Aggressivare påminnelser om att uppgradera Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

De är galna om de tror att folk vill självmant uppgradera till Windows 11, efter SSD-incidenten.

Skrivet av Sveklockarn:

Hur är det Microsofts fel att Phison har buggade kontrollerkretsar?

Det är väl än så länge inte ordentligt bekräftat vad exakt felet är och var det sitter?
Enbart Phison verkar det ju inte vara i och med att enheter med andra kontrollers också påverkas, men allt verkar ju inte påverkas så det verkar åtminstone spela roll vad det är för SSD.

De första uttalandena som kom publikt är väl i det närmaste speglade uttalanden från först Phison och sedan Microsoft om att de hört rapporterna och undersöker tillsammans med industripartners.
Så långt känns det som extremt sannolika citat.

Sedan kom det ytterligare (påstådda?) uttalanden, denna gång känns det mer oklart vad som stämmer; Phison säger att det är bekräftat att felet ligger i Windows och att Microsoft kommer fixa det, Microsoft säger att de inte sett någon ökning av relaterade problem i sin telemetri och att de ber folk som upplever problem att kontakta dem via Feedback Hub.

-- https://pc-watch-impress-co-jp.translate.goog/docs/news/20401...
-- https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-ask...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker tyvärr att Microsoft har fullständigt förstört startmenyn, filhanteraren samt aktivitetsfältet i Windows 11.

Kör Open-Shell och DOpus i Windows 10 istället.

Försökte bli kompis med 11:an mha ExplorerPatcher, men blev aldrig nöjd.

Lever på hoppet att supporten förlängs i Windows 10 till minst 2029!

Förutom det vanliga inställningarna (start button left, more pins, search- hide osv) så kör jag ett fåtal Windhawk mods som är mer QoL.
1. Always show all taskbar icons
2. Taskbar tray icon spacing and grid
3. Windows 11 startmenu styler (no recommended)
4. Taskbar labels och diable grouping. efter smak.

Finns mycket fler och möjlighet att skriva egna mods/patches om man är så avancerad..
Övrigt nöjd med 11, som 10 fast lite snyggare skin imho, påminner mer om win7 stilen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

intressant, all info jag hittar säger att win11 startar liiiiite långsammare än win10(och på laptops verkar det ännu långsammare), vad menar du med bättre settings app?
all info jag hittat om windows settings säger att win 11 har mycket mindre settings/är mycket svårare att ändra settings i än win10
win 10 har samma stöd för dynamic lighting från den info jag kan hitta.

Nu har jag inte använt 10:an på flera år, men direkt efter att jag uppgraderade till 11:an så startade datorerna snabbare, inklusive bärbara datorer.
Settings appen har bättre UI i 11:an tycker jag där jag ser de olika kategorierna hela tiden. Säg att jag gå in under System och sedan vill gå till Network & internet. I 10:an behöver man backa ut från System och sedan välja Network & internet. I 11:an kan jag direkt trycka på Network & settings. Bara ett exempel.

Angående dynamic lighting så den snabba googligen jag gjorde hittade jag bara om 11:an, men kanske finns i 10, vet ej 100%.

Skrivet av Hurtigbullen:

Så du tycker att det är en fördel att M$ laddar upp dina lösenord i molnet? För mig är det något otroligt negativt.

Ja. I o med att det är ett val om man vill göra det eller inte.

Så skönt att inte behöva be om Wi-Fi lösenordet igen bara för att man bytt dator eller ominstallerat Windows. Plus, verkar ju inte som om MS är ensamma om att göra det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Apple har väl iofs haft liknande synkning i macOS/iOS/iPadOS m.m. sedan hedenhös?

Där är det dock lätt att stänga av denna synk om jag minns rätt.

Kan även vara bra att rensa upp bland alla ihågkomna nätverk emellanåt.

Ja, det är enkelt, finns under Settings -> Accounts -> Windows backup -> Remember my preferences

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det kommer ju minst en uppgradering i månaden. Så jag reagerade inte vid en uppgradering. Men den tog lång tid och det visade sig vara W11. Irriterande att jag inte får bestämma själv över min dator. Och varför måste man lära sig hitta på nytt. Dom kunde väl behålla utseendet i menyerna? Man vänjer sig så småningom. Men irritation helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Hoppas det bildas en folkrörelse mot Microsofts påtvingade 11 uppdatering i skala med Vietnam protesterna.

Det här var det roligaste exemplet jag läst på länge! 😂

Det är väl det att Moskva skiter i vilken Windows-version folk kör, helt enkelt. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Har inga problem med 11:an. Steam och alla spel fungerar klockrent utan trixande. Det är allt jag kräver.

Ingen manuell handpåläggning.

Ja du. Om du bara använder datorn som en ren spelkonsol (av lite äldre snitt alltså) så behöver du nog inte bry dig om Micro$ofts spioneri så mycket. 🤔 Värre är det med att nerladdningar av spel riskerar att sabba din SSD. För tillfället i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varför skulle man inte hålla kvar vid saker som bara fungerar och tillfredställer ens behov?

Jadu, det kostar massor att hålla support i ett OS.
Tror du att de vill hålla windows95 också uppdaterat fortfarande?
Det är ju inte så att du får gratis service på din bil när det gått 10 år heller?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo då. Du kan absolut göra en cean install. Windows 10 och 11 använder samma licenssystem så bara att göra en clean install så kommer 11:an vara aktiverad automatiskt

Misstänkte det, tackar för info! 🙂👌

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Startar snabbare, bättre settings app. Wi-Fi lösenord syncas mellan enheter + att om jag ominstallerar Windows så får jag tillbaka så jag inte behöver ange lösenord till de Wi-Fi nät som jag anslutit till tidigare. Dynamic Lighting är också skönt att ha (hade dock varit trevlig om tillverkarna ville ge stöd för det, just nu har jag bara Logitech mus som stöds där). För att nämna några saker

Förutom detta är det en mängd små förbättringar under skalet som man successivt upptäcker när man använder W11. Precis samma känsla som ett par veckor efter att man lämnat Windows 7 -- hade inte en tanke på att gå tillbaka från Windows 10.

”Kunde de inte bara gjort förbättringarna i W10?”

Jo säkert en del, men nu är ju förbättringarna i W11. Att vi överhuvudtaget har situationen där folk har så gamla fungerande datorer som inte stödjer TPM 2.0 beror på att den tekniska livslängden på grejerna blivit extremt lång under 2000-talet.

Det kommer alltid finnas såna som är missnöjda med Windows, det är så att säga inte ett problem som ligger hos Microsoft utan hos de som brister i förmågan att anpassa sig till nya saker. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Verkligen. Så tröttsamt med alla "windows 11 är så dåligt bla bla bla"

Håller faktiskt med. Att det finns många Power users eller extremt tekniska personer på detta forum som dessutom har väldigt specifika krav på funktioner är inte så konstigt, men kan de inte bara köra sina avancerade/komplicerade Linux installationer och sluta klaga på Win11 för de users som mest spelar på datorn och utför enklare uppgifter (surf/mail osv)?

Har personligen få problem med Win11. Ja, håller med om att det inte är perfekt men det är inte katastrofalt heller om man håller sig inom ramarna för vad OSet ska kunna göra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Har inga problem med 11:an. Steam och alla spel fungerar klockrent utan trixande. Det är allt jag kräver.

Ingen manuell handpåläggning.

Har långt mycket konstigare problem i spel med 11:an vs 10:an, allt från mikrofrysningar till kompletta frysningar då Nvidia-drivern ger upp livet. Går inte att få bra ljudvolym med internt ljudkort så var tvungen att köpa ett externt ljudkort. Detta i 23H2 dock, kanske fixat i 24H2? Törs inte uppgradera på grund av alla andra problem som 24H2 tidvis har, nu senast SSD-problemet.

Permalänk
Medlem

Sen kommer 12an några månader efter win11 install... (sannolikt inte men, jäkla AIs FEL! ), överväger fortfarande att skippa 11.

Nån får gärna länka till guide eller säga hur man uppgraderar och kör 11 lokalt utan att skapa MS användare.
(förinstallerat 10 på laptop lokalt nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jadu, det kostar massor att hålla support i ett OS.

Windows 10 IoT LTSC 2021 (21H2) har redan support till 2032.

Verkar även som att få känner till att Windows 7 SP1 x64 lever i form av Windows Server 2008 R2.

