Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

På en rimlig nivå, och i rätt ålder. Vissa 18-månaders lämnas över 40 timmar på förskola. Det är inget annat än förvaring i den åldern. Ju äldre dom blir, desto mer faktiskt utbyte och lärande (givetvis...). I Sverige verkar det nästan som en lag att barn ska in i systemet vid 18 månader.

Jag håller verkligen inte med, vid 1,5 år som du nämner så är dom ju igång och leker, springer och utvecklas både ihop med jämnåriga och äldre.

Jag vet iofs inte hur förskolan du har din bild från ser ut, men på den som mina barn har gått så är det långt från förvaring, oavsett ålder.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

frugan vabbade väldigt mycket första halvåret,(feber, förkylning, halsont, öroninflammation och en del spysjuka gick om vartannat) sedan började vi ge ungarna höga vitamin doser och slutade nästan helt att ge dom socker, med resultatet att sjukdom blev väldigt sällsynt under resterande tid av deras uppväxt (dom är vuxna nu) det kan ju naturligtvis även beror på att dom fick bättre immunförsvar av alla sjukdomar dom hade första halvåret men även jag och frugan slutade bli sjuka när vi började med vitamin tillskott.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vår son är nu 3 och tro mig, det blir bättre men ja, var någon gång som jag vabbade i 2 veckor och till och med behövde läkarintyg. Det är stressigt men det blir bättre.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Har halvtid nu med äldsta. Vi har lite mer, 25h, men det är fortfarande alldeles för lite. Det borde vara fulltid när man har syskon hemma.

Grattis och välkommen till föräldralivet! Ett annat helvete som ingen berättar om, eller har förträngt, är potträningen. Ofta en hel semester som går åt där bajs och kiss är överallt

Går att underlätta lite genom att behålla blöjjor lite längre så de blir mognare. Men samtidigt känns det lite fel att ha ett för gammalt barn på skötbordet
Vet att jag tänkte nån av de sista gångerna vi bytte blöja på skötbordet med äldsta barnet att nu får han knappt plats längre

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Vad menar du med ”nästan gratis”?
Hur tror du lönerna till pedagoger etc betalas?

Självklart genom skatten.... Men för gemeneman är de 1000-2000kr de kostar anses "nästan gratis" då vi betalar mindre per år än vad många länder med samma standard på löner betalar per månad.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag håller verkligen inte med, vid 1,5 år som du nämner så är dom ju igång och leker, springer och utvecklas både ihop med jämnåriga och äldre.

Jag vet iofs inte hur förskolan du har din bild från ser ut, men på den som mina barn har gått så är det långt från förvaring, oavsett ålder.

Håller helt med in detta. Dottern började på föris vid 14 månader och hennes utveckling var enorm plus att hon lärde känna sig själv, hur man umgås, sätter gränser etc och fick kompisar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

150(!) dagar på ett år, visade sig vara svartmögel i förskolan och nu har hon astma 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Går att underlätta lite genom att behålla blöjjor lite längre så de blir mognare. Men samtidigt känns det lite fel att ha ett för gammalt barn på skötbordet
Vet att jag tänkte nån av de sista gångerna vi bytte blöja på skötbordet med äldsta barnet att nu får han knappt plats längre

Sverige är ju bland dom länder i världen där barn har blöja längst. Finns en del forskning som visar att ju längre man väntar desto svårare är det med potträning, även att problem med förstoppning kan kopplas till att ha blöja istället för att gå på pottan. I Sverige är väl snittet 3,5 år. För 50 år sedan var snittet 1,5 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Mitt barn var sällan sjukt under förskoletiden. Kanske en vecka per termin i snitt. Vi fick tidigt in det här med att tvätta händer varje gång man varit på toaletten eller när man kom in från utomhus sen alltid innan mat.

