Samsung lanserar Micro-RGB-TV för 310 000 kronor

Permalänk
Medlem

Så länge där finns AI-funktioner är det lätt värt pengarna...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Wow, en stor och bra TV. Aldrig sett förut, sjukt intressant.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur många zoner pratar vi?

3584 troligen.
För det lär vara så att denna använder samma panel som Hisense 116UX (roligt nog så har de avrundat till 116 istället för 115, myyycket större )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Att de kanske inte är så ledande inom LCD om de inte ens utvecklar LCD?

Edit: Pratar vi full implementation av LCD (dvs en komplett display, eller "tv"), snarare än bildprincipen som sådan, lär det inte vara nån som slår Sony som oxå snart släpper en LCD+RGB LED tv:
https://youtu.be/t_I9z9HZbEc?si=eDnmIZ1Mfcc_dgbT

Vi pratar om den typ av teknik och implementation som nyheten handlar om..........

LCD paneler är det bara du som tagit upp.

Edit: svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vi pratar om den typ av teknik och implentation som nyheten handlar om..........

Njae, vi pratar om "inte OLED". I detta fallet, "LCD+RGB LED".

Och där är Samsung inte ledande. Däremot så säljer de bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

Vi pratar om den typ av teknik och implementation som nyheten handlar om..........

Edit: svenska

Fast detta är ju en LCD. Vilket är lite av poängen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast detta är ju en LCD. Vilket är lite av poängen.

Ja men jag vet inte vilken poäng ni argumenterar för....

Oavsett om man pratar om själva panelen som eventuellt inte tillverkas av samsung själv eller om man talar bakbelysningen som artikeln faktiskt handlar om så är det ju defacto en helt vanlig lcd. Visst några mer zoner och färgad bakgrundsbelysning men min poäng är att Samsung som vanligt försöker sälja den med ett påhittat buzzword för att folk ska blanda ihop det med riktig OLED eller motsvarande teknik. Precis som allt dom släppt de senaste 10 åren.

Som flera påpekat är artikeln/samsungs pressmeddelande medvetet rörigt och pratar mycket om tekniker som inte har med den här tvn att göra alls enbart för att förvirra.

edit: det var rörigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Du hade minst sagt otur. 2019 gjordes de stora framstegen mot inbränningar. Min B9 har noll efter 6år, men i stort sett alla modeller innan 2019 drabbas.

Intressant. Jag köpte fjolårets modell på utförsäljning 2019. Tror det är en C8. Har inte haft några som helst problem med inbränning än. Kanske haft tur? Jag har inte direkt varit superförsiktig med den. Men jag har också alla funktioner för att förhindra inbränning påslagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

3584 troligen.
För det lär vara så att denna använder samma panel som Hisense 116UX (roligt nog så har de avrundat till 116 istället för 115, myyycket större )
https://youtu.be/chy-5VW5Uxo?si=8nfGs5xLIo_R3b3W

Just den siffran får jag inte ihop
64x56 i upplösning? Det passar ganska dåligt om den inte har ganska skev form på belysnings-zonerna

Oavsett så pratas det om ca 15000 zoner, det motsvarar alltså ca 160x90 i upplösning, men det är ju per färg numera, så troligen snarare 98x56 = 5488 per färg (motsvarar 15k+ som visas i videon)

På en 115” panel (som blir 100” bred) motsvarar alltså varje belysningszon kvadrater på ca 26mm, men den största nyheten är alltså att RGB inom varje zon kan kontrolleras individuellt

Det är fortfarande ca 39 pixlar bred/hög ruta per belysningsruta, så ungefär 1500 pixlar per ljuskälla, i 4K

—————

Summan för min del är att detta inte är något mer banbrytande än ’RGB-FALD’, alltså att varje subpixel-färg styrs, men i övrigt är en vanlig FALD som alla andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

64x56 i upplösning? Det passar ganska dåligt om den inte har ganska skev form på belysnings-zonerna

Oavsett så pratas det om ca 15000 zoner, det motsvarar alltså ca 160x90 i upplösning, men det är ju per färg numera, så troligen snarare 98x56 = 5488 per färg (motsvarar 15k+ som visas i videon)

På en 115” panel (som blir 100” bred) motsvarar alltså varje belysningszon kvadrater på ca 26mm, men den största nyheten är alltså att RGB inom varje zon kan kontrolleras individuellt

