Udda mATX-moderkort har fastlödd Ryzen-processor

Permalänk
Melding Plague

Udda mATX-moderkort har fastlödd Ryzen-processor

Aoostars nya mATX-moderkort kombinerar Ryzen 9 9955HX3D eller 9955HX med expansion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är ganska vanligt i Kina. Köpte själv ett Intel Mobo med fastlödd laptop processor för mitt NAS-Bygge för ca ett halvår sen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk

Behovet av att byta på på ett moderkort har minskas. I väst så går nog trenden emot att allt fler kör med laptops, de som skaffar desktop är ”lite udda” och jag är fundersam på om fastlödd cpu kommer slå igenom där.
Det är enligt mig en tråkig trend att allt fler överger stationära men ändå ganska naturligt om man tänker efter. Lite samma sak med stereoanläggning, när jag var liten så hade ”alla” ungdomarna en stor klump. Idag mobil och trådlösa hörlurar kör folk med.

Så min poäng är allt fler här kommer nog ha en fastlödd cpu i sin huvuddator, men jag tror inte huvuddatorn är en desktop.

Permalänk
Skrivet av Cove:

Detta är ganska vanligt i Kina. Köpte själv ett Intel Mobo med fastlödd laptop processor för mitt NAS-Bygge för ca ett halvår sen.

Är det ett sätt som Kina kan undgå restriktioner? Vet du om det görs på det sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Är det ett sätt som Kina kan undgå restriktioner? Vet du om det görs på det sättet?

restriktioner? Är väll ändå bara GPUer som det är restriktioner på vilket kringås genom att grafikkort smugglas (vilket är roligt då merparten av alla gpuer görs eller packeteras i kina ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Aoostar tar motsvarande cirka 5 000 respektive 6 400 kronor för moderkortet, beroende på processor, men det är osäkert om korten kommer säljas utanför Kina.

Kan lägga till att Minisforum har sålt "liknande" kort i mITX / mATX, men de har inte uppdaterats till 9000-serien vad jag kan se utan har fortfarande 7000-seriens motsvarande CPUer.

De har iaf distribution internationellt, så det kan ju vara värt att snegla på också om man är intresserad.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det där vore något, man får hoppas att detta konceptet sprider sig till väst.. NUC i alla ära, men man vill ju ha lite valfrihet kring grafikkort för gaming och så.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

För rätta prislappen är allt intressant även detta moderkort.

Tror dock jag skulle ha svårt att betala 6400kr för det.

https://www.inet.se/lista/HFjkY/2025-08-24

Får detta med svenska priser för 1000 lappen mer och är ytterst tveksam på att en sådan här lösning skulle kostat 6400kr i Sverige, minst 7000kr i svenska butiker.

En sådan här lösning behöver vara betydligt billigare än motsvarande lösköpta komponenter.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Nä, de e nog ett sätt att använda upp mobila CPUer som inte sålts till laptoptillverkning, eller liknande. Sen så kan ju butiker välja att sälja bara inom landet, till vissa länder, eller globalt, som alla andra verksamheter. Detta koncept har säkert 10 år på nacken så inget som kommit som reaktion på modern handelspolitik...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Behovet av att byta på på ett moderkort har minskas. I väst så går nog trenden emot att allt fler kör med laptops, de som skaffar desktop är ”lite udda” och jag är fundersam på om fastlödd cpu kommer slå igenom där.
Det är enligt mig en tråkig trend att allt fler överger stationära men ändå ganska naturligt om man tänker efter. Lite samma sak med stereoanläggning, när jag var liten så hade ”alla” ungdomarna en stor klump. Idag mobil och trådlösa hörlurar kör folk med.

Så min poäng är allt fler här kommer nog ha en fastlödd cpu i sin huvuddator, men jag tror inte huvuddatorn är en desktop.

Det som är än mer problematiskt är väl trenden att inte heller kunna byta/uppgradera minne, att ha allt integrerat istället för att ha PCIe-platser, ibland inte ens ha m2-platser, osv.
Oftast står väl just CPU ganska långt mer i ordningen vad gäller saker som folk faktiskt byter i verkligheten; det är förstås positivt om det går att byta CPU och om man sneglar på t.ex. en långkörare till plattform som AM4 så blir det ju mer relevant än genomsnittet, men oftast är det väl andra saker som är högre prioriterade att kunna uppgradera.

Någonting går definitivt förlorat när modularitet blir ett nischat krav som bara existerar i server/workstationmiljö och då med en prisnivå som folk inte kan/vill betala.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.inet.se/lista/HFjkY/2025-08-24https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/HFjkY/2025-08-24

Får detta med svenska priser för 1000 lappen mer och är ytterst tveksam på att en sådan här lösning skulle kostat 6400kr i Sverige, minst 7000kr i svenska butiker.

En sådan här lösning behöver vara betydligt billigare än motsvarande lösköpta komponenter.

Well du har valt fel cpu =p motsvarande desktop lösning går löst på 10 000kr så är ändå en besparing på 3000kr om man får moderkortet för säg 7000?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har aldrig lossat en processor efter montering. Jag har alltid sålt mina gamla moderkort med processor och kylare monterat.

Så det här löser ju ångesten över böjda pins mm. Har aldrig gillat att montera cpu.

Men: Denna lösning lär ju minska urvalet på moderkort osv. Då väljer jag hellre moderkort fritt och monterar mina cpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Nä, de e nog ett sätt att använda upp mobila CPUer som inte sålts till laptoptillverkning, eller liknande. Sen så kan ju butiker välja att sälja bara inom landet, till vissa länder, eller globalt, som alla andra verksamheter. Detta koncept har säkert 10 år på nacken så inget som kommit som reaktion på modern handelspolitik...