Det hade varit en väldigt liten sak för Microsoft att håll liv i Windows 10 Version 22H2 om konsumenterna samtidigt kunnat godta att ditten och datten slutar att fungerar.

Själv kommer jag fortsätta att totalvägra samtliga Windows-versioner som har Edge WebView2 inbyggt i systemet. Kör hellre Microsoft-produkter under macOS än lägger in bloat på min Windows 10-maskin.

Permalänk
Medlem

Man kan slippa allt det där om man går över till Linux!

Bazzite sedan nov -24!

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har långt mycket konstigare problem i spel med 11:an vs 10:an, allt från mikrofrysningar till kompletta frysningar då Nvidia-drivern ger upp livet. Går inte att få bra ljudvolym med internt ljudkort så var tvungen att köpa ett externt ljudkort. Detta i 23H2 dock, kanske fixat i 24H2? Törs inte uppgradera på grund av alla andra problem som 24H2 tidvis har, nu senast SSD-problemet.

Vilka Nvidia- respektive ljudkort handlade det om då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förutom detta är det en mängd små förbättringar under skalet som man successivt upptäcker när man använder W11. Precis samma känsla som ett par veckor efter att man lämnat Windows 7 -- hade inte en tanke på att gå tillbaka från Windows 10.

”Kunde de inte bara gjort förbättringarna i W10?”

Jo säkert en del, men nu är ju förbättringarna i W11. Att vi överhuvudtaget har situationen där folk har så gamla fungerande datorer som inte stödjer TPM 2.0 beror på att den tekniska livslängden på grejerna blivit extremt lång under 2000-talet.

Det kommer alltid finnas såna som är missnöjda med Windows, det är så att säga inte ett problem som ligger hos Microsoft utan hos de som brister i förmågan att anpassa sig till nya saker. 🤷‍♂️

Var det inte du som var så anti Windows 11 för någon månad eller två sedan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Att det finns många Power users eller extremt tekniska personer på detta forum som dessutom har väldigt specifika krav på funktioner är inte så konstigt...

Jag har fortfarande svårt att smälta att det finns personer här på forumet som varken "penklockat" en K7:a eller kört sina minnen med CAS latency 2. Vågar ingen ens köra sina maskiner med sönderbränd BIOS längre? Fegisar!

Det är trots allt SweClockers vi är på, där vi tidigare gjorde allt i vår makt för att krama ur maximalt med kraft i våra maskiner.

Man kan för övrigt även vara en power user med Windows, men just 11:an går emot allt som Microsoft tidigare gett oss.

Känns som att Windows 8.1 var sista riktiga versionen av Windows, som tyvärr gömdes bakom Metro UI:t.

Jag gillar att tweaka min mjukvara till max, men detta är något Windows 10/11 motarbetat från dag ett.

Edit: Är egentligen inte anti varken Windows 10 eller Windows 11, utan mer "Windows as a Service"-konceptet.

Permalänk
Medlem

jag blir bara mer triggad att behålla windows 10. och nu med win 11 uppdateringen som "brickar" NVME/SSD diskar, nee tack vilket värdelöst OS 11an är.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Var det inte du som var så anti Windows 11 för någon månad eller två sedan?

Nja, det tror jag inte — särskilt med tanke på att jag bytte stationär/primär dator vid nyår och då gick till Windows 11 på den sista datorn jag använder dagligen. Sen flytt berodde på bristande ork att migrera all data och organisera upp en struktur för alla programvaror med mera, men om du har något exempel så kan du väl citera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, det tror jag inte — särskilt med tanke på att jag bytte stationär/primär dator vid nyår och då gick till Windows 11 på den sista datorn jag använder dagligen. Sen flytt berodde på bristande ork att migrera all data och organisera upp en struktur för alla programvaror med mera, men om du har något exempel så kan du väl citera det?

Kan nog blanda ihop dig med någon annan också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns det några belägg för det? Windows 10 får även uppdateringar genom ESU i minst 3 år till.

Defender har stöd för Win 10 åtminstone till 2028, möjligen måste man uppdatera manuellt.

Jag känner att Win 10 EOS är som millenniebuggen. Alla är livrädda, men det kommer inte att hända något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Defender har stöd för Win 10 åtminstone till 2028, möjligen måste man uppdatera manuellt.

Jag känner att Win 10 EOS är som millenniebuggen. Alla är livrädda, men det kommer inte att hända något.