Det är fortfarande ca 39 pixlar bred/hög ruta per belysningsruta, så ungefär 1500 pixlar per ljuskälla, i 4K

—————

Summan för min del är att detta inte är något mer banbrytande än ’RGB-FALD’, alltså att varje subpixel-färg styrs, men i övrigt är en vanlig FALD som alla andra

Ja exakt så är det - tycker man kan se blooming rätt tydligt i HDTVtests recension: https://youtu.be/chy-5VW5Uxo?si=WA_WJC_EtY-YO2z3&t=187 förhoppningsvis kommer antalet zoner att öka inom när framtid.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Ja exakt så är det - tycker man kan se blooming rätt tydligt i HDTVtests recension: https://youtu.be/chy-5VW5Uxo?si=WA_WJC_EtY-YO2z3&t=187 förhoppningsvis kommer antalet zoner att öka inom när framtid.

Eller så köper man bara OLED och får perfekt bild, men ja, en snabbare häst slår nog snart traktorn /s

Jag menar bara att vi redan har individuellt belysta pixlar, går inte att bli mycket bättre än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Intressant. Jag köpte fjolårets modell på utförsäljning 2019. Tror det är en C8. Har inte haft några som helst problem med inbränning än. Kanske haft tur? Jag har inte direkt varit superförsiktig med den. Men jag har också alla funktioner för att förhindra inbränning påslagna.

Jag har en 65tums B7 (2017). Förutom en liten antydan till en inbränd Formel 1 logo från den tiden då jag såg typ 8h formel 1 i veckan så har jag haft 0 inbränningar och den F1 loggan har försvunnit för länge sen.

Jag spelar, går afk och använder TVn helt normalt i snart 10år men inga problem.

Dom som är rädd för inbränningar vet inte vad dom pratar om eller så låter dom en ljusstark testbild stå på 48h i taget.

Min OLED monitor till datorn har haft 0 inbrännigar och den har visat windows och chromes aktivitetslister i hundratals timmar. Eftersom att skärmen är så stor (48tum) så behöver jag aldrig gå fullscreen när jag ser filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja skumt men det stod att den har 3584 zoner i video beskrivningen.

Citat:

Ja, alltså, det "enda" nya är att LED:arna i backlighten ger RGB ljus istället för bara Blått ljus.

Sen kan ju det ha en massa olika positiva effekter men i grunden så är ju det det enda nya.

Permalänk
Medlem

Vad är dessa extrastora TV apparater till för? Gissar att det inte är för generell datoranvändning, utan snarare för film? Hur mycket bättre är de i kvalitet från prestanda-segmentet projektorer för detta?
Är gamers en målgrupp?

Permalänk
Bildexpert 📺

LED = LCD-panel med vita lysdioder som ljuskälla någonstans, kanterna eller bakom. Så som det varit senaste 15-20 åren. Kan vara FALD men är idag mer sällan FALD. I dagens utbud är det uteslutande vita lysdioder som är tempererade, ofta till kallt/blått ljus likt 93000 K. Också vanligt med "Dual LED" där modellen blandar vita lysdioder med olika färgtemperatur för att öka färgomfånget, till exempel 6500K och 9300K.

RGB LED = LCD-panel med lysdioder i primärfärgerna men förekommer också blandningar. Har funnits av och till på en del TV-toppmodeller och specialprodukter likt monitorer för färgarbete. Dyrare lösning och sällsynt. Skjuter till mer ljus i våglängder som behövs för att täcka en större färgrymd. Känner inte till någon konsumentprodukt idag som kör RGB på traditionella dioder men det fanns en del TV-apparater på 10-talet som experimenterade med detta.

Mini-LED = LCD-panel med mindre lysdioder vilka mer energieffektiv som ljuskälla. Idag främst som FALD men det börjar också komma kantbelysta modeller med mini-LED, till exempel Samsung QN7-serien. Typisk för dessa är blå lysdioder som genom kvantprickar (quantum dot) omvandlas till röda och gröna våglängder för ännu större färgomfång samt ofta (men inte alltid) högre ljusstyrka än TV-modeller traditionella lysdioder. Mini-LED är i sig ingen garanti för extra hög ljusstyrka. Finns gått om mini-LED-modeller som inte är ljusstarkare än TV-modeller med vita lysdioder.

