Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja det lär ju bli så, vist dom har ju uppdaterat servrarna inför helgen. Men samtidigt släppt på så folk får testa spelet gratis i helgen så...

Japp goda nyheter för SweFolk, det finns en Stockholm server att välja på nu!

Permalänk
Medlem

Tycker ni inte det är jobbigt med allt som händer på skärmen? Jag klarade inte spela mer. Jag fattar inte hur folk orkar köra säsong efter säsong.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Japp goda nyheter för SweFolk, det finns en Stockholm server att välja på nu!

Ohh fan, det hade jag missat.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Jag var inne förra veckan och kollade runt lite och testade i samma veva Stockholm-servern. Gick från 22–25 ms på Frankfurt-servern till 5 ms och hela spelet känns betydligt bättre än vad det gjorde ett par veckor in i Dawn of the Hunt. Om det beror på få spelare som var online eller om spelet faktiskt har optimerats till det bättre låter jag vara osagt, men det kändes gött att lira.

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte hänt så mycket nytt i end game ännu. Men kommer ge mig in ändå då jag måste testa det nya "auction house" aka merch tabs att sälja direkt ifrån. Riktigt bra att det äntligen är i spelet, så j*vla trött på att whispera och hoppas att folk svarar. Hoppas det funkar bra. Ser framför mig att Chris sitter hemma med en tår i ögat.

Blir någon slags ranger build denna gången tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lär testa det för den nya actens skull om inte annat.

Om endgame fortfarande ser likadant ut lär sessionen ta slut i samma sekund jag ser spelet nämna "maps"...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hype!

Permalänk
Medlem

Fick Hermits Garn från Miller, kan vara första uniquen i ligan känns det som

Permalänk
Medlem

Super-bra servrar och inga grafik-krascher med Vulcan. Så här bra league-start vet jag inte om jag varit med om i poe innan faktiskt. Några klagade över att de inte kom in i instanser men jag har inte märkt nåt. Kör på den nya stockholm servern.
Jag kör en Huntress poison build. Abyss är grymt svårt då det är så mycket monster och jag har ingen riktig aoe ability ännu då min build kräver lite grejer för att funka. Men jag dödade Count Geonor på första försöket i en låååång minst 5 minuter lång fajt. Tidigare ligor har jag haft kanske tre ggr han framanat dimman med alla vargarna innan man dödat honom. Här, sju eller åtta ggr!
Läggdags snart.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Super-bra servrar och inga grafik-krascher med Vulcan. Så här bra league-start vet jag inte om jag varit med om i poe innan faktiskt. Några klagade över att de inte kom in i instanser men jag har inte märkt nåt. Kör på den nya stockholm servern.
Jag kör en Huntress poison build. Abyss är grymt svårt då det är så mycket monster och jag har ingen riktig aoe ability ännu då min build kräver lite grejer för att funka. Men jag dödade Count Geonor på första försöket i en låååång minst 5 minuter lång fajt. Tidigare ligor har jag haft kanske tre ggr han framanat dimman med alla vargarna innan man dödat honom. Här, sju eller åtta ggr!
Läggdags snart.

Ja verkligen cred till att de hade en väldigt smärtfri league-start. Kom in utan problem efter en kort kö och körde 3h utan ett enda problem igår kväll. Undrar om det var färre än förväntat som spelade eller om de, som typ första spel någonsin, lärt sig preppa ordentligt x)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Kört en del nu på lördag f.m. och det har gått bra generellt. Haft kul också, det känns utmanande men inte för svårt. Men har haft två jättelagg där spelet stannar och jag fick kugghjul på skärmen. En av gångerna dog jag, mitt inne i ett säsongsevent. Andra gången mot varg-greven men då klarade jag mig med flyt och fick ner bossen.

