Har Inet fel om vad Peerless Assassin 120 kan kyla?

Permalänk
Medlem

Har Inet fel om vad Peerless Assassin 120 kan kyla?

Jag sitter och pillar lite med Inets datorbyggare och fastnade på CPU-kylare. Jag ser i många tester att Thermalright Peerless Assassin 120 får riktigt bra resultat och jag gillar även utseendet. Men Inets datorbyggare låter mig inte välja den eftersom de menar att den inte klarar av processorns effekt (Core Ultra 265K). Inet specar PA 120 till 150W TDP, men andra sidor jag kollar anger 250-280W. Så vilket gäller?
https://www.inet.se/produkt/8308819/thermalright-peerless-ass...

Permalänk
Medlem

Vilka andra sidor anger högre ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Vilka andra sidor anger högre ?

Lite olika, t.ex. denna men även Amazon:
https://www.tensorscience.com/cooling/using-the-thermalright-...

Jag tittade även på En DeepCool AK620 Zero Dark, men Inet menar att den inte passar på Intel 1851, trots att andra sidor anger det (t.ex. Proshop).
Svårt att hitta rätt när det är olika bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Lite olika, t.ex. denna men även Amazon:
https://www.tensorscience.com/cooling/using-the-thermalright-...

Jag tittade även på En DeepCool AK620 Zero Dark, men Inet menar att den inte passar på Intel 1851, trots att andra sidor anger det (t.ex. Proshop).
Svårt att hitta rätt när det är olika bud.

Den sidan ser AI genererad ut är nog inget att lita på inet har nog rätt uppgifter.
Du kan ju fortfarande strunta i deras datorbyggare och göra en varukorg med byggnation och ta den kylaren ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Den sidan ser AI genererad ut är nog inget att lita på inet har nog rätt uppgifter.
Du kan ju fortfarande strunta i deras datorbyggare och göra en varukorg med byggnation och ta den kylaren ändå.

Jo, det såklart. Men vill vara säker på att den klarar Intel 265K. Får kanske dubbelkolla med dem om AK620 Zero Dark också...

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om var Inet får sina 150W ifrån, verkar stämma dåligt?

Permalänk
Medlem

På kylarens sida i frågor och svar har Inet skrivit: Thermalright Peerless Assassin 120 har visat sig ha en utmärkt kylförmåga i tester. Den har presterat exceptionellt bra vid en CPU-effektgräns på 200W, vilket är högre än den typiska effektförbrukningen för en i5-13600K.

Permalänk
Medlem

265k har 250W med turbo.

Permalänk
Medlem

Ser onekligen konstigt ut hos Inet. Deepcool AK620 har Inet på 260w, Noctua D15 G2 har Inet på 250w, Thermalright Peerless Assassin 120 har Inet på 150w

I tester brukar Peerless Assassin lägga sig just mellan AK620 och D15 G2 men alla tre är väldigt nära varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt gamersnexus når den bara ca 56c med 198w load på en 3950X ? https://youtu.be/Mm4hyIHe1PM?t=1023

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Toms Hardware är överens med Sweclockers, 200 Watt ok, därutöver kan det bli svettigt.
https://www.tomshardware.com/reviews/thermalright-peerless-as...

Lite lustigt eftersom TDP 150 Watt * 1.35 = PPT 202 Watt enligt den omräkningsfaktor som AMD använder. Är det ett komplicerat missförstånd eftersom TT inte anger någon siffra på sin produktsida?

Permalänk
Medlem

Första steget är att förstå att TDP värden oftast är värdelösa att jämföra när det kommer från olika källor då det oftast mäts på olika sätt.

Andra steget är att kolla på hur kylaren presterar med just den processorn du tänkt köra den på, speciellt då TDP värdet även om det är mätt på samma sätt från en källa bara ger dig en del av storyn. Det är så många andra faktorer som spelar in i hur svalt en kylare lyckas hålla en processor, värme densitet är exempelvis något som man inte kan veta förrän processorn faktiskt körts i ett test. Olika generationer av processorer kan ha rätt rejäla skillnader i hur värmen hanteras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Första steget är att förstå att TDP värden oftast är värdelösa att jämföra när det kommer från olika källor då det oftast mäts på olika sätt.

Andra steget är att kolla på hur kylaren presterar med just den processorn du tänkt köra den på, speciellt då TDP värdet även om det är mätt på samma sätt från en källa bara ger dig en del av storyn. Det är så många andra faktorer som spelar in i hur svalt en kylare lyckas hålla en processor, värme densitet är exempelvis något som man inte kan veta förrän processorn faktiskt körts i ett test. Olika generationer av processorer kan ha rätt rejäla skillnader i hur värmen hanteras.

Ja, det blir nog till att försöka hitta tester med just min Intel 265K. Många testar med i9 14900K, vilket kanske är jämförbart?
Dumt att spara nån hundralapp på kylningen om det straffar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Ja, det blir nog till att försöka hitta tester med just min Intel 265K. Många testar med i9 14900K, vilket kanske är jämförbart?
Dumt att spara nån hundralapp på kylningen om det straffar sig.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-ultra-7-265k/28...
14900K är ordentligt varmare och mer strömtörstig än 265K.