Felaktig paketering av hårddisk och skickat med posten?

Permalänk

Felaktig paketering av hårddisk och skickat med posten?

Hur oroliga skulle ni vara om man som kund köper en Hårddisk för sin nas och det kommer paketerat så här (skeppats med postnord)

Jag är väldigt skeptisk till denna paketering och hur den har misshandlats i posten... med skydd på bara en sida

dålig rubrik
Permalänk
Medlem

Ser inte superbra ut måste jag säga. Brukar åtminstone vara inlindat i bubbelplast eller något annat. Vilken butik?

Permalänk

Känns inte super bra, tänker inte hänga ut butiken idagsläget

de ska få chans att lösa och förhoppnigsvis justera lite rutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRazid:

Känns inte super bra, tänker inte hänga ut butiken idagsläget

de ska få chans att lösa och förhoppnigsvis justera lite rutiner.

Man får också komma ihåg att en avstängd hårddisk tål mycket mer än en hårddisk som är på/aktiv.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag hade inte varit speciellt orolig alls.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

En avstängd hårddisk har armarna på sidan och tål en del stryk, men kan fortfarande ta skada om det blir för stor smäll. En hårddisk som är igång och arbetar är dock väldigt ömtålig och ska inte flyttas alls.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen inte varit orolig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Lite min magkänsla occkså att jag inte ska vara alltför orolig, men det skapar ändå en viss nivå av oro i bakhuvudet.

hur som helst så kanske bolaget som skeppade ska förpacka de lite bättre i framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

Förhoppningsvis klarar den sig, men en bubblewrap-påse runt om kunde de kostat på sig imo.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

För mekanisk så är det inte bra alls. man vill verkligen inte få skrivfel som visar sig flera månader senare när den är igång och rullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

För mekanisk så är det inte bra alls. man vill verkligen inte få skrivfel som visar sig flera månader senare när den är igång och rullar.

Som sagt, mekaniska diskar tål mycket när de är avstängda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRazid:

Hur oroliga skulle ni vara om man som kund köper en Hårddisk för sin nas och det kommer paketerat så här (skeppats med postnord)

<Uppladdad bildlänk>

Jag är väldigt skeptisk till denna paketering och hur den har misshandlats i posten... med skydd på bara en sida

Det är väl hur hårddiskar brukar skeppas nuförtiden av de flesta återförsäljare.
Är det inga synliga skador på disken skulle jag inte vara orolig.
Moderna hårddiskar tål rätt mycket smällar utan att ta skada så länge de är avstängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som sagt, mekaniska diskar tål mycket när de är avstängda

Jo men som sagt, det går inte utesluta att den tagit emot några stötar för mycket och felet kommer visa sig senare.....

TS kanske ska skicka den bilden till tillverkaren av disken och fråga ifall det är ok att skicka diskar sådär till kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jo men som sagt, det går inte utesluta att den tagit emot några stötar för mycket och felet kommer visa sig senare.....

Man kan lika gärna säga det om frakten till återförsäljaren i så fall. Som sagt, hårddiskar tål mycket avstängt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var mest förvånad att det överhuvudtaget var nån typ av skydd så disken inte ska fara omkring, i stort sett alla ÅF har ju skippat skydd för varor i kartonger sen några år även om det är hårddiskar, men allt jag har fått senaste 2 åren har kommit fram utan skavanker..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hade nog inte inte varit orolig för att använda disken, men är ändå skeptisk till paketeringen… 🙄

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man kan lika gärna säga det om frakten till återförsäljaren i så fall. Som sagt, hårddiskar tål mycket avstängt

Nej inte alls!
Frakten till återförsäljarna sker på pall och paketering avsedd för pallfrakt som har betydligt lägre krav än för enstaka diskar i ett paket som ska skickas som paket.
Främst så är det för pallfrakt inget krav att paketet ska kunna tappas från en viss höjd som beroende på fraktbolag brukar vara runt 1m-1,5m ned i ett betonggolv utan att innehållet skadas.
Trots det så paketeras dom oftas betydligt bättre för pallfrakten idag än vad butikerna gör för enstaka diskar.

Säger det igen!
Varför har INGEN butik ett "extra säker paketering" alternativ att välja för en extra kostnad till vissa heller ännu hellre ALLA produkter?
Dom skulle ju högst troligen tjäna pengar på det med om dom tex tog 50:- för extra säker paketering för en hårddisk så skulle dom troligen tjäna mer än 25:-.
Jag skulle betala 100-150:- för bättre paketering för en stor dyr 20+tb hd och dom skulle tjäna ännu mer då.

