Tv4 försvinner från marknätet vid årsskiftet.

Permalänk
Medlem

Tv4 försvinner från marknätet vid årsskiftet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Känns som början på slutet.

Samtidigt så är inte TV4 var det en gång var. Och med så mycket mer konkurrens nu om användarens tid från andra aktörer så måste det väll ändras eller gå i graven helt enkelt tyvärr.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Dom kommer nog förlora tittare, framförallt äldre sådana. Men den mer alvarliga konsekvensen blir väl att då kommer SVT bli ensamma om att bära kostnaderna för marknätet, och fördyringen lär hamna på skattebetalarna...

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Skrivet av pictorhayes:

Dom kommer nog förlora tittare, framförallt äldre sådana. Men den mer alvarliga konsekvensen blir väl att då kommer SVT bli ensamma om att bära kostnaderna för marknätet, och fördyringen lär hamna på skattebetalarna...

Även dagens äldre är vana vid att titta på fler kanaler än SVT1, 2 och fyran. Det kan inte vara många aktiva tittare som har en TV med enbart dagens marksända utbud.
Jag vet flera äldre som hoppade på erbjudandet om 4G-router och TV-hub (IPTV) från Tele2 när de stängde av Boxers sändningar i marknätet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Helt klart början till slutet. I våran familj så tittar ingen på dom gamla klassiska kanalerna längre och har inte ens antennkabeln inkopplad sedan många år, ungarna vet knappt vad det är. YouTube och streamingtjänster har tagit över.

Jag undrar vilka som kommer att betala månadskostnad för att se TV4 i framtiden, tror dom kommer tappa mycket av sina tittare som ännu finns kvar.. sedan fylls det på med gammalt skräp mellan nyheter och något enstaka egenproducerat program.

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt

All eter åt internet, vår befriare!

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Jag undrar vilka som kommer att betala månadskostnad för att se TV4 i framtiden, tror dom kommer tappa mycket av sina tittare som ännu finns kvar..

Tv4 kommer ju inte upphöra som kanal, det finns ju i varenda tv paket och grundutbud som finns därute...

Dom som tittar kommer fortsätta titta utan extra kostnad, förutom den minimal delen som tittade via det digitala marknätet, ett system som förövrigt redan är i princip nerlagt, det enda som fanns kvar var Svt och Tv4. Därav gör det egentligen ingen som skillnad om dom upphör med den sändningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Tv4 kommer ju inte upphöra som kanal, det finns ju i varenda tv paket och grundutbud som finns därute...

Dom som tittar kommer fortsätta titta utan extra kostnad, förutom den minimal delen som tittade via det digitala marknätet, ett system som förövrigt redan är i princip nerlagt, det enda som fanns kvar var Svt och Tv4. Därav gör det egentligen ingen som skillnad om dom upphör med den sändningen....

Jag räknar med att nån halvmiljon, miljon, som får det via "kabel" i hushåll inte längre kommer att kunna se det. Och det lär försvinna från gratisströmningspaketen som sitter ihop med "kabel-tv" i lägenheter, så som jag har det. Jag har ett basutbud i "kabel-tv" och matchande via leverantören som jag kan strömma på datorn eller mobilen. Försvinner den på ena stället försvinner den garanterat på den andra.
Nu tittar jag själv inte på TV4 alls (det var nog 17-18 år sen senast), så för mig är det ingen förlust, men det sitter nog en del som blir sura på detta ute i stugorna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Jovisst tänkte inte på att kabel-tv och grundutbudet där finns kvar oftast för dom som bor i lägenhet, men vi som bor i villa har ju inget grundutbud utan enbart marknät och sedan streaming att välja på. Jag Har ingen större koll på dagens Tv paket heller, men antar att det är en samling skräpkanaler man paketerar ihop och försöker få folk att betala för,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Jovisst tänkte inte på att kabel-tv och grundutbudet där finns kvar oftast för dom som bor i lägenhet, men vi som bor i villa har ju inget grundutbud utan enbart marknät och sedan streaming att välja på. Jag Har ingen större koll på dagens Tv paket heller, men antar att det är en samling skräpkanaler man paketerar ihop och försöker få folk att betala för,

Kabel-tv är ju marknät. Det är inte enbart det som går via radio.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det kommer finnas kvar där det är 2 helt separata saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Det kommer finnas kvar där det är 2 helt separata saker.

Jag skulle inte vara säker. TV4 måste ha enorma ekonomiska problem, så de lär vilja få över så många som möjligt till betalvarianter, och då måste man ha bort alla som får det via "marken" gratis. Reklam är ganska överspelat som intäktskälla i dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle inte vara säker. TV4 måste ha enorma ekonomiska problem, så de lär vilja få över så många som möjligt till betalvarianter, och då måste man ha bort alla som får det via "marken" gratis. Reklam är ganska överspelat som intäktskälla i dag.

Som sagt det gäller endast dvb-t

Tv4 som ingår i diverse grundutbud är ju "gratis" för användaren men det ligger ju en förhandling bakom det mellan bostadsförening/hyresvärd och leverantör.

"För hushåll som ser på TV4 via andra betal-distributionsformer som kabel-tv, satellit eller stadsnät förändras ingenting"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Marknätet är etersändningar med markbaserade sändningar från TV-master till skillnad från satellit och kabel – som har egen distribution utöver att det är en egen teknik. Det är en specifik distributionsform så marknätet är samma sak som Teracoms tv-sändningar och inget annat. Sändningar i etern behöver regleras då frekvensutrymmet är begränsat, så du kan inte ha dussintals aktörer som har egna marknät till skillnad från att det kan finnas hur många kabelbaserade och internetbaserade som helst. Alla TV-leverantörer betalar för att sända TV4 oavsett om det redovisas separat för hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare. Det är få flerbostadshus som har centralantenn idag.

Det är väldigt få som har antenn (och saknar parabol eller kabeltv) som inte har bredband, har du bredband kan du se TV4 via app eller tv-box (om du inte redan har detta) mot en mindre avgift och det är bara dessa som drabbas av förändringen. Många av dessa har redan streamingpaket eller tv-paket där kanalen ingår.

Permalänk
Medlem

Nu försvinner det som sas vara ett av syftena med att flytta kanalerna till det digitala nåtet; Att det skulle få plats massor av kanaler på samma eter-utrymme, vilket fanns i digital-TVs barndom. Rätta mig om jag minns fel, men jag tror där förutom SVT och TV4 fanns TV3 och TV5 (som var gratis från och till för att locka tittare) Aftonbladets nyhetskanal, på mänga håll nån lokal kanal och jag tror ATG som sände hästkapplöpningar var gratis, förutom förstås ett knippe betalkanaler. Men tekniken går ju framåt, vi måste nog acceptera att marknätet tappar tittare. Då vill TV-bolagen se om sina hus, och slutar sända på ett marknät som tappar tittare. Har man ett streamingpaket så ingår ju ofta åtminstone några tablåkanaler.

Skrivet av Mega-Dark:

Känns som början på slutet.

Samtidigt så är inte TV4 var det en gång var. Och med så mycket mer konkurrens nu om användarens tid från andra aktörer så måste det väll ändras eller gå i graven helt enkelt tyvärr.

Nej, att jämföra TV4 nu och för bara fem år sen går inte. Den har blivit en slaskkanal där man släpper ut skval-TV hela dagen, i synnerhet sen man tryckte in ett förlängt Nyhetsmorgon, dvs Nyhetsdagen med undermåliga nyhetssändningar och skåpmat från morgon-TV, för att ha nåt att sända ut. Och det kommer, om jag ska tolka denna nyhet, inte att vara gratis att se "Tablå-TV4" på TV4 Play, utan man måste köpa ett TV-paket om man inte har "grundutbud" i kabel-TV. Man kan fantisera om att utbudet blir bättre, när man måste betala för att kunna se TV4. Vad tror ni?
https://www.svt.se/kultur/tv4-slutar-sanda-i-marknatet-blir-i...

Skrivet av Tooompa88:

Jag har inget grundutbud i min lägenhet, inte ens SVT, SVT ser jag på marknätet förutom det jan streamar på SVT Play. Så vill jag se fyran så blir det att köpa nån form av streamingpaket där tablåkanalerna ingår. Som vi har diskuterat i andra trådar, ett streamingpaket blir förhållandevis dyrt i ett singelhushåll, räknat per person som tittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Helt klart början till slutet. I våran familj så tittar ingen på dom gamla klassiska kanalerna längre och har inte ens antennkabeln inkopplad sedan många år, ungarna vet knappt vad det är. YouTube och streamingtjänster har tagit över.

Jag undrar vilka som kommer att betala månadskostnad för att se TV4 i framtiden, tror dom kommer tappa mycket av sina tittare som ännu finns kvar.. sedan fylls det på med gammalt skräp mellan nyheter och något enstaka egenproducerat program.

Håller sig fyran på samma nivå som nu, så tappar de säkert tittare. Jag tror inte någon köper ett TV-paket bara för att se fyran. Däremot, den som redan har ett paket där TV4 ingår kommer nog att fortsätta titta eftersom kanalen redan finns.

Permalänk

jag förutspår dubblad tvlincens skatt när SVT blir de enda som använder marknätet och får högre driftkostnader...

vore ju synd om deras ledningsgrupp inte kan köpa sin 11e tesla eller BMW för att påstå att skatten går till tv sändningarna är fan ren lögn med tanke på att det mesta de visar är antingen uråldrigt på repris sen <80talet eller program som omöjligt kan ha haft en produktionskostnad högre än 50:-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Som sagt marknät är ett distributionsmetod som för många kräver dyra investering för att få bra bild, de ska köpa en antenn på taket, skaffa splitter och dra kabel. Går deras fiberuppkoppling ner så inte tusan gör de denna investering, de väntar på de får tillbaka internet.
Det är naturligt att dra in på marknätet som få använder.

Men att tv4 vill ha betalt så kanske kanalen försvinner från olika tjänster och det är tråkigt.

Sedan förstår jag mig inte på dagens ungdomar. Min generation ser det som självklart att se på aktuellt och tv4 nyheter och läsa gammelmedia. Sedan har jag bekanta yngre som inte har hört talas om saker som att Sverige har gått med i EU.
Där de säger är det verkligen sant? Borde de inte ha rapporterat om denna händelser mer i olika medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan förstår jag mig inte på dagens ungdomar. Min generation ser det som självklart att se på aktuellt och tv4 nyheter och läsa gammelmedia. Sedan har jag bekanta yngre som inte har hört talas om saker som att Sverige har gått med i EU.
Där de säger är det verkligen sant? Borde de inte ha rapporterat om denna händelser mer i olika medier.

Världen hade varit bättre om folk slutade se på TV-nyheter. Det är ett ändlöst frossande i våld, lidande och död och sensationalistiskt trams. Nyheter i skriven form (vanliga dagstidningar, inte kvällstidningar) och i radio (primärt SR) har ytterst lite av det, så det borde folk följa i stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det nån som hitta hur många som faktiskt använder marknätet till att ta emot tv? Känns som den siffran saknas helt i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Väntat Teracom sålde ut Boxer till högstbjudande till Com Hem(numera Tele2). Tele2 var inte intresserade av att sända TV i marknätet utan de ville endast komma åt kunddatabasen för kunna sälja mobil, och fibertjänster. Nu när SVT blir ensamma kvar i det digitala marksända TV-nätet borde det mest rimliga beslutet vara att lägga ner det.

Skrivet av varget:

Är det nån som hitta hur många som faktiskt använder marknätet till att ta emot tv? Känns som den siffran saknas helt i sammanhanget.

12% är en siffra jag har läst. Fast tar man bort alla sommarstugor så tror jag siffran är max 1% som primärt ser på TV via marknätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Tror dom kommer tappa mycket av sina tittare som ännu finns kvar.

TV4 har bra koll på hur många som ser via marknätet. Det är inte så många, och ingen grupp som annonsörer betalar för att nå.

Skrivet av cyklonen:

Det var surt i några år under pandemin, men senaste året är det svarta siffror igen. Det är inte direkt hemligt hur TV4 gått, iom att de var publikt handlade i Telia i ett gäng år. Sen är det DYRT för TV4 att finnas i marknätet. Kan man inte räkna hem det så är det klart att man lägger av. Finns inget företag som medvetet går back på det sättet.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Anser att marknätets existens är en säkerhetsfråga.
Det utgör ytterligare ett sätt att förmedla information om det vanliga nätet slås ut av yttre kraft.

Med det sagt så tillgodoser inte TV4 i mitt tycke någon viktig information nu förtiden så dem kan vi nog vara utan.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

12% är en siffra jag har läst. Fast tar man bort alla sommarstugor så tror jag siffran är max 1% som primärt ser på TV via marknätet.

I sommarstugan så gav vi upp marknätet när de gick över till mpeg4. Hade behövt köpa nya saker, pga äldre tv. Så vart streaming istället helt. Men helt klart så är det intresant att förtå hur många detta faktikst påverkar.

Skrivet av tankjunior:

Anser att marknätets existens är en säkerhetsfråga.
Det utgör ytterligare ett sätt att förmedla information om det vanliga nätet slås ut av yttre kraft.

Helt klart teracom gör ju mer saker än bara radio/TV, de driver även mobilt internet på 450MHz mot samhällsviktiga aktörer, ofta från samma mast.

Permalänk

Ja, du tar upp en viktig aspekt! Marknätet är dels stabilare som distributionsform, men framförallt ett redundant alternativ vid olika former av kris. Tv4 må vara rätt undermåligt, men var ändå det enda alternativet till SVT.
I nuvarande läge så borde nog politikerna frikoppla driften av Terracom från SVTs budget och vill staten ha eterburen TV så bör det skötas och redovisas separat. (Man ska också ha i åtanke att distributionsnätet behövs för radioutsändningarna som får anses ingå i totalförsvaret, och därmed är inte en nedläggning en enkel eller önskvärd historia).

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta, då slipper jag bli väckt av grannen som glor på nyhetsmorgon...

Permalänk
Medlem

När det gäller beredskap ska man tänka på att Kaknästornet även agerar knutpunkt för sändningar ut till kabeltv, iptv och strömmad tv. Så Teracoms alla inkomster försvinner inte för att programbolag slutar sända i marknätet och inte heller dess roll i distribution av direktsänd tv. Helt enkelt de har robusta kommunikationstjänster även över fiber.

Permalänk
Medlem

Vem ser på markburen tv?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Kommer sakna (lite)! Markbunden TV / kabel / satellit är överlägsen för livesport och mästerskap, till exempel fotbolls-VM då sändningen ligger minst 30-40 sekunder före en stream.

Inte bara en gång man jublat som en tok och sedan hört grannarna minuten efter 😅