Populär Chrome-VPN avslöjad - spionerar på användare

Permalänk
Medlem

undrar hur många UK-boende använt de, Där skiter väl regeringen i de ..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vad är det med tonen? Linux är gratis, du är produkten. Red Hat är bara ett exempel som tar betalt av användarna som produkt. Sen att majoriteten är Enterprise för just det exemplet är en annan sak.
Förstår inte riktigt vad du frågar efter eller ifrågasätter.

Du påstår att "Linux är gratis, du är produkten", och när jag frågar hur så menar du att jag ska googla själv, och specifikt efter Red Hats företagslösningar. På vilket sätt är jag produkten om jag kör Arch/Debian/Mint eller valfri annan distro på desktop som inte är verksam i enterprisevärlden? Du generaliserar enterprise-Linux till Linux i allmänhet. Min poäng är att det där påståendet är felaktigt eftersom Linux i sig inte är ett företag eller på annat sätt en produkt vars agenda är att få ut någon form av vinst ur mig som användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Känns ju som att det inte borde gå ta skärmdumpar med ett extension sådär... Eller så bordet det varnas och vara extremt tydligt att det går.

Jo det är ju kul att Manifest v3 stoppar reklamblockerare men inte smygskärmdumpar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du påstår att "Linux är gratis, du är produkten", och när jag frågar hur så menar du att jag ska googla själv, och specifikt efter Red Hats företagslösningar. På vilket sätt är jag produkten om jag kör Arch/Debian/Mint eller valfri annan distro på desktop som inte är verksam i enterprisevärlden? Du generaliserar enterprise-Linux till Linux i allmänhet. Min poäng är att det där påståendet är felaktigt eftersom Linux i sig inte är ett företag eller på annat sätt en produkt vars agenda är att få ut någon form av vinst ur mig som användare.

Orka exempel men eftersom du verkar kräva det.

Linux är ”gratis” det hålls igång av big corporate mestadels av donationer och bidragande av kod.
Red Hat är för enterprise, ja.

Du, (fortfarande produkten), använder Instagram som ett exempel. Och med du så menar jag den generella personen.
Meta använder AWS för hosting. Som i sin tur använder tex Red Hat OpenShift som de betalar stora pengar för till Red Hat (Ja fortfarande corporate).
Meta tjänar pengar på annonser och att sälja DIN data efter som du är produkten hela vägen.
Big corporate som betalar utvecklingen av Linux tjänar pengar på dig som produkt för att kunna donera.
Linux är ett verktyg som används för att tjäna pengar på dig, produkten.

Utan dig som produkt så tjänar inte big corporate pengar som används för att utveckla Linux.
Var tror du "enterprise" tjänar sina pengar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingenting är gratis här i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Gällande Linux och du är produkten så stämmer det fortfarande.
Linux är gratis, du är produkten. Pengar som tjänas på Linux är mestadels support och tjänster runt dig. Produkten.

Hur är "du" produkten om du köper support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur är "du" produkten om du köper support?

Om du köper support så är det inte längre gratis eller hur?

Oftast är det support till de som hostar tjänster du använder som pengarna kommer in via.
Inte uttryckligen att du som användare betalar för support.
I denna logik är du produkt och inkomst för företagen som tjänar pengar på att sälja din data eller reklam. De i sin tur betalar stora pengar för support av tjänsterna de använder för hosting och annat.

Men om "du" köper support direkt som du skriver så är ju supporten produkten du köper.

Det blandas filosofi och praktik här nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

undrar hur många UK-boende använt de, Där skiter väl regeringen i de ..

så många att politiker gnäller över att folk ska sluta använda VPNs.

https://x.com/jsrailton/status/1958554030507991289

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Om något är gratis så är du produkten.

Hold my beer, SweClockers är gratis för mig...

Självklart är jag ironisk, men gissar att någon inte fattar det, därav denna spoiler.

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hold my beer, SweClockers är gratis för mig...

Självklart är jag ironisk, men gissar att någon inte fattar det, därav denna spoiler.

Dold text

Tread carefully ! Här kan man få behöva besvara i mikrodetalj ett filosofiskt uttryck

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Linux är ”gratis” det hålls igång av big corporate mestadels av donationer och bidragande av kod.

Du, (fortfarande produkten), använder Instagram som ett exempel. Och med du så menar jag den generella personen.
Meta använder AWS för hosting. Som i sin tur använder tex Red Hat OpenShift som de betalar stora pengar för till Red Hat (Ja fortfarande corporate).
Meta tjänar pengar på annonser och att sälja DIN data efter som du är produkten hela vägen.
Big corporate som betalar utvecklingen av Linux tjänar pengar på dig som produkt för att kunna donera.

Utan dig som produkt så tjänar inte big corporate pengar som används för att utveckla Linux.