Och JA har själv frågat många butiker om detta per email och här på swec mer än en gång och i stort sett alla svarar att vi ska titta på det men det låter som nåt som kan vara bra.
O sen händer absolut ingenting!
Har även frågat swec redaktionen om det kan vara nåt som dom skulle kunna ta upp i nån/ett par par artiklar och kanske fråga butikerna om detta men nope händer inget den vägen heller.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Rena lyxpaketering du fick

Nedan fick jag av Komplett för några år sedan och var väl själv lite halvorolig men som alla ovan redan intygat, den är ganska säker och stöttålig under frakt. Min har rullat i ~2år nu utan problem (Är en WD Ultrastar 18TB).

Fick detta svar från Komplett:

"Jag har undersökt detta med vår logistikavdelning och de som arbetar med alla fraktskador hos oss. Vi har skickat diskar på det här sättet i många år och vi följer aktivt antalet fraktskador på den här typen av varor, men dessa hårddiskar ligger faktiskt under vårt genomsnitt vad gäller antal skador per vara, så även om det ser lite våldsamt ut så ska de här vara säkert packade!"

Med det sagt, jag kan tycka att paketeringen är direkt undermålig då dessa diskar kostar runt 4000-5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Rena lyxpaketering du fick

Nedan fick jag av Komplett för några år sedan och var väl själv lite halvorolig men som alla ovan redan intygat, den är ganska säker och stöttålig under frakt. Min har rullat i ~2år nu utan problem (Är en WD Ultrastar 18TB).

Fick detta svar från Komplett:

"Jag har undersökt detta med vår logistikavdelning och de som arbetar med alla fraktskador hos oss. Vi har skickat diskar på det här sättet i många år och vi följer aktivt antalet fraktskador på den här typen av varor, men dessa hårddiskar ligger faktiskt under vårt genomsnitt vad gäller antal skador per vara, så även om det ser lite våldsamt ut så ska de här vara säkert packade!"

<Uppladdad bildlänk>

Med det sagt, jag kan tycka att paketeringen är direkt undermålig då dessa diskar kostar runt 4000-5000kr.

Den här paketeringen är ju dock perfekt. Yttre skyddar mot kläm och det runt disken skyddar mot stötar. Vad mer saknas? Vattentätt och strålskyddat? 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Den här paketeringen är ju dock perfekt. Yttre skyddar mot kläm och det runt disken skyddar mot stötar. Vad mer saknas? Vattentätt och strålskyddat? 😄

Den borde varit ingjuten i cement Nja, mer att den lär ha farit runt en hel del i paketet tänker jag. Lite luftkuddar etc. hade inte skadat.

Permalänk
Medlem

WD Black 2,5" disk rasade efter liknande frakt

I början 2014 köpte jag en Western Digital Black 2,5" mekanisk disk från CDON som kom packad sådär. Fabriksförseglad ESD-påse i en papplåda som höll på att ramla isär. Allt fyllnadsmaterial ovanpå, disken mot botten på ytteremballaget. Eftersom ytteremballaget såg suspekt ut fotade jag hela öppningsprocessen vilket lönade sig. Disken tvärdog mindre än en vecka efter installation i maskinen.

Jag har inte kvar hela konversationen då CDON flyttade över den till sitt egna webbsystem. Western Digitals testprogram gav inget felmeddelande om "excessive shock" eller liknande, utan det mer allmängiltiga "command error". Returinstruktionerna krävade att disken skulle emballeras väl och skickas till CapTech Distribution AB. I slutändan fick jag pengarna tillbaka men jag har ett svagt minne av att jag fick skicka in bilderna som försvar då de hävdade att jag orsakat felet.

Disken var till en kollegas sons dator som jag reparerat. Vi köpte en identisk disk från Dustin istället. Den kom i en kraftig papplåda med tjockt skumgummi som höll disken på plats mitt i lådan. Den fungerade felfritt.

Sen dess filmar jag alltid alla paket som jag öppnar och inspekterar noga varor för skador och defekter direkt efter mottagandet. Mekaniska hårddiskar försöker jag alltid köpa över disk från en lokal säljare. CDON har jag inte handlat av sen dess.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när man fick 3.5" HDD packade i rejäl förpackning förr, det var typ helt skyddat mot stötar och en tank typ.
Nu för tiden skickas det löst i en ESD påse bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag kommer ihåg när man fick 3.5" HDD packade i rejäl förpackning förr, det var typ helt skyddat mot stötar och en tank typ.
Nu för tiden skickas det löst i en ESD påse bara

Vilket är inte bra alls, företagen omsätter flera hundratals miljoner eller mer men dom ska snåla på lite packmaterial till mekaniska hårddiskar. Bättre packa för bra än för lite och känns som dom flesta kör på det sista...