Nackdelen med mini-LED i detta sammanhang och för denna förklaring: Det är en och samma ljuskälla för röd, grön och blå. Eftersom nyanser skapas genom att varierar luminansnivåerna av just rött, grönt och blått. Detta variation måste då ske i LCD-panelen som alltid är begränsad i sitt förmåga att blockera ljus.

RGB Mini-LED = Det som nyheten/artikeln beskriver. Används i FALD-zoner för att individuellt komma närmare de önskade färgblandning som behövs till de individuella zonerna. Nu kan RGB-dioderna i FALD-zonen anpassa rött, grönt och blått direkt till önskade nivåer.

Fördelen med RGB-mini-LED i detta sammanhang och för denna förklaring: Röd, grönt och blått kan individuellt justeras redan i ljuskällan och inte bara i LCD-panelen. Regleringen är dock fortfarande i FALD-zoner, så fortfarande en kompromisser. Mer en förädling av existerande teknik.

OLED = direkt ljuskontroll per pixel. Rött, grönt och blått kan individuellt DC-justeras till rätt nivå per pixel. Inga zoner om man då inte räknar varje pixel som en zon och därmed 8,3 miljoner zoner mot "tusentals" hos en FALD.

Micro-LED = varje pixel är individuella RGB-lysdioder, precis som hos OLED. Komplex tillverkning gör att för TV-apparater är prisnivån typiskt runt 15 000 kronor per tum. Samsungs 146-tums "The Wall" har länge sålts med en prislapp över 2 miljoner SEK. Nackdel som sällan tas upp: Micro-LED är typiskt PWM-reglerad och inte direktjusterad så nyanser skapas genom att modulera ljuspulser. Så där är vi full cirkel mot hur en plasma fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Vad är dessa extrastora TV apparater till för? Gissar att det inte är för generell datoranvändning, utan snarare för film? Hur mycket bättre är de i kvalitet från prestanda-segmentet projektorer för detta?
Är gamers en målgrupp?

Bilden är grymt mycket bättre än projektor och betydligt mindre känslig för olika ljusmiljöer.

Jag gissar att folk som köper dom har stora vardagsrum där dom passar in bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LED = LCD-panel med vita lysdioder som ljuskälla någonstans, kanterna eller bakom. Så som det varit senaste 15-20 åren. Kan vara FALD men är idag mer sällan FALD. I dagens utbud är det uteslutande vita lysdioder som är tempererade, ofta till kallt/blått ljus likt 93000 K. Också vanligt med "Dual LED" där modellen blandar vita lysdioder med olika färgtemperatur för att öka färgomfånget, till exempel 6500K och 9300K.

RGB LED = LCD-panel med lysdioder i primärfärgerna men förekommer också blandningar. Har funnits av och till på en del TV-toppmodeller och specialprodukter likt monitorer för färgarbete. Dyrare lösning och sällsynt. Skjuter till mer ljus i våglängder som behövs för att täcka en större färgrymd. Känner inte till någon konsumentprodukt idag som kör RGB på traditionella dioder men det fanns en del TV-apparater på 10-talet som experimenterade med detta.

Mini-LED = LCD-panel med mindre lysdioder vilka mer energieffektiv som ljuskälla. Idag främst som FALD men det börjar också komma kantbelysta modeller med mini-LED, till exempel Samsung QN7-serien. Typisk för dessa är blå lysdioder som genom kvantprickar (quantum dot) omvandlas till röda och gröna våglängder för ännu större färgomfång samt ofta (men inte alltid) högre ljusstyrka än TV-modeller traditionella lysdioder. Mini-LED är i sig ingen garanti för extra hög ljusstyrka. Finns gått om mini-LED-modeller som inte är ljusstarkare än TV-modeller med vita lysdioder.

Nackdelen med mini-LED i detta sammanhang och för denna förklaring: Det är en och samma ljuskälla för röd, grön och blå. Eftersom nyanser skapas genom att varierar luminansnivåerna av just rött, grönt och blått. Detta variation måste då ske i LCD-panelen som alltid är begränsad i sitt förmåga att blockera ljus.