Innebörden av uttrycket "Linux är gratis, du är produkten" är att en Linuxanvändare på något sätt skulle generera vinst för någon genom att man tillhandahåller det till dom gratis, på liknande sätt som Instagram är gratis för deras användare i utbyte mot datainsamling.

Ditt exempel svarar inte på frågan, du har svarat på hur "Instagram är gratis, du är produkten". Du flikar tvunget in Meta i det hela för att få ihop ditt resonemang, vilket åter igen gör det felaktigt. Men tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Innebörden av uttrycket "Linux är gratis, du är produkten" är att en Linuxanvändare på något sätt skulle generera vinst för någon genom att man tillhandahåller det till dom gratis, på liknande sätt som Instagram är gratis för deras användare i utbyte mot datainsamling.

Ditt exempel svarar inte på frågan, du har svarat på hur "Instagram är gratis, du är produkten". Du flikar tvunget in Meta i det hela för att få ihop ditt resonemang, vilket åter igen gör det felaktigt. Men tack för svar.

Jag har svarat tämligen fullständigt. Sen om du inte håller med eller förstår är en annan sak.
Meta var ett exempel på hur vägen pengarna går och hur användaren är produkten som drar in pengarna till linux utveckling.
Du får gärna lägga ut din syn på det hela istället för att enbart kritisera. Hur pengar kommer till ditt arch skulle jag gärna vilja att du förklarar.
Eftersom du verkar se dig själv ha svar på din egen fråga så kan du gärna upplysa oss andra.

Visa signatur
Permalänk

Finns bara två VPN produkter att lita på
Mullvad för en riktig VPN
1.1.1.1 CF WARP för att hålla din internetaktivitet borta från ISP

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag har svarat tämligen fullständigt. Sen om du inte håller med eller förstår är en annan sak.
Du får gärna lägga ut din syn på det hela istället för att enbart kritisera. Hur pengar kommer till ditt arch skulle jag gärna vilja att du förklarar.
Eftersom du verkar se dig själv ha svar på din egen fråga så kan du gärna upplysa oss andra.

Nej jag håller inte med dig eftersom du hittat på en egen definition av saken.
Linux är gratis för mig som användare, jag är inte en produkt som resultat av mitt användande av Linux.

Arch tar primärt in donationer från sina användare och allmänheten, ingen av utvecklarna får betalt för sitt jobb annat än på frilansbasis och pengarna går generellt oavkortat till att hosta deras servrar. Relativt nyligt gick Valve in som enda lite större sponsor eftersom dom kör Arch på Steam Deck där de vill hjälpa teamet att bygga ut sin infrastruktur bl.a. för att förenkla byggen av paket. Arch säljer inte enterprise support och används inte i allmänhet av företag eftersom det är bleeding edge och därmed mindre stabilt. Det finns ingen big tech eller liknande backning bakom Arch, det är en distro för privatanvändare.

Du verkar ha en egen uppfattning om vad det där innebär vilket gör att det kan missuppfattas som att det finns en dold agenda bakom Linux som OS, vilket är olyckligt eftersom det finns ett tydligt växande intresse för Linux här på SweC med många som är nyfikna på att eventuellt prova.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tillfället gör ju tjuven, samlar man en massa värde på samma ställe så kommer vem som helst bli en tjuv om värdet är tillräckligt stort och risken tillräckligt liten.
Om du skulle gå runt naken på stan, så får du nog reda på varför det är orimligt.

Vill du att jag läser alla dina sms, e-post och inlägg på samtliga sajter på internet, från de senaste 10 åren och letar igenom dom efter saker som kan vara misstänkt?

Det handlar inte om att ha rent mjöl i påsen, det handlar om att inte behöva ha sitt mjöl granskat partikel för partikel.

Alla bajsar men stänger ändå dörren om sig även om man inte har något direkt att dölja. Jag bajsar inte på något konstigt sätt men jag vill ändå vara ifred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nej jag håller inte med dig eftersom du hittat på en egen definition av saken.
Linux är gratis för mig som användare, jag är inte en produkt som resultat av mitt användande av Linux.

Arch tar primärt in donationer från sina användare och allmänheten, ingen av utvecklarna får betalt för sitt jobb annat än på frilansbasis och pengarna går generellt oavkortat till att hosta deras servrar. Relativt nyligt gick Valve in som enda lite större sponsor eftersom dom kör Arch på Steam Deck där de vill hjälpa teamet att bygga ut sin infrastruktur bl.a. för att förenkla byggen av paket. Arch säljer inte enterprise support och används inte i allmänhet av företag eftersom det är bleeding edge och därmed mindre stabilt. Det finns ingen big tech eller liknande backning bakom Arch, det är en distro för privatanvändare.

Du verkar ha en egen uppfattning om vad det där innebär vilket gör att det kan missuppfattas som att det finns en dold agenda bakom Linux som OS, vilket är olyckligt eftersom det finns ett tydligt växande intresse för Linux här på SweC med många som är nyfikna på att eventuellt prova.

