Permalänk
Medlem

Ingen regelrätt VAB sedan 2020. Har kunnat jobba hemifrån de dagarna sedan dess. Har dock lite äldre barn.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Vadå bara 10 dagar, hur sjutton gör man om ungen är sjuk oftare menar du? Låter ju helt galet.

De tar obetald ledighet om de måste stanna hemma mer än 10 dagar per år. Så det är lite halvkörigt för de med flera småbarn i hushållet.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Jag har inte tagit en VAB-dag någonsin tror jag, men jag har en förstående arbetsgivare, förtroendetid och möjlighet till hemarbete. Tack vare att jag jobbar mycket mot USA så går det att sköta jobbet när barnen sover (morgon/FM och kväll) och 'vabba' när de är vakna. Sen blir det ofta bättre när barnen blir större, nu när de är 4 och 7 blir det inte så himla mycket sjukdom vilket är skönt både för dem och oss.

Permalänk
Medlem

Jag har ett "arbetar-jobb" som inte kan utföras på distans, så är barnen sjuka är det regelrätt traditionell VAB som gäller.

Mina barn bor växelvist varannan vecka, o är nu straxt under 10.

Det brukar bli runt 10 dagar om året, fördelat på 2 barn. Under 2020 när värsta hysterin kring corona gjorde att alla skulle vara hemma så fort de blev lite snoriga blev det 15 dagar.
Som kuriosa kan jag nämna att mina barns andra förälder som de bor hos de andra veckorna under samma år haft ett genomsnitt runt 50-60 dagar om året, fram tills att de blev så gamla att skolplikten började gälla........

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker förskolan gör för lite för att minska smitta om jag ska va ärlig. Varje gång ja kommer dit är alla barn smutsiga och snoriga. Så fort dom är ens lite lösa i magen blir dom hemskickade. Jag tänker att det måste ju inte va magsjuka varje gång dom är lösa i magen.

Så fort förskolan hävdar magsjuka. Så ska man ta hem barnet, sen ska det vara symptomfritt i 2 dagar. Idag är det tisdag, så säg att han är symptomfri på torsdag, då är första dagen han kan komma till skolan måndag! Jag har alltså varit borta från jobbet typ hela veckan.

Då gör de ju inte för LITE för att förhindra smittspridning, de gör ju precis det dem ska hehe.

Folk som sätter barn med symptom på förskola borde få betala de andra föräldrarnas inkomstbortfall.

Men jo, det blir mycket VAB tills ungarna lär sig att inte stoppa händer och annat i truten, typ runt 3-4 år