Tyskland kan förbjuda reklamblockerare

Permalänk
Medlem

Ledare om hur internet var bättre förr, kan känna igen mig till viss del, i alla fall sen popup-blockerare introducerades.

https://www.nwt.se/2025/08/16/internet-har-blivit-samre-01919...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Njae..

Valen är:

• Betala ej, Se reklam

• Betala, se reklam ändå

Utan att gå in för mycket på YT-diskussionen; som betalande kan man skippa reklamen i videon i de flesta fallen.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Utan att gå in för mycket på YT-diskussionen; som betalande kan man skippa reklamen i videon i de flesta fallen.

sponsor-bitar i klippen är reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Jodå, du kan välja fritt att inte besöka hemsidor eller ens använda internet. Reklam behöver många regleringar och cookies måste ju sidor fråga om du vill ha numera. Mer behövs för att rensa ut skräpet men vad som behövs och hur det ska lösas har jag ingen aning om men det stoppar mej ju inte från att ha förståelse för att företag inte gillar att 1/3 av användarna blockerar inkomster.

Svårt att veta vad du har men du får inte parkera var du vill, du får inte köra var du vill, inte ens cykla var du vill, du får inte ha barnp*rr, du får inte hugga ihjäl folk med din kökskniv, inte ha kniv på dig utan behov trots att du äger dem, inte skjuta var du vill om du har eldvapen, inte elda upp bostadsrätt eller villa (räknar inte hyresrätt som din) osv
Finns ganska mycket du inte får använda hur du vill trots att det är ditt.

fast det är ju skillnad att folk beter sig idiotiskt och att vi inte vill leva som stammar där man vända sig till äldsten för att nån glott på din fru och du vill berätta det och din stam skall anse att den personens arm skall huggas av på hörsägen.

Därför skiftar vi lagar så vi slipper stamtänket och hederskulltur sen ett par hundra år bak i tiden.

jämfört med med i dag en fast mojäng i mitt hem som visar det som förr var papper media , bilder och ofta totala livsviktiga saker som att vända sig till Sjukvård. Skola, Bank, Nödvändig information som nyheter ofta av politiskt vinklad media, Alltihop alltihop.

Det är ju det som kommer in i mitt hem som jag måste ta del av. Det är INTE ett fritt val. när det inte är ett fritt val då tycker jag att det skall vara grundlag och allas våra skyldigheter ligger att sånt där ALDRIG får förekomma inte ens i tanken.

Det är skillnad på vad som leder till lagar och vad jag måste ta del av för att i princip kunna ha ett drägligt liv och ta del av livsnödvändiga och information som sker i samhället.

Jag vill kunna använda mig till sjukvården som exempel utan att bli överöst med reklam när jag är sjuk och vänder mig dit för att få hjälp, Bara som ett exempel.

Sen för mig privat så vill inte jag att mitt nyhetsläsande och annat ´skall störas av att se ut som ett jävla blinkade flipperspel på ett nöjesfält eller en blinkade tysk porrklubb. jag drabbas i bland av hjäntröthet så det är nog redan som det är.

Det är inte ett fritt val, och jag måste köra med blockering av medicinska skäl faktiskt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Jag betalar för DN men kollade nu, slog av blockeraren och vist är det reklam ändå.

hur förklarar du det.

i stort alla exakt överallt har man ju använt detta som argument hela tiden decenier bakåt. Att det inte är gratis att göra det dom gör. man måste få in pengar på något sätt. Då måste man visa reklam eller ta betalt.

Så långt är jag med men får ändå dras med att det är en lögn för nu har jag betalat och förväntade mig att slippa reklamen.

Nu har jag alltså betalat men måste ändå se reklamen eller köra med blockering.

alltså det där är inte ett argument när det är så här det är bara en inarbetad lögn som du gått på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

sponsor-bitar i klippen är reklam.

Ja, men man slipper se dem säger jag...

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem

En lustig konsekvens om det skulle bestämmas att reklamblockerare utgör upphovsrättsbrott, är att det i så fall nödvändigtvis måste inkludera hindrandet av skadlig kod. Tillägg som hindrar skadlig kod gör i princip samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Du tycker att "hugga ihjäl någon med en kökskniv" är en good faith jämförelse med att upphovsrätt inte inkluderar en rättighet att exekvera kod på någon annans enhet?

Du frågade om det fanns mer grejer du hade som inte du fick använda som du vill. Jag svarade på den frågan utan någon som helst jämförelse i förhållande till att blockera reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

fast det är ju skillnad att folk beter sig idiotiskt och att vi inte vill leva som stammar där man vända sig till äldsten för att nån glott på din fru och du vill berätta det och din stam skall anse att den personens arm skall huggas av på hörsägen.

Därför skiftar vi lagar så vi slipper stamtänket och hederskulltur sen ett par hundra år bak i tiden.

jämfört med med i dag en fast mojäng i mitt hem som visar det som förr var papper media , bilder och ofta totala livsviktiga saker som att vända sig till Sjukvård. Skola, Bank, Nödvändig information som nyheter ofta av politiskt vinklad media, Alltihop alltihop.

Det är ju det som kommer in i mitt hem som jag måste ta del av. Det är INTE ett fritt val. när det inte är ett fritt val då tycker jag att det skall vara grundlag och allas våra skyldigheter ligger att sånt där ALDRIG får förekomma inte ens i tanken.

Det är skillnad på vad som leder till lagar och vad jag måste ta del av för att i princip kunna ha ett drägligt liv och ta del av livsnödvändiga och information som sker i samhället.

Jag vill kunna använda mig till sjukvården som exempel utan att bli överöst med reklam när jag är sjuk och vänder mig dit för att få hjälp, Bara som ett exempel.

Sen för mig privat så vill inte jag att mitt nyhetsläsande och annat ´skall störas av att se ut som ett jävla blinkade flipperspel på ett nöjesfält eller en blinkade tysk porrklubb. jag drabbas i bland av hjäntröthet så det är nog redan som det är.

Det är inte ett fritt val, och jag måste köra med blockering av medicinska skäl faktiskt.

Vad jag vet så är det inte reklam på 1177 och definitivt inte på landstingets sidor. Så?
Finns absolut bra anledningar som du har att blocka reklam men du väljer fortfarande om du går in på en sida eller ej, ingen kommer hem till dig och tvingar dig klicka och betalar du inte för reklamfritt så får du se reklam för att finansiera sidan.
Om jag hade blockerat 30% av din inkomst så hade du nog också varit lite sur och tagit laglig hjälp, precis samma för företagen bara i mycket större skala.
Sen att reklamträsket skulle behöva reglering är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

jag måste köra med blockering av medicinska skäl faktiskt

Nu är vi på nåt väldigt extrem edge case. Vad skulle det vara för mediciska skäl som kräver ad blocker?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, men att klicka på en länk är inte ett implicit godkännande att de får exekvera vilken kod som helst på min dator.

Nope, men visa reklam för att finansiera får de, sen behöver reklamträsket defintivt regleras. Det som behövs för att visa reklamen är ju en sak, det är skräpet som hänger med som behöver blockas ur säkerhetssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Nope, men visa reklam för att finansiera får de, sen behöver reklamträsket defintivt regleras. Det som behövs för att visa reklamen är ju en sak, det är skräpet som hänger med som behöver blockas ur säkerhetssynpunkt.

Och jag får blockera reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nu är vi på nåt väldigt extrem edge case. Vad skulle det vara för mediciska skäl som kräver ad blocker?

Epilepsi som triggas av blink och sånt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Du frågade om det fanns mer grejer du hade som inte du fick använda som du vill. Jag svarade på den frågan utan någon som helst jämförelse i förhållande till att blockera reklam.

Så du tänkte att du ger exempel på saker du inte får göra som bryter mot typ 10 lagar samtidigt och har en direkt skadlig eller till och med dödlig påverkan på andra människor eller samhället?
Det på nåt sätt kändes relevant till att upphovsrätt inte ger ett företag rätt att exekvera kod på din dator?
Halmgubbe deluxe.

Permalänk
Medlem

I så fall bryter ju alla hjälpmedel för skärmläsning/förstoring/ökad kontrast/färgbyten för färgblinda/…

Hur ska detta kunna ens sluta? Dessutom behövs ju inte direkta förändringar av DOM, det går att blocka på andra sätt. Och DOM är ju något som skapas av min dator/webbläsare, hur skulle det kunna räknas som ett verk?

Ska man inte få använda tippex i en tidning heller? Åka i fängelse om barnet sätter ett klistermärke på fel ställe kanske? Framtidens soffor har lås så man inte kan gå på toa på reklampausen (eller för den delens Sonys patent att man ska repetera ord för att fortsätta)

Nej, de måste ta sina sinnen i bruk igen och bara besluta något vettigt. Finns inte en chans att DOM kan nå verkshöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Så länge som det inte är Erdogan som du ritar mustasch på så är det nog lagligt i Tyskland.

/s

Hahaha den var bra!!

Gör hellre reklam olagligt!! För att skydda oss konsumenter.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

? Det skrev jag ju i klartext.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

? Det skrev jag ju i klartext.

Nja, det vill jag nog inte hålla med om att du gjorde.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Olagligt att kryptera.
Olagligt att använda VPN.
Olagligt med privata konversationer.
Olagligt att se vuxet innehåll utan verifiering.
Olagligt att blockera reklam.

Går bra här i det så kallade fria och demokratiska EU.

Håller med helt. Med (påhittade) goda intentioner kantas vägen till helvetet. Vi behöver inte fler tyranniska diktaturer. Låt oss ta tillbaka yttrandefriheten.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nja, det vill jag nog inte hålla med om att du gjorde.

Inte?
https://www.hjarnfonden.se/hjarntrotthet/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABC80:

Håller med helt. Med (påhittade) goda intentioner kantas vägen till helvetet. Vi behöver inte fler tyranniska diktaturer. Låt oss ta tillbaka yttrandefriheten.

när klassklyftorna ökar men en stor del av dom rikare bestämmer mer i samhället och aldrig får ta konsekvenserna av deras egna tokiga beslut för den drabbar bara den fattigare halvan av befolkningen.

Dom bor inte här, dom jobbar inte här, dom ser inte hur vi har det och har därför inte en aning. Säger vi något så lägger dom genast epitet och försöker skämma oss till tystnad och krånglar gärna till oss med att bygga in system i samhället som gör att vi skall veta vår plats, hålla käften och lida för att dom påstår att vi är privilegierade (för dom tror att vi har det lika bra som dom har det).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Så du tänkte att du ger exempel på saker du inte får göra som bryter mot typ 10 lagar samtidigt och har en direkt skadlig eller till och med dödlig påverkan på andra människor eller samhället?
Det på nåt sätt kändes relevant till att upphovsrätt inte ger ett företag rätt att exekvera kod på din dator?
Halmgubbe deluxe.

Du frågade och jag svarade, ställ rätt frågor istället för att bli grinig.

Permalänk
Medlem

Att gå via upphovsrätten som föreslås tror jag kan vara fel väg att gå, samtidigt är ad-blocker ett stort problem för kommersiella sidägare, en stor del av inkomsterna försvinner samtidigt som driftskostnaderna ligger kvar, så vem ska betala om reklamen filtreras bort samtidigt som en stor del av besökarna inte vill se någon form av prenumeration?

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag läst kommentarer av typen i olika forum, inklusive Sweclockers:
"Innehållet är så dåligt så jag vägrar betala eller se på reklam".
Bara i den här tråden finns kommentarer om att "Företaget har ingen rätt att exekvera kod på min dator", så alla webbsidor skulle alltså se ut så här?

I annat fall exekverar ju företaget kod på din enhet via webbläsaren.

Om nu olika webbsidor inte ska finansieras eller delfinansieras med reklam hur mycket anser då du som använder en reklamblockerare att du är beredd att betala för varje sidbesök och hur ska betalningslösningen se ut?
Ska alla sidor som inte är skattefinansierade läggas bakom en betalvägg?
Vem ska i slutänden vara den som betalar om inte du är med och gör det via en prenumeration eller via reklam?

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och jag får blockera reklamen.

Absolut, det enda jag argumenterat för är att jag kan förstå varför företaget är emot Adblocker.

Att sen folk tar på sig foliehattar och läser in en mängd annat i mina inlägg kan jag inte rå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Väldigt spännande resonemang. Det är väl ni som söker er till tjänsterna i fråga och vill diktera vad som gäller hos dem och absolut inte tvärtom?
Eller bryter de sig in era hem och tvingar er att använda deras tjänster?

Det borde vara förbjudet att ta betalt genom att visa reklam. Alla betalningar borde vara monetära och vill folk inte betala så bär tjänsten inte sig själv.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

vore ju bättre ifall de förbjöd spårare o aggressiv reklam

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Att gå via upphovsrätten som föreslås tror jag kan vara fel väg att gå, samtidigt är ad-blocker ett stort problem för kommersiella sidägare, en stor del av inkomsterna försvinner samtidigt som driftskostnaderna ligger kvar, så vem ska betala om reklamen filtreras bort samtidigt som en stor del av besökarna inte vill se någon form av prenumeration?

