5K2K-upplösning vid 180 Hz i ny Samsung-skärm

Permalänk
Melding Plague

5K2K-upplösning vid 180 Hz i ny Samsung-skärm

40-tumsmodellen av nya Odyssey G7 har 5120 × 2160 pixlar och 180 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Orealistisk bild, så glad är man inte när man spelar wow.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt najs ut och möjligen vad som skulle krävas för att jag skall ditcha min 32:9 1440p skärm, men en saftig spelskärm skall ha minst 240hz idag. Dom får utveckla konceptet lite. Ser ju att det inte är en OLED heller...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Med den här fantastiska skärmen är du det 😉

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Skrivet av hölmiz:

Sen gråter man igen när man inte har ett grafikkort som kan driva det. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Bara om skärmen faktiskt är inkopplad.

Permalänk
Hedersmedlem

kul att det händer lite på DPI-fronten, men VA-panel för 14000? Really?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Han verkar mest sitta och titta på nån promotion-bild, inte spela.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Bara om skärmen faktiskt är inkopplad.

Det står inte i artikeln, men en annan nyhet med den här skärmen är att den är helt trådlös. Märkligt att de inte kommit på hur de ska göra tangentbord och mus trådlösa ännu 🤔

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Representerar den renderade bilden hur den egentliga färgåtergivningen blir i den valda betraktningsvinkeln? 🤔

Permalänk

Vilken port klarar den upplösningen/uppdateringsfrekvensen med fulla färger etc och vilken kabel behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det står inte i artikeln, men en annan nyhet med den här skärmen är att den är helt trådlös. Märkligt att de inte kommit på hur de ska göra tangentbord och mus trådlösa ännu 🤔

På tal om trådlösa skärmar, den här tyckte jag blev jäkligt frän

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Jag tycker att storleken och upplösningen är perfekt. Men VA panel gör mig skeptisk. Särskilt för det priset!

LG har en 39" gen 3 Oled panel som också är 5k2k på sin roadmap till Q4 i år. Om den håller schemat väntar jag nog hellre på den än denna VA för nästan 15k...

Permalänk
Sötast

Anledningen till att han är så glad är för att han är på laddningsskärmen.
När gpun sen tankar 5K upplösningen till 13FPS när grafiken börjar renderas det är en annan grej

Skämt å sido så gråter jag nästan varje dag över min 3440*1440 34" skärm. Det låter sjukt bortskämt och det är det, men upplösningen är alldeles för låg och pixlig. Har ganska länge letat efter alternativ...

Permalänk
Medlem

De flesta verkar ju sky VA-paneler som pesten. Är de fortfarande så dåliga? Med tanke på att tillverkarna verkar fortsätta att utveckla och tillverka premiumskärmar med tekniken.
Är de helt enkelt inte så dåliga som skärmeliten påstår. Eller är de kassa, men det finns en stor ovetande massa som ändå köper skiten?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Den första 37" 4k skärmen som släpps? Tycker min 42" LG C2 är för lite för stor har alltid velat ha ~37" för ungefär lagom för mitt ändamål... synd bara att det inte är Oled men får hoppas det kommer framöver. Har totalt noll intresse av ultrawide.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

kul att det händer lite på DPI-fronten, men VA-panel för 14000? Really?

Rejäl vinstmarginal på den där.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

De flesta verkar ju sky VA-paneler som pesten. Är de fortfarande så dåliga? Med tanke på att tillverkarna verkar fortsätta att utveckla och tillverka premiumskärmar med tekniken.
Är de helt enkelt inte så dåliga som skärmeliten påstår. Eller är de kassa, men det finns en stor ovetande massa som ändå köper skiten?

Nej det är dom inte, och när IPS fortfarande bara når runt 1000:1 i kontrast och har dålig svärta (om vi bortser från lokal dimming tekniker som imo dras med mycket störe problem än VA) så är det nog faktiskt väldigt många som hade föredragit bilden från en VA-panel mot en IPS-panel i t ex spel. Sen har VA såklart sina egna problem... Sen går det såklart att diskutera priset, iom att man hamnar bland OLED konkurrenter.

Skrivet av Allexz:

När gpun sen tankar 5K upplösningen till 13FPS när grafiken börjar renderas det är en annan grej

Skämt å sido så gråter jag nästan varje dag över min 3440*1440 34" skärm. Det låter sjukt bortskämt och det är det, men upplösningen är alldeles för låg och pixlig. Har ganska länge letat efter alternativ...

