dax:

Konsumenträtten bör ändras i mitt tycke, konsumenter har alldeles för stor frihet att kunna fuska etc för att det ska vara hållbart. Man ska inte kunna ta en sak på öppet köp etc och sen dra utomlands för att sen kunna lämna tillbaka den etc.

Inget kvitto som kan kors kontrolleras mot hårdvaran bör inte gå igenom, alldeles för många som försöker fuska.

Hur vet du att det är alldeles för många som försöker fuska? Jag antar att du med ditt uttalande menar konsumenter, men i mitt tycke stämmer det in mycket mer på butiker. Nu har jag varit med ett antal år, och jag kan se att vi handlar mer avancerade grejer än när jag var liten, men det är också mycket mer som går sönder. Förvånansvärt många står då med en trasig pryl och behöver köpa en ny, alternativt behöver lägga till mer pengar för att få samma funktion. Det känns inte rimligt. Om jag gör ett klipp på en produkt som ska lösa ett visst problem så ska jag ju inte behöva lägga ytterligare pengar ett år senare på att lösa samma problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du kan inte reklamera en vara du fått som gått sönder, som de säger.

Sedan hur ska de veta att just den disken är köpt av dem? Eller köpt inom garanti-tiden? Klistermärket lär ha någon information som kan visa vilken batch, serienummer osv den har som kan spåras

Självklart kan man reklamera en vara som gått sönder på grund av dålig kvalitet. I Sverige är detta lagstadgat och går att göra inom 3 år från köpetillfället.

I just detta fallet är det dock tveksamt då TS har "mixtrat" med produkten.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Öppet köp eller bytesrätt är inget som finns i lag.
Det är branschen som själv som valt att erbjuda detta.
En butik kan välja att inte erbjuda denna typ av tjänst vid köp.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast hur har du fått för dig att han saknar kvitto? Ingenstans har TS sagt att han saknar kvitto.

Och kan inte tänka mig att han kommit särskilt långt utan att ha ett kvitto (och inet kör ju med digitala kvitton numera), anmärkan om klisterlappen kom efter att varan lämnats in, tror inte TS hade lyckats lämna in den utan kvitto.

Rätt, det var kommentarer som började snöa in på det spåret, inte TS. My bad.

Skrivet av iller:

Öppet köp eller bytesrätt är inget som finns i lag.
Det är branschen som själv som valt att erbjuda detta.
En butik kan välja att inte erbjuda denna typ av tjänst vid köp.

Misstänker att personen i fråga avser ångerrätt, som är lagstadgad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Misstänker att personen i fråga avser ångerrätt, som är lagstadgad.

Så kan det vara iofs. Men ångerrätten är 14 dagar medan öppet köp brukar vara mellan 30 och 90 dagar beroende på butik.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teanox:

Hur svårt är det att ens läsa grundläggande info som STÅR på alla M.2?... Inet bär inget ansvar här och garantiärende etc är ENBART om företaget så tycker sig du ska få det av dem -.-

14 dagar ångerrätt för distansköp aka distansköplagen är en helt annan sak men i detta fall är felet användaren, inte Inet som ska behöva punga ut för att detta hänt.

Citera detta inlägg för bilden enbart, texten är riktad till ämnet. Det står klart och tydligt "Void Waranty."

Japp. Garantin förverkas helt klart av att man tar bort klisterlappen. Och det har gjorts.
Garanti är helt frivilligt att ge och tillverkaren bestämmer reglerna för garantin.

Men.
Vi har också en lagstadgad reklamationsrätt i Svensk lag. Den bygger inte på tillverkarens garantier utan omfattningen av denna finns i lagtext i konsumentköplagen.
Så reklamationsrätten förverkas inte av att överträda garantivillkoren.
Man kan alltså fortfarande begära reklamation inom 3 år även om garantin löpt ut exempelvis.

Det som är ovisst här är i vilken utsträckning återförsäljaren måste hantera reklamationsärenden när kunden tagit bort serienumret och därmed tagit bort möjlighet att bedöma äkthet och ålder på produkten.

Jag vet inte vad som gäller här. Men det är alltså här ovissheten finns.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Japp. Garantin förverkas helt klart av att man tar bort klisterlappen. Och det har gjorts.
Garanti är helt frivilligt att ge och tillverkaren bestämmer reglerna för garantin.

