Tv4 försvinner från marknätet vid årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror en stor del av skillnaden av våra åsikter beror på avstånd till sändarmaster. Jag är van med 10mil till sändar-mast. Att det finns mast närmare så borde den vara 300m högre för alla berg.

Vilket nästan ingen har? Tar vi något random ställe norröver hittar jag ingen by som mer än några mil till mast när man väljer säg fem random orter.

Permalänk
Medlem

Jag trodde förr att mottagare för DVB-T (/DVB-H/DVB-T2) skulle bli standard i mobiltelefonerna till slut för det tär ju inte på kapaciteten på mobilnäten utan man kan kolla sin fotbollsmatch utan oro. Ibland, eller ofta, är man inte så bra på att se framtiden, dock.

TV4 har ju fört hårda förhandlingar med leverantörer förut gällande vad det ska kosta att inkludera dem, vilket förvirrat slutkund för huvudkaneln är ju just gratis i marknätet. Nu känner de väl att de får en extra förhandlingsbricka till nästa gång. Nog många hushåll som inte accepterar IPTV/KabelTV/streamingpaket som saknar TV4 om de inte ens kan pejla in kanalen gratis vid sidan om.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hade jag bott i villa hade jag tvärsäkert haft antenn på taket och sett exempelvis nyheterna "live" på TV. Nu bor jag dock i lägenhet, kabeltv-nätet har urusel bild (sönderkomprimerade digitala kanaler som skickas ut i analogt nät med störningar osv), och det jag ser ser jag ju på annat sätt. Men jag saknar TV-nyheterna. Jaja, har ju Google TV och datorn anslutet och kan chromecasta osv, men det är inte alltid det är enklare att gå via appar etc.

Varför? Jag kopplade ur antennen för 12-13 år sen och plockade ner denför typ 6 år sen.
Vi ser i regel nyheterna live i svt's eller tv4's appar och hinner vi inte kan bekvämt se det en stund senare.

Jäkla meck med antenn som ska riktas in och förhoppningsvis inte ha för mycket träd eller annat ivägen eller upp och justera efter stormar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vilket nästan ingen har? Tar vi något random ställe norröver hittar jag ingen by som mer än några mil till mast när man väljer säg fem random orter.

Och vi bor i ett land med mycket berg så man kan inte alltid välja den mast som är närmast som jag skrev. Eller kan och kan, den andra sändarmasten som är längre ifrån fick man bättre bild ifrån.
Men oavsett väldigt få har tv genom marknätet idag, för många som skulle kunna ha det som ett backupsystem så är det en dyr investering.

Jag känner inte till någon som har förberett detta backupsystem idag. Jag själv som bor i en stad skulle kunna köpa en billig antenn, jag tycker dock tv är lite förlegat. Bättre investera i andra saker som elverk och annat som jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, 10 mil är rätt uppenbart inte rimligt för planerad sändning/mottagning då den utsändning som används i Sverige av både radio och tv bygger på att man har sikt mot sändaren över horisonten. LW, MW och SW är ju annorlunda, men det är typ 15 år sedan SR fimpade det sista där.

10 mil skulle innebär att man tog emot tv i typ Västerås från Nackamasterna, men så är de ju inte. Inte heller tar man emot tv i Uppsala från Nacka, utan det är en egen sändare vid Vedyxa (fram till 80-talet Flogsta; den masten är kvar men lägre och har lite div inkl kommersiell radio).

Permalänk
Medlem

ja och när landet är så stort och glesbefolkat så är det självklart det aldrig inom snar framtid kommer täcka hela landet. Men sedan åker jag kollektivtrafik där kanske tusentals personer åker varenda dag, där en stor del av resan har ingen täckning alls.

Det kan vara dålig täckning väldigt nära tätbefolkade områden också. Jag har en båt och färdas regelbundet i den stora "viken" som är där Nordre älv mynnar. Där får jag ofta ingen datatäckning alls, eller så begränsad att det kan ta flera minuter att få igång en podd i Spotify eller liknande. Har Tele2/Comviq, så det nätet. Vet inte hur det är för telefonsamtal, för jag ringer i stort sett aldrig när jag är på båten. Men området är väldigt fullt av fritidsbåtar under sommaren (i viken ligger en av Sveriges största fritidsbåtshamnar), så det är potentiellt väldigt många som drabbas av att det inte är täckning där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Jag trodde förr att mottagare för DVB-T (/DVB-H/DVB-T2) skulle bli standard i mobiltelefonerna till slut för det tär ju inte på kapaciteten på mobilnäten utan man kan kolla sin fotbollsmatch utan oro. Ibland, eller ofta, är man inte så bra på att se framtiden, dock.

