Permalänk
Medlem

Någon som sitter på lite tankar/ideér gällande Bondtechs uppkommande INDX system? Det verkar definitivt otroligt spännande, men jag har svårt att hitta någon typ av faktisk information

Permalänk
Medlem
Skrivet av Militias:

Någon som sitter på lite tankar/ideér gällande Bondtechs uppkommande INDX system? Det verkar definitivt otroligt spännande, men jag har svårt att hitta någon typ av faktisk information

Dom har väl inte släppts värst mycket info om det än, bara varit lite rykten då någon av dom försa sig i en video eller något (att det var samarbete med Prusa?).
Men det är helt klart spännande och lär nog bli min nästa skrivare då dom andra tillverkarnas system med multifärg/material (CFS, AMS mm) känns dåligt med allt slöseri av filament.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Dom har väl inte släppts värst mycket info om det än, bara varit lite rykten då någon av dom försa sig i en video eller något (att det var samarbete med Prusa?).
Men det är helt klart spännande och lär nog bli min nästa skrivare då dom andra tillverkarnas system med multifärg/material (CFS, AMS mm) känns dåligt med allt slöseri av filament.

Okej, Skönt att veta att det inte bara är jag som är blind utan att det faktiskt inte finns så mycket info ute än.

Håller definitivt med om att detta troligtvis kommer vara min nästa skrivare, eller om man kanske kan uppgradera nuvarande med INDX på någon vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Militias:

Okej, Skönt att veta att det inte bara är jag som är blind utan att det faktiskt inte finns så mycket info ute än.

Håller definitivt med om att detta troligtvis kommer vara min nästa skrivare, eller om man kanske kan uppgradera nuvarande med INDX på någon vänster.

Ja det lär nog vara en möjlighet med
Dom visade upp det på en Voron i en video så får ju hoppas dom släpper det löst så man kan uppgradera.
Dock har jag en bedslinger idag och vill ha en inkapslad corexy som nästa så blir helt ny för min del

https://youtu.be/XRQGVSnzLPg

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hello every one!
Funderar starkt på att skaffa mig en 3D-skrivare. Har jag läste en hel del om 3D-skrivare men jag är absolut en nybörjare så jag har lite frågor innan jag gör ett köp.

1. Kan ni rekommendera en eller flera skrivare som är bra för en nybörjare men som är samtidigt lite framtidssäker när jag kanske vill göra lite mer avancerade projekt.

2. Jag vet att det finns skrivare med två munstycken och jag vet att man kan använda det för antingen skriva med två färger eller använda det andra munstycket för att endast printa stödpelare (eller vad det kallas för) som man sen kan plocka bort. Jag vet att det finns speciellt material som ska vara enklare att printa stödpelare med. Skulle ni säga att det är något bra att investera i?

3. Jag kommer högst troligt placera skrivaren i ett rum som har dålig ventilation. Finns inget luftflöde då det räknas om ett 0,5 rum. Kan det bli problem med printer om det är varmare än vanligt i ett rum?

Kanske kommer på flera frågor lite senare

1. Vill du kunna skriva ut mer avancerade material i framtiden (t.ex. ABS, ASA, nylon) behöver du en uppvärmd byggkammare. Det utesluter i praktiken alla så kallade bed slingers och gör att du bör titta på en CoreXY-maskin med en byggkammare. Om du vill skriva ut filament med kolfiberpartiklar behövs även ett härdat munstycke, men det kan du alltid uppgradera senare.

2. Har du budget för det kan en maskin med flera munstycken vara smidigt, framförallt för multi-material och multi-färg. Vanligt är att köra ett material för modellen och ett annat för stöd (t.ex. PLA + PETG, som inte fäster särskilt hårt i varandra). Det finns också lösliga stödmaterial som kan sköljas bort i vatten, men de används inte lika ofta då de är dyrare och mer nischade. Slicers är idag är väldigt bra på att generera lättborttagna supports även i samma material, så behovet är inte lika stort som det var förr.

3. Vill du skrivare ut i material som ABS/ASA och liknande bör du tänka på ventilationen, då de kan avge partiklar och ångor som inte är bra att andas in. Se till att inte vistas i rummet när du kör sådana utskrifter. Att rummet är lite varmt gör i regel inget, tvärtom kan det förbättra kvaliteten på material som ABS/ASA. Däremot mår mer vanliga material som PLA och PETG oftast bättre i lite svalare omgivning.

För en första skrivare skulle jag ändå rekommendera en enklare modell med bara ett munstycke. Det räcker väldigt långt för de flesta projekt, är mindre krångligt att komma igång med och du lär dig snabbt grunderna innan du ger dig på mer avancerade maskiner. Jag har en Bambulabs P1S och är väldigt nöjd och tror att den hade passat dina behov. Om du verkligen fastnar för hobbyn kommer det sluta med att du köper fler än en skrivare ändå ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2x Samsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Alpenföhn Black Ridge rev.D + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Skrivet av TbeL:

Jag har varit på jakt efter något liknande länge men jag är så förbannat kass på att designa något så jag tänkte att någon annan kanske slänger upp något på printables eller nått nångång men jag har inte hittat någon som passar mig.
Hur har du löst det?

Det finns massor av sidor som erbjuder filer men många vill ha betalt (har inga problem att betala för en bra stl)
Makeronline och Makerworld brukar jag leta på om jag inte orkar eller kan designa själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Jag har varit på jakt efter något liknande länge men jag är så förbannat kass på att designa något så jag tänkte att någon annan kanske slänger upp något på printables eller nått nångång men jag har inte hittat någon som passar mig.
Hur har du löst det?

Jag hittade färdig modell som fungerade tillräckligt för min del, hittat massvis av dom men just nu verkar jag inte kunna hitta den jag skrev ut såklart..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Natron:

1. Vill du kunna skriva ut mer avancerade material i framtiden (t.ex. ABS, ASA, nylon) behöver du en uppvärmd byggkammare. Det utesluter i praktiken alla så kallade bed slingers och gör att du bör titta på en CoreXY-maskin med en byggkammare. Om du vill skriva ut filament med kolfiberpartiklar behövs även ett härdat munstycke, men det kan du alltid uppgradera senare.

2. Har du budget för det kan en maskin med flera munstycken vara smidigt, framförallt för multi-material och multi-färg. Vanligt är att köra ett material för modellen och ett annat för stöd (t.ex. PLA + PETG, som inte fäster särskilt hårt i varandra). Det finns också lösliga stödmaterial som kan sköljas bort i vatten, men de används inte lika ofta då de är dyrare och mer nischade. Slicers är idag är väldigt bra på att generera lättborttagna supports även i samma material, så behovet är inte lika stort som det var förr.

3. Vill du skrivare ut i material som ABS/ASA och liknande bör du tänka på ventilationen, då de kan avge partiklar och ångor som inte är bra att andas in. Se till att inte vistas i rummet när du kör sådana utskrifter. Att rummet är lite varmt gör i regel inget, tvärtom kan det förbättra kvaliteten på material som ABS/ASA. Däremot mår mer vanliga material som PLA och PETG oftast bättre i lite svalare omgivning.

För en första skrivare skulle jag ändå rekommendera en enklare modell med bara ett munstycke. Det räcker väldigt långt för de flesta projekt, är mindre krångligt att komma igång med och du lär dig snabbt grunderna innan du ger dig på mer avancerade maskiner. Jag har en Bambulabs P1S och är väldigt nöjd och tror att den hade passat dina behov. Om du verkligen fastnar för hobbyn kommer det sluta med att du köper fler än en skrivare ändå ^^

Bara för att jag är nyfiken. Om du använder PETG som stödmaterial till PLA kommer slicern att göra hela supporten i PETG eller bara ”interface” materialet? Om slicern gör hela supporten i PETG så måste den byta material minst en gång per lager?

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Bara för att jag är nyfiken. Om du använder PETG som stödmaterial till PLA kommer slicern att göra hela supporten i PETG eller bara ”interface” materialet? Om slicern gör hela supporten i PETG så måste den byta material minst en gång per lager?

Man kan välja i slicern, antigen kör man hela supporten i annat material eller så kör man bara några få lager på interfacet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2x Samsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Alpenföhn Black Ridge rev.D + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Skrivet av Natron:

Man kan välja i slicern, antigen kör man hela supporten i annat material eller så kör man bara några få lager på interfacet.

Smart, Tack för info.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Det börjar röra sig lite igen på 3D-printer sidan.

Mkt snack nu om Snapmaker U1 med sina 4 separata skrivhuvuden. Jag är lite sugen att stötta dom. 7600 kr är ett bra pris tycker jag. Det skulle bli den .... 5 skrivaren jag stöttar på Kickstarter (en som aldrig släpptes, Twonxy 2-huvudskrivare, Crealite CR6-SE, ANker M5 och Bambu Labs X1C). Vet inte mkt om hur bra Snapmaker är med mjukvara, ekosystem etc men de har väl en hel del produkter så ...

H2D är ju Bambu Labs flaggskepp (H2D Pro är för företag så typ samma) men H2S de släppte idag ser inte alls dum ut som alternativ till en X1C om man är ute efter något nytt. De flesta fördelar med vad de lagt in i H2D (möjlighet till uppvärmd kammare, klarar högre temp på munstycket, bättre kamera, mer sensorer för att se till att optimera, stöd för laser och cuttingmodul etc) men billigare. 1 400 € för kombon är helt ok tycker jag. H2D Combon kostar ju 800€ mer.

Den stora överraskningen är väl att de i ett blogginlägg berättade om H2C som ska komma i slutet av året. Det låter som H2C egentligen är en H2D med Vortek Hotend Change System, d v s istället för multipla kompletta skrivarhuvuden så byter den ut bara hotend.

Fattar jag rätt så kommer den fortfarande köra via AMS så exakt hur det kommer funka undrar jag (en del av skrivartiden tas upp av att dra tillbaka filament och mata in nytt, det kommer man isåfall inte undan men man slipper definitivt majoriteten av "poop" - åtminstone om man inte kör mer än 6 färger) men det får man väl se. Det intressanta är att det ska komma uppgraderingskit till H2D och H2S. Normalt så vill man ju inte berätta om framtida produkter när man samtidigt släpper sin senaste men jag tror lite att de känner en viss press från Snapmaker U1 eftersom många gärna vill minska skräpet när man skriver ut i flera färger.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Mkt snack nu om Snapmaker U1 med sina 4 separata skrivhuvuden. Jag är lite sugen att stötta dom. 7600 kr är ett bra pris tycker jag. Det skulle bli den .... 5 skrivaren jag stöttar på Kickstarter (en som aldrig släpptes, Twonxy 2-huvudskrivare, Crealite CR6-SE, ANker M5 och Bambu Labs X1C). Vet inte mkt om hur bra Snapmaker är med mjukvara, ekosystem etc men de har väl en hel del produkter så ...

H2D är ju Bambu Labs flaggskepp (H2D Pro är för företag så typ samma) men H2S de släppte idag ser inte alls dum ut som alternativ till en X1C om man är ute efter något nytt. De flesta fördelar med vad de lagt in i H2D (möjlighet till uppvärmd kammare, klarar högre temp på munstycket, bättre kamera, mer sensorer för att se till att optimera, stöd för laser och cuttingmodul etc) men billigare. 1 400 € för kombon är helt ok tycker jag. H2D Combon kostar ju 800€ mer.

Den stora överraskningen är väl att de i ett blogginlägg berättade om H2C som ska komma i slutet av året. Det låter som H2C egentligen är en H2D med Vortek Hotend Change System, d v s istället för multipla kompletta skrivarhuvuden så byter den ut bara hotend.

Fattar jag rätt så kommer den fortfarande köra via AMS så exakt hur det kommer funka undrar jag (en del av skrivartiden tas upp av att dra tillbaka filament och mata in nytt, det kommer man isåfall inte undan men man slipper definitivt majoriteten av "poop" - åtminstone om man inte kör mer än 6 färger) men det får man väl se. Det intressanta är att det ska komma uppgraderingskit till H2D och H2S. Normalt så vill man ju inte berätta om framtida produkter när man samtidigt släpper sin senaste men jag tror lite att de känner en viss press från Snapmaker U1 eftersom många gärna vill minska skräpet när man skriver ut i flera färger.

Spännande, kul sammanfattning!

Verkar som det är flera skrivarhuvuden är den senaste utvecklingen. 7600:- känns väldigt billigt? Vad är haken tro?

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Den ser väldigt lovande ut och den lockade absolut mitt vill-höver men jag hade ett par funderingar.

• Eftersom det inte finns något lock i nuläget antar jag att den har svårt med material som kräver uppvärmd kammare?

• Hur ska man hålla filamentet torrt på ett enkelt sätt? Det ser inte trivialt ut att montera på något på sidorna?

• I recensionen så buildplate ut som den kunde rotera och inte var helt fixerad?

Vad tror ni experter?

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Snapmaker U1 ser absolut intressant ut men verkar inte finnas annat än 0,4mm huvuden, eller har jag missat något? Hur står den sig jämfört med en P1S/X1C med AMS?

Permalänk
Medlem

För er som har en Bambu Labs skrivare.

Går det att skriva ut offline? Har ingen dator i närheten av skrivaren och vill inte ha skrivaren på Wifi:et.

Måste sakerna Sliceas via Bambus mjukvara eller kan jag använda typ Orca?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

För er som har en Bambu Labs skrivare.

Går det att skriva ut offline? Har ingen dator i närheten av skrivaren och vill inte ha skrivaren på Wifi:et.

Måste sakerna Sliceas via Bambus mjukvara eller kan jag använda typ Orca?

Det går bra offline. Om du vill kan du lägga över slicade filer på SD-kortet och springa bort till skrivaren för att starta i menyn där. I dagsläget kör jag via Bambu cloud direkt från Orca-slicer, det innebär dock att jag kör på en äldre firmware eftersom den senaste inte stöder det förutom med Bambu Labs egna slicer.

Men det går att välja LAN-mode och koppla bort sig från molnet och appen (som jag faktiskt tycker är rätt bra) och köra lokalt enbart, jag har dock inte testat.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det går bra offline. Om du vill kan du lägga över slicade filer på SD-kortet och springa bort till skrivaren för att starta i menyn där. I dagsläget kör jag via Bambu cloud direkt från Orca-slicer, det innebär dock att jag kör på en äldre firmware eftersom den senaste inte stöder det förutom med Bambu Labs egna slicer.

Men det går att välja LAN-mode och koppla bort sig från molnet och appen (som jag faktiskt tycker är rätt bra) och köra lokalt enbart, jag har dock inte testat.

Okej, så om jag skulle köpa typ P1S nu så måste jag köra deras egna slicer?

Letar efter en maskin då min Prusa MK3 har stått i typ 5(?) och behöver en som bara "funkar".

Men har hört att Bambu har lite problem med att vara nedlåsta, men allt annat är bra.

Så står mellan en P1S, Qidi Q2 eller Elegoo Centarui men det är fan en jävla röra. xD
Ska ha den i källaren så ljud och sådana saker gör mig inget.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

H2C ser minst sagt spännande ut. Känns ju mer effektivt att bara behöva byta ut det lilla munstycket än hela verktygshuvudet som toolchangers gör idag. I videon så har de fortfarande två munstycken på toolheadet men byter bara ut det högra. Kommer det andra munstycket vara ett normalt samma som H2D har idag eller kommer det använda det nya trådlösa munstycket? Vad är poängen att ha dubbla mustycken när du kan byta ut det automatiskt på några sekunder. Eller kommer vi ha en version med dubbla hot end change systems på vardera sida av maskinen?

Ser framemot att få mer info i slutet av året!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pAcKiE:

Letar efter en maskin då min Prusa MK3 har stått i typ 5(?) och behöver en som bara "funkar".

Men har hört att Bambu har lite problem med att vara nedlåsta, men allt annat är bra.

Så står mellan en P1S, Qidi Q2 eller Elegoo Centarui men det är fan en jävla röra. xD

Du måste inte köra deras egen slicer förutom om du vill använda molnet om jag