Men.
Vi har också en lagstadgad reklamationsrätt i Svensk lag. Den bygger inte på tillverkarens garantier utan omfattningen av denna finns i lagtext i konsumentköplagen.
Så reklamationsrätten förverkas inte av att överträda garantivillkoren.
Man kan alltså fortfarande begära reklamation inom 3 år även om garantin löpt ut exempelvis.

Det som är ovisst här är i vilken utsträckning återförsäljaren måste hantera reklamationsärenden när kunden tagit bort serienumret och därmed tagit bort möjlighet att bedöma äkthet och ålder på produkten.

Jag vet inte vad som gäller här. Men det är alltså här ovissheten finns.

Serienumret för enheten finns ju på bild här:

Prismässigt så pratar vi ju om 1300 kr eller så, finns ju mängder med produkter för det priset utan något identiferbart som går utmärkt att reklamera utan problem med bara kvitto, och några specialregler finns ju inte för elektronik (eller för den delen gällande priset på produkten.)

TS bör ta det hela till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

För att du inte har *något* som styrker ett avtal med en specifik ÅF förutsatt att även kvittot är borta, har du det så för all del. Då blir det ju ÅF:s sak att ta det gentemot tillverkaren. Där håller jag väl kanske med.

Det är lite underligt varför du fortsätter på det här spåret med att även kvitto skulle saknas, trots att det inte nämnts en endaste gång i tråden (förutom av dig)...

Skrivet av Pettson88:

Du menar alltså på allvar att jag ska behöva lägga fram källor som bevisar att det gått att reklamera produkter som inte har serienummer (alltså en icke-serienummerartikel för det är exakt vad jag skrev)? Det går alltså att reklamera kläder, skor, möbler, porslin, inredning, textilier, etc., trots att alla dessa produkter i normalfallet helt saknar serienummer eller annan unik identifikator. Jag har själv reklamerat olika saker, så som högtalare, strykjärn, vinglas, hörlurar, datormöss, etc. utan serienummer och det har gått bra varje gång. Ingen har ifrågasatt huruvida det verkligen är exakt rätt exemplar som kvittot avser.

Det jag menar sen är att om handlaren kräver att deras serienummer måste kunna uppvisas vid reklamation, ja då borde man ställa lika höga krav på hur detta serienummer placerats på produkten.

Permalänk
Medlem

Om vi backar en aning här i tråden, kvitto finns elektroniskt på produkten i fråga, det bör inte vara diskuterbart. Inet i detta fallet vet om att där sålts en disk osv.

Kingston vill gärna veta vilken specifik enhet det är och vilket batch etc som produkten kommer ifrån när ett garantiärende startas för att kunna reda ut varför en enhet inte levererar det den den förväntas göra vilket är x antal tb written samt hur länge den varit i drift.

Serienummer finns på etiketten på produkten när man får den, likaså finns den elektroniskt lagrad i disken och kan utläsas av kingston om det behövs, dom har utrustning även om disken i sig inte fungerar.

MEN! den etiketten är inte "Dåligt fastsatt" utan den försvinner bara om man bestämt ska ha av den, det krävs tid och vilja där.

lika så har denna etiketten inte bara funktionen att den beskriver enheten i fråga men batchnummer och unika identifierare så att man lätt får reda på enheten utan att använda sig av dessa maskiner, den har också, och detta är viktigt, funktionen att avleda/sprida ut värme på enheten och är beräknad samt förväntas användas som den kommer levererad.

Därav vill Kingston, eller någon annan tillverkare, inte ha en disk som där tampats med, disken kan skadas när man försöker pilla av denna etiketten, lödningar/ledningsbanor kan spricka osv ifall man inte är aktsam(inget som direkt dödar den, men orsaka mer motstånd internt vilket ökar värmen och sänker den förväntade livslängden). där är också större risk för ESD skador när man handskas med disken på det sättet.

Samtidigt som jag verkligen vill understryka igen att etiketten har tunn "metallfolie" i sig och har en funktion som produkten designats med.

Jag förstår inte vad som inte är solklart i detta fallet?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!