TV4 har ju fört hårda förhandlingar med leverantörer förut gällande vad det ska kosta att inkludera dem, vilket förvirrat slutkund för huvudkaneln är ju just gratis i marknätet. Nu känner de väl att de får en extra förhandlingsbricka till nästa gång. Nog många hushåll som inte accepterar IPTV/KabelTV/streamingpaket som saknar TV4 om de inte ens kan pejla in kanalen gratis vid sidan om.

En kul tanke, ja det kan ju bli effektivare förutsatt att man är många som vill titta på samma sak.

I mitt hus använde telia tidigare multicast i IP-nät av samma anledning, om t ex 13 hushåll ville titta på tv4 samtidigt, behövde de bara skicka ut en enda ström av tv4 som sedan delades vidare från fastighetens switch till de tv-boxar som hade gått med i den multicast-gruppen.

Det var en bra lösning när ett genomsnittligt hushåll bänkade sig vid tvn kl 20 för att beundra bengt magnussons skägg, men nu när alla streamar vad de vill, när de vill, och ett normalt bredbandsabonnemang är 100x snabbare, har den sortens massdistribution spelat ut sin roll.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Och vi bor i ett land med mycket berg så man kan inte alltid välja den mast som är närmast som jag skrev. Eller kan och kan, den andra sändarmasten som är längre ifrån fick man bättre bild ifrån.
Men oavsett väldigt få har tv genom marknätet idag, för många som skulle kunna ha det som ett backupsystem så är det en dyr investering.

Det är ju lite tvärt om, för många som idag saknar en fungerande antenn är det en mycket liten kostnad att se till att man har maströr eller andra fästen för TV, radio och 4G/5G-antenn och/eller möjlighet för dito. Lika lite som att folk kommer installera extern 5G-antenn ifall fibern går ner så kommer de installera antenn för SVT, men att jämföra det med reservkraft är oärligt då många som inte ens använder antenn eller centralantenn har en fungerande lösning (de just nu inte använder) där de bara behöver söka efter kanalerna.

Självklart kan man fundera på framtiden, men just DVB-T-tekniken används faktiskt även av vissa TV via fiber (fiber kan användas för radiosignaler) och kabeltv-nät (istället för DVB-C) och det är inbyggt i alla tv-apparater så mottagarna lär inte försvinna än.

SR betalar för övrigt runt 300 miljoner till Teracom när du skulle kunna streama kanalerna via mobilnätet och koppla dina Peltorkåpor till bluetooth istället för att bråka med FM-radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Många smartphones hade faktiskt inbyggd FM-mottagare i början. Och kanske kommer vi får se mobiler med TV-mottagare snart. Nu hoppas många flera TV-bolag på att broadcasta TV/Radio via 5G istället nu när DVB-T blivit gammalt och dyrt.
https://www.publicaccess.se/2025/03/europeiska-tv-bolag-drive...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, 10 mil är rätt uppenbart inte rimligt för planerad sändning/mottagning då den utsändning som används i Sverige av både radio och tv bygger på att man har sikt mot sändaren över horisonten. LW, MW och SW är ju annorlunda, men det är typ 15 år sedan SR fimpade det sista där.

10 mil skulle innebär att man tog emot tv i typ Västerås från Nackamasterna, men så är de ju inte. Inte heller tar man emot tv i Uppsala från Nacka, utan det är en egen sändare vid Vedyxa (fram till 80-talet Flogsta; den masten är kvar men lägre och har lite div inkl kommersiell radio).

I Sverige vill nog ingen det, men antenntillverkarna har "long range"-varianter just för att det förekommer på andra marknader/länder och då brukar de kunna marknadsföras med att de i vissa fall kan användas på avstånd över tio mil.

När jag sökte runt så hittade jag någon enstaka ort som har 7 mil här i Sverige, då är det lite noggrannare med vilken antenn som används och hur den är monterad.

Rent samhällsmässigt är det inte i Sverige ett problem att vi har långt till mobilmaster, radio och tv-master eller livsmedelsaffären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Många smartphones hade faktiskt inbyggd FM-mottagare i början. Och kanske kommer vi får se mobiler med TV-mottagare snart. Nu hoppas många flera TV-bolag på att broadcasta TV/Radio via 5G istället nu när DVB-T blivit gammalt och dyrt.
https://www.publicaccess.se/2025/03/europeiska-tv-bolag-drive...

