Tyskland kan förbjuda reklamblockerare

Permalänk
Melding Plague

Tyskland kan förbjuda reklamblockerare

Adblock Plus och andra reklamblockerare kan bryta mot lagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vansinne.
Man tycker ju att energi borde läggas på nå viktigare
Men... money talks antar jag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Samtiden suger 😑

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sjukt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Problemet med modern juridik är att högsta domarna i alla länder alltid är väldigt välbärgade och därmed tänker som en rik människa, inte som en vanlig Svensson. Självklart färgar det deras val.

Härnäst kommer de väl jaga mig när jag ritar en mustasch på personer i en dagstidning...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Haha, ingen anledning till panik, detta kommer så klart inte hända. Sitt lugnt i båten!

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Problemet med modern juridik är att högsta domarna i alla länder alltid är väldigt välbärgade och därmed tänker som en rik människa, inte som en vanlig Svensson. Självklart färgar det deras val.

Härnäst kommer de väl jaga mig när jag ritar en mustasch på personer i en dagstidning...

Du vet att nyheten handlar om att "högsta domarna" rev upp det här beslutet va?

Permalänk

Hur kan man förbjuda adblockers i ett helt land? Jag menar rent praktiskt?

Permalänk
Medlem

Får man inte peta i developer läge i webbläsarna heller då? Känns som detta kan spåra ur rejält.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad sjukt om det skulle bli så, i synnerhet med den motiveringen. Lite som att förbjuda användning av märkpenna i en skolbok med hänvisning till bokens verkshöjd ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Denna nyhet var lite click bait och det blir säkert inte så här.

Tragisk utveckling OM det går på detta hållet. Det är tydligen ok att dammsuga användares vanor, data och annat hit å dit men vi användare kan inte skydda oss. Det är som att förbjuda kondomer 🤣🤣🤣. Ska man förbjuda vpn å proxies också? Många vpn har inbyggda adblockers. Nu finns det tack å lov flera andra sätt än att köra lokala adblockers.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Hur kan man förbjuda adblockers i ett helt land? Jag menar rent praktiskt?

De går på företagen och personerna som tillhandahåller verktygen i förstahand.

Man kan ju även tänka sig en situation där reklamföretagen startar antireklamblockbyrån och driver egna utredningar, begär ut ip adresser och identiteter på personer vars webbläsare inte laddar ner hela rekampayloaden på en sida.

Framtiden är blinkande, och full av popups.

Permalänk
Medlem

Tyskland verkar vilja få tillbaka gestapo och som det va innan muren föll.

Dom vill ju censurera och förbjuda det mesta för medborgarna, till och med förbjuda partier som inte passar deras egen agenda, så att dom vill förbjuda ad blocker är inte förvånande

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Jag tycker Internet ska förbjuda Tyskland! ☝️😌

Fan va snopna de hade blivit när sen hela befolkningen tvingas emigrera. Då kan de sitta där med sina domslut... Utan internet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Maximo:

De var väl köpta av företagen som tjänade pengar på det.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att förbjuda ändra default font i webbläsaren...

Permalänk
Medlem

Japp, jättebra. Snart måste man titta på obligatorisk reklam, den som inte fått sin dos får föreläggande och skammas i sociala medier.

Permalänk
Medlem

Fördelen med att dom förbjuder sådant man inte kan leva utan är ju att steget blir kortare till andra roliga men olagliga saker. Man skulle ju kunna säga att adblockers blir en instegsport till piratkopiering och weed.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem

Sedan tillåts förstås endast en given webläsare som garanterat visar sidan på ”rätt sätt”. Links2 (terminalbaserad webläsare) förstör förmodligen verkshöjden rejält.

Försökte inte Microsoft hijacka webben på 90-talet genom att allt skulle vara MSN? Gjorde inte AOL liknande försök?

Jag är lite sugen på att börja skapa nätverk av BBS-liknande sajter som inte bygger på HTML och liknande webteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag tror att det är för mycket begärt att man skall läsa nyheten innan man kommenterar...

Permalänk
Medlem

Ja, undrar hur de skulle kunna hindra folk från att pilla på data man har på sin egen maskin. Visst är det bolagen de är ute efter men att hindra dem från att publicera sin mjukvara på annat sätt än att försöka dölja från tysken är ju svårt. Det blir väl en tandlös dns-blockering eller "visa inte detta tillägget i webläsaren" i Tyskland

Det skulle vara kul att veta vad folk kör... jag kör själv uBlock Origin, Privacy Badger och AdGuard.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nej, du behöver läsa om artikeln om du drog den slutsatsen. De rev (åtminstone delvis) upp en dom som sade att annonsblockerare inte bryter mot webbsidans copyright.

Typo
Permalänk
Medlem

Stasi-fasoner.

Om detta, mod förmodan, är framtiden inom EU så kommer jag gladeligen använda "illegala webbläsare" eller rentav skapa dem själv.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ja, undrar hur de skulle kunna hindra folk från att pilla på data man har på sin egen maskin. Visst är det bolagen de är ute efter men att hindra dem från att publicera sin mjukvara på annat sätt än att försöka dölja från tysken är ju svårt. Det blir väl en tandlös dns-blockering eller "visa inte detta tillägget i webläsaren" i Tyskland

Det skulle vara kul att veta vad folk kör... jag kör själv uBlock Origin, Privacy Badger och AdGuard.

pfBlocker-NG i pfSense router fungerar förvånansvärt bra på alla enheter hemma.
https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/packages/pfblocker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nej, tvärt om. Det var redan sagt att det inte var olagligt, men nu är det osäkert igen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vansinne.

Apropå energi. Någon borde göra en studie kring hur mycket mer energiåtgång all reklam orsakar globalt och då inte enbart på Internet. Kanske kunde en jämförelse göras mellan kostnaden för denna och den imaginära vinsten som reklamförsäljarna prackar på reklamköparna. Är reklam verkligen värt en globalt högre medeltemperatur? Ok, jag överdriver lite, men många bäckar små...

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ungefär samma, uBlock Origin och Ghostery just nu. Såklart, av/på beroende på webbplats. Vissa webbplatser med popups, glidande reklam etc. är outhärdliga utan blocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så länge som det inte är Erdogan som du ritar mustasch på så är det nog lagligt i Tyskland.

/s

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

I likhet med adblocker så ändrar även solglasögon hur en sajt upplevs visuellt. Dags att förbjuda solglasögon av upphovsrättsliga skäl, kanske!?

Förvånande att vi fortfarande tillåts tolka verk utifrån våra egna personliga förutsättningar och erfarenheter, istället för att tvingas tolka dem så som upphovsmännen avsett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vansinne.

Deras "antipirat"-verksamhet är otroligt stor..