Alternativ till Spotify

Permalänk
Livsnjutare 😎

Änsålänge har inte Spotify höjt priset…

När sker prisändringarna?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Algoritmerna i Youtube Music är så mycket bättre.
Spotify försöker alltid hitta den absolut mest populära musiken som kan relateras till det man lyssnar på. Vilket blir massa själlöst mainstreamblaj. Låtradion är artisten man lyssnar på i var tredje låt och sedan 4 andra, mer populära, artister. Blit samma skit varje gång man lyssnar.

Youtube music identifierar vad som faktiskt sticker ut med ens musiksmak, och rekommenderar efter det. Hittar ny musik varje vecka, låtradion är alltid uppiggande och kan blanda friskt från olika genres men ändå hålla en röd tråd där det räknas.

Sedan att spotify alltid ska vara buggigt med problem som lämnats olösta i 10+ år gör ju att man börjar tröttna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Med ett par virrar i kroppen öppnade jag upp Spotify och fick ännu ett meddelande om prisökning. Detta i samband med diverse inlägg om att artisterna får så gott som ingenting fick mig att se svart.

Jag är inte dum. Jag vet att alla megaföretag i princip är lika illa, men om jag kan byta ut ett mot ett annat som jag redan betalar till, eller om det finns mindre djävulusiska alternativ så skulle det vara bra.

Vi är en familj på fyra som alla lyssnar på musik så gott som dagligen.

• Varje fredag så lyssnar jag på "New Music Friday Sweden" efter nya låtar

• Vi lyssnar på både musik och poddar

• Vi lyssnar mest på mainstream

• Viss integrering med Google Home

Finns det någon annan tjänst som fixar detta?
Vi har haft Youtube Premium (innan de stängde ner mitt Argentina-konto) så det kan jag tänka mig om deras musiktjänst är bra.
Vi har också Amazon Prime om de har något?

Alla förslag är välkomna.
Tack och ha en fortsatt trevlig helg!

Apple One.

Familj - 280/mån.
För 6 pers totalt.
Apple Music
Apple TV
+Arcade, Lagring osv

https://www.apple.com/se/apple-one/

Har haft det sen det kom. Avslutade Spotify för något år sen och saknar det inte alls. Typ 100sek mer än Spotify family och man får så otroligt mkt mer.
Gillar att det finns Dolby Atmos med Apple. Jag är all-in på Apple så det hjälper såklart med bra integrering osv. Men är nog det mest prisvärda och bästa oavsett hur Applefan man är. Apple TV är också riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan haft tillgång till Spotify Premium via familjen, så hade jag nog kört på Youtube Music. Eller rent av bara Youtube.

Permalänk

Samma som andra så hoppade jag över till youtube music för ett par månader sen eftersom jag ändå betalar för youtube premium. Funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Apple One.

Familj - 280/mån.
För 6 pers totalt.
Apple Music
Apple TV
+Arcade, Lagring osv

https://www.apple.com/se/apple-one/

Har haft det sen det kom. Avslutade Spotify för något år sen och saknar det inte alls. Typ 100sek mer än Spotify family och man får så otroligt mkt mer.
Gillar att det finns Dolby Atmos med Apple. Jag är all-in på Apple så det hjälper såklart med bra integrering osv. Men är nog det mest prisvärda och bästa oavsett hur Applefan man är. Apple TV är också riktigt bra!

Låter bra, men vi äger inga äpplen. Enligt Google så kan man inte prenumerera då.

*Jaha det finns inga poddar i Apple Music ändå.

Permalänk
Medlem

Spotifys webbspelare är väldigt begränsad

Skrivet av Solanum95:

Det går visst att sortera, eller menar du på något annat sätt?

Jag menade webbspelaren, som jag använder på min jobb-laptop där man inte kan installera vad som helst. Här är en skärmbild från min privata laptop med Firefox och Linux i 1920x1080-upplösning. Gränssnittet är oerhört utrymmesineffektivt och jag ser ingen möjlighet till kompaktare layout eller att sortera annorlunda.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

Jag menade webbspelaren, som jag använder på min jobb-laptop där man inte kan installera vad som helst. Här är en skärmbild från min privata laptop med Firefox och Linux i 1920x1080-upplösning. Gränssnittet är oerhört utrymmesineffektivt och jag ser ingen möjlighet till kompaktare layout eller att sortera annorlunda.

<Uppladdad bildlänk>

Okej jag förstår, jag har aldrig använt webbspelaren men testade precis själv och mycket riktigt går det inte sortera där. Riktigt dumt!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag upplever det som att de som använder Qobuz för hifisystem oftast gör det via Roon, de tjänsterna hänger ihop.

Behövs ej Roon
Den har en egen app för både Android och IOS

Permalänk
Medlem

Spotify är ju gratis och bra. Lite reklam är det men det lider jag inte utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Låter bra, men vi äger inga äpplen. Enligt Google så kan man inte prenumerera då.

*Jaha det finns inga poddar i Apple Music ändå.

Väldigt många poddar finns gratis tillgängligt på diverse poddappar som t.ex Pocket Casts, så den biten är väl ett mindre problem?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Qobuz och det funger bra för mig.
Kanske inte så bra om man vill lyssna på podcast dock.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

cd album är bäst spotify är 2a.

Visa signatur

rx6400 elit player

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fick också mailet idag och undersökte nu möjligheten att byta och alltså... jag måste säga att jag är imponerad av utbudet hos både Deezer och Tidal.

Kan *varmt* rekommendera TuneMyMusic om du har ett större bibliotek på Spotify. Visst, det kostade 100 spänn (engångskostnad för en vecka, billigare om man väljer abonnemang med månatlig eller årlig betalningsplan), men de flyttade *väldigt* enkelt över mina 3600 sparade låtar (i en drös spellistor) i biblioteket till mina nyskapade Tidal- och Deezer-konton. Till min förvåning hade Deezer så gott som allting i mitt bibliotek tillgängligt hos sig, så det kan mycket väl bli att jag bara släcker ner mitt Spotifykonto och startar prenumerationen där i stället, spellistorna är ju nu smidigt överflyttade iaf.

Har stöd för så gott som samtliga strömningstjänster som källa och mål för överföring av spellistor, satan i gatan vad skönt det var att upptäcka. Sen är ju konkurrensen förvisso stenhård - för mig som har ett abonnemang själv är det inga jätteskillnader. Samtliga (Deezer, Tidal, Spotify) tar 119kr/mån och nu blir det en tia i månaden det skiljer efter Spotifys höjning.

Men både Tidal och Deezer verkar ju bra mycket trevligare gentemot artister inte minst, så det kan vara nog så gott skäl att byta.

Kan också rekommendera den tjänsten varmt. TuneMyMusic hjälpte också mig att flytta allting. Däremot så misslyckades den med några enstaka låtar av tusentals i mina spellistor där den helt enkelt la upp en annan låt med samma namn om låten inte fanns på den andra tjänsten.

Men hur som haver en sjukt bra tjänst.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan också rekommendera den tjänsten varmt. TuneMyMusic hjälpte också mig att flytta allting. Däremot så misslyckades den med några enstaka låtar av tusentals i mina spellistor där den helt enkelt la upp en annan låt med samma namn om låten inte fanns på den andra tjänsten.

Men hur som haver en sjukt bra tjänst.

Verkligen, det var en potentiell huvudvärk som har gjort att jag har dragit mig för att pröva någon annan tjänst innan - men det här var överraskande smidigt, riktigt kul att något för en gångs skull mer eller mindre bara fungerar. 😅 Var samma sak för mig att det var några spår som inte gick att överföra i mitt bibliotek, men förvånansvärt få och då känns det åtminstone inte orimligt att försöka köra lite manuell handpåläggning på de få spår som fattas. (Typ köpa albumet, rippa från CD och lägga in som MP3/FLAC eller nåt.)

Är ju också gratis upp till 500 spår om man vill pröva tjänsten. Så det tål att sägas igen, den förtjänar en rekommendation även om det blir lite dyrt om man bara ska göra en engångsöverflyttning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Gällande poddar. Om ni använder Android kan jag rekommendera AntennaPod och SR restored. Man kan hitta i stort sett alla poddar i AntennaPod (förutom de som är Spotify-exklusiva (äckligt)), och SR restored tar tillbaka det som Sveriges Radio har lovat sen början, och vad som även står i deras definerade uppdrag.

Gällande musiktjänster. Mer eller mindre 5 av de som svenskar som jag följer på minst en Mastodon-instans, har slopat Spotify helt av bland annat samma grunder som trådskaparen. De har då testat TIDAL och Deezer. Majoriteten av dom använder TIDAL i dagsläget.

Tack tack tack tack!
Min betalda podspelare för att slippa reklam har börjat trycka in... reklam i menyerna. Gammal betalmodell med engångsbetalning vilket blir svårt för dem i längden.
Oavsett var det dags för nypoddspelare.

Men alltså SR-restored! TACK! Fattade inte varför poddarna fortsatte funka i gamla mobilen men inte funkade i nya lure. Den listan innehåll ju majoriteten av min poddlista 😅.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pälsbur:

Hosta din egen musik med navidrome.
Köp musiken i hög kvalité på bandcamp, där får banden det mesta av dina betalda pengar.
Dålig koll på poddar.

Har du redan skivor från förr så digitalisera de med EAC (Exact Audio Copy), då får man en identisk avbildning av varje låt som det är inlagda på skivan. Mycket högre kvalité än spotify/mp3.

Hade tänkt köpa musik och hosta själv via plexamp. Problemet var bara att jag inte vet vad jag vill lystna på och har ingen koll på artister, så behöver en curated service för mina musik genrer.

Annars skulle jag köpt musik.

Permalänk
Medlem

Skulle väl nog slå ett slag för Tidal samt Qubuz.
Inte testat Qubuz, utan det är tankar som kommer från precis samma situation du varit i - jag ogillade vad Spotify gjorde, för mycket poddar samt att ljudet är riktigt dåligt på flertalet skivor. Sitter dock kvar då vi har familjeabonnemang och jag kan inte övertala resten att byta.

Jag hade Tidal i ett år som test - gillade det verkligen. Bättre ljud, mer renodlat för musik. Lätt att använda på dator och telefon. Funkar at casta samt att det har bra app stöd och fungerar i flera olika lösningar.

Qubuz har jag inte personligen testat men det får ju bra betyg, EU baserat och är också fokuserat på musik främst vad jag förstått.

Glömde ju att nämna att jag även köper digital musik eller CD när det inte finns - för de jag verkligen gillar och vill lyssna noggrant på.

Glömde en punkt...
Permalänk
Medlem

Glädjande nyheter för er som, likt jag själv, avser att testa gå från Spotify till YT Music. Det verkar som att YT Music tillhandahåller TuneMyMusic kostnadsfritt för oss som har YT Premium.

Av 6230 låtar lyckades den flytta 6215. Klart godkänt!

Permalänk
Medlem

Youtube music betalar mindre till artisterna än vad Spotify gör, så är det ett viktigt argument så är det Tidal eller Apple som gäller.
https://virpp.com/hello/music-streaming-payouts-comparison-a-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tack tack tack tack!
Min betalda podspelare för att slippa reklam har börjat trycka in... reklam i menyerna. Gammal betalmodell med engångsbetalning vilket blir svårt för dem i längden.
Oavsett var det dags för nypoddspelare.

Men alltså SR-restored! TACK! Fattade inte varför poddarna fortsatte funka i gamla mobilen men inte funkade i nya lure. Den listan innehåll ju majoriteten av min poddlista 😅.

Varsågod!

Skönt att AntennaPod räddar dig nu då Vilken poddspelare använde du tidigare?

Hehe, ja, bra grej det där Såg länken för 1 år sen på Mastodon, då Gustav tootade om den. Jag lyssnar mycket på P3 Historia, så det var en ren fröjd att slippa ladda hem de avsnitt som är SR-exklusiva från sr.se.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Varsågod!

Skönt att AntennaPod räddar dig nu då Vilken poddspelare använde du tidigare?

