Permalänk

Köpråd Gaming Laptop

Tjena!

Tänkte köpa en ny gaming laptop då jag reser en hel del och behöver något jag enkelt kan ta med mig. Prisklass runt 14-20K.

Funderar på SharkGaming9G16-60 som ligger etta i detta testet hos Konsumentvalet

Vad tror ni? Är det den bästa jag köpa i den prisklassen eller skulle ni rekommendera något annat? Vill helst att den ska funka fint i minst 3 år innan jag behöver uppgradera igen.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte riktigt att det står 5060 i specifikationerna och 4060 i beskrivningen på den översta Shark datorn i den länken. Säkert bara felskrivning, men kolla extra så att du vet vad du får bara innan ett potentiellt köp

Du kan även kolla här
https://youtube.com/@jarrodstech?si=PeMe3I3_lndtXFdv
För mycket mer tester på bärbara speldatorer

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Tack för svar!

Såg det med nu, det måste vara en felskrivning då jag inte kan läsa något alls om 4060 på deras officiella sida, har mailat sajten och frågat.

Tack för tipset med Youtube kanalen, ska kika lite där

Permalänk
Medlem

"Sidan kan erhålla provision genom vissa länkar eller annonser från partners. "

med andra ord får dom betalt för att sälja vissa produkter så bruka t.ex. Youtube och Google för att hitta mera reviews innnan du köper är mitt tips. Att bara lita på en enstaka sida känns lite tunt

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta det försiktigt att köpa en dator som inte recenserats av en ”erkänd” recensent. Har själv haft en jobbdator som på pappret var ett monster, men som på grund av undermålig kylning knappt kunde dela skärm på teams. Verkar vara mycket som kan gå fel så dumt att chansa.

Permalänk

Undvik ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerbomb:

Undvik ASUS

Undvik att lyssna på den här personen!

Permalänk
Medlem

Välj en premiummodell från någon av de större tillverkarna, visst det kostar 5-10 mer än samma komponenter i nån budgetvariant men skärm, byggkvalitet, kylning, tangentbord osv är garanterat mycket bättre.

Beroende på vad du ska spela så kanske en Steam Deck/Legion Go S/ Rog Ally X skulle passa bättre och vara billigare.

Permalänk
Medlem

Detta är svårt. Två olika laptops med samma GPU kan ha stora skillnader i FPS endast p.g.a kylning.

De stora och tunga kyllösningarna kan vara de bästa, de lättviktiga är oftast de sämsta.

När jag köpt laptops har jag kollat på så många reviews jag kunnat för att hitta den som verkar vara "bäst".

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag har bra erfarenhet av Lenovo Legion 5 och 7-serien. Bra skärmar, kylning och prestanda.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

Tjena!

Tänkte köpa en ny gaming laptop då jag reser en hel del och behöver något jag enkelt kan ta med mig. Prisklass runt 14-20K.

Funderar på SharkGaming9G16-60 som ligger etta i detta testet hos Konsumentvalet

Vad tror ni? Är det den bästa jag köpa i den prisklassen eller skulle ni rekommendera något annat? Vill helst att den ska funka fint i minst 3 år innan jag behöver uppgradera igen.

I princip alla gaming / studio / workstation laptops idag lider av en massa "issues" och har inbyggda defekter, åtminstone i de lägre prisklasserna.

Det finns några återkommande issues som det kan vara bra att titta på innan köp och som för nya modeller egentligen bara eventuellt kan upptäckas genom manuellt test innan köp.
Några exempel är;

* Fläkt och värme problem. Dessa kan yttra sig lite olika beroende på miljö och liknande. I många fall funkar fläktarna ljudlöst de första 6-12 månaderna men börjar sedan ge problem pga. designat slitage, damm, partiklar, smörjmedel som stelnar eller torkar, ändrade egenskaper hos magneter, m.m. Sådana problem kan sedan accelera över tid och kan för vissa modeller bli extra hörbart även om alla maskiner antagligen kan brukas med hörlurar. Vissa modeller kan bli så varma att du kan steka ägg på tangentbordet eller utblåset.

* Designade defekter. Sådana är vanligen relaterade till strömknappar, BIOS, eller datorns skärm med anslutningskabel. Några exempel på sådana är Lenovo-laptop med strömknapp designad att gå sönder efter ett antal tryck eller för hårda "dumma dator" tryck kombinerat med BIOS defekt som orsakar "dumma dator" tryck. En Dell laptop designad att orsaka kabelbrand efter ett antal skärmöppningar, en Asus laptop där fläktarna börjar gå på högvarv pga. nya drivrutiner, och kräver ändring i BIOS för avhjälp från auto till manuell (medför att datorn nog slängs ifall ägarna inte kan ändra i BIOS). En Samsung laptop där nya OS varianter plötsligt får ny programvara som ökar varvtalet så att fläktarna slits ut (notera drivrutiner från CPU tillverkaren).