Vi pratade om de små osynliga djuren, baciller, en hel del. Kanske lite väl men det fungerade. Enda nedsidan var att hon tvättade händerna så mycket att hon fick problem med exem och torra händer ett tag men det har lugnat sig nu när vi börjat köpa mildare tvålar.

Att köpa mildare tvål löser ju inte det underliggande problemet, har hon otur så utvecklar hon något som kan sitta i åratal och kan komma att kräva terapi för att bli av med och det kan ju även utvecklas till tex kontaktfobier. Att då jämföra med tiden som barn är sjuka under förskoletiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att köpa mildare tvål löser ju inte det underliggande problemet, har hon otur så utvecklar hon något som kan sitta i åratal och kan komma att kräva terapi för att bli av med och det kan ju även utvecklas till tex kontaktfobier. Att då jämföra med tiden som barn är sjuka under förskoletiden.

En del föräldrar är så roliga. Fobi och terapi för att tvätta händerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

En del föräldrar är så roliga. Fobi och terapi för att tvätta händerna.

Man skulle kunna säga exakt samma sak över rädslan att få bakterier att man får sitt barn att tvätta händerna så otroligt ofta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Man skulle kunna säga exakt samma sak över rädslan att få bakterier att man får sitt barn att tvätta händerna så otroligt ofta

Haha absolut. Men alltså terapi och fobi?
Vem har sagt att curling inte är en sport?

Edit: Vänta nu, är tvätta händerna efter toabesök, före maten och efter man lekt ute otroligt ofta? Det är exakt samma uppfostran jag fick som 80-talare. Och samma rutin jag har som vuxen för den delen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Med risk för att orsaka århundradets jinx så tror jag att vi brukar ha runt 4-5 VAB-dagar per termin. Aldrig haft speciellt mycket VAB egentligen förutom den absolut första tiden men det var under COVID så då skickades de ju hem för minsta lilla också. Dottern fyller 5 nu i höst.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad menar du? Vad kan hon utveckla? Kontaktfobi?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Edit: Vänta nu, är tvätta händerna efter toabesök, före maten och efter man lekt ute otroligt ofta? Det är exakt samma uppfostran jag fick som 80-talare. Och samma rutin jag har som vuxen för den delen.

Tvättar du händerna så ordentligt så du får eksem och annat? Det är skillnaden.

Skrivet av RoedeOrm:

Vad menar du? Vad kan hon utveckla? Kontaktfobi?

Det finns otrevliga bakterier. De kan finnas på det här dörrhantaget. Jag vill inte röra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag är inte av åsikten att endera extremer är sannolikt att utvecklas till ett problem.

Fobi är osannolikt att utveckla, och lite torra händer med eksem är inte så allvarligt.
Så jag försökte bara belysa båda sidorna, har egentligen inget emot endera extremsida då konsekvenserna är osannolika eller inte särskilt allvarliga

Försöker absolut inte få igång nån dålig stämning i alla fall.

Ha det gött!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag är inte av åsikten att endera extremer är sannolikt att utvecklas till ett problem.

Fobi är osannolikt att utveckla, och lite torra händer med eksem är inte så allvarligt.
Så jag försökte bara belysa båda sidorna, har egentligen inget emot endera extremsida då konsekvenserna är osannolika eller inte särskilt allvarliga

Försöker absolut inte få igång nån dålig stämning i alla fall.

Ha det gött!

Jag blev bara dubbelt förvånad. Terapi först och sen började jag fundera på om normal handtvättning var otroligt ofta.
Men läste sen att barnet tvättar kanske oftare än så.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Med risk för att orsaka århundradets jinx så tror jag att vi brukar ha runt 4-5 VAB-dagar per termin. Aldrig haft speciellt mycket VAB egentligen förutom den absolut första tiden men det var under COVID så då skickades de ju hem för minsta lilla också. Dottern fyller 5 nu i höst.

