Snabbkoll: Dark mode eller light mode?

Permalänk
Medlem

Svart scrollande text på vit bakgrund triggrar min migrän, medan det omvända inte gör det. Så mörkt tema om jag ska läsa text, vilket betyder att jag nästan alltid kör mörkt tema.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är så att man helt enkelt är olika eller om man får problem när man blir äldre men jag förstår inte hur någon kan tycka att dark mode är mer påfrestande för ögonen...

Kör dark mode vart jag än kan göra det, med undantag för Outlook på jobbet där mejlen kan se ganska sunkiga ut med dark mode.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig förstått hajpen kring mörkt tema, men efter mycket om och men bytte jag för nåt år sedan och vande mig vid det.

Efter att ha läst den här tråden ändrade jag tillbaka till ljust igen och nu sitter jag här med en identitetskris.

"Är det inte lite skönare med ljust ändå?"

Jag sitter oftast i ett ganska litet rum med mycket/lagom belysning.

Är det inte i grunden en vanesak?

Permalänk
Hedersmedlem

Dark mode på allt som kan, brightness 0 på de tre skärmarna framför mig just nu, och varierande nivåer av blue light-reduktion, vissa webbtjänster som saknar dark mode får sig en slarvig omgång i Stylus och innan Halebop gav Sweclockers skjuts framåt på temafronten så var Soitora räddaren i nöden.

Av hänsyn till andra flashbangar jag mig själv lite snabbt genom att kolla utförligare mail och dokument i light mode innan de sänds iväg.

Stor humor i att se vissa försöka diktera vad som är rätt för andra, särskilt de som har erkända synfel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Nästan alltid ljust tema förutom i vissa texteditorer, exempelvis VS och VS Code.
Jag tycker de flesta mörka teman är dåliga. Gränssnittet i Windows 11 är ingen höjdare och ändrar man till mörkt tema blir det otroligt dåligt.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

100% dark mode, använder diverse mods till chrome för att få det att funka på 99% av alla sidor som inte stödjer det själva.
Jag lever i ständigt mörker så ljusa hemsidor funkar bara inte.

Permalänk
Medlem

Allergisk mot solljus, mörkt ska de vara.

Permalänk
Medlem

Kör alltid windows egna Night Light som drar ner det blå ljuset, allt blir lite rödare/varmare men man vänjer sig fort + att ögonen mår bättre.
I övrigt alltid light mode!

Permalänk
Medlem

Kör ljust läge därför att mörkt läge kan blända för mycket så fort något skiftas.

Köp en skärm med ett reglage för ljusstyrka som går att ställa lågt. Då behövs inte mörkt läge. Det finns tyvärr för många skärmar som ljusstyrkan inte går att ställa in tillräckligt lågt. Högre ljusstyrka i specifikationerna är sämre om det inte också går att ställa ned den.

Permalänk
Medlem

Light mode. Tycker det är bättre för ögonen (mina iallafall). Speciellt när man ska läsa text.

Permalänk
Medlem

Light mode, mörkt läge blir snabbt jobbigt.
Sedan kan man ju dock piffa upp det med andra färger än gråskala.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Vet inte om det är så att man helt enkelt är olika eller om man får problem när man blir äldre men jag förstår inte hur någon kan tycka att dark mode är mer påfrestande för ögonen...

Kör dark mode vart jag än kan göra det, med undantag för Outlook på jobbet där mejlen kan se ganska sunkiga ut med dark mode.

Mer ljus -> mindre pupill och därmed bättre skärpedjup. Jag tycker det är märkbart, och mer och mer med åldern. Är närsynt från start och har en lätt astigmatism på ena ögat vilket nog också bidrar, vit text på mörk bakgrund blir lätt oskarpt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Dark mode på allt. Blir chockad när jag ser att någon glömt sätta på dark mode i nån app eller så när dom ska visa något. Ögonen brinner ju upp

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Mörkt läge på allt hemma, och grått läge på allt på jobbet.