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag läst kommentarer av typen i olika forum, inklusive Sweclockers:
"Innehållet är så dåligt så jag vägrar betala eller se på reklam".
Bara i den här tråden finns kommentarer om att "Företaget har ingen rätt att exekvera kod på min dator", så alla webbsidor skulle alltså se ut så här?
<Uppladdad bildlänk>
I annat fall exekverar ju företaget kod på din enhet via webbläsaren.

Om nu olika webbsidor inte ska finansieras eller delfinansieras med reklam hur mycket anser då du som använder en reklamblockerare att du är beredd att betala för varje sidbesök och hur ska betalningslösningen se ut?
Ska alla sidor som inte är skattefinansierade läggas bakom en betalvägg?
Vem ska i slutänden vara den som betalar om inte du är med och gör det via en prenumeration eller via reklam?

Största problematiken med reklamen är vad som följer med. Är ingen hemlighet att de går baka in virus och Google som idag har största kakan av annonsplatserna idag och som inte bryr sig nämnvärt vad för reklam som visas. Jag tror inte de har koll eller bryr sig om annonserna länkar till en skadlig hemsida.

Experter har sagt i flera år vi bör blockerar reklamen, just för säkerhetsrisker. Jag har inte sett reklam branschen tagit något ansvar, utan försöker istället hitta på metoder för få upp sid visningar och klick i stället på de få som inte ledsnat eller inte vet hur man blockar.

Lös problemen först, inte fylla en hemsida med reklam. Kommer bara sluta med antingen få besökare eller mer som använder reklam blockerare. Som de är nu blir de bara en ond cirkel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Låter lika dumt som att EQ skulle vara förbjudet i musikspelare.

Spelar ingen roll om ett tillägg ändrar utseendet på en sida. Varför då?
Jo för sidan har inte rätt att bestämma hur den ska se ut till att börja med.
Det känns som man förbisett denna ypperst viktiga detalj.
Så vad snackar jag om exakt?

Jo sidan kan säga "här vill jag ha en <div>" och "denna linjen ska vara 'aquamarine'" men det är inte skaparna av sidan som äger HTML/CSS standarden, och en webbläsare - som tolkar standarden - har rätt att tolka den hur den vill, för HTML-standarden är inte juridiskt bindande.

Om jag vill kan jag skapa en dummy-webbläsare som renderar var tredje div på sidan i en random färg, eller hoppar över vart 5:e <span>, osv...

Urspungssidan säger bara "jag vill ha HTML grej X", men browsern kan säga "synd, I don't care, jag tolkar HTML på mitt egna vis" och är browserns fulla rätt att göra så - för att inte tala om att standarden uppdateras och ändras med tiden!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Kan inte Copyswede lägga en kassettskatt på de som använder adblocker? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Låter lika dumt som att EQ skulle vara förbjudet i musikspelare.

Spelar ingen roll om ett tillägg ändrar utseendet på en sida. Varför då?
Jo för sidan har inte rätt att bestämma hur den ska se ut till att börja med.
Det känns som man förbisett denna ypperst viktiga detalj.
Så vad snackar jag om exakt?

Jo sidan kan säga "här vill jag ha en <div>" och "denna linjen ska vara 'aquamarine'" men det är inte skaparna av sidan som äger HTML/CSS standarden, och en webbläsare - som tolkar standarden - har rätt att tolka den hur den vill, för HTML-standarden är inte juridiskt bindande.

Om jag vill kan jag skapa en dummy-webbläsare som renderar var tredje div på sidan i en random färg, eller hoppar över vart 5:e <span>, osv...

Urspungssidan säger bara "jag vill ha HTML grej X", men browsern kan säga "synd, I don't care, jag tolkar HTML på mitt egna vis" och är browserns fulla rätt att göra så - för att inte tala om att standarden uppdateras och ändras med tiden!

Det argumentet håller inte. Vad de hävdar är att koden uppnått verkshöjd och därför är det ett brott mott upphovsrätten att modifiera den.

Det i sig är inte ett galet argument. Däremot blir det galet om man applicerar det i den här kontexten