Tittar man på din föreslagna dator så är hela annonsen väldigt mysko och med låg trovärdighet. CPUn är vid 45-55W tdp väldigt varm liksom att du har varma komponenter i det felspeccade grafikkortet samt en value gen4 disk som i många test bedöms billig och bra men långsammast i budgetsegmentet gen4. Du får dubbla prestandan eller lagringsmängden på Amazon för typ 1500, så för 16k är det rena rama rånet. Det enda som står ut i testet är 16" (felskrivning?) med 240hz och halv 4k.
Den maskinen lider antagligen av värmeproblem som de försöker dölja med en långsam hårddisk samt kommer att bli svår att bli av med ifall den lider av designade defekter då den dels är 16" och dels antagligen har mycket dyra unika reservdelar.
Standard komponenterna i maskinen verkar alla vara av "discount" typ, du har en CPU som har prestanda men är i det billigaste prestanda segmentet, hårddisken är billigaste value typ, grafikkortet löst definierat, och skärmen antagligen en uppskalning av en 15.6" ifall det inte är feltryck i annonsen. Skärmen är möjligen det enda som inte är "value", men är antagligen orsakat av en seriell tillverkningsdefekt på skärmfabriken. Ifall maskinen kom från en större tillverkare som Lenovo, Dell, Huawei så skulle nog maskinen prismässigt placeras kring 8-11k.

Kring 16k kan du nog hitta mycket bättre bärbara arbetsstationer, studio eller gaminglaptops.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Framework Laptop 16 hade varit fräckt.
Då finns det möjlighet att uppgradera eller reparera om behovet uppstår.

Men, finns både "DIY Edition" och "Pre-built".

Väljer man Pre-built så verkar de starta från ca 22000kr,

DIY Edition från 18649kr,
Men dels får man montera ihop den själv (kan vara ett plus om man tycker det är kul, eller ett minus om man inte vill göra det).
Dels så saknar DIY edition minne och lagring om man inte väljer att lägga till det själv.
Så blir väl troligtvis åtminstone lite över 20kkr för en komplett ändå.

Men beroende på konfiguration så kan de kosta betydligt mer.

Har man möjlighet att sträcka sig lite över 20kkr så kan det vara ett möjligt alternativ.
Men man får väl betala lite extra för modulariteten, möjlighet att uppgradera och reparera.
Troligtvis får du mer prestanda per krona med en mer vanlig laptop.

Permalänk

Kan vara värt att kika på Lenovo sverige, de har stort sortiment konfigurerbara laptops, man kan få bra rabatter där om man är i rätt tid och orkar pruta lite med en säljare.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Framework Laptop 16 hade varit fräckt.
Då finns det möjlighet att uppgradera eller reparera om behovet uppstår.

Men, finns både "DIY Edition" och "Pre-built".

Väljer man Pre-built så verkar de starta från ca 22000kr,

DIY Edition från 18649kr,
Men dels får man montera ihop den själv (kan vara ett plus om man tycker det är kul, eller ett minus om man inte vill göra det).
Dels så saknar DIY edition minne och lagring om man inte väljer att lägga till det själv.
Så blir väl troligtvis åtminstone lite över 20kkr för en komplett ändå.

Men beroende på konfiguration så kan de kosta betydligt mer.

Har man möjlighet att sträcka sig lite över 20kkr så kan det vara ett möjligt alternativ.
Men man får väl betala lite extra för modulariteten, möjlighet att uppgradera och reparera.
Troligtvis får du mer prestanda per krona med en mer vanlig laptop.

Skulle absolut satsa på den. Minst risk att man står där om 3-5 år med en oduglig, klumpig maskin som inte duger till något. En Framework kan "alltid" uppgraderas och hållas modern och relevant.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det borde förvisso inte vara ett problem i denna prisklass, men min rekommendation är att du högt värderar MUX-switch/motsvarande eller att dGPU är kopplad direkt på skärmutgången - om flera modeller till sist konkurrerar om att bli utvald.

Detta oavsett att din laptop ska med ut på rövartåg, utan några planer på dockning i dagsläget.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Kolla så det finns minst en usb port till musen på vänster sida av datorn. Det är störigt om musen kopplas in på samma sida man har den.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tala om hur det är nu, men förr var Alienware (Dell) ett givet val, har haft 3 olika generationer under flera år, men senast var i GTX 8xx generationen, så ett tag sen nu.
Men då iaf så hade alla Alienware Dell´s företags support, vilket skiljer ifrån den vanliga servicen/garantin.
Det betydde att de har en service tekniker ute innom 36 timmar på arbetsdagar, de felsökte och reparerade på plats utan kostnad, allt ingick.
Hade en Alineware 18 med GTX 770 i SLI som fick för sig att knäcka SLI bryggan från och till, var bara att regga ärende och dagen efter dök det upp en tekniker som bytte ut grejjerna och man var igång igen, sista gången det hände bytte de bägge gfx korten till nya för det hade kommit nån förstärk kontakt, men oturligt hade de fått 2st GTX 780 istället, men det tackade ja för, de som vet de vet vad pris och prestanda skillnaden då var på 770 och 780

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion var jag nöjd med. Byggde en via deras hemsida.