RGB Mini-LED = Det som nyheten/artikeln beskriver. Används i FALD-zoner för att individuellt komma närmare de önskade färgblandning som behövs till de individuella zonerna. Nu kan RGB-dioderna i FALD-zonen anpassa rött, grönt och blått direkt till önskade nivåer.

Fördelen med RGB-mini-LED i detta sammanhang och för denna förklaring: Röd, grönt och blått kan individuellt justeras redan i ljuskällan och inte bara i LCD-panelen. Regleringen är dock fortfarande i FALD-zoner, så fortfarande en kompromisser. Mer en förädling av existerande teknik.

OLED = direkt ljuskontroll per pixel. Rött, grönt och blått kan individuellt DC-justeras till rätt nivå per pixel. Inga zoner om man då inte räknar varje pixel som en zon och därmed 8,3 miljoner zoner mot "tusentals" hos en FALD.

Micro-LED = varje pixel är individuella RGB-lysdioder, precis som hos OLED. Komplex tillverkning gör att för TV-apparater är prisnivån typiskt runt 15 000 kronor per tum. Samsungs 146-tums "The Wall" har länge sålts med en prislapp över 2 miljoner SEK. Nackdel som sällan tas upp: Micro-LED är typiskt PWM-reglerad och inte direktjusterad så nyanser skapas genom att modulera ljuspulser. Så där är vi full cirkel mot hur en plasma fungerar.

Tack för den infon!

Dock så kallar Samsung denna teknik för "Micro RGB" inte "RGB Mini-LED", förmodligen enbart för att förvirra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Maximo:

Tack för den infon!

Dock så kallar Samsung denna teknik för "Micro RGB" inte "RGB Mini-LED", förmodligen enbart för att förvirra.

Jag försöker beskriva vad det är. Sedan kan tillverkaren kalla det vad som helst. Typiskt gör företagen detta för att binda till sig varumärken vilket är svårt att göra med generella termer som "RGB Mini-LED". Förvirringen är inte syftet utan snarare följden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bilden är grymt mycket bättre än projektor och betydligt mindre känslig för olika ljusmiljöer.

Jag gissar att folk som köper dom har stora vardagsrum där dom passar in bra...

Ja det borde se imponerande ut i ett mycket stort vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Bor på etagevåning. 7 trappor. Inte ens hälften av transportlådan till den där får plats i hissen. Tror inte ens den kommer in genom ytterdörren. Skulle få upp den på terrassen men jag är fan tveksam om den skulle gå igenom terrasdörrarna (dubbla). Synd att det är en Samsung (haha…)

Jag tittar ganska mycket på tv men jag skulle aldrig köpa en tv, hur stor den än är, för ett pris av en bil. Smärtgränsen är 50000kr men då måste det vara ett flaggskepp.

Har du råd med 310 000 kr för en TV, så har du råd att såga ett hål i väggen och hyra en lyftkran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Som om mini-LED och micro-LED inte var förvirrande nog.. Så nu är tydligen micro-RGB mycket mer likt mini-LED än micro-LED...

Helt jävla sjukt! De lyckas göra en tv som saknar det specifika som en micro-LED ska vara enligt allt som skrivits om det fram tills nu. Det skulle vara att varje enskild pixel är en egen led (på samma sätt som OLED) men med fördelar i ljusstyrka och tålighet mot inbränning. Det första som händer är nån jävla hybridlösning med bakgrundsbelysning. Så har man förstört hela arbetsnamnet micro-LED för all framtid. Borde helt ärligt inte få gå till så här, någonting är vedertaget i hela branschen vad det ska vara, sen släpps något med det namnet som är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Helt jävla sjukt! De lyckas göra en tv som saknar det specifika som en micro-LED ska vara enligt allt som skrivits om det fram tills nu. Det skulle vara att varje enskild pixel är en egen led (på samma sätt som OLED) men med fördelar i ljusstyrka och tålighet mot inbränning. Det första som händer är nån jävla hybridlösning med bakgrundsbelysning. Så har man förstört hela arbetsnamnet micro-LED för all framtid. Borde helt ärligt inte få gå till så här, någonting är vedertaget i hela branschen vad det ska vara, sen släpps något med det namnet som är något helt annat.

