Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag har lirat sen cv1 och Vive. Säger inte att det inte går att lura bara att de ger en sämre upplevelse. Blir som att gå tillbaks till 2d gaming på sätt och vis. Du ska spela på en tavla liksom. Det starka med vr är att bli ett med spelvärlden. Schack med döden

Det handlar om bra spel helt enkelt.
Jag har gått förbi stadiet "amaziiin beeing in the game" som många från början upplever med VR och som tycker att det räcker hela vägen.
För mig måste det leverera en bra spelupplevelse också. Att vara omsluten av världen vara inne i den är så klart en del i det hela men räcker inte enbart.
Det blir just inte att titt på en tavla/fönster som det blir när man spelar på plattskärm.

Ett bra spel som Death stranding tex är redn bra flatscreen men får ytterligare plus på kontot om det går att spela i VR.
Lägger man till att man kan växla till first person än mer och skulle man även kunna interagera fullt ut som ett ett "riktigt vr spel" så skulle det vara drömmen.

Om du spelat så länge borde du har testat Moss spelen tex.
Det är ju 3e person där dubstyr karaktären men du är med lika mycket själv med att du kan interagera med världen och karaktärerna vet att du är där bla.
Samma med Max Mustard som är lite som ett super mario där du styr karaktären men du kan även själv på vissa banor plocka upp powerups och använda själv samtiidgt som du styr karaktären.
Det här är perfekta exempel på 3e person i VR men då är det också gjort för VR i förstahand. Man kan som inte kräva samma av 3e person flatscreenspel om inte utvecklarna lagt in enkom stöd eller att moddare lyckas fixa.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag har lirat sen cv1 och Vive. Säger inte att det inte går att lura bara att de ger en sämre upplevelse. Blir som att gå tillbaks till 2d gaming på sätt och vis. Du ska spela på en tavla liksom. Det starka med vr är att bli ett med spelvärlden. Schack med döden

Men är det en fördel eller nackdel att bli ”ett med spelvärlden”. Jag tycker definitivt att det är sämre i vissa spel. Riktigt tighta och intensiva actionspel tycker jag är sämre i VR.

Ovanstående är egentligen bara omskrivningar för ”Jag tycker inte dessa spel passar i VR”. Och det måste ju bero på något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men är det en fördel eller nackdel att bli ”ett med spelvärlden”. Jag tycker definitivt att det är sämre i vissa spel. Riktigt tighta och intensiva actionspel tycker jag är sämre i VR.

Vilka tighta actionspel tänker du på?
Batman Arkham Knight är ett väldigt intensivt och tight speciellt på hardmode 😅
Fienderna är verkligen på en samtidigt och man får växla ofta, precis som i dom gamla arkham spelen.
Det fungerar utmärkt. Camoflaj "översatte" det perfekt till VR

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilka tighta actionspel tänker du på?
Batman Arkham Knight är ett väldigt intensivt och tight speciellt på hardmode 😅
Fienderna är verkligen på en samtidigt och man får växla ofta, precis som i dom gamla arkham spelen.
Det fungerar utmärkt. Camoflaj "översatte" det perfekt till VR

Spelen vi nämnde ovan. Nog har jag en egen åsikt om det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Spelen vi nämnde ovan. Nog har jag en egen åsikt om det här.

Du menar Elden ring, god of war osv?
Jag gissar att du inte testat köra dom i VR så det är ju i praktiken rena gissningar.
Det end negativa jag så fall skulle säga är att det är ett extra moment att ta på sig VR headsetet och kanske inte lika bekvämt att sitta med långa sessioner.
Det är prestandakrävande och man får kanske inte lika "skarp" bild tack vare det.

Men på PC är det inga problem att växla av på så man kan spela lite flatscreen och så i VR när man känner för det.
Gjort aå själv nyligen i Subnautica Below Zero.
När jag kör föatscreen så tappar jag fokus och ibtresse snabbare men i VR kansle jag inte har lika lång session pga man "mikropausar" i tw naturligt på samma sätt.

Ett annat exempel är GTAV det är riktigt kul i VR och då köra forst person hela tiden. Man tycker det borde vara stndard i spelet, ett vr mode.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det handlar om bra spel helt enkelt.
Jag har gått förbi stadiet "amaziiin beeing in the game" som många från början upplever med VR och som tycker att det räcker hela vägen.
För mig måste det leverera en bra spelupplevelse också. Att vara omsluten av världen vara inne i den är så klart en del i det hela men räcker inte enbart.
Det blir just inte att titt på en tavla/fönster som det blir när man spelar på plattskärm.

Ett bra spel som Death stranding tex är redn bra flatscreen men får ytterligare plus på kontot om det går att spela i VR.
Lägger man till att man kan växla till first person än mer och skulle man även kunna interagera fullt ut som ett ett "riktigt vr spel" så skulle det vara drömmen.

Om du spelat så länge borde du har testat Moss spelen tex.
Det är ju 3e person där dubstyr karaktären men du är med lika mycket själv med att du kan interagera med världen och karaktärerna vet att du är där bla.
Samma med Max Mustard som är lite som ett super mario där du styr karaktären men du kan även själv på vissa banor plocka upp powerups och använda själv samtiidgt som du styr karaktären.
Det här är perfekta exempel på 3e person i VR men då är det också gjort för VR i förstahand. Man kan som inte kräva samma av 3e person flatscreenspel om inte utvecklarna lagt in enkom stöd eller att moddare lyckas fixa.

Att man tycker att spelet är bra nog att ödsla sin tid på är en förutsättning. Men ta mästerklasslir som witcher 3 ex. Det är inte i närheten i vr. Tar vi istället kingdom come deliverance optimerat för vr hade det vart bättre helt pga perspektivet

Du åskådare geralt du gestaltar henry

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du menar Elden ring, god of war osv?
Jag gissar att du inte testat köra dom i VR så det är ju i praktiken rena gissningar.
Det end negativa jag så fall skulle säga är att det är ett extra moment att ta på sig VR headsetet och kanske inte lika bekvämt att sitta med långa sessioner.
Det är prestandakrävande och man får kanske inte lika "skarp" bild tack vare det.

Men på PC är det inga problem att växla av på så man kan spela lite flatscreen och så i VR när man känner för det.
Gjort aå själv nyligen i Subnautica Below Zero.
När jag kör föatscreen så tappar jag fokus och ibtresse snabbare men i VR kansle jag inte har lika lång session pga man "mikropausar" i tw naturligt på samma sätt.

Ett annat exempel är GTAV det är riktigt kul i VR och då köra forst person hela tiden. Man tycker det borde vara stndard i spelet, ett vr mode.

Alltså. För att sammanfatta: jag vill inte spela dessa spel i VR utan på platt skärm. Jag vill inte förstöra upplevelsen i versioner som jag tycker är sämre.

Permalänk
Medlem

Då var min Reverb G2 återupplivad, jäklar vad talangfulla människor det finns där ute.
Har lekt runt med ett spel som heter Ghost Town, rekommenderas starkt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Att man tycker att spelet är bra nog att ödsla sin tid på är en förutsättning. Men ta mästerklasslir som witcher 3 ex. Det är inte i närheten i vr. Tar vi istället kingdom come deliverance optimerat för vr hade det vart bättre helt pga perspektivet

Du åskådare geralt du gestaltar henry

Jag förstår hur du menar men jag är förbi stadiet att jag måste vara first person i VR. Det har hela vr scenen allmänt också gått förbi med tanke på alla 3e person spel gjort för VR och alla andra sorts spel som inte är first person + alla dessa moddar är populära.
Man måste inte gestalta karaktären, du ser helt enkelt värdlen innifrån istället genom ett fönster som det blir på en skärm.

Om vi leker att dessa 2 spel du nämner fungerar i VR så går båda. Det är helt enkelt 2 olika spel som spelas på olika sätt. Precis som det är flatscreen. Dom 2 spelen skiljer sig lika mycket man kan inte säga att drt ena passar bättre än det andra på flatscreen.

Skrivet av EdvinR:

Alltså. För att sammanfatta: jag vill inte spela dessa spel i VR utan på platt skärm. Jag vill inte förstöra upplevelsen i versioner som jag tycker är sämre.

Jag förstår men jag säger att du borde nog testa före uttalande.
Jag håller helt enkelt inte med om att det gör spelen sämre. Det finns som inget som gör det sämre, det är fortfarande samma spel med en mod, ingen annan version. Det lägger snarare till en extra guldkant.

Sen om man har en annan syn på vad VR spel "borde vara" som ovan. Ja det är en annan fråga.
Som sagt jag är förbi stadiet att ett spel måste vara på ett visst sätt, ett bra spel är ett bra spel.
Se bara på officiella vr modes som resident evil.
Vill man var petig kan man peka ut mass saker som är "dålig vr" men spelen är så pass bra så det vr mode som är där adderar mervärde och förstår inte upplevelsen på nå sätt.
När jag ränker efter kan jag inte ens idag spela Re om det INTE är VR 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dungeons of Eternity släpps till PCVR 11 september tillsammans med en stor uppdatering till Quest.
Detta är riktigt underhållande dungeon crawler som går att spela i coop dessutom med crossplay stöd.
Får se om PCVR folket är mogna och redo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite spelsläpp nu i september.
Både videofornat och text format

https://www.uploadvr.com/new-vr-games-releases-september-2025...
____

Sen kom jag på och fundera på en sak.
Haft koll på VR releaser mer eller mindre varje månad sen lång tid tillbaka.
Det får mig att undra att finns det verkligen spelarunderlag för alla VR spel som släpps.

Oinsatt folk påstår att det finns inga VR spel (förutom HL Alyx och Beat saber) och det stämmer så klart inte. Det finns massor. Men idag finns det ju flertalet storspel. Med det menar jag spel som tar lång tid att "slutföra" eller är evighetsspel som aldrig tar slut.
Sen alla dessa spel som uppdateras eftersom hela tiden med nytt (allt som oftast) gratis content.

Allt passar ju inte alla smaker men jag personligen hinner inte idag spela alla spel jag eks skulle vilja spela. Sen tycker jag det passar formatet att man håller sig till ett spel längre får mer innehåll osv.
Än som förr mer var klara ett spel, lägg ner och aldrig rör ett spel och gå vidare.
Sett i % är VR spel jag har mycket färre än flatscreen spel där det är att man kör ett tex en SP äventyr och sen rör man aldrig spelet nå mer.
Det är betydligt mer att jag återkommer och det gör att många nya spel finns det inte tid för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lite spelsläpp nu i september.
Både videofornat och text format

https://youtu.be/WrpF7lsKHEY?si=-LmRB7yMf2xLYW4W

https://www.uploadvr.com/new-vr-games-releases-september-2025...
____

Sen kom jag på och fundera på en sak.
Haft koll på VR releaser mer eller mindre varje månad sen lång tid tillbaka.
Det får mig att undra att finns det verkligen spelarunderlag för alla VR spel som släpps.

Oinsatt folk påstår att det finns inga VR spel (förutom HL Alyx och Beat saber) och det stämmer så klart inte. Det finns massor. Men idag finns det ju flertalet storspel. Med det menar jag spel som tar lång tid att "slutföra" eller är evighetsspel som aldrig tar slut.
Sen alla dessa spel som uppdateras eftersom hela tiden med nytt (allt som oftast) gratis content.

Allt passar ju inte alla smaker men jag personligen hinner inte idag spela alla spel jag eks skulle vilja spela. Sen tycker jag det passar formatet att man håller sig till ett spel längre får mer innehåll osv.
Än som förr mer var klara ett spel, lägg ner och aldrig rör ett spel och gå vidare.
Sett i % är VR spel jag har mycket färre än flatscreen spel där det är att man kör ett tex en SP äventyr och sen rör man aldrig spelet nå mer.
Det är betydligt mer att jag återkommer och det gör att många nya spel finns det inte tid för.

När de säger att det inte kommer några spel till VR menar de ju såklart att det inte kommer spel av samma kaliber och produktionsvärde som platta spel. Och det är ju sant.

Ett exempel:

Om Resident Evil 9 får stöd för psvr2 kommer det slå allt annat i VR med hästlängder vad det gäller produktionsvärde och kvalité på spelet.

De flesta VR-spel är ju närmast att betrakta som tech-demos om man jämför dem med platta spel. Det är ju en sådan sak som man måste acceptera om man ska uppskatta VR. De flesta spelen har inte ens i närheten av samma produktionsvärde som platta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

När de säger att det inte kommer några spel till VR menar de ju såklart att det inte kommer spel av samma kaliber och produktionsvärde som platta spel. Och det är ju sant.

Ett exempel:

Om Resident Evil 9 får stöd för psvr2 kommer det slå allt annat i VR med hästlängder vad det gäller produktionsvärde och kvalité på spelet.

De flesta VR-spel är ju närmast att betrakta som tech-demos om man jämför dem med platta spel. Det är ju en sådan sak som man måste acceptera om man ska uppskatta VR. De flesta spelen har inte ens i närheten av samma produktionsvärde som platta spel.

Nej det är inte vad mång menar, många tror att deti te kommer några spel alls.

Prooduktionsvärde, AAA osv är inte det samma som som kvalitet. Och vad man tycker är bra är högst personlig smak. Många spel med höga produktionsvärden har blivigt sågade med fotknölarna senaste åren.

Resident evil spelen är bra men jag vet inte jag vill påstå att det är bäst än alla andra VR spel.
Re9 kommer jag troligtvis inte ens röra om det inte får VR mode/mod.
Det är sådana spel jag talade om som jag spelar en eller några ggr sen lägger man bort det för alltid.

Många spel gjorda för vr som jag beskrev inte sådana spel, utan är uppbyggd på annorlund sätt för att hålla över tid.
Mina 2 senast spelade VR spel klockar in totalt på nästan 500 timmar tillsammans, vilket är mycket mer än vad jag lagt på föatscreenspeö någonsin om det inte rör sig om Snowrunner eller nått Battlefield wayback när man körde det i MP.

Oavsett så är det väldigt myclet VR spel som släpps och man undrar ju om spelarunderlag finns.
Vet att miljoner ungar lirar Gorilla tag osv och antar väll att dom växer upp och spelar andra spel också allt eftersom

Edit: glömde trycka skicka på sista edit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är inte vad mång menar, många tror att deti te kommer några spel alls.

Prooduktionsvärde, AAA osv är inte det samma som som kvalitet. Och vad man tycker är bra är högst personlig smak. Många spel med höga produktionsvärden har blivigt sågade med fotknölarna senaste åren.

Resident evil spelen är bra men jag vet inte jag vill påstå att det är bäst än alla andra VR spel.
Re9 kommer jag troligtvis inte ens röra om det inte får VR mode/mod.
Det är sådana spel jag talade om som jag spelar en eller några ggr sen lägger man bort det för alltid.

Många spel gjorda för vr som jag beskrev inte sådana spel, utan är uppbyggd på annorlund sätt för att hålla över tid.
Mina 2 senast spelade VR spel klockar in totalt på nästan 500 timmar tillsammans, vilket är mycket mer än vad jag lagt på föatscreenspeö någonsin om det inte rör sig om Snowrunner eller nått Battlefield wayback när man körde det i MP.

Oavsett så är det väldigt myclet VR spel som släpps och man undrar ju om spelarunderlag finns.
Vet att miljoner ungar lirar Gorilla tag osv och antar väll att dom växer upp och spelar andra spel också allt eftersom

Edit: glömde trycka skicka på sista edit

Verkligen? Är det någon som på allvar tror att det inte kommer några spel alls till VR? Det hör jag sällan. Det man hör är att det inte finns så många riktiga spel om man jämför med platta spel. Det är ändå en enorm skillnad.

Resident Evil 9 om det kommer i VR kommer vida vida överträffa behemoth, Metro awakening, Arken Age etc som är AAA på VR-nivå, men som framstår som hobbyprojekt jämfört med stora platta spel. GT7 och Hitman är två exempel till. Dessa typer av spel är sällsynta i VR.

Det hör också indirekt till saken att det inte borde finnas några exklusiva titlar till VR. VR är för litet för differentierade plattformar. Alla spel måste komma till alla plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Verkligen? Är det någon som på allvar tror att det inte kommer några spel alls till VR? Det hör jag sällan. Det man hör är att det inte finns så många riktiga spel om man jämför med platta spel. Det är ändå en enorm skillnad.

Resident Evil 9 om det kommer i VR kommer vida vida överträffa behemoth, Metro awakening, Arken Age etc som är AAA på VR-nivå, men som framstår som hobbyprojekt jämfört med stora platta spel. GT7 och Hitman är två exempel till. Dessa typer av spel är sällsynta i VR.

Det hör också indirekt till saken att det inte borde finnas några exklusiva titlar till VR. VR är för litet för differentierade plattformar. Alla spel måste komma till alla plattformar.

Ja mer eller mindre eller so du säger riktiga.
Vad gör ett riktigt spel?
Dom flesta spel jag spelat har känts riktiga.
Det man kan kalla techdemos är väldigt få.
Det senaste spelet jag spelade som kndes som ett demo mer än ett spel vr Farming simulator VR som jag pga det även refundade.
Resident evil 9 är inte jämförbart med nått av spelen du nämner.
Re 9 är ett mångamiljon projekt som sen en liten grupp, om vi har tur lägger på ett VR Mode. Dessa spel gjordes av i jämförelse betydligt mindre studios. I Metro fallet så är det bra samma storägare som äger IPt Metro. Det är också rätt naturligt med tanke på hur spelarbasen och därav min inledande fundering om det finns en nog stor spelarbas för VR spelen som släpps för det är ju inte på nått sätt få VR spel där ute.

Sen att säga att VR spel inte är riktiga spel är bara ett tecken på ignorans.
Då är spel som Minecraft innan MS köpte upp det, Satisfactory, Valheim, Hades, dead cells, osv inte heller riktiga spel för det är gjort på budgetar långt mycket mindre än vad tex Resident Evil har.

Säger man att det inte finns spel, eller inga riktiga spel eller bara tech-demos har man fel helt enkelt.
Sen om man inte gillar viss spel det är en helt annan sak och det har vi ju redan avhandlat i några inlägg tidigare här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja mer eller mindre eller so du säger riktiga.
Vad gör ett riktigt spel?
Dom flesta spel jag spelat har känts riktiga.
Det man kan kalla techdemos är väldigt få.
Det senaste spelet jag spelade som kndes som ett demo mer än ett spel vr Farming simulator VR som jag pga det även refundade.
Resident evil 9 är inte jämförbart med nått av spelen du nämner.
Re 9 är ett mångamiljon projekt som sen en liten grupp, om vi har tur lägger på ett VR Mode. Dessa spel gjordes av i jämförelse betydligt mindre studios. I Metro fallet så är det bra samma storägare som äger IPt Metro. Det är också rätt naturligt med tanke på hur spelarbasen och därav min inledande fundering om det finns en nog stor spelarbas för VR spelen som släpps för det är ju inte på nått sätt få VR spel där ute.

Sen att säga att VR spel inte är riktiga spel är bara ett tecken på ignorans.
Då är spel som Minecraft innan MS köpte upp det, Satisfactory, Valheim, Hades, dead cells, osv inte heller riktiga spel för det är gjort på budgetar långt mycket mindre än vad tex Resident Evil har.

Säger man att det inte finns spel, eller inga riktiga spel eller bara tech-demos har man fel helt enkelt.
Sen om man inte gillar viss spel det är en helt annan sak och det har vi ju redan avhandlat i några inlägg tidigare här

Notera att jag inte tycker att VR-spel inte är riktigt spel. Jag spelar mkt VR. Jag har rentav tänkt bygga en pc för VR i vinter och den tänker jag knappt koppla en bildskärm till. Tänker ha den vid tvn och använda tvn som bildskärm. Det gör att jag har mest yta vid tvn.

Men det jag menar är att man blir besviken på VR om man tror att VR-gaming är samma sak som platt spelande. Det är inte lika många tunga titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Notera att jag inte tycker att VR-spel inte är riktigt spel. Jag spelar mkt VR. Jag har rentav tänkt bygga en pc för VR i vinter och den tänker jag knappt koppla en bildskärm till. Tänker ha den vid tvn och använda tvn som bildskärm. Det gör att jag har mest yta vid tvn.

Men det jag menar är att man blir besviken på VR om man tror att VR-gaming är samma sak som platt spelande. Det är inte lika många tunga titlar.