Tveksam avsändare där, tekniken lär utlöpa i ännu mindre än DVB-H gjorde.

Betaltv har gått över till streaming (unicast, internet) och i mångt och mycket lämnat satellit, kabeltv och iptv (multicast) redan.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror en stor del av skillnaden av våra åsikter beror på avstånd till sändarmaster. Jag är van med 10mil till sändar-mast. Att det finns mast närmare så borde den vara 300m högre för alla berg.

100 Km radiotäckning kräver att sändarantennen är ca 600 m högre än mottagarantennen pga jordens krökning, naturligtvis är det även möjligt att ha omvända förhållandet.
Karlatornet är dock bara 246m högt (och ingen bor på taket) men högst belägna lägenheten ligger på 240 m.
300 m sändarhöjd ger radiotäckning omkring 70 km.
Det är alltså mycket svårt att få 100 km mark-räckvidd på en sändare och max räckvidd är sällan över 70 km då de högsta svenska huvudmasterna är kring 330 m höga, visserligen står de ofta på berg men å andra sidan så brukar inte mottagarna vara på havsnivå och ha fri sikt mot sändaren så det jämnar ut sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

100 Km radiotäckning kräver att sändarantennen är ca 600 m högre än mottagarantennen pga jordens krökning, naturligtvis är det även möjligt att ha omvända förhållandet.
Karlatornet är dock bara 246m högt (och ingen bor på taket) men högst belägna lägenheten ligger på 240 m.
300 m sändarhöjd ger radiotäckning omkring 70 km.
Det är alltså mycket svårt att få 100 km mark-räckvidd på en sändare och max räckvidd är sällan över 70 km då de högsta svenska huvudmasterna är kring 330 m höga, visserligen står de ofta på berg men å andra sidan så brukar inte mottagarna vara på havsnivå och ha fri sikt mot sändaren så det jämnar ut sig.

Det faller ändå på frekvensbrist. Skulle man ha så höga sändare skulle det blir störningar när det var bra atmosfäriska förhållanden så signalerna når mycket längre. Med små och låga sändare blir "cellerna" relativt små och då klarar man sig med rätt få frekvenser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det faller ändå på frekvensbrist. Skulle man ha så höga sändare skulle det blir störningar när det var bra atmosfäriska förhållanden så signalerna når mycket längre. Med små och låga sändare blir "cellerna" relativt små och då klarar man sig med rätt få frekvenser.

Det finns dessa 300m+ master som står på berg flera hundra meter över havet i Sverige och de ger täckning till orter som ligger på flera hundra meters höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns dessa 300m+ master som står på berg flera hundra meter över havet i Sverige och de ger täckning till orter som ligger på flera hundra meters höjd.

Ja, men det snackades om mycket högre master.

Det var redan ett problem förr, på analoga tiden, med störningar pga för stort överlapp mellan cellerna. Bäst var det när det var kallt och mulet. Sämst på soliga och varma dagar, för då leder atmosfären VHF/UHF väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men det snackades om mycket högre master.

Det var redan ett problem förr, på analoga tiden, med störningar pga för stort överlapp mellan cellerna. Bäst var det när det var kallt och mulet. Sämst på soliga och varma dagar, för då leder atmosfären VHF/UHF väldigt bra.

Jämnar ju ut sig som @mrqaffe. Finns bara så höga berg inåt i landet och då är det kanske 20 mil innan vi når områden som är straxt över havet och där mellan har vi redan flera master. De enda jag sett som lyckats med över 10 mil är amerikanare och de försöker mest för att de har lokala/regionala stationer som sändare/master i närheten inte bär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är dock aldrig så många människor globalt som haft det så bra som vi har det nu, någon gång tidigare i historien. Man kan välja att leva i skräck, dagligen matad av samma propaganda som varnar för att himlen faller ner, eller så kan man spendera sin tid med att höja sin livskvalitet.

Linjär-TV är lite som alkohol, fördummande och direkt skadligt för de som sväljer för mycket och för ofta. Att kalla den personliga regleringen av det intaget för att "stoppa huvudet i sanden" känns mer som en varningsklocka för någon som tror att gammelmedia levererar objektiv sanning.

Jaha, det var trist att läsa att du befinner dig där -> men jag gjorde det.

Permalänk
Medlem

Det riktiga problemet gällande marknätet var ju dock att man inte fick in norsk, dansk och möjligen finsk TV i rimlig omfattning. Jag växte upp ca 8 mil från norska gränsen, såg i stort sett lika mycket norsk som svensk TV. Jaja, NRK hade ju bara 1 kanal länge, men jag såg mycket sport osv. När digital-TV kom snackades det om att kunna få in grannlandets TV i det egna digitala marknätet, fanns ju gott om plats, men det stöp väl på rättigheter antar jag.

Gissar att bland dem som fortfarande ser på marknätet finns en stor andel som inte har bredband. En äldre släkting funderade på att skaffa boxers internet-tv när de förra året (?) dumpade marknätet, men ca 500kr per månad var en lite dryg kostnad. Och nu försvinner tv4 också, trist.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Du har uppenbart inte fattat tingens ordning...😬
Det är inte primärt SVT via DvB-T som är viktigt ur beredskapssynpunkt, utan SRs analoga radionät! Men båda använder Terracoms sändarnät.

Skrivet av Aphex:

DVB-T är skräp som beredskapsalternativ, finns nästan inga batteridrivna mottagare och ett system med få distributionspunkter är lättare att slå ut än ett som kan ruttas om över vad som helst som kan förmedla ettor och nollor.

Lägg ner skiten.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk

Ja, men det kommer med priset att vid tex viktiga idrottshändelser eller annat som många ser samtidigt, tex mello, så börjar det lagga och strula för en hel del. MultiCast är mycket mer resurseffektivt.

Skrivet av Aphex:

En kul tanke, ja det kan ju bli effektivare förutsatt att man är många som vill titta på samma sak.

I mitt hus använde telia tidigare multicast i IP-nät av samma anledning, om t ex 13 hushåll ville titta på tv4 samtidigt, behövde de bara skicka ut en enda ström av tv4 som sedan delades vidare från fastighetens switch till de tv-boxar som hade gått med i den multicast-gruppen.

Det var en bra lösning när ett genomsnittligt hushåll bänkade sig vid tvn kl 20 för att beundra bengt magnussons skägg, men nu när alla streamar vad de vill, när de vill, och ett normalt bredbandsabonnemang är 100x snabbare, har den sortens massdistribution spelat ut sin roll.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Skrivet av pictorhayes:

Ja, men det kommer med priset att vid tex viktiga idrottshändelser eller annat som många ser samtidigt, tex mello, så börjar det lagga och strula för en hel del. MultiCast är mycket mer resurseffektivt.

Exakt samma åsikt hade jag för över 20år sedan. Dagens folk är dock mer kräsna. Även om de ser samtidigt så vill någon se ett par minuter efter då de ej hann, någon ska gå på toaletten och då pausa etc. Nu går det lösa med multicast och cachning.

Men då har vi andra problemet. Frågan är hur många som ens vill se saker ungefär samtidigt?

Så min åsikt är att marknätet även linjärtv håller på och då ut, grundproblemet är att mindre vill använda de båda. Det blir då mindre personer som ska dela på kostnaden.
De får då effektivisera, det går att diskutera hur min åsikt är prioritera fungerande mobilt bredband som backupsystem och även radio såklart. Förr i tiden när strömmen gick så kunde man liksom ändå ringa, det var 2 olika system.

Idag säger folket på landsbygden ibland att de förr klagade på att de kunde vara utan ström i 2 veckor, de skulle bara veta hur det känns för mig att ha varit utan fungerande bredbandfiber i 2 timmar.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det blir en kanal mindre i marknätet. Det är ju lite speciellt och ganska o-krångligt system, precis som radio. Inga appar, databegränsningar och prenumerationer. Det har ju blivit lite krångligare med först digitaltv från analog och sedan till dvb-t2. Jämförelsevis behöver man något som kör Android och en Tv4-app. Och operativsystemet blir utdaterat och appen behöver uppdateras. Mot en enklare TV som bara behöver en kanalsökning.

Just nu kommer ju SVT finnas kvar, men framtiden kommer ju vara oviss när kostnaden ökar då intäkterna från tv4 till Teracom(?) försvinner. Och då blir det samma för att se dem.

Men för den yngre generationen är det ju inte så konstigt med det nya och mer naturligt. Så de bryr sig nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Även dagens äldre är vana vid att titta på fler kanaler än SVT1, 2 och fyran. Det kan inte vara många aktiva tittare som har en TV med enbart dagens marksända utbud.
Jag vet flera äldre som hoppade på erbjudandet om 4G-router och TV-hub (IPTV) från Tele2 när de stängde av Boxers sändningar i marknätet.