Tråkigt men inte förvånande. Samsung är riktiga prakt-arslen på detta sätt, deras namngivning av produkter är till för att förvirra konsumenter

De döper redan existerande och halvkass teknik till något annat för att låtsas som de ligger före. När OLED kom så döpte de om Led till QLED för att skapa förvirring och förväxling, trots att deras skärmar var långt från äkta quantum teknik. Samsung är bara lögner, bedrägeri och allmän skit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grumbledock:

De döper redan existerande och halvkass teknik till något annat för att låtsas som de ligger före. När OLED kom så döpte de om Led till QLED för att skapa förvirring och förväxling, trots att deras skärmar var långt från äkta quantum teknik. Samsung är bara lögner, bedrägeri och allmän skit.

Vad är "äkta" quantum? De använde väl kvantprickor (quantum dots) och fick större gamut?
Sony hade också såna skärmar två år före Samsung, men visst, de använde inte det namnet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert 📺

"QLED" i sig är inte bedrägeri. Det används kvantprickar för att omvandla ljus till önskade våglängder. Det som skiljer sig är till vilken grad och nivå detta används. "QLED" betyder rätt olika saker beroende på produkten och kan vara allt från en axelryckning till en TV som faktisk sätter nya gränser.

Fulheten och marknadsföringsknepet – men också köparens förmåga att lura sig – själv är att en QLED-TV mycket väl kan ha något extra att säga till om jämfört med en OLED, till exempel Samsung QN9-modellerna. Fast "QLED" kan också vara en rätt simpel och aptråkig TV-modell som inte har någonting alls att sätta mot en OLED, likt Q6-serien.

Så lurar köparen sig själv och sätter och köper en tråkig och menlös Q60 för "...det är ju en QLED..." istället för en mycket bättre OLED-TV. Vilket är en fälla jag upplyst om kanske hundra gånger om på forumet senaste fem-sex åren här. Du köper en produkt och tekniken utgör endast en delmängd av produktens kvalitetsnivå. Det är få gånger man kan sätta en tydligt likhetstecken mellan en specifik teknik och produkters generella kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"QLED" i sig är inte bedrägeri. Det används kvantprickar för att omvandla ljus till önskade våglängder. Det som skiljer sig är till vilken grad och nivå detta används. "QLED" betyder rätt olika saker beroende på produkten och kan vara allt från en axelryckning till en TV som faktisk sätter nya gränser.

Fulheten och marknadsföringsknepet – men också köparens förmåga att lura sig – själv är att en QLED-TV mycket väl kan ha något extra att säga till om jämfört med en OLED, till exempel Samsung QN9-modellerna. Fast "QLED" kan också vara en rätt simpel och aptråkig TV-modell som inte har någonting alls att sätta mot en OLED, likt Q6-serien.

Så lurar köparen sig själv och sätter och köper en tråkig och menlös Q60 för "...det är ju en QLED..." istället för en mycket bättre OLED-TV. Vilket är en fälla jag upplyst om kanske hundra gånger om på forumet senaste fem-sex åren här. Du köper en produkt och tekniken utgör endast en delmängd av produktens kvalitetsnivå. Det är få gånger man kan sätta en tydligt likhetstecken mellan en specifik teknik och produkters generella kvalitet.

Ganska uppenbart att de valde just QLED för att det skulle förväxlas med OLED. Sen är det upp till oss konsumenter och ÄVEN recensenter att påpeka och straffa sånt beteende. Men kan hålla med om att det är mer gråskala än att kalla en teknik för någonting den inte är.

Permalänk
Medlem

45 000 000 KRW, känns som det var vinstpotten i Squid Game typ... Sjukt hur konstig valuta det där är

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är trevligt med TV-apparater i rimliga storlekar. 115" borde vara lagom i vanliga vardagsrum, för den som inte bor för stort.

Nu är det bara vänta på att priserna blir lagom också. Behöver bara sjunka med, säg, en faktor av 10.

Permalänk
Medlem

Det känns faktiskt väldigt uppfriskande och skönt att jag aldrig kommer lägga mer än 15-20 tusen på en tv. Det finns ett sådant otroligt utbud idag, och min syn blir knappast bättre oavsett vad tekniken bakom heter. Antar att branschen skulle dö ut ifall de inte fortsatte uppfinna saker som ingen behöver.

Tina upp mig när hologrammen finns för konsumentbruk i samma prisklass som en normal OLED kostar idag.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB