Alternativ till Spotify

Permalänk
Medlem

Alternativ till Spotify

Med ett par virrar i kroppen öppnade jag upp Spotify och fick ännu ett meddelande om prisökning. Detta i samband med diverse inlägg om att artisterna får så gott som ingenting fick mig att se svart.

Jag är inte dum. Jag vet att alla megaföretag i princip är lika illa, men om jag kan byta ut ett mot ett annat som jag redan betalar till, eller om det finns mindre djävulusiska alternativ så skulle det vara bra.

Vi är en familj på fyra som alla lyssnar på musik så gott som dagligen.

• Varje fredag så lyssnar jag på "New Music Friday Sweden" efter nya låtar

• Vi lyssnar på både musik och poddar

• Vi lyssnar mest på mainstream

• Viss integrering med Google Home

Finns det någon annan tjänst som fixar detta?
Vi har haft Youtube Premium (innan de stängde ner mitt Argentina-konto) så det kan jag tänka mig om deras musiktjänst är bra.
Vi har också Amazon Prime om de har något?

Alla förslag är välkomna.
Tack och ha en fortsatt trevlig helg!

Permalänk
Medlem

De flesta rekommendationer jag har fått (hade också gärna kikat på ersättare till Spotify, men vägrar både Amazon, Google/Youtube och Apple) har nog varit för Tidal. Mindre antal poddar men ett förhållandevis hyfsat musikutbud med bra ljudkvalitet.

M3 (med en välkänd nuna) kikade på tjänsten tidigare i år.

189kr/mån för ett familjeabonnemang, jämfört med Spotifys 219kr/mån.

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att testa Deezer efter ett par år med Spotify premium.
Räknar nog inte med att det ska vara bättre än Spotify, men kanske lika bra till lägre peng för mitt användande?

Att valet föll på Deezer var mycket för att jag ville undvika att stötta de amerikanska jättarna mer än jag redan gör, och kollade runt lite på goeuropean.org.

Permalänk
Medlem

Tidal ❤️

Permalänk
Medlem

Youtube Premium kan jag rekommendera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Fick också mailet idag och undersökte nu möjligheten att byta och alltså... jag måste säga att jag är imponerad av utbudet hos både Deezer och Tidal.

Kan *varmt* rekommendera TuneMyMusic om du har ett större bibliotek på Spotify. Visst, det kostade 100 spänn (engångskostnad för en vecka, billigare om man väljer abonnemang med månatlig eller årlig betalningsplan), men de flyttade *väldigt* enkelt över mina 3600 sparade låtar (i en drös spellistor) i biblioteket till mina nyskapade Tidal- och Deezer-konton. Till min förvåning hade Deezer så gott som allting i mitt bibliotek tillgängligt hos sig, så det kan mycket väl bli att jag bara släcker ner mitt Spotifykonto och startar prenumerationen där i stället, spellistorna är ju nu smidigt överflyttade iaf.

Har stöd för så gott som samtliga strömningstjänster som källa och mål för överföring av spellistor, satan i gatan vad skönt det var att upptäcka. Sen är ju konkurrensen förvisso stenhård - för mig som har ett abonnemang själv är det inga jätteskillnader. Samtliga (Deezer, Tidal, Spotify) tar 119kr/mån och nu blir det en tia i månaden det skiljer efter Spotifys höjning.

Men både Tidal och Deezer verkar ju bra mycket trevligare gentemot artister inte minst, så det kan vara nog så gott skäl att byta.

Permalänk
Medlem

Älskar youtube music, riktigt bra app som rekommenderar det jag tycker om

Permalänk
Medlem

Oooch något senare, efter att ha prövat både Deezers och Tidals desktop-apps, är jag nästan inne på att byta tillbaka till Spotify igen...

- Deezer körde inte dark mode efter installation så där fick jag en flashbang i fejset. 😅
- Ingen av apparna kan justera scaling på text eller bilder, eller storlek på sidebar, så jag ser ex. bara en liten del av namnet på spellistor jag har i sidebaren.
- Ingen av apparna låter mig själv justera ordning på spellistor i sidebaren. (De sorteras antingen efter skapad, ändrad eller i bokstavsordning, inget annat.) Tidal har möjlighet att skapa mappar, men de visas inte nested/separat i fältet till vänster (öppnas i huvudfönstret enbart), så det löser inte problemet.
- Ingen av apparna låter mig välja var offlinelagring ska ske, känner inte för att ta upp massa utrymme på min system-SSD när jag faktiskt har HDD i burken som lämpar sig väl för cachelagring av musik.

Suck, hur svårt ska det vara egentligen... nåja, kanske blir av att byta någon gång i framtiden i stället, förhoppningsvis får Deezer eller Tidal lite mer kompetenta appar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst era synpunkter och testat lite olika så blir det troligen att stanna kvar med Spotify. Närmast kom Youtube Music men jag hittade inte alla poddar där.

Permalänk
Medlem

Gällande poddar. Om ni använder Android kan jag rekommendera AntennaPod och SR restored. Man kan hitta i stort sett alla poddar i AntennaPod (förutom de som är Spotify-exklusiva (äckligt)), och SR restored tar tillbaka det som Sveriges Radio har lovat sen början, och vad som även står i deras definerade uppdrag.

Gällande musiktjänster. Mer eller mindre 5 av de som svenskar som jag följer på minst en Mastodon-instans, har slopat Spotify helt av bland annat samma grunder som trådskaparen. De har då testat TIDAL och Deezer. Majoriteten av dom använder TIDAL i dagsläget.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

YoutubeMusic är många gånger bättre.

Mitt Spotify åkte ut för ett par år sen för jag tröttande på att detta ständiga ändrande av menyer och hur det funkar. Spotify var bättre ett tag efter början.

Man hittar mycket mer och bättre musik på Youtube som inte ens finns på Spotify- Det är youtube tiofalt överlägsen på.

Men jag skulle råda dig att kolla om inte Soudcloud råkar ha det du gillar att lyssna på och något annat. Själv klarade jag mig i ett par år med Soudcloud och gratis på Youtube helt och hållet.

Betalar nu för Youtubesmusic bara för att den spelaren dör om man stänger ner skärmen på telefonen.
hema fungerar den ju fint.

Youtube Musik är helt gratis i en månad om man vill prova på det abonnemanget.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Gällande poddar. Om ni använder Android kan jag rekommendera AntennaPod och SR restored. Man kan hitta i stort sett alla poddar i AntennaPod (förutom de som är Spotify-exklusiva (äckligt)), och SR restored tar tillbaka det som Sveriges Radio har lovat sen början, och vad som även står i deras definerade uppdrag.

Gällande musiktjänster. Mer eller mindre 5 av de som svenskar som jag följer på minst en Mastodon-instans, har slopat Spotify helt av bland annat samma grunder som trådskaparen. De har då testat TIDAL och Deezer. Majoriteten av dom använder TIDAL i dagsläget.

Och det nu inte hittar där hittar man nog på Soundclod och YoutubeMusic

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Såg att Qobuz är tillgängligt, men jag har aldrig ett någon som utvärderat deras app/webb.

Permalänk
Medlem

provat många men kommer alltid tillbaka till spotify , kör man familjeab så blir det ju inte så dyrt om man splittar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Såg att Qobuz är tillgängligt, men jag har aldrig ett någon som utvärderat deras app/webb.

Jag upplever det som att de som använder Qobuz för hifisystem oftast gör det via Roon, de tjänsterna hänger ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

om du har iphone, apple one med music och tv

Permalänk
Medlem

Jag gick över till YouTube Premium, duger gott och väl och för den relativt nätta summan (149 kr) får man både musik och video reklamfritt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen nämner Amazon, det är ju ett konkurrensdugligt alternativ.

Permalänk
Medlem

youtube, adblocker, gör dina egna listor.
oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Och det nu inte hittar där hittar man nog på Soundclod och YoutubeMusic

Och om man har en direktlänk till en podd som stödjer RSS från oavsett webbsida, så kan man lägga till dessa Man kan även lägga till lokala kataloger från ens enhet, om man har laddat hem poddavsnitt eller ljudböcker.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

För mig föll valet på Apple Music. Tidal, Deezer och Qobuz hade inte alla artister jag lyssnar på och de två sista hade dessutom väldigt begränsade spellistor (typ 2000 låtar?). Tidals app kom jag inte heller överens med alls.
Av jättarna så förstår jag det som att Apple betalar mest till artisterna, appen är faktiskt riktigt bra och bättre ljudkvalitet är en trevlig bonus.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Enda fördelen jag ser med Spotify är om man är typ "ungdom" och vill ha massa plottrigt och onödigt extra. Kör Apple Music, kändes lite klumpigt i början men funkar bra. Har inga poddar dock.

