Google ändrar sökord när man trycker på bilder

Permalänk
Medlem

Google ändrar sökord när man trycker på bilder

Varför ändras sökordet från 'myftp client' till 'FTP client' när jag vill Googla efter just "myftp client"?
Trycker jag på att söka bland bilder så ändras också texten i sökfältet. Testa själv!

Kan tänka mig att en sökmotor egentligen alltid beter sig så i bakgrunden, dvs att den ger mig det den tror att jag vill ha.
Men aldrig upplevt det här tidigare (du ska inte söka efter det här, du SKA söka efter DET HÄR!).

Finns det några andra ord eller meningar som Google ändrar automatiskt?

Lagt till bild
Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Händer hela tiden och för allt möjligt. Det är bara att klicka på "Sök istället efter".

I ditt fall så har Google sökt på "ftp client" och eftersom du inte klickar på "Sök istället efter myftp client" så kommer Google även söka på "ftp client" när du trycker på bilder.

Klickar du på "Sök istället efter myftp client" så kommer Google söka på det istället och det gäller då även bilder.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Finns det inget sätt att permanent ställa in så Google faktiskt inte bestämmer att man ska söka efter något annat än det man skriver in? Visst, kan kännas smidigt ibland om motorn korrigerar nåt stavfel eller så, men det är många gånger jag också varit med om att den "korrigerar" ex. en produkt till en mer generisk term.

Och jag känner inte att alternativa sökmotorer är där riktigt än vad gäller bredd och/eller träffsäkerhet på resultat.
Jäkla trist, hade nog varit bra att bryta sitt Google-beroende lite mer. :/