Fast med tiden blir opatchade Win10-maskiner (för vanliga konsumenter) mer och mer utsatta för allehanda angrepp.

Defender är ett antivirusprogram. Skyddar inte mot angrepp på (s a s) kernelnivå.

Edit:
Förresten. Det som @walkir skriver stämmer inte, ännu i alla fall. ESU-programmet gäller bara i ett år, och åter igen för vanliga konsumenter.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det hade varit en väldigt liten sak för Microsoft att håll liv i Windows 10 Version 22H2 om konsumenterna samtidigt kunnat godta att ditten och datten slutar att fungerar.

Men det är ju de facto (och de jure) det MS gör. På juridiska så är end-of-support identiskt med om-det-inte-funkar-längre-så-fixar-vi-det-inte.

Win 10 har inte uppdaterats sedan 2022 och det kommer inget mer. Det betyder för allting praktiskt att alla existerande Win 10 blir LTSC? Inga appar kommer ju plötsligt sluta funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Förresten. Det som @walkir skriver stämmer inte, ännu i alla fall. ESU-programmet gäller bara i ett år, och åter igen för vanliga konsumenter.

https://securityonline.info/windows-10-end-of-life-microsoft-...

Tror inte att vi behöver vara oroliga. Minst till 2028 enligt länken ovan, även om det främst är riktat mot företag.

Skrivet av Patriksan:

Win 10 har inte uppdaterats sedan 2022 och det kommer inget mer. Det betyder för allting praktiskt att alla existerande Win 10 blir LTSC? Inga appar kommer ju plötsligt sluta funka.

Tänkte mer på alla nya program som kommer kräva specifika versioner av Edge, Webview 2 och annat i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka Nvidia- respektive ljudkort handlade det om då?

RTX 4090 med 566.36-drivar. Integrerade ljudkortet är väl ett Realtek av något slag. Externa blev ett SoundblasterX G6. Har fått vrida volymvredet otroligt många gånger för att få ok ljudvolym även på G6:an. Det är alltså 100% i Windows och många gånger mer än det på ljudkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Fast med tiden blir opatchade Win10-maskiner (för vanliga konsumenter) mer och mer utsatta för allehanda angrepp.

Defender är ett antivirusprogram. Skyddar inte mot angrepp på (s a s) kernelnivå.

Stämmer, men det är ju precis det som Win 11 (med TPM) adresserar. Gamla prollar är ändå öppna för sådana angrepp.
Säkerhetsuppdateringen som Win 10 behöver för detta heter "Win 11" och för att täppa till alla hål krävs också en "Security Processor" som i folkmun kallas TPM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu har jag inte använt 10:an på flera år, men direkt efter att jag uppgraderade till 11:an så startade datorerna snabbare, inklusive bärbara datorer.
Settings appen har bättre UI i 11:an tycker jag där jag ser de olika kategorierna hela tiden.
Angående dynamic lighting så den snabba googligen jag gjorde hittade jag bara om 11:an, men kanske finns i 10, vet ej 100%.

Det beror juh isf. på att du kör en gammal win10 installation eller inte konfigurerat win10 rätt, på bärbara verkar win11 vara 3-5sek långsammare vid start.
hittills har jag inte direkt hört nånting som skulle göra win11 bättre, kan det vara så att dem som tycker win11 är bättre helt enkelt inte har koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 10 IoT LTSC 2021 (21H2) har redan support till 2032.

Verkar även som att få känner till att Windows 7 SP1 x64 lever i form av Windows Server 2008 R2.

Själv kommer jag fortsätta att totalvägra samtliga Windows-versioner som har Edge WebView2 inbyggt i systemet. Kör hellre Microsoft-produkter under macOS än lägger in bloat på min Windows 10-maskin.

Det är skilnad att supporta en nich produkt som bara kör IOT grejer vs en fullskalig gaming rigg med nvidia drivers etc..

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://securityonline.info/windows-10-end-of-life-microsoft-...

Tror inte att vi behöver vara oroliga. Minst till 2028 enligt länken ovan, även om det främst är riktat mot företag. [...]

Inte främst.. Står uttryckligen på sidan.

"the company [Microsoft] has introduced the Extended Security Updates (ESU) program—offering an additional year of security updates for individual and home users"

Visa signatur