Hehe, ja, bra grej det där Såg länken för 1 år sen på Mastodon, då Gustav tootade om den. Jag lyssnar mycket på P3 Historia, så det var en ren fröjd att slippa ladda hem de avsnitt som är SR-exklusiva från sr.se.

Podkicker är det jag kört. Har använts bra länge alltså. Haft en i... 13(?) år. Testat några olika men gått tillbaka varje gång ;).
Såg precis att man kan kontakta supporten så tar de bort reklamen från ens app om man köpt reklamfritt. Rätt rörig lösning att hantera legacy-upplägg.
Det är dagst att kolla på alternativ här oavsett

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag på musik och har en dator som är igång 24/7 (en server) så kan jag rekommendera att dra igång Navidrome och på så sätt ha en självhostad Spotify. Detta jag gjort pga prishöjningen.

Om du har spellistor i Spotify du vill behålla kan jag rekommendera https://exportify.app/ för att exportera dem. Om du sedan matchar din musik med MusicBrainz kan du para ihop låtar du har och låtarna i spellistan relativt enkelt.

Har skrivit mer om detta på min sida: https://djs.name/blog/how-to-migrate-from-spotify-to-self-hos...

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Podkicker har använts bra länge alltså. Haft en i... 13(?) år. Testat några olika men gått tillbaka varje gång ;).
Såg precis att man kan kontakta supporten så tar de bort reklamen från ens app om man köpt reklamfritt. Rätt rörig lösning att hantera legacy-upplägg.
Det är dagst att kolla på alternativ här oavsett

Ok, aldrig hört talats om Låter dock som ett rörigt upplägg de har där. Bättre med AntennaPod då.

Kan ju passa på och säga att alla webbsidor/tjänster/appar inom FOSS (Free Open Source Software) är helt gratis att använda - för alltid. Och det finns många bra alternativ till många tjänster Navidrome är ett exempel, som har nämts tidigare i tråden. Värt att nämna är att om man gillar ett FOSS-projekt, så kan man även donera för att stödja utvecklaren/utvecklarna (oftast bara en utvecklare, jag är en av dom). Helt frivilligt, såklart.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Om du kan få tag på musik och har en dator som är igång 24/7 (en server) så kan jag rekommendera att dra igång Navidrome och på så sätt ha en självhostad Spotify. Detta jag gjort pga prishöjningen.

Om du har spellistor i Spotify du vill behålla kan jag rekommendera https://exportify.app/ för att exportera dem. Om du sedan matchar din musik med MusicBrainz kan du para ihop låtar du har och låtarna i spellistan relativt enkelt.

Har skrivit mer om detta på min sida: https://djs.name/blog/how-to-migrate-from-spotify-to-self-hos...

Med Apple Music så slipper du ha en egen server. Egenuppladdad musik synkas mot iCloud och finns tillgängligt i spelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Med Apple Music så slipper du ha en egen server. Egenuppladdad musik synkas mot iCloud och finns tillgängligt i spelaren.

Apple Music har dåligt stöd för Last.fm på telefon så det är inget för mig. Kul dock att de har kvar den tjänsten, använde iTunes Match förr i tiden.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Vill man pressa priset är Tidal bra. Familjeabonnemang för upp till 6 personer ("familj" är även kompisar etc) kostar 189:- per 30 dagar. Enda kruxet är att en person står för betalningen och får agera kassör för de övriga. Men 31,50 per skalle är mycket rimligt tycker jag.

/ B

Permalänk
Medlem

youtube premium där youtube music ingår.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Apple Music har dåligt stöd för Last.fm på telefon så det är inget för mig. Kul dock att de har kvar den tjänsten, använde iTunes Match förr i tiden.

Nä, det är väl den funktionen jag saknar. Har löst det på jobbet genom att köra ett sync-plugin till Firefox som också klarar av Bandcamp. Men det tar ju bara halva musiklyssnandet.

Permalänk
Medlem

Jobbar på att byta från Spotify till Plex AMP.
Självhostat och jag kan bestämma vad som ska finnas där. Lyssnar inte på Poddar så har använt Spotify enbart för musik.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?