Hahaha, gissa vems unge som vaknade med rosslig hals och lätt förhöjd temp! 😂

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Hahaha, gissa vems unge som vaknade med rosslig hals och lätt förhöjd temp! 😂

Huvudet i sanden, skicka iväg barnet, skryt om det på forum!
Få massa elaka meddelanden, gå in i depression?

Eller, njae

Väntar bara på att mina ska bli sjuka. Dom är iofs 7 och 10 så värsta tiden är förbi men kommer alltid nått i början på terminen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

That's life - i den åldern. Men som många andra säger, det blir bättre med tiden.
Ett par saker som fungerade för oss med sonen som var sjuk titt som tätt, vilket gjorde att vi blev det med.
Duscha och byt kläder direkt när ungarna kommer hem.
Drilla i dem att tvätta händerna - gör det genom att vara väldigt goda förebilder. Ta även upp detta med dagis, skola och propsa på att se till att de lär ut god handhygien.
Avhåll dig från att nita föräldrar som attack-dumpar sjuka barn till förskola och skola med närmaste leksak, fängelse är inte värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag blev bara dubbelt förvånad. Terapi först och sen började jag fundera på om normal handtvättning var otroligt ofta.
Men läste sen att barnet tvättar kanske oftare än så.

För att förtydliga min inställning, normal handtvättning är mycket bra, onormal är det inte. Såvida man inte har ordentligt känslig hud eller vissa sjukdomar så får man inte eksem av normal handtvättning.

Att lösa det hela genom att byta till en mildare tvål är att sopa problemet under mattan. Tar man inte tag i grundproblemet så kan det bli mycket värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För att förtydliga min inställning, normal handtvättning är mycket bra, onormal är det inte. Såvida man inte har ordentligt känslig hud eller vissa sjukdomar så får man inte eksem av normal handtvättning.

Att lösa det hela genom att byta till en mildare tvål är att sopa problemet under mattan. Tar man inte tag i grundproblemet så kan det bli mycket värre.

Jepp, var tillsammans med en tjej ett tag som gjorde av med en sån Bliw handtvål på typ tre dagar. Hennes händer var helt förstörda och hon klagade konstant på att jag inte var tillräckligt renlig. Det var ett problem på riktigt med hennes neurotiska tendenser. Men det känns som ett ganska sällsynt beteende.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Meh, som utlovat sitter jag här och vabbar. Det hör ju lite till vid skolstart, speciellt när dom börjar förskoleklass. På jobbet har vi väldigt många kids sjuka med samma typ av förkylning, så ingen är egentligen förvånad.

Angående diskussionen gällande 15h med syskon hemma...oj. Där är jag full av åsikter!

Jag är född 88, så jag var med innan det blev standard med extratid vid syskonfödsel. Jag var ju såklart för liten för att komma ihåg idag hur det var, men frågade morsan. "Det är väl klart att man har sina barn hemma, vi gjorde ju massor av saker om dagarna". Nu snackar vi ju dock om en helt annan tid, det var inte en jäkel som jobbade hemifrån. Idag är det ju massor av föräldrar som jobbar när dom ändå är hemma, lättare att jobba med en knodd som sover än att behöva underhålla en till äldre som kräver mer uppmärksamhet.

Den största anledningen för mig att 15h ska vara en absolut maxgräns är för att pedagogerna ska få chansen att lägga all tid och energi på dom barn som inte har något val, dom barnen som är på plats 8-10-12 timmar om dagen. Det är inte pedagogernas fel att det är för stora barngrupper och för lite personal. Men att trycka in fler barn längre tider på förskolan för att "LILLAN ÄÄÄÄÄLSKAR MELLIS" är ju rent korkat. Ja, Lillan missar mellis, men Lillan får umgås med sin familj och förhoppningsvis göra andra saker istället.

Barnets behov finns ju såklart kvar, kontinuiteten finns ju kvar när dom får komma till förskolan ett par dagar i veckan (vi kör 9-14 tre dagar i veckan, vet att andra kör 8-11 fem dagar i veckan, vilket är korkat). Det är ju en schyst balans då dom flesta uppstyrda aktiviteterna genomförs på förmiddagen, ungarna får träffa kompisarna och få en paus från familjen och tvärt om, från förskolan.