Jag kör endast med dom fria på DVB-T2

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Skalbarheten försvinner

Skrivet av pictorhayes:

Du har uppenbart inte fattat tingens ordning...😬
Det är inte primärt SVT via DvB-T som är viktigt ur beredskapssynpunkt, utan SRs analoga radionät! Men båda använder Terracoms sändarnät.

När de stora skogsbränderna inträffade och vinden plötsligt vände mot Stockholm skämtade en polare på IRC om att nu får de panik i Tokholm. Och han hade rätt, inom en halvtimme gick Sveriges Radios hemsida inte längre att nå på grund av alla besökare. Traditionella sändare belastas inte mer för att fler lyssnar.

Multicast kanske är en lösning för just detta problem, men jag vet inte om det beaktas..

Blandade ihop "unicast" och "multicast"
Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

Jag hör till dem som slötittar på TV4 ibland för att den är lättillgänglig. Bara att trycka på "4" på fjärrkontrollen. Men om jag ens får för mig att köpa TV4 Play+ (eller nåt annat paket som innehåller TV4), lär jag inte så ofta välja att bara slötitta på livekanalen TV4 som är full med reklam. Det blir snarare nåt intressant att streama, på tider som passar mig. Så var det när jag hade Viaplay, jag såg så gott som aldrig på nån av de kanaler som ingick i paketet.

Så bland dem som har eller skaffar TV4 Play+ kommer antagligen den "vanliga" TV4 att dö sotdöden till förmån för on-demand-streaming. Och TV4 kommer säkerligen att arbeta aktivt för att det ska bli så. T.o.m. SVT satsar ju idag mest på de tittare som streamar snarare än dem som bara ser live-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Även dagens äldre är vana vid att titta på fler kanaler än SVT1, 2 och fyran. Det kan inte vara många aktiva tittare som har en TV med enbart dagens marksända utbud.
Jag vet flera äldre som hoppade på erbjudandet om 4G-router och TV-hub (IPTV) från Tele2 när de stängde av Boxers sändningar i marknätet.

Den enda jag kan tänka mig i min bekantskapskrets är svärmor så måste titta på en ny lösning för henne, har ej dator eller platta men det går nog att lära henne använda det, gissar att dom aktiva tittarna inte är så många troligen äldre i hus som inte gått över till fiber eller annan lösning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Kan man inte stänga ner marknätet, så kan man använda dom frekvenserna till att bygga ut mobilnätet. Sen så borde det analoga radionätet släckas framöver för att frigöra frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Sen så borde det analoga radionätet släckas framöver för att frigöra frekvenser.

Verkligen inte!
Digital radio är skräp, plus att många miljoner fullt fungerande radiomottagare i ett svep skulle bli elektronikskrot.
Analog radio är så mycket bättre eftersom vi människor kan höra även när mottagningen är dålig. Tal genom brus kan vi tolka och höra, men motsvarande situation med digital mottagning blir olyssningsbara pip, skrik och knäppningar. Jag minns när TV gick från analogt till digitalt. Jag bodde tillfälligt i mitt föräldrahem, där mottagningen är lite svag. Analoga sändningar hade brusig bild, men det gick att se på. När det blev digitalt försvann bilden ofta i hack, hopp, frysningar, märkliga färgfält och tom bild (som var helt blå, digitalboxens ingen-signal-färg). Det gick inte att se på med bibehållen mental hälsa.

Så nej, analog radio måste fortsätta. Och tack och lov är det så bestämt också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Kan man inte stänga ner marknätet, så kan man använda dom frekvenserna till att bygga ut mobilnätet. Sen så borde det analoga radionätet släckas framöver för att frigöra frekvenser.

Marknätet för TV kommer nog att få allt mindre betydelse till vardags, i takt med att allt fler har nån form av internetlösning. Men jag hoppas ändå att åtminstone en kanal blir kvar ett bra tag. I skogen, långt ute i skärgården eller på en fjälltopp är inte internetlösningar det ultimata. Inte DVB-T2 heller för resten. Må så vara om det bara blir en kanal som bara sänder nyheter, anslagstavlan och gamla B-filmer, men nånting behöver finnas länge än.

Och jag hoppas verkligen att inte FM-radionätet släcks, som de gjorde i Norge! Digitalradio är inte tillräckligt bra i områden med svag mottagning om man har en enkel transistorradio. Inte internetradio heller, av samma skäl som TV:n.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag kör endast med dom fria på DVB-T2

De fria sänds som MPEG-4 + DVB-T.

DVB-T2 användes endast för en del av betalkanalerna.