Du verkar inte kunna zooma ut från dig själv som individ. Arch bygger på Linux kernel.
Äsch vet du vad. När man stöter på denna typ av argumentering. Du har rätt.

”Smile, agree, walk away”

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En VPN's vara är tillförlitlighet.
en VPN som tummar minsta lilla på det är rökt.

Permalänk
Medlem

Det kostar inte många kronor för Mullvad, jag förstår ärligt inte hur folk får för sig att köra gratis VPN.. När ska folk förstå att gratis betyder att du själv är produkten?

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk

Att i princip alla missbrukar ordet VPN är nog en bidragande faktor till alla missförstånd. VPN är väldigt förenklat ett protokoll för att ansluta en dator till ett annat datornätverk så att det ser ut som att denna dator är i det lokala nätverket.
Det finns hur många vpn klienter som helst och nästan alla är gratis, vpn servern däremot kan kosta pengar.
Såklart det finns vpnklineter med skit i sig, precis som det finns spel med detsamma.

Anonymiseringstjänster däremot kan använda sig av olika metoder, förr proxy idag Ofta vpn. Oavsett vilken så finns det risker med den som utger sig för att dölja ens ip ej är pålitlig.

Jag själv gillade Googles anonymiseringstjänster när den fanns, denna lades dock ner för att få använde den. Fördelen med Googles var att de var hyfsat pålitliga för att skydda sig emot kriminella, däremot skulle de säkerligen samarbeta med rättsväsenden.

*edit*
Felet här är alltså att folk installerar applikationer/plugin från ej pålitliga tillverkare och att sedan folk väljer att lita på att ”okända aktörer” kommer att hjälpa dem med att dölja direas identitet. Nu vet jag ej om problemet var mer än på klientsidan i detta fall.

Permalänk
Medlem

Innebär inte alla VPN denna risk? Även betalda sådana, alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

"Om man inte har något att dölja, vad är problemet?"

Edit: Förtydligande så är det inte min åsikt utan hur vissa resonerar, därav "".

Fullträff!

Är rätt ofta som det används, då mest integritetskränkande lagar. När sen samma person drabbas, då gnälls det.

Förstår uppriktigt inte hur folk kan ha så dåligt konsekvenstänk, lite skrämmande faktiskt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

VPNer? I princip alla program som har installeras på en dator snarare. Dom kan vara helt legit, sen patchas med nåt. Du vet inte. Och förstås smygändrar dom EULA när som helst. Ingen läser igenom 346 sidor av legaleze i fontstorlek 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABC80:

Får se om straffet blir avskräckande eller om ansvariga myndigheter inte bryr sig om sitt folk.

CMO Ltd. har sitt säte i Indien, av bilderna att döma på CMO Ltd. sida så påminner det väl om callcenter, alltså sådana som lever på att kapa datorer för utpressning och stjäla pengar från folk.

Ibland så görs en raid, vilket sker först när polisen har matats med så mycket information att dom blir tvungna att agera.

Som vanligt är det lugnt med en korrupt polisstyrka, i en världsdel där korruption driver ekonomin.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tur man inte använder vpn, man är nog säkrare utan 😊

Permalänk
Hjälpsam

South Park: "Human Centipad".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Många operativsystem har inbyggt stöd för VPN. Genom att använda dessa inställningarna med kända protokoll, så känner jag mig tämligen säker.

Att däremot använda ett tillägg till webbläsaren är osäkert på väldigt många plan, då dessa tillägg bevisligen kan göra långt mer än vad folk tror.

Permalänk
Medlem

”till okänd ort” funkar väl inte på svenska? Känns allt för direktöversatt. Till en okänd mottagare eller liknande känns mer naturligt. Det är ju inte vilken plats som är relevant.

Permalänk
Medlem

Det är problematiskt att det är så enkelt att sprida skadlig kod via webbläsare.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

För kul skull tänkte jag bara flika in här.

Ditt argument är felaktigt. Du sätter spotlighten på Linux som är öppen källkod och med contributors från hela världen. Att ett fåtal av dessa är stora företag som byggt hela sin verksamhet på det projektet; sedan vill förstärka det genom kapital tillskott är väl ändå inte så konstigt? Om projektet utsätts för en allvarlig sårbarhet så står ju alla utsatta. Och med tanke på i vilka sammanhang det nyttjas (allt ifrån webbservrar till bankomater) så kan även en mindre sårbarhet ha mycket allvarliga konsekvenser.

Jag instämmer att användandet av gratis produkter/tjänster generellt sätt är en risk för användarsekretess. Men i fallet Linux så är den farhågan inte befogad.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Alla VPN tjänster är riskfyllda, inte bara de som är gratis. 🙂

Folk är misstänksama mot Google men inte mot ett okänt litet företag med 7 anställda. De 7 omutbara med superhigh integrity. Som man dessutom "abbonerar" på. Go figure. 🙂