Nej jag påstår inte att du tycker så menar dom som tycker så. Ursäkta om det uppfattades fel

Nej det är inga tunga titlar om man förväntar sig samma titlar som stora flatscreen spel.
Är man dock en som spelar mindre spel och mer van mindre titlar och indie-spel ser jag ingen anledning till besvikelse.
Jag tror dock inte på att det är besvikelse det är feågn om. En del är bar ahelt enkelt inte intresserade

Sen kan det vara att wow känslan kan avta, det kan vara så att spelen inte passar en pga olika anledningar och på så sätt slutar man spela.
Vet några stycken som bara spelar pusselspel i VR tex och ingen annat. Samma finns det folk som bra kör olika sociala spel i VR osv.

Jag har sett folk som anses duktiga i FPS stå som fastfrusna när man ska spela ett FPS i VR och beter sig som det är nå skjutaprick-stånd på grönalund. Det är så långt ifrån samma sak.
Jag spelar inte FPS flatscreen nå mer.
För mig känns det som man manövrerar en kamera och tittar på animationer.
Jag vill ladda mitt gevär själv, sikta genom att imitera att jag håller i en bössa osv. Känna svetten rinna efter pannan i stressiga situationer 😄

Här kan man ju säga att alla ungar som spelar gorilla tag varje dag är mer cyberatleter än våra CS, Dota och LoL proffs som vi vet genom åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Into the radius 2 visade nyligen upp att man implementerar mag palming.
En game mechanic jag uppskattar och känner bör vara standard i alla spel. Man känner sig handikappad om det saknas 😅

Into The Radius 2 kommer bli suveränt.
Det är redan riktigt bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppföljare till Batman Arkham Shadow är tydligen unde rutveckling 🙂🙂🙂

https://www.uploadvr.com/batman-arkham-shadow-sequel-voice-ac...

Undra när det ska utspela sig.

Batman Arkham Shadow är ett 5 av 5 spel riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Uppföljare till Batman Arkham Shadow är tydligen unde rutveckling 🙂🙂🙂

https://www.uploadvr.com/batman-arkham-shadow-sequel-voice-ac...

Undra när det ska utspela sig.

Batman Arkham Shadow är ett 5 av 5 spel riktigt bra.

Spelen måste komma till pc och playstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Spelen måste komma till pc och playstation.

Jo.
Synd att Camoflaj som gör spelet är Meta first party så blir nog exklusivt till Quest.
Inte sett några tecken på att Arkham Shadow skulle komma till Steam eller PS5.

Annars händer det ju att spelen förr eller senare släpps till andra format om det kommit till Quest först.

Som aktuella Dungeons of Eternity

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo.
Synd att Camoflaj som gör spelet är Meta first party så blir nog exklusivt till Quest.
Inte sett några tecken på att Arkham Shadow skulle komma till Steam eller PS5.

Annars händer det ju att spelen förr eller senare släpps till andra format om det kommit till Quest först.

Som aktuella Dungeons of Eternity

När nästan inga spel ens kommer upp i 100k sålda spel håller det fan inte att bara utveckla till psvr2, eller bara till meta, eller bara pc. Spelen måste komma till alla headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

När nästan inga spel ens kommer upp i 100k sålda spel håller det fan inte att bara utveckla till psvr2, eller bara till meta, eller bara pc. Spelen måste komma till alla headset.

Nåja, Bonelab hade nyligen 2 miljoner som hade låst upp första achievment som typ ges direkt vid starten bara på Quest. Så det säljs nog mer spel än vad vissa tror. Men det kan nog vara väldigt ojämnt.

Det kan ju vara så att det man tänker att det ör oekonomiskt att släppa spelen just till fler platformar än Quest också.
Var ju nyligen en utvecklare till Undersogs som klagade över att ingen köpte spelet på Playstation.
Det spelet är lite som Batman "besvärligt" att spela med sladd inkopplad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nåja, Bonelab hade nyligen 2 miljoner som hade låst upp första achievment som typ ges direkt vid starten bara på Quest. Så det säljs nog mer spel än vad vissa tror. Men det kan nog vara väldigt ojämnt.

Det kan ju vara så att det man tänker att det ör oekonomiskt att släppa spelen just till fler platformar än Quest också.
Var ju nyligen en utvecklare till Undersogs som klagade över att ingen köpte spelet på Playstation.
Det spelet är lite som Batman "besvärligt" att spela med sladd inkopplad.

Nästan inga renodlade VR-spel säljer 100k. De flesta på Meta spelar gratisspel. Det är inte bara Underdogs som säljer dåligt, utan många spel. Arken age har recenserats av några hundra på Steam. Det säger något.