För att sätta siffror på det; vid 20inch/50cm så har 34" 3440x1440 45ppd, 40" 5120x2160 hamnar på 60ppd vilket är väl ett relativt vanligt gränsvärde son används för att displayer ska upplevas som "opixliga"*, det är ungefär samma som en 13" laptop med 1920x1080, eller en 1080x1920 6.3" smartphone (vid 10inch/25cm).

* Pixelstruktur och panel har såklart också inverkan på hur det upplevs.

Permalänk
Medlem

Vilken intressant bild.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Ge mig en OLED i den upplösningen och gärna i 50" för samma pengar.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Vilken port klarar den upplösningen/uppdateringsfrekvensen med fulla färger etc och vilken kabel behövs?

DP 2.1 klarar upp till 80 Gbit/s, vilket är tillräckligt för en okomprimerad bildström. Med DP 1.4 så kommer det komprimeras med DSC som är visuellt förlustfri, så trots att den bara är på ca 32 GBit/s skulle man nog inte märka någon skillnad.
Skärmens upplösning och uppdateringsfrekvens behöver 48 GBit/s för okomprimerad bildström i 24 bit färgdjup. Det är vad HDMI 2.1 ligger på men pga overhead hamnar man nog utanför den gränsen. Kommande HDMI 2.2 hade varit ett alternativ.

För att vara på den säkra sidan (okomprimerat) bör man köra DP 2.1 med en UHBR-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det beror helt på vad du gör med den. Jag har själv gått TN -> IPS -> VA -> IPS som datorskärm. VA skärmen var bäst till spel och film tack vare bättre kontrast men jag tyckte att den sög för textvisning, särskilt skrollande text. Jag använder samma skärm för att jobba hemifrån på deltid så då är en sådan VA dålig. Dock har jag hört att Samsung ska ha förbättrat just den typen av transitioner kraftigt så det kanske är bättre med en sån här VA än min 5 år gamla IPS på skrivbordet numera.

För 14k+ så tävlar den med väldigt fina 240hz+ 4k OLED skärmar dock, och de har otvivelaktigt bättre bildkvalité för i princip alla situationer (eller 4k miniled om man vill ha bättre ljusstyrka OCH kontrast). Om den i alla fall haft en FALD mini led backlight för bättre HDR/kontrast så hade den varit i lite bättre paritet med sitt pris. Nu är den förmodligen prissatt så högt för att det i princip är den enda spelskärmen i 5k2k UW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

DP 2.1 klarar upp till 80 Gbit/s, vilket är tillräckligt för en okomprimerad bildström. Med DP 1.4 så kommer det komprimeras med DSC som är visuellt förlustfri, så trots att den bara är på ca 32 GBit/s skulle man nog inte märka någon skillnad.
Skärmens upplösning och uppdateringsfrekvens behöver 48 GBit/s för okomprimerad bildström i 24 bit färgdjup. Det är vad HDMI 2.1 ligger på men pga overhead hamnar man nog utanför den gränsen. Kommande HDMI 2.2 hade varit ett alternativ.

För att vara på den säkra sidan (okomprimerat) bör man köra DP 2.1 med en UHBR-kabel.

Är väl en "HDR-skärm" (dock säkert som så många andra en tveksam sådan), så blir väl närmare 60Gbps med 10/30bit färgdjup.

Permalänk
Medlem

Bra stats men av erfarenhet så är man lite misstänksam att bildkvaliteten kommer vara skit. Det är där Samsung brukar spara in..

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt att släppa en 5K2K i 37” så dpi blir liknande 27” 4K.
Jag har en 5K2K 40” och saknar alltid skärpan från 27” 4K när jag jobbar med den.

Permalänk
Skrivet av Toxic Crow:

Tack för info! Har alla grafikkort i nuvarande generation DP 2.1?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jefff:

Är väl en "HDR-skärm" (dock säkert som så många andra en tveksam sådan), så blir väl närmare 60Gbps med 10/30bit färgdjup.

Tack för rättelsen, jag tänkte inte på att den hade HDR.

Skrivet av kaffeofikaelika:

Tack för info! Har alla grafikkort i nuvarande generation DP 2.1?

Ja, RTX 5000-serien och RX 7000-serien har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Ja, RTX 5000-serien och RX 7000-serien har det.

RX 7000/9000 är dock begränsade till 54 Gb/s via DP istället för 80 Gb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hoppa över till 4K Det gjorde jag och jag ångrar det inte en sekund.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mocka:

Hoppa över till 4K Det gjorde jag och jag ångrar det inte en sekund.

Ja, det är faktiskt planen. Jag tror att jag kommer "gå tillbaka" från 34" curved till 2x27 @ 4k.
Det lär ge så mycket bättre kvalitet så att det inte går att jämföra.
Lite oroad för spelprestanda dock