Permalänk
Medlem

Jag är också rätt less på Spotify. Deras webbspelare har mindre fokus på att spela musik och mer på att sälja kringtjänster. Istället köper jag min musik på Bandcamp, som erjuder DRM-fri nerladdning eller streaming på webben och i app.

Podcasts på Spotify går inte att lista eller sortera med äldsta episoden först. Inga planer på att åtgärda detta i webbspelaren som jag kör på jobbdatorn: https://community.spotify.com/t5/Other-Podcasts-Partners-etc/...

Istället får du skrolla, vänta på att 6 epidoder laddas, sen skrolla igen och repetera. Man undrar om det är designat av en sadist, men Spotify vill ju styra vad jag lyssnar på om man ska tro ryktena om så kallad "payola" och minimerade licensutgifter. Då är ett effektivt användargränssnitt inte i deras intresse.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

Hosta din egen musik med navidrome.
Köp musiken i hög kvalité på bandcamp, där får banden det mesta av dina betalda pengar.
Dålig koll på poddar.

Har du redan skivor från förr så digitalisera de med EAC (Exact Audio Copy), då får man en identisk avbildning av varje låt som det är inlagda på skivan. Mycket högre kvalité än spotify/mp3.

Permalänk
Skrivet av Xarragon:

Jag är också rätt less på Spotify. Deras webbspelare har mindre fokus på att spela musik och mer på att sälja kringtjänster. Istället köper jag min musik på Bandcamp, som erjuder DRM-fri nerladdning eller streaming på webben och i app.

Podcasts på Spotify går inte att lista eller sortera med äldsta episoden först. Inga planer på att åtgärda detta i webbspelaren som jag kör på jobbdatorn: https://community.spotify.com/t5/Other-Podcasts-Partners-etc/...

Istället får du skrolla, vänta på att 6 epidoder laddas, sen skrolla igen och repetera. Man undrar om det är designat av en sadist, men Spotify vill ju styra vad jag lyssnar på om man ska tro ryktena om så kallad "payola" och minimerade licensutgifter. Då är ett effektivt användargränssnitt inte i deras intresse.

vad menar du, går inte att sortera? det går visst? iaf inom självaste podcasten, du menar kanske översikten över ens valda podcasts?

med det sagt, ngt som stör mig medd Spotify är att när man väl har lyssnat på en enda avsnitt av en podcast och inte vill fortsätta, så dycker den ändå upp i ens lista och det går inte att ta bort till skillnad av låtar. Jag menar inte favorit/icke favorit, bara att man har valt en enda gång.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

Det går visst att sortera, eller menar du på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag upplever det som att de som använder Qobuz för hifisystem oftast gör det via Roon, de tjänsterna hänger ihop.

Det är inga problem att använda Qobuz direkt så man behöver inte Roon. I och med lanseringen av Qobuz Connect nyligen så matchar den Tidal och Spotify i funktionalitet. Qobuz desktop app:en stödjer för övrigt dark mode på Mac i alla fall om någon undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Betalar nu för Youtubesmusic bara för att den spelaren dör om man stänger ner skärmen på telefonen.
hema fungerar den ju fint.

Gratis TIPS!
Om du kör music.youtube.com i Chrome på telefonen och väljer inställningen "datoranpassad webbsida" spelas musiken fast skärmsläckaren släcker (som då också fungerar).
Man får ju dock reklam.

Tricket fungerar ej i Duckduckgo, stannar och buffrar bara nån minut efter skärmsläckaren, ej testat andra browsers.

Permalänk
Medlem

Har testat de flesta utom Youtube då jag vägrar beblanda mig med de eländet.

Jag gick tillbaka till Spotify, inget som slår det för mina behov, hemma i soffan kör jag dock winamp fortfarande.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Youtube Premium kan jag rekommendera.

Skrivet av Chromatic:

Älskar youtube music, riktigt bra app som rekommenderar det jag tycker om

Det är vad jag kommer köra på framöver. Har redan Youtube Premium så det känns som slöseri med pengar att betala för Spotify när jag kan köra Youtube Music inkluderat i kostnaden för Youtube Premium. Har hittat ett script som kopierar alla mina spellistor från Spotify till Youtube Music helt gratis.