Flera spel har sålt bättre på psvr2 än meta f.ö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nästan inga renodlade VR-spel säljer 100k. De flesta på Meta spelar gratisspel. Det är inte bara Underdogs som säljer dåligt, utan många spel. Arken age har recenserats av några hundra på Steam. Det säger något.

Flera spel har sålt bättre på psvr2 än meta f.ö.

Det vet du inte. Dom flesta spelar gratis spel, inte bara på Quest. Det är inget unikt fenomen.
Vad som klagats på är att F2P anses fått för stort fokus och stjäl utrymme på storefronten.

Som jag skrev, 2 miljoner har tagit första achievement i Bonelabs. Det skrevs en nyhet om det på uploadvr
Det betyder att det sålt rätt bra då.
Undersogs utvecklarna klagade att spelet inte sålde på PSVR2, spelet har varit framgång på Quest och sålt bra på PCVR.

Flera spel har inte sålt bättre på PSVR2, det är en överdrift. Finns det ens ett spel som sålt bättre på PSVR2 jämfört med Quest?.
Arken Age kanske sålt dåligt för många inte anser det srskillt bra eller lockande? Jag tex gillade inte Arken Age.
Dessutom är spelet utannonserat för Quest 3, där ser utvecklarna troligtvis försäljningspotentialannars skulle inte konverteringen ske.

Edit kan tillägga lite ang Bonelab eftersom där har vi siffror.
När Bonelab släpptes så verlar månaden haft en Peak på steam på ca 5600 spelare.
Nu dom senaste 30 dagarna ca 230.
Då är det ju bara jämföra med Quest 2 miljoner.
Det är rätt stora skillnad i siffror.
PSVR2 och PCVR är pyttelitet jämfört med Quest tyvärr. Oavsett om man gillar det eller inte.
Dom flesta VR gamers äger eller kör bara på Quest, det är verkligheten just nu.
Det syns också på steam då Quest 2 och 3/3S står för stor del av majoriteten vr headsets varje månad som används.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kansle finns dom som undra rhur man spelar vanliga spel i VR med UEVR.

Gamla vr-veteranen PD har gjort en guide.
Han är lite som han är så videon hade kunnat vara mindre än hälften så lång. Så man får kanske hoppa nör han går igenom uppenbara saker 😃

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det vet du inte. Dom flesta spelar gratis spel, inte bara på Quest. Det är inget unikt fenomen.
Vad som klagats på är att F2P anses fått för stort fokus och stjäl utrymme på storefronten.

Som jag skrev, 2 miljoner har tagit första achievement i Bonelabs. Det skrevs en nyhet om det på uploadvr
Det betyder att det sålt rätt bra då.
Undersogs utvecklarna klagade att spelet inte sålde på PSVR2, spelet har varit framgång på Quest och sålt bra på PCVR.

Flera spel har inte sålt bättre på PSVR2, det är en överdrift. Finns det ens ett spel som sålt bättre på PSVR2 jämfört med Quest?.
Arken Age kanske sålt dåligt för många inte anser det srskillt bra eller lockande? Jag tex gillade inte Arken Age.
Dessutom är spelet utannonserat för Quest 3, där ser utvecklarna troligtvis försäljningspotentialannars skulle inte konverteringen ske.

Edit kan tillägga lite ang Bonelab eftersom där har vi siffror.
När Bonelab släpptes så verlar månaden haft en Peak på steam på ca 5600 spelare.
Nu dom senaste 30 dagarna ca 230.
Då är det ju bara jämföra med Quest 2 miljoner.
Det är rätt stora skillnad i siffror.
PSVR2 och PCVR är pyttelitet jämfört med Quest tyvärr. Oavsett om man gillar det eller inte.
Dom flesta VR gamers äger eller kör bara på Quest, det är verkligheten just nu.
Det syns också på steam då Quest 2 och 3/3S står för stor del av majoriteten vr headsets varje månad som används.

Jag tror att folk som har pcvr eller psvr köper många fler spel än meta-användare: https://www.reddit.com/r/virtualreality/comments/1j0c1hm/free...