De är nog även intressanta alternativt rent funktionellt.

CPUerna för bärbara enheter brukar ju vara effektivitetsoptimerade till en högre nivå, men särskilt de större modellerna lider typiskt i sitt "naturliga habitat" av stora problem med effektbudget och värmeutveckling när de lastas till max. Det blir väl ofta något i stil med "ja, den har jättebra prestanda i 1 minut, sedan throttlar den".
Om man tar en sån här 16-kärnig modell för bärbara och sätter den i en desktopmiljö så kan den rimligen prestera jättebra kontinuerligt, och har förmodligen ett mycket attraktivt pris jämfört sin "nya" prestandanivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aliexpress ringde, de vill ha lite erkännande för att ha sålt såna här moderkort i åratal

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.inet.se/lista/HFjkY/2025-08-24https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/HFjkY/2025-08-24

Cinebench 2024
9800X3D: 133 / 1350
9900X3D: 137 / 1768
9955HX3D: 129 / 2094 (MSI Raiden AI18HX)
9950X3D: 141 / 2410

Omkring 55% snabbare än 9800X3D i flertrådat, så det känns inte som en rättvis jämförelse.
18% före 9900X3D, 13% bakom 9950X3D.

Byter man CPU i ditt bygge till 9950X3D kostar det istället 10079 kr, så då sparar man istället nästan 3700 kr och tappar 9% 1T och 13% nT.
Så pris/prestandamässigt är det rätt bra. Sen finns ju nackdelar med såna här speciallösningar också, förstås, som gör att de är värda mindre.

Och perf/W är nog väldigt bra. TDP ska vara 55-75 W (inställningsbar av tillverkaren), mot 170 W på 9950X3D.
Ganska precis 2x så hög score/W mot 9950X3D (vid 75 W).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Har aldrig lossat en processor efter montering. Jag har alltid sålt mina gamla moderkort med processor och kylare monterat.

Så det här löser ju ångesten över böjda pins mm. Har aldrig gillat att montera cpu.

Men: Denna lösning lär ju minska urvalet på moderkort osv. Då väljer jag hellre moderkort fritt och monterar mina cpuer.

Ja, så länge ingen börjar jobba med något slags "configure-to-order"-upplägg i stor skala med olika valbara kombinationer som monteras först vid behov så blir det ju mer begränsat vad någon kommer vilja bygga för kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, så länge ingen börjar jobba med något slags "configure-to-order"-upplägg i stor skala med olika valbara kombinationer som monteras först vid behov så blir det ju mer begränsat vad någon kommer vilja bygga för kort.

Ett sånt upplägg hade varit trevligt. Kanske 2x10gbit uttag, plocka bort ljudkort, wifi, rgb och annat krafs man inte behöver. Och kanske coreboot/libreboot. Dags att sluta drömma nu 😅

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort de andra fördelarna med ett mobila cpuer. Med Strix halo får du en apu/cpu med ordentlig kräm som klara de flesta moderna spel. Du har också en delad vram/dram pool och får då en flexibel maskin som både kan ai:a och spela spel. Mycket mer intressant imho än de mobila x3d prollarna.

https://www.techpowerup.com/340212/minisforum-shows-off-strix...

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De är nog även intressanta alternativt rent funktionellt.

CPUerna för bärbara enheter brukar ju vara effektivitetsoptimerade till en högre nivå, men särskilt de större modellerna lider typiskt i sitt "naturliga habitat" av stora problem med effektbudget och värmeutveckling när de lastas till max. Det blir väl ofta något i stil med "ja, den har jättebra prestanda i 1 minut, sedan throttlar den".
Om man tar en sån här 16-kärnig modell för bärbara och sätter den i en desktopmiljö så kan den rimligen prestera jättebra kontinuerligt, och har förmodligen ett mycket attraktivt pris jämfört sin "nya" prestandanivå.

Oja, det finns funktionella aspekter på det hela, helt klart. Dessa prollar är ju inte som desktopmodeller som dricker 250W extra för att nå de sista 150Mhz:en.... mobilCPUerna har en tendens att jobba lite "smartare", inte "hårdare".

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt är det troligen överblivna laptop-CPU:er som de kunnat köpa in för ett bra pris. Om det är som för motsvarande produkter på Intel-sidan så kan det också vara engineering samples som säljs, trots att de egentligen tillhör Intel (eller AMD i detta fall).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kineserna är väldigt påhittiga när det gäller elektronik. Tyckte GamersNexus nya film var mycket fascinerande, med hur små verkstäder bestyckar RTX 4090 kretsar med 48GB VRAM, där mycket av arbetet till och med görs för hand.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Exakt allt har superhöga priser i början, men tar rejäla steg ner få månader efteråt. Räkan med att den koster två-tre tusen mindre om nån till tre månader. Därefter kommer den gå ner i pris och säkert landa på vad man kan se som mer "normalt" eller acceptabelt.

beror nog på om folk ser det som ett sämre men ok alternativ som kommer hamna under det där priset eller hypar och bygget blir smått och populärt därför och då kommer priset lada på lite mer än tidigare inlägget.

Smått är ofta dyrare som regel om det är grejer som kan prestera mer och det får vi leva med tyvärr både när det gäller mITX moderkort eller vad det än handlar om.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Bra sätt att inte få reklamationer pga böjda pinnar antar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hmm..

Kunde vara en jul grej för en liten låda med myket kraft,
Gissar att processorn kommer hålla för 4K+ gaming ända tills det ändå är dags att uppgradera helt🤔

Visa signatur

Power > Ideology