Anledningen till uppdelningen av teman beroende på hemmabruk eller jobbruk är att ett icke-mörkt läge på jobbdatorn får mig att kuka runt mindre på nätet under arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dark mode kombinerat med HDR eller generellt hög ljusstyrka/peak brightness är det som riskerar att de pixlar som måste lysa också lyser starkare och slits mer som följd av ABL och hur OLED-paneler ger mer energi till ljusa delar i en annars mörk bild. Text och grafik som ska lysa vitt i dark mode lyser därför extra mycket jämfört med hur vitt lyser vid light mode. Vilket på kort sikt ökar retention och på lång sikt accelererar det ojämna slitaget när endast ett fåtal pixlar jobbar extra hårt.

Dark mode-användare tenderar också ironiskt nog köra panelen ljusstarkare snarare än att hålla ett light mode med lägre ljusstyrka som matchar omgivningen. Nyheten om detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/40700-morkt-lage-kan-leda-t...

Vill man köra Dark mode på OLED i reguljärt skrivbordsbruk, undvik HDR på samma gång och använd funktioner som Uniformity Brightness eller motsvarande vilket håller ned de höga peak-nivåerna.

Åfan, jag som trodde att mörkt läge var bra för OLED. Tänker att det är det för batteribesparing men det beror alltså på om man samtidigt behöver högre ljusstyrka. Tycker ofta ljusstyrkan är för svag så drar upp den. Dags att gå tillbaka till light mode som jag faktiskt föredrar.

Skriver här om telefon, inte haft datorskärm med OLED. TV är väl det enda jag faktiskt föredrar mörkt läge på eller jag har inte sett nått ljust läge, tror det är mörkt som standard. Fast jag kollar på rörlig bild på TV och läser inte noveller. Föredrar ljus bakgrund och mörk text alla dagar i veckan när jag ska läsa eller navigera text.

Permalänk
Medlem

Ljust läge överallt, vit text på svart bakgrund är hemskt.

Permalänk
Medlem

Dark mode på alla datorer.
Light mode på alla VM.

Nästan det första jag gör efter att ha installerat ett OS är att sätta upp ett VM med samma OS.
Då kan jag testa nya saker utan att behöva oroa mig för att krascha OS:et.
Och jag vet alltid var jag är, för den ena är mörk, den andra ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Dark mode på allt. Blir chockad när jag ser att någon glömt sätta på dark mode i nån app eller så när dom ska visa något. Ögonen brinner ju upp

Har du provat att sänka ljusstyrkan?

Permalänk

Ljust läge syns tydligare för mig. Kör däremot mörkt läge på telefonen kvällstid i kombination med Noir för att inte bli bländad av ljusa webbsidor.

Permalänk
Medlem

Ljust rum med lampan på -- ljust tema
Mörkt rum med lampan av -- mörkt tema

It ain't rocket science, people.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Har på senare år, utöver Dark Mode, även börjat använda färgade terminalglasögon. Det blir gult, och marknadsförs som att ta bort blåljus och allt vad det kallas. Dessa är i princip värdelösa solglasögon, men som i min erfarenhet fungerar bra vid lååååånga pass framför skärmen.

För övrigt så begriper man ju egentligen att rummet är för mörkt om skärmen känns som en blixtgranat, men av... anledningar... tänder man ju inte alltid upp ändå.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk använder det där mörka. Det enda som duger är windows-classic-grå.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

100% ljust läge på alla enheter.

För ögonens skull. Ja, du läste rätt. För ljust? Sänk ljusstyrkan (och minska som bonus både strömförbrukningen och eventuell inbränningsrisk).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Förstår inte varför folk använder det där mörka. Det enda som duger är windows-classic-grå.

för att man får ont i huvudet av allt ljus som ständigt lyser en i ansiktet om man kör ljust.

som jag tidigare sagt det här är med 20% brightness.

kollegor vill ha fyrtio elva lysrör på och jag vill ha dom av.