"MEN LILLAN VILL LEEEEEKA MED KOMPIS!" Ja, gå och hämta kompisen på förskolan och lek hemma då när ni ändå är hemma?
"MEN LILLAN VILL BESTÄMMA SJÄLV OCH GÖRA DET SOM ÄR KUUUUUL". Ja, att låta en fyraåring bestämma hemma är ju fantastiskt föräldraskap.

Personligen föredrar jag att spendera tid med mitt barn snarare än att skicka iväg henne mer än nödvändigt. Men det är ju en extremt personlig åsikt och inget bra argument. Klart det är skönt att låta någon annan sysselsätta ungen, men 15 timmar räcker väl ändå och blir över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Meh, som utlovat sitter jag här och vabbar. Det hör ju lite till vid skolstart, speciellt när dom börjar förskoleklass. På jobbet har vi väldigt många kids sjuka med samma typ av förkylning, så ingen är egentligen förvånad.

Angående diskussionen gällande 15h med syskon hemma...oj. Där är jag full av åsikter!

Jag är född 88, så jag var med innan det blev standard med extratid vid syskonfödsel. Jag var ju såklart för liten för att komma ihåg idag hur det var, men frågade morsan. "Det är väl klart att man har sina barn hemma, vi gjorde ju massor av saker om dagarna". Nu snackar vi ju dock om en helt annan tid, det var inte en jäkel som jobbade hemifrån. Idag är det ju massor av föräldrar som jobbar när dom ändå är hemma, lättare att jobba med en knodd som sover än att behöva underhålla en till äldre som kräver mer uppmärksamhet.

Den största anledningen för mig att 15h ska vara en absolut maxgräns är för att pedagogerna ska få chansen att lägga all tid och energi på dom barn som inte har något val, dom barnen som är på plats 8-10-12 timmar om dagen. Det är inte pedagogernas fel att det är för stora barngrupper och för lite personal. Men att trycka in fler barn längre tider på förskolan för att "LILLAN ÄÄÄÄÄLSKAR MELLIS" är ju rent korkat. Ja, Lillan missar mellis, men Lillan får umgås med sin familj och förhoppningsvis göra andra saker istället.

Barnets behov finns ju såklart kvar, kontinuiteten finns ju kvar när dom får komma till förskolan ett par dagar i veckan (vi kör 9-14 tre dagar i veckan, vet att andra kör 8-11 fem dagar i veckan, vilket är korkat). Det är ju en schyst balans då dom flesta uppstyrda aktiviteterna genomförs på förmiddagen, ungarna får träffa kompisarna och få en paus från familjen och tvärt om, från förskolan.

"MEN LILLAN VILL LEEEEEKA MED KOMPIS!" Ja, gå och hämta kompisen på förskolan och lek hemma då när ni ändå är hemma?
"MEN LILLAN VILL BESTÄMMA SJÄLV OCH GÖRA DET SOM ÄR KUUUUUL". Ja, att låta en fyraåring bestämma hemma är ju fantastiskt föräldraskap.

Personligen föredrar jag att spendera tid med mitt barn snarare än att skicka iväg henne mer än nödvändigt. Men det är ju en extremt personlig åsikt och inget bra argument. Klart det är skönt att låta någon annan sysselsätta ungen, men 15 timmar räcker väl ändå och blir över?

För att inte tala om att det var sjukt mkt lättare att klara ekonomin på en inkomst 1970-2000 än idag. Kommer ihåg att I min hemstad kunde man köpa en bostadsrätt för typ två normala månadslöner runt 2000. Nu pröjsar vi halva lönen efter skatt bara i ränta. (bor i stor-sthlm)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag hoppas att ni får en lugn höst!