Tänker skaffa en loq nu därifrån som semesterdator med 5060. Bra priser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peglas:

Asus "Armory crate" mjukvara för att hantera fläktar, prestandaprofiler osv var riktigt seg och instabil på min Asus TUF laptop är riktigt trög och något jag helst hade varit utan. Men de kanske är lika illa med andra tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en med så bra grafikkort som möjligt för pengarna

Permalänk
Skrivet av Peglas:

Japp, jag ska undvikas för att jag har en förstahandserfarenhet av en gamingdator från ASUS där skärmen slutade fungera tätt efter att garantiperioden tog slut och där ASUS bad mig att gå och kamma mig.

Åsna

Permalänk
Medlem

Jag har haft flertalet olika bärbara speldatorer genom åren och anser personligen att Lenovo och Asus har bäst byggkvalitet och känsla.
HP hamnar i botten då dom är oerhört plastiga och saknar "tyngd".

Finns det något negativt gällande Asus så är det isåfall deras berömda mjukvara Armoury Crate.

Själv så valde jag att slänga vantarna på ytterligare en Lenovo Legion laptop....det är något speciellt med dessa som tilltalar mig. Osar kvalitet, stilren design som inte "skriker" gaming, trevliga tangentbord, lättskruvade samt deras mjukvara Vantage fungerar kanon och är lätt att navigera i.
Har heller aldrig haft problem med deras kundtjänst.

Just nu har Elgiganten kampanj på en Lenovo som passar din budget: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Tillägg
Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att när laptops har dedikerade grafikkort så blir dom både tyngre, mer högljudda, sämre batteritid samt blir snabbt varma.
Inte lika lätta att ligga i soffan och slöscrolla internet på. Nåt som fick mig att ge upp på gaming laptops var att dom dessutom är så strypta, en bärbar gtx 5080 tycks prestera som en stationär gtx 5070.

Om du har skaplig uppkoppling när du reser kanske geforce now kan vara ett bättre alternativ på en skaplig laptop för billigare peng. Då kan du köpa en månad när det passar bara. Eller som jag, spelar bara under vintern och betalar bara för det

Permalänk

Tipset jag fick när jag köpte min Gaming laptop för något år sedan.
Var att titta på grafikkortet "TGP" /TDP som ska vara så högt som möjligt för bästa prestanda!

Den kanske : https://www.inet.se/produkt/1976809/lenovo-loq-gaming-i7-32gb...

Eller Kanske den https://www.inet.se/produkt/1977204/acer-nitro-16s-ai-ryzen-a...

Mvh Peter

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Asus "Armory crate" mjukvara för att hantera fläktar, prestandaprofiler osv var riktigt seg och instabil på min Asus TUF laptop är riktigt trög och något jag helst hade varit utan. Men de kanske är lika illa med andra tillverkare.

Ja, Armory Crate är den svaga sidan med Asus TUF.

Men det löser man genom att ersätta den med G-helper:
https://g-helper.com/

Permalänk
Medlem

Är det så att alla 5070 för mobila enheter har 8GB VRAM? Känns väldigt snålt 2025

Permalänk
Medlem

https://www.lenovo.com/se/sv/configurator/cto/index.html?orgR...

Denna länkades i sweclockers fyndtråd igår, även utan 17% rabatt är det helt okej specs för priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerbomb:

Japp, jag ska undvikas för att jag har en förstahandserfarenhet av en gamingdator från ASUS där skärmen slutade fungera tätt efter att garantiperioden tog slut och där ASUS bad mig att gå och kamma mig.

Åsna

Nej, för att du gjorde ett svepande statement utan någon som helst förklaring eller fakta. Ledsen stt du har haft sådan dålig upplevelse med Asus, själv kan jag bara säga, från egen erfarenhet, att de blandar o ger, presix som alla tillverkare.

Sen så behöver du inte va så aggressiv.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara ge råd som jag själv följer och av erfarenhet håller koll på.
Kolla hur många watt som datorn tillåter och som i verkligheten följer med, kan vara gigantisk skillnad från processor och grafikkort av samma sort men nerfade för att kylning inte fixar sitt jobb. Köpte en Nitro NEO 4080 I9 1400 och en underbar skärm och efter två veckor orkade jag inte med den, ljudnivån var för mycket och det är jobbigt att alltid ha headsetet på. Gick ner till Nitro Neo 4070 och Amd processor och fick råd med en ny ext skärm att spela på och har inte ångrat mig. Bär runt den datorn hemma som en liten bebis hehe. Har tre datorer som jag använder för olika jobb, stationär spel och redigering går kanske 10-25 timmar veckan ,bärbar speldator för grinding spel i sängen eller i soffan 10 timmar i veckan och bettan en Asus I5 gen 8 med int gpu intel 620 den går 30+ i veckan surfar tubar och ominstalleras vart 6 mån billig i drift tålig tyst och gör det hon ska spelar mycket emu spel PS 1 och 2 på den och det är knäpptyst tror jag kommer att bygga ett bönerum för henne den dan hon ger upp....Hehe