Hej Sweclockers.
Efter ganska precist 11 år (ge eller ta någon månad) har mitt gamla nätaggregat, ett Corsair AX860, med modulära kablar, get upp för gott.
Över de senaste dagarna har nätagget blivit allt mer "morgontrött". Det har vägrat starta på morgonen, vilket krävt urkoppling av alla instickskort, extra hårddiskar, etc. för att starta datorn. Efter initiell start utan GPU, etc. har datorn dock kunnat stängas av, GPU och tillbehör kunnat installeras, och sedan har dator glatt startat som "normalt". Efter detta har datorn skött sig som den ska, ibland i några dagar dag eller så, ibland bara under den enskillda dagen, med resultatet att hela processen ovan behövt upprepas dagen därpå eller några dagar senare. Detta har nu pågått i cirka 3 veckor.
I morse fungerade ingenting, inte ens processen ovan.
Så jag plockade fram mitt ännu äldre, men mindre intensivt använda, 700W agg som satt i min HTPC innan den kvaddade av orelaterade skäl, och testade att koppla in det i moderkortet, CPU, etc. Då startade datorn gladeligen och felfritt, även efter att ha satt i GPU, ljudkort, fläkthub och hårddiskar verkar allt fungera. Dock litar jag inte på att detta nätaggregat håller i längden, dels är det bara 700w, dels saknar det helt 80Plus, och dels är det nära nog 12 år gammalt det också.
Datorn har följande som behöver ström:
MB+CPU (24pin MB + 8+4pin CPU)
RTX 4970 GPU (en enkel 8 pin, ej 12v HPWR, men det lär kanske behövas nästa gång)
Ljudkort (en 6 pin)
SATA ström till 4 hårddiskar och en fan hub
Molex ström auxiliärt till samma fan hub
Med tanke på ovan har jag kikat på modulära ATX nätaggregat i cirka 850-1000W klassen, och har en budget på cirka 1500kr, men har ingen aning om vilka märken som är bra idag. Vad rekommenderar ni?