Permalänk
Medlem

Köpa mer minne. Vad skiljer dem åt?

Tjo

Har en gammal häck till dator (HP Prodesk G1) som mest samlar damm.
Tänkte börja köra lite blandade grejer på den, typ OpenHAB, Zoneminder, kanske lagringsenheter/NAS, osv.
Nu vet jag visserligen inte vad som är största flaskhalsen, men då minne är ”enkelt” att uppgradera började jag rota i det.

Enligt instruktionsbok ska det vara 240-pins DDR3 1600MHz CL11.
Det är ju inte precis det hetaste som finns just nu, så utbudet är inte jättestort, men några olika varianter hittar jag i alla fall.
MEN, frågan jag ställer mig, vad skiljer egentligen olika märken och modeller åt?
Jag tänker att specifikationen ”DDR3 1600MHz CL11” så att säga låser ner dem så de alla är lika. Men så kan det väl knappast vara, då samma tillverkare har olika modeller?

Så vad skiljer. Vad ska jag titta på för att ta ett beslut? Bara ta det billigaste som uppfyller villkoren instruktionsboken säger?

/GC

Permalänk
Medlem

1600MHz (eller rättare sagt MT/s) är bandbredden, alltså hur mycket data som kan skyfflas samtidigt till/från minnet. Högre är bättre.

CL (Cas latency) är latensen/svarstiden, alltså hur snabbt data kan nås (läsas/skrivas från/till minnet). Lägre än bättre.

Om det sen heter Corsair XMS eller Kingston HyperX spelar ingen roll.

Om det enligt instruktionerna finns stöd för 1600MT/s CL11 så är det eventuellt det snabbaste datorn/moderkortet/processorn har stöd för, så om du stoppar in minnen med ännu högre bandbredd och lägre latens så kanske du inte kan köra minnen högre och lägre än 1600MT/s CL11 oavsett. I vissa fall så kan det t.o.m. inte vara kompatibelt om man stoppar i snabbare minnen, men det är enbart en mindre risk att så är fallet.

Sen får man också dubbelkolla så att datorn/moderkortet/processorn har stöd för mängden mlnne du vill stoppa i. Ibland kan man stoppa i mer än vad manualen/instruktionerna säger, men det finns risk att det inte funkar alls om man stoppar i flera stickor med mer mängd minne än vad som stöds enligt tillverkaren.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

1600MHz (eller rättare sagt MT/s) är bandbredden, alltså hur mycket data som kan skyfflas samtidigt till/från minnet. Högre är bättre.

CL (Cas latency) är latensen/svarstiden, alltså hur snabbt data kan nås (läsas/skrivas från/till minnet). Lägre än bättre.

Om det sen heter Corsair XMS eller Kingston HyperX spelar ingen roll.

Om det enligt instruktionerna finns stöd för 1600MT/s CL11 så är det eventuellt det snabbaste datorn/moderkortet/processorn har stöd för, så om du stoppar in minnen med ännu högre bandbredd och lägre latens så kanske du inte kan köra minnen högre och lägre än 1600MT/s CL11 oavsett. I vissa fall så kan det t.o.m. inte vara kompatibelt om man stoppar i snabbare minnen, men det är enbart en mindre risk att så är fallet.

Tack för svar, men det svarar inte riktigt på frågan jag försökte ställa.

Om samma tillverkare har olika modeller som alla uppfyller just den specifikation jag skrev, vad är det då som skiljer dem åt? Exempelvis de här två?
https://www.computersalg.se/i/2092677/g-skill-aegis-f3-1600c11d-16gis-ddr3-sats-16-gb-2-x-8-gb-dimm-240-pin-1600-mhz-pc3-12800-cl11-1-5-v-ej-buffrad-icke-ecc
https://www.inet.se/produkt/5306746/g-skill-value-ram-16gb-2x8gb-ddr3-1600mhz-cl11

Permalänk

Kan variera lite på andra timings men höst troligt är de relativt lika och mestadels den kosmetiska biten som skiljer dem åt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Tack för svar, men det svarar inte riktigt på frågan jag försökte ställa.

Om samma tillverkare har olika modeller som alla uppfyller just den specifikation jag skrev, vad är det då som skiljer dem åt? Exempelvis de här två?
https://www.computersalg.se/i/2092677/g-skill-aegis-f3-1600c11d-16gis-ddr3-sats-16-gb-2-x-8-gb-dimm-240-pin-1600-mhz-pc3-12800-cl11-1-5-v-ej-buffrad-icke-ecc
https://www.inet.se/produkt/5306746/g-skill-value-ram-16gb-2x8gb-ddr3-1600mhz-cl11

Främsta skillnaden på ditt exempel är att det ena kitet har värmespridare, det andra inte.

Som ovan nämnt så kan även sub-timings skilja sig (de som inte listas utöver 11-11-11-28) och det kan vara olika minneschip som sitter på modulerna (Samsung eller Hynix t.ex.).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34