Jämför med iPhone. Det finns miljarder iPhones. Men det går inte att sälja några riktiga spel på plattformen. Så börjar det bli med Meta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tror att folk som har pcvr eller psvr köper många fler spel än meta-användare: https://www.reddit.com/r/virtualreality/comments/1j0c1hm/free...

Jämför med iPhone. Det finns miljarder iPhones. Men det går inte att sälja några riktiga spel på plattformen. Så börjar det bli med Meta.

Ja om du räknar procentuellt. Men Quest har miljontals potentiella användare fler än PCVR och PSVR tillsammans då totala försäljningen blir endå mycket större.
Som sagt igen, jag tror inte det finns ett VR spel på PCVR eller PSVR som sålt i närheten av 2 miljoner ex.

PCVR och PSVR köps och används idag bara för ett syfte, ett tillbehör att mest spela spel. Speciellt PSVR2 på PS5 som bara är ett speltillbehör.

Quest har fler användningsområden, mindre friktion mm, vilket blir en naturlig del av plattformen och formfaktorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja om du räknar procentuellt. Men Quest har miljontals potentiella användare fler än PCVR och PSVR tillsammans då totala försäljningen blir endå mycket större.
Som sagt igen, jag tror inte det finns ett VR spel på PCVR eller PSVR som sålt i närheten av 2 miljoner ex.

PCVR och PSVR köps och används idag bara för ett syfte, ett tillbehör att mest spela spel. Speciellt PSVR2 på PS5 som bara är ett speltillbehör.

Quest har fler användningsområden, mindre friktion mm, vilket blir en naturlig del av plattformen och formfaktorn.

Det spelar väl ingen roll egentligen om Meta är större om ingen plattform är tillräckligt stor för exklusiva spel. Det är det som är poängen. Inte vilken plattform som relativt sett är störst.

Min poäng kvarstår: Ingen plattform är tillräckligt stor för exklusiva spel. Därför måste alla spel komma till alla plattformar.

Det ovanstående är ju trender i nutid. Spelet du refererar till har några år på nacken. Det verkar som att det har skett ett skifte, färre köper spel, fler spelar gratisspel.

Om Xbox är för litet för exklusiva spel så är Meta det med. Och Xbox är trots allt mycket större än Meta trots vikande försäljning av konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det spelar väl ingen roll egentligen om Meta är större om ingen plattform är tillräckligt stor för exklusiva spel. Det är det som är poängen. Inte vilken plattform som relativt sett är störst.

Min poäng kvarstår: Ingen plattform är tillräckligt stor för exklusiva spel. Därför måste alla spel komma till alla plattformar.

Det ovanstående är ju trender i nutid. Spelet du refererar till har några år på nacken. Det verkar som att det har skett ett skifte, färre köper spel, fler spelar gratisspel.

Om Xbox är för litet för exklusiva spel så är Meta det med. Och Xbox är trots allt mycket större än Meta trots vikande försäljning av konsoler.

Ja jag håller med dig att exlusiviteter är dåligt.
Men svaret har inte du och jag utan dom som skapar och släpper spelen. (Jag gissar att du inte skapat vr spel för varken Quest eller nån annan plattform?)
Som jag skrev det kan ju finnas dom som helt enkelt inte tycker det är värt att gå på dom övriga platformarna förutom Quest.
Batman är exklusivt för att utvecklaren ägs av Meta men tex Dungeons of Eternity hade vad jag vet ingen exklusiv deal och kunde om dom velat släppt spelet samtidigt på alla plattformar. Först nu kommer det till SteamVR och jag vet inte ens om det ör sagt nått till PSVR2 och spelet har väll funnits i 2år på Quest och tillhör ett av dom mest populära.

Faktiskt så har Quest överträffat flera ggr och sålt bättre än xbox i perioder. 😀

Se på Nintedo dom släpper inte sina spel på andra plattformar och känner sig väll inte tvingade heller.
Verkar som Meta känner samma sak med spel till Quest.
Skillnaden är att Nintendo troligtvis skulle sälja miljontals fler spel av att sätt på annan plattform.
Meta kanske inte so much eftersom dom är så små dom andra.
Utvecklingskostnaderna är heller ibte lika stora som i flatscreen aaa branchen då den är tyngd av onödigt feta organisationer så det är inte jämförbart tror jag.

Visa signatur