Min förhoppning är ett det ska funka bättre att ”vobba” och dela upp ”vobb-dagar” med frugan när sonen är äldre och kanske kan göra nått själv så länge alla är hemma. Vet inte vid vilken ålder det börjar funka. 4-5 kanske?

Tack, vi håller tummarna att det blir lugnare i höst!

Dock väckte sjuåringen mig inatt och klagade på ont i halsen så sambon är hemma med honom idag. Tråkigt såklart men att vi klarade oss en och halv vecka iaf efter skolstart vilket vi ser som positivt.

Permalänk

Tror vi bara har 10 dagar vi kan vara hemma med sjuka barn i vår del av Australien. Sen har vi max 10 sjukdagar med skulle jag tro, alla dagar kräver också min arbetsgivare intyg för. Folk går halvsjuka till jobbet, tar på sig en mask och hostar, snorar, tar lite tabletter för att hämma febern. Känns lite annat, vet inte hur de gör med småbarn när dagarna försvinner. Det blir nog obetalt för de flesta, svårt att bränna en semesterdag i taget.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Tror vi bara har 10 dagar vi kan vara hemma med sjuka barn i vår del av Australien. Sen har vi max 10 sjukdagar med skulle jag tro, alla dagar kräver också min arbetsgivare intyg för. Folk går halvsjuka till jobbet, tar på sig en mask och hostar, snorar, tar lite tabletter för att hämma febern. Känns lite annat, vet inte hur de gör med småbarn när dagarna försvinner. Det blir nog obetalt för de flesta, svårt att bränna en semesterdag i taget.

Vadå bara 10 dagar, hur sjutton gör man om ungen är sjuk oftare menar du? Låter ju helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Vadå bara 10 dagar, hur sjutton gör man om ungen är sjuk oftare menar du? Låter ju helt galet.

Då går man oavlönad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då går man oavlönad...

Damn. Trodde Australien ändå ingick bland the good guys. TIL. Svårt att rå för att ens barn eller en själv blir sjuk.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli bättre. Har två ungar på 3&4 år och redan nu är det otroligt mycket bättre än ett år sedan.
Det blir också mycket lättare ju äldre de blir att kunna jobba lite medans de är hemma sjuka.
Sist jag vabbade var stora tösen sjuk. Satte henne i en fåtölj bredvid mitt skrivbord så hon kunde titta på lite Bolibompa under en filt med lite varm oboj. Funkade hur bra som helst och jag fick bränt av det mest brådskande för att sedan fortsätta jobba under kvällen.

För två år sedan stressade jag något enormt genom livet och var irriterad när det var VAB, hämtning, lämning och annat som kom emellan i vardagen. Men jag har ändrat mig ganska mycket sedan dess. Livet är kort och barnen växer upp otroligt fort. Vad som är viktigt på jobbet idag kommer man inte ens komma ihåg om några veckor. Det man kommer komma ihåg är sina barn och tiden man spenderade med dom.

Nu när stora tösen var sjuk försökte jag att inte stressa upp mig över att det var mycket på jobbet utan försökte se det som lite "mysigt". Det är inte många år till som man har möjlighet att kunna vara hemma en vardag med barnen. Det skall tilläggas att jag har ett väldigt flexibelt jobb där timmarna inte är det viktiga utan leveransen. Ibland är det 35h på en vecka och ibland 60h.

Med flexibiliteten försöker jag att planera mitt jobb ordentligt för att kunna lämna vid 7:30 och hämta runt 16:00. Sedan när barnen somnat vid 19-20:00 så sätter jag mig och jobbar en stund i lugn och ro. Detta har verkligen ändrat mitt liv från kaos, stress och bråk med min fru om vardagen till en mycket mer avslappnad vardag.
Rekommenderar verkligen folk att se över sina rutiner för att se om man kan effektivisera och flytta runt lite grejer för att få en mer smidig vardag. Livet levs inte bara på helgen utan varje dag.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB