Planerat bygge 2026 - Vad ska jag hålla utkik efter?

Permalänk

Planerat bygge 2026 - Vad ska jag hålla utkik efter?

Planerar att införskaffa en ny spelburk under första halvan av 2026.
Har börjat kika på komponenter och budget för att få en ekonomisk plan att gå efter framöver.
I dagsläget ser bygget ut som följande:

Budget mellan 20-25k är målbilden.

Önskemål/krav/frågor:

• Kommer spela i 1440p

• MMO/FPS/Strategi/RPG är mina huvudsakliga spel, allt från pixligt till hyperrealistiskt

• Undviker gärna AMD-grafik

• Inga krav på processor. är det värt att satsa på X3D istället?

• Hur mycket flaskhals riskerar jag att utsätta mig för med detta bygge?

• Vad ska man hålla utkik för som kan hända på marknaden närmaste 8-10 månaderna?

Tacksam för all input jag kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlestheman:

Vad ska man hålla utkik för som kan hända på marknaden närmaste 8-10 månaderna?

Nvidia ska enligt relativt säkra rykten släppa super versionen av 50xx serien, tex 5070 super och 5070ti super, någon gång december 2025 eller januari 2026. Kan vara värt att kolla på beroende på pris.

Inga krav på processor. är det värt att satsa på X3D istället?

Ja, det tycker jag. Ett vettigt moderkort för 1700-2000kr och en 7800x3D är nog trevligt.

Dessutom bör du satsa på lite snabbare minnen. 6000MHz verkar vara en sweet spot just nu

Permalänk
Skrivet av Vilsten:

Nvidia ska enligt relativt säkra rykten släppa super versionen av 50xx serien, tex 5070 super och 5070ti super, någon gång december 2025 eller januari 2026. Kan vara värt att kolla på beroende på pris.

Ja, det tycker jag. Ett vettigt moderkort för 1700-2000kr och en 7800x3D är nog trevligt.

Dessutom bör du satsa på lite snabbare minnen. 6000MHz verkar vara en sweet spot just nu

Hur stor skillnad är/var det i supervarianterna för 40xx-serien? Är det ett prisvärt alternativ så kan det ju absolut vara värt att hålla koll på.

Hade svårt att hitta stöd för så snabba minnen på moderkortssidan som inte kostade en halv förmögenhet. Har du något tips?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det kan nog vara ganska så svårt att sia om prisbilden, om nio månader från nu. Men som sagt tidigare, nVidia kommer med stor sannolikhet släppa super varianter, vilket då skulle kunna innebära att Rtx 5070 kommer i en super version med 18gb minne och inte helt osannolikt börja nosa 5070 Ti hälarna.

Permalänk
Medlem

Har börjat kika på komponenter och budget för att få en ekonomisk plan att gå efter framöver.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1694288/kalle-2026

Önskemål/krav/frågor:

• Kommer spela i 1440p

• MMO/FPS/Strategi/RPG är mina huvudsakliga spel, allt från pixligt till hyperrealistiskt

• Vad ska man hålla utkik för som kan hända på marknaden närmaste 8-10 månaderna?

Jag skulle satsa på en X3D CPU då det är väldigt trevligt för MMORPG:
https://www.inet.se/datorbygge/b1695928/challeman

Edit: Håll utkik efter Nvidia's Super grafikkort och eventuellt Intels B770/780.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Samma pris men snyggare och bättre tycker jag.

Permalänk
Medlem

Genade visst lite ser jag.
Är så van att jag bygger själv så jag tog inte med bygge och Windows.
Men den hamnar på 25K med det också.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt.. återkom när du är redo att köpa. Priser går upp och ned och ny hårdvara kommer ut på marknaden.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shakeshar:

Behöver man betala för w11? Kommer ihåg att jag kört w10 utan licens i år.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bästa tipset är förmodligen att ställa frågan igenom om ett halvår.

Permalänk
Medlem

Önskemål/krav/frågor:

• Kommer spela i 1440p

Moderkort så efter mitt och många polares erfarenheter köra på ett msi tomahawk moderkort (ger otroligt mycke för en bra peng) och sedan en amd processor och är det för spela med så skall du absolut köpa en x3d processor. I dagens läge så är intel så kollar man inte på intel om man inte är ett intel fanboy.

Permalänk
Medlem

Önskemål/krav/frågor:

• Kommer spela i 1440p

Varför en Intel CPU med tanke på att AMD idag är bättre på alla fronter och betydligt lägre strömförbrukning?...

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Behöver man betala för w11? Kommer ihåg att jag kört w10 utan licens i år.

Möjligt. Vet att nycklarna uppgraderades från tidigare licenser till Windows 10 när det begav sig, sen har dom fungerat till
windows 11 också.

Permalänk
Medlem

Vänta till 2026

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Helt ärligt.. återkom när du är redo att köpa. Priser går upp och ned och ny hårdvara kommer ut på marknaden.

Skrivet av improwise:

Bästa tipset är förmodligen att ställa frågan igenom om ett halvår.

Skrivet av yoggan:

Vänta till 2026

Det är väl förmodligen det rätta att göra, med tanke på hur snabbt hårdvarumarknaden rör på sig. Kliar ju något enormt i fingrarna så kunde inte hålla mig borta från att börja pussla på ett bygge, men ni har ju rätt i att det är omöjligt att säga nu hur det kommer se ut när det börjar bli dags för en beställning.

Skrivet av teanox:

Varför en Intel CPU med tanke på att AMD idag är bättre på alla fronter och betydligt lägre strömförbrukning?...

Helt enkelt det jag är van vid. Det är flera år sedan jag använde en AMD-processor så har inte alls hängt med i utvecklingen, just av den anledningen som jag skrev att jag inte på något sätt är låst till Intel utan är öppen för förslag.
När jag har försökt att läsa mig till det argumenterar båda sidorna för sin sak och hävdar att den andre är klart sämre, så jag känner mig vilsen just på processor-delen.

Permalänk
Medlem

Helt enkelt det jag är van vid. Det är flera år sedan jag använde en AMD-processor så har inte alls hängt med i utvecklingen, just av den anledningen som jag skrev att jag inte på något sätt är låst till Intel utan är öppen för förslag.
När jag har försökt att läsa mig till det argumenterar båda sidorna för sin sak och hävdar att den andre är klart sämre, så jag känner mig vilsen just på processor-delen.

AMD och Intel har bytt plats med varandra. Sedan 5000-serien så har de legat i kölvattnet. Använde dock dem till några budgetbyggen med 10400.

Skrivet av yoggan:

Vänta till 2026

Detta är det bästa rådet, priserna kommer antagligen se annorlunda ut om 5-6 månader.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Vart har du läst det? Finns ingen seriös som kan påstå att en Intel CPU skulle vara bättre än AMD för gaming i denna prisklassen.

Permalänk
Skrivet av Vilsten:

Vart har du läst det? Finns ingen seriös som kan påstå att en Intel CPU skulle vara bättre än AMD för gaming i denna prisklassen.

UserBenchmark på diverse av AMDs processorer, t.ex 9800X3D och 7800X3D nedan.

Sen kanske källan CPUPro inte är något att lita på, men det är ändå den framlyfta recensionen på båda processorerna.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Sen kanske källan CPUPro inte är något att lita på, men det är ändå den framlyfta recensionen på båda processorerna.

Userbenchmarks "recensioner" är inget att lägga en sekund på. Det är antingen ett långdraget skämt eller ren fanboyism. Userbenchmark - the April Fools that never ends

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem

Vänta till nyår och sedan köper du allt i mellandagarna. Hade siktat på 9800X3D. NVIDIA släpper ju SUPER-kort som en del varit inne på så du kan säkert antingen köpa de korten alternativt fynda ett 5070 Ti eller till och med ett 5080 som lär gå ner lite i pris också. Minneskorten bör ju vara i minst 6000Mhz, och 32GB bör räcka men tänk på att om du ska uppdatera till 64GB någon gång så är det inte optimalt med fyra stickor, är det värt att slänga in 1500kr till redan nu för 64GB kanske?

Men rådet är att vänta och se, kommer nya saker hela tiden och det är väl framförallt på GPU-sidan saker idag kan vara inaktuella vid nyår.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

Så mycket kan ändras fram till inplanerat köp men AMD före INTEL, skulle inte röra 13 och 14 000 serien med tång ens efter all problem sedan deras värme /TDP är avskrämande

Sedan skulle jag absolut prioritera 2x32 ram istället för 2x16 det är en gyllene regel att alltid köpa så stora moduler som möjligt för vill man uppgradera I framtiden så är det omöjligt om alla portar upptagna och därefter måste ut med små gammla minnen.

AMD 7000 serien har iaf haft problem med problem med 4 moduler och över 6000 minnen men vad jag har läst så ska det vara betydligt bättre med bios uppdateringar gämf vid launch date

Permalänk
Medlem

Det är väl förmodligen det rätta att göra, med tanke på hur snabbt hårdvarumarknaden rör på sig. Kliar ju något enormt i fingrarna så kunde inte hålla mig borta från att börja pussla på ett bygge, men ni har ju rätt i att det är omöjligt att säga nu hur det kommer se ut när det börjar bli dags för en beställning.

Hehe! Förstår dig, har också tänkt skaffa nytt nästa år.
Men att ens titta åt Intels 14000-serie förstår jag inte ens nu, än mindre nästa år.
Spelar man ska man ha AMD, gärna X3D. Om man nu måste ha Intel nu skulle jag kika på 265k isf. Väldigt prisvärd för produktivitet iaf.

Permalänk
Medlem

Som ägare av en i9-13900k vill jag bara inflika och säga att jag önskar att det satt en AMD-prolle i datorn bredvid mig istället...

Inget "fel" med den, men det räcker inte med en Hyper 212 EVO om vi säger så...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Äger en 9800X3D med 64GB ram på 2x slots. 9800X3D soppar banan med Intel. Rakt av

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Som tidigare nämnts så är UserBenchmark inget du ens ska ta i med tång..

Bara att googla lite om dom så kommer du förstå varför, mer eller mindre allt som AMD släpper så börjar dom skriva en massa om att alla youtubers är betalada av AMD osv osv.

Sen som också tidigare nämnts, vänta tills det är dags att köpa..

men överlag så är ett bra riktmönster följande.

CPU - AMD X800x3d
Moderkort - valfritt B850 med vettig VRM för runt 2000kr
Minne - https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5... (aningen dyra just nu men är nog utan tvekan det mest stabila och kompatibla kittet för AMD idag)
GPU - bästa som får plats inom budget 5070 ti/5070 ti super
PSU - minst guld, minst 10 års garanti, minst 800 watt! Sen välj det billigaste från någon av dom större aktörerna tillexempel Seasonic.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Som tidigare nämnts så är UserBenchmark inget du ens ska ta i med tång..

Bara att googla lite om dom så kommer du förstå varför, mer eller mindre allt som AMD släpper så börjar dom skriva en massa om att alla youtubers är betalada av AMD osv osv.

Sen som också tidigare nämnts, vänta tills det är dags att köpa..

men överlag så är ett bra riktmönster följande.

CPU - AMD X800x3d
Moderkort - valfritt B850 med vettig VRM för runt 2000kr
Minne - https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5... (aningen dyra just nu men är nog utan tvekan det mest stabila och kompatibla kittet för AMD idag)
GPU - bästa som får plats inom budget 5070 ti/5070 ti super
PSU - minst guld, minst 10 års garanti, minst 800 watt! Sen välj det billigaste från någon av dom större aktörerna tillexempel Seasonic.

Förstår, är det endast folks åsikter på den sidan, eller är det sidan som helhet? Är ofta inne där och jämför prestanda mellan olika CPU och/eller GPU men det kanske de inte heller är bra på? Finns det något bättre alternativ för att jämföra hårdvara isåfall?

Tack för tips ang. komponenter, känns som ett vettigt riktmärke.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Hehe! Förstår dig, har också tänkt skaffa nytt nästa år.
Men att ens titta åt Intels 14000-serie förstår jag inte ens nu, än mindre nästa år.
Spelar man ska man ha AMD, gärna X3D. Om man nu måste ha Intel nu skulle jag kika på 265k isf. Väldigt prisvärd för produktivitet iaf.

Senaste AMD jag hade var en Ryzen 1700, och den var väl tveksam till gaming på den tiden, och efter det har jag inte hållit så bra koll, men bra att veta. AMD > Intel för gaming just nu.

Permalänk
Medlem

Förstår, är det endast folks åsikter på den sidan, eller är det sidan som helhet? Är ofta inne där och jämför prestanda mellan olika CPU och/eller GPU men det kanske de inte heller är bra på? Finns det något bättre alternativ för att jämföra hårdvara isåfall?

Tack för tips ang. komponenter, känns som ett vettigt riktmärke.

https://www.youtube.com/@Hardwareunboxed är en bra kanal som är transparent i hur de testar och gör bland de grundligaste testerna på nätet. De har långa och grundliga videor som du kan djupdyka i tills du ska köpa. De är vad jag kunnat se opartiska och ger ris och ros till alla företag baserat på hur bra/dåliga deras produkter är.

UserBenchmark-screenshoten du visade innehöll väldigt märkliga resonemang, den ska jag iaf lägga på minnet att hålla mig borta från.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderas inte AMDs gpu? Sure med super korten men dem lär kosta som fan också.

9070 XT prestersr jämlikt med 5070 Ti, speciellt nu när bra drivrutiner släppts.

Du får lätt en 9070 XT för under 8.
Amd 9070 XT benchmark

Jag vill gärna veta om något är fel där för jag planerar en all white build med 9070 XT Red devil Spectral white kort 😅