Permalänk
Medlem

Men vad fan? Jag gick in igår och skulle köra och då har man bara dödat min build genom att ändra en uniques funktion helt. Så nu fick jag respecca och köra nåt annat. Och jag höjde min dps direkt från 172 till 401. Lite komiskt.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande EA .
jag är klar lagom till releasen med S3 av last epoch och har en sorc o en la ranger I act 4. Rangern är total enkel att spela och öht tycker jag att svårighetsgraden har minskad avsevärt jämfört med 0.1

Som någon tidigare sa, så fort det dyker upp Endgame , Maps o XP loss är jag borta. Annars otroligt snyggt o kul att spela. Tycker ändå att LE är min favorit just nu

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tombman:

Det är fortfarande EA .
jag är klar lagom till releasen med S3 av last epoch och har en sorc o en la ranger I act 4. Rangern är total enkel att spela och öht tycker jag att svårighetsgraden har minskad avsevärt jämfört med 0.1

Som någon tidigare sa, så fort det dyker upp Endgame , Maps o XP loss är jag borta. Annars otroligt snyggt o kul att spela. Tycker ändå att LE är min favorit just nu

Det har helt klart blivit lättare, inte minst på grund av ändringen av support gems, men det har också lett till roligare gameplay skulle jag säga.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Första Third Edict uppdateringen, i slutet av veckan
https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/3839265

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tycker ni inte det är jobbigt med allt som händer på skärmen? Jag klarade inte spela mer. Jag fattar inte hur folk orkar köra säsong efter säsong.

ju mer som händer, läs exploderar i ett hav av ögoncancer, ju roligare har jag i poe

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair rm1000x - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk

För en oinsatt som mig som är intresserad av att börja spela detta. Vad är status? Är spelet släppt eller är det en form av beta?
Vill inte gärna att all tid man lägger ner försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

För en oinsatt som mig som är intresserad av att börja spela detta. Vad är status? Är spelet släppt eller är det en form av beta?
Vill inte gärna att all tid man lägger ner försvinner

det är fortfarande beta, dock är poe2 (och alla andra arpg imo) bäst spelat under ligorna som varar i 4? månader med nytt content varje gång, standard league finns så klart kvar men har inte lika stor spelarbas. Dom har sagt att early access gubbarna kommer finnas kvar när spelet släpps på en egen server

med det sagt är spelet mycket trevligt just nu så är du sugen kör på imo

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair rm1000x - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem

wow fick just en headhunter, lite lost vad man gör nu med ett sådant dyrt item

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig Stockholm servern skulle vara såhär stabil och fin snittar 10 ping även på helger. Känns nästan som man spelar offline. verkligen stor skillnad jämfört med Dawn of the Hunt.

Visa signatur

(PC) main Vengeance 32GB rgb PRO rog 3070ti ROG strix ZS90-f kylare Rog ryujin 2
pc 2 still goinng strong
4770k 1070 ti

Permalänk
Medlem

Fick en widowhail crude bow, kørde 20% quality på den och smackade på 2 sockets, och vaal orb från 250% till 305% stats från quivers. såld før 115 Divine orbs. ^^

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk

Hur lång tid tar det för er ta er igenom kampanjen?

Undrar också om det är lönt att försöka köra duo genom kampanj, dvs är det snabbare?

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mårten C:

Undrar också om det är lönt att försöka köra duo genom kampanj, dvs är det snabbare?

Enligt Zizaran blir det bara svårare av att köra co-op tillsammans. Istället bör man köra var för sig och dela med sig av items man inte behöver, vilket såklart kräver att man kör olika builds.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Enligt Zizaran blir det bara svårare av att köra co-op tillsammans. Istället bör man köra var för sig och dela med sig av items man inte behöver, vilket såklart kräver att man kör olika builds.

Vad är en ok tid att ta sig igenom kampanjen på?

Trist att man förlorar att köra coop. Borde vara lättare då man behöver 2 personer och det kräver samarbete.

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Det beror nog på mycket vad man kör spel build, kör en duo med min Witch och polaren för totem warrior och går nog ofantligt mycket snabbare än om jag skulle köra solo då han gör väldigt mycket mer skada jämfört med mig. Dock jämfört med min sorc så är det nog fortfarande lite långsammare (Samt om inte annat betydligt mindre lagg!)

