Tyskland kan förbjuda reklamblockerare

Permalänk
Medlem

Åh typiskt, å jag som brukar zooma in vissa sidor till 125% storlek för texten är så liten så jag kan inte se, så det kommer jag inte få göra nu? /s

Idioti.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för PI-HOLE. Adblocker för alla dina devicer.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Japp, jättebra. Snart måste man titta på obligatorisk reklam, den som inte fått sin dos får föreläggande och skammas i sociala medier.

Se till att hela internetet och alla appar BARA har reklam. Du kan inte ens se videon på Youtube, utan du ser hela videon i form av reklam som täcker hela skärmen och ljudet kommer också från reklamen. Kollar du på nyheter så finns det ens några nyheter utan allt är bara reklam. Den framtiden ser jag nog fram åt. Saknas bara alla pop-up reklam med att du måste klicka för att få bort alla virus och annat skit som kom med dessa.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

kanske bättre att dem fokuserar på att förbjuda spyware i precis ALLT vi använder idag? vartfan är vi påväg och varför är folk OK med det när samma människor gnäller på att det ska sättas upp en kamera i rinkeby/annat våldsområde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Se till att hela internetet och alla appar BARA har reklam. Du kan inte ens se videon på Youtube, utan du ser hela videon i form av reklam som täcker hela skärmen och ljudet kommer också från reklamen. Kollar du på nyheter så finns det ens några nyheter utan allt är bara reklam. Den framtiden ser jag nog fram åt. Saknas bara alla pop-up reklam med att du måste klicka för att få bort alla virus och annat skit som kom med dessa.

Black mirror >)

Permalänk
Medlem

Varför ska vanligt folk straffas? Vi ska behöva se scams. Utsättas för skadlig kod osv.
Medan reklamföretagen kan lägga ut vad dom vill i sin reklam.
Utan adblockers hade allas datorer varit fullt med miners, keyloggers osv. Det är så mycket skit i "reklam".
Plus all scam reklam. Ingen gör nåt åt att reklam för det mesta är scams eller totalt vilseledande. Som alla jävla mobilspelsreklam på youtube. Visas en film som inte har nånting o göra med spelet.
O dom flesta sidorna går ju för fan inte att läsa med all jävla reklam. Det är mer reklam än artikel ffs.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hmm, så teoretiskt sett, så kan jag, genom att välja att förstora text-storleken på hemsidor, eller kanske köra med något "dark mode"-script då bryta mot lagen då jag ändrar utseendet på hemsidor?

Fantastiskt! Lär inte sluta där dock, svårt att se Tyskland dra den slutsatsen. Såhär det juridiska fungerar, det måste stöta och blötas tills så lite tveksamheter finns kvar och verkligen alla synsätt (så gott det går) har fått sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Tyskland verkar vilja få tillbaka gestapo och som det va innan muren föll.

Dom vill ju censurera och förbjuda det mesta för medborgarna, till och med förbjuda partier som inte passar deras egen agenda, så att dom vill förbjuda ad blocker är inte förvånande

Med tanke på att Svenska politiker är för Chat Control så ska vi nog inte snacka skit om andra...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Problemet med modern juridik är att högsta domarna i alla länder alltid är väldigt välbärgade och därmed tänker som en rik människa, inte som en vanlig Svensson. Självklart färgar det deras val.

Härnäst kommer de väl jaga mig när jag ritar en mustasch på personer i en dagstidning...

Om det är en Polis du kladdar en mustasch på i tidningen kan du nog redan åka dit om hen tycker det är kränkande.

Chat Control rullar väl in snart med.

1984.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Skulle kunna acceptera det om bolagen som serverar annonserna blir lagligt ersättningsskyldiga för alla skador som uppstår till följd av scamannonser/malvertising.

Permalänk

Det ska alltså bli förbjudet att avstå från att vara mottagare av något.
Som att förbjuda att skriva "Reklam, nej tack" på sin brevlåda.

Eller ska detta tolkas som att ett företag öppnar din brevlåda och klipper bort alla reklamsegment från tidningarna och att förlaget då skulle anse detta vara olagligt ur ett upphovsrättsperspektiv?

De pratar om att ändring av DOM och CSS är upphovsrättskränkande, men de filerna innehåller väl bara källkod för klientrendering?

Visa signatur

FOSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Apropå energi. Någon borde göra en studie kring hur mycket mer energiåtgång all reklam orsakar globalt och då inte enbart på Internet. Kanske kunde en jämförelse göras mellan kostnaden för denna och den imaginära vinsten som reklamförsäljarna prackar på reklamköparna. Är reklam verkligen värt en globalt högre medeltemperatur? Ok, jag överdriver lite, men många bäckar små...

Kan utöka din studie att ta med farthinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PumpedPrimate:

Det ska alltså bli förbjudet att avstå från att vara mottagare av något.
Som att förbjuda att skriva "Reklam, nej tack" på sin brevlåda.

Eller ska detta tolkas som att ett företag öppnar din brevlåda och klipper bort alla reklamsegment från tidningarna och att förlaget då skulle anse detta vara olagligt ur ett upphovsrättsperspektiv?

De pratar om att ändring av DOM och CSS är upphovsrättskränkande, men de filerna innehåller väl bara källkod för klientrendering?

Fast skillnaden är ju att det är hemsidornas sätt att göra tjänsterna gratis. Ingen förlora pengar på reklamen i brevlåden. Alternativet är att göra alla websidor till betaltjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last76:

pfBlocker-NG i pfSense router fungerar förvånansvärt bra på alla enheter hemma.
https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/packages/pfblocker...

Trevligt... kom på att jag blockar allt från Ryssland, Kina och något annat land också i min unifi-router. Det plockar bort ganska mycket oönskad annan traffik.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker Internet ska förbjuda Tyskland! ☝️😌

Fan va snopna de hade blivit när sen hela befolkningen tvingas emigrera. Då kan de sitta där med sina domslut... Utan internet.

Sitter och försöker föreställa mig en flyktingvåg på nära 85 miljoner....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Alltså, jag förstår varför, det blockerar ju en inkomst, det är lite som att ha en app som låter dig parkera gratis.
Meeen, dessa f*rbannade fejk mobilspel och "in your face" reklam är väl största anledningen till att folk använder adblockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

På youtube har du i så fall tre val, se reklam, betala eller strunta i och titta. De måste kunna tjäna perngar på tjänsterna som de erbjuder. Man kan inte förvänta sig att få saker gratis. Antingen betalar man med pengar eller tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Tyskland verkar vilja få tillbaka gestapo och som det va innan muren föll.

Dom vill ju censurera och förbjuda det mesta för medborgarna, till och med förbjuda partier som inte passar deras egen agenda, så att dom vill förbjuda ad blocker är inte förvånande

Då får tyskarna lägga manken till, England ligger i täten i det perspektivet...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker Internet ska förbjuda Tyskland! ☝️😌

Räcker att förbjuda Axel Springer.

Visste att det var dem innan jag ens klickat på artikeln. Axel Springer är en mycket inflytelserik koncern i Tyskland, och de är copyright-maximalistiska så att det stinker om det. Alla EU-förslag om att tidningar skall få betalt av Google när de länkar till något och liknande kommer från dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Olagligt att kryptera.
Olagligt att använda VPN.
Olagligt med privata konversationer.
Olagligt att se vuxet innehåll utan verifiering.
Olagligt att blockera reklam.

Går bra här i det så kallade fria och demokratiska EU.

Permalänk
Medlem

Förbjud istället reklam. Inget företag har rätt att visa oönskad reklam i mitt hem. Reklam bör inte heller få användas som krav för att få nyttja en tjänst.
Vill företag nyttja min utrustning för reklam så får de betala skälig hyra i pengar efter överenskommelse.

Skrivet av mpat:

Räcker att förbjuda Axel Springer.

Visste att det var dem innan jag ens klickat på artikeln. Axel Springer är en mycket inflytelserik koncern i Tyskland, och de är copyright-maximalistiska så att det stinker om det. Alla EU-förslag om att tidningar skall få betalt av Google när de länkar till något och liknande kommer från dem.

Kan inte sökmotorerna helt enkelt ta bort alla siter som kräver länkavgifter? Jag gissar att det skulle helt döda trafiken till de flesta siterna.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Sjukt, bli påtvingad reklam borde va förbjudet istället!

Permalänk
Medlem

Nu är det ändå lite väl låg nivå på klickbetet.

Det är alltså fråga om en långdragen tvist där högsta instans nu konstaterat att lägre instans inte gjort sitt jobb ordentligt. Finns inte mycket att säga om det. Domstolarna måste självklart göra en ordentlig prövning innan de fattar beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ja, undrar hur de skulle kunna hindra folk från att pilla på data man har på sin egen maskin. Visst är det bolagen de är ute efter men att hindra dem från att publicera sin mjukvara på annat sätt än att försöka dölja från tysken är ju svårt. Det blir väl en tandlös dns-blockering eller "visa inte detta tillägget i webläsaren" i Tyskland

Det skulle vara kul att veta vad folk kör... jag kör själv uBlock Origin, Privacy Badger och AdGuard.

Ghostery & Privacy Badger.

Skrivet av JBerger:

Åh typiskt, å jag som brukar zooma in vissa sidor till 125% storlek för texten är så liten så jag kan inte se, så det kommer jag inte få göra nu? /s

Idioti.

125% räcker inte på långa vägar, jag kör just nu 150% på SweClockers, andra sidor kan jag behöva 180%. Troligen för att jag inte kör på mobiltelefonen utan en 2560x1440 skärm, alltså 16:9 och inte 9:16.

Skrivet av Celebmir:

Kan utöka din studie att ta med farthinder.

Om man ska mäta klimatpåverkan för farthinder och reklam så har vi nog missat den stora mammuten i rummet: -AI.
Miljöskatt på AI?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Detta gäller alltså inte vad man själv gör på sin kammare. Man får köra script och modifiera webbsidor för eget bruk precis så som upphovsrätten fungerar.

Det domstolen verkar behandla är alltså de företag/organisationer som skapar och distribuerar färdiga lösningar för detta. Eller att webbläsare skeppas med sådan funktionalitet från start.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Domstolarna bestämmer inte hur de tycker att något ska vara utan de tolkar de befintliga lagarna så som de är skrivna.

Om det skulle bli så att adblockers kan bryta mot lagen så är det dessutom heller inte säkert att det är en önskad effekt av lagen utan det finns risk att det beror på en bristande lagtext. Det är komplicerat att skriva lagar så de inte får oönskade sidoeffekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Alltså, jag förstår varför, det blockerar ju en inkomst, det är lite som att ha en app som låter dig parkera gratis.
Meeen, dessa f*rbannade fejk mobilspel och "in your face" reklam är väl största anledningen till att folk använder adblockers.

Det finns väl redan? En app eller hemsida som visar vart det finns gratisparkeringar inom ett område.
Eller är det synd om parkeringsvakter då?

Det är inget problem, de allra flesta använder antagligen inte adblockers ändå.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Samma argument kaln ju användas mot reklamavbrott på Youtube och TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Att "blockera" inkomst är väldigt annorlunda från att bestämma själv över sina dator och vad som visas på den.
Att parkera gratis skulle på något sätt vara en metafor för att inte kolla på reklam har jag väldigt svårt att se.
Företag ska inte ha någon rättighet att visa nånting på din dator.

Det vore ju helt för j*vligt ifall annonserare har någon slags juridisk rättighet att tvinga användare att se deras reklam. Vad är nästa steg? Du får inte lämna soffan eller blunda när det är reklampaus?

Permalänk
Medlem

Det som är riktigt sjukt i dagens samhälle är att företag agerar som att det är en rättighet att påtvinga oss reklam i alla lägen.