Värt att tänka på är även att två karaktärer som poppar alla skils i högre level kommer att sänka FPSen rejält! Kör själv Witch medans polaren kör Totem warrior och vi är runt level 53-55 och poppar han allt sitt vid en abyss så får jag runt 15-20 fps om jag har allt med på skärmen (7900xt och 5800x3d)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Vad är en ok tid att ta sig igenom kampanjen på?

Trist att man förlorar att köra coop. Borde vara lättare då man behöver 2 personer och det kräver samarbete.

Har spelat nästan tusen timmar nu och gjort 20~ olika builds varav tre nu i 0.3 patchen.
Jag kör SSF och den snabbaste av dessa tre var rätt så exakt 10 timmar med en incinerate blackflame infernalist, relativt off-meta.

Skulle nog säga att 10-12 timmar är en ganska okej tid att ta sig igenom kampanjen på vid ny league start.
Vill man klara av det snabbare än så måste man nog köra lite mer säkra/meta builds, exempelvis lightning arrow deadeye.
Har gjort 5 gubbar i SSF HC också och där har det tagit mig allt mellan 15-20 timmar varje gång.

Kör man i trade eller groupfound private league däremot och kan fixa lite gear och förberedda innan så sparar man nog många timmar. Mitt estimat på 10-12 timmar är som sagt vid ny league start där man börjar från noll.

Permalänk
Skrivet av Sapporun:

Har spelat nästan tusen timmar nu och gjort 20~ olika builds varav tre nu i 0.3 patchen.
Jag kör SSF och den snabbaste av dessa tre var rätt så exakt 10 timmar med en incinerate blackflame infernalist, relativt off-meta.

Skulle nog säga att 10-12 timmar är en ganska okej tid att ta sig igenom kampanjen på vid ny league start.
Vill man klara av det snabbare än så måste man nog köra lite mer säkra/meta builds, exempelvis lightning arrow deadeye.
Har gjort 5 gubbar i SSF HC också och där har det tagit mig allt mellan 15-20 timmar varje gång.

Kör man i trade eller groupfound private league däremot och kan fixa lite gear och förberedda innan så sparar man nog många timmar. Mitt estimat på 10-12 timmar är som sagt vid ny league start där man börjar från noll.

Wow, jag måste jobba på min speed.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prestanda fundering:
Är det någon som vet knep och knåp för att klämma ur mer prestanda eller optimera spelet?
Sitter och kör på dotterns dator:
5700g cpu (interna gpu avstängt I bios)
5700xt som knappt nyttjas enligt % samt inte verkar köras max clock när spelet är igång. (Förmodligen pga fsr igång på maximal prestanda läge)
32gb ram 3600..
Ska testa: rensa shader cashe!

Känns cpu och gpu verkar ha headroom men ändå droppar fås ner till ospelbart emellanåt.. eller är det helt enkelt den smällen man får ta med Early access? Att tillägga så är det till 90% couch coop som spelas med damen 😃
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Prestanda fundering:
Är det någon som vet knep och knåp för att klämma ur mer prestanda eller optimera spelet?
Sitter och kör på dotterns dator:
5700g cpu (interna gpu avstängt I bios)
5700xt som knappt nyttjas enligt % samt inte verkar köras max clock när spelet är igång. (Förmodligen pga fsr igång på maximal prestanda läge)
32gb ram 3600..
Ska testa: rensa shader cashe!

Känns cpu och gpu verkar ha headroom men ändå droppar fås ner till ospelbart emellanåt.. eller är det helt enkelt den smällen man får ta med Early access? Att tillägga så är det till 90% couch coop som spelas med damen 😃
Tack på förhand!

vad kör du för ingame settings?

Visa signatur

Permalänk

Jag bytte från 10400F till 9800X3D med samma grafikkort (RTX 3080) och det är som natt och dag.
Känns som detta spelet är fruktansvärt CPU-intensivt. Med mitt 10400F var jag tvungen att sätta 95% max CPU på PoE2 annars bara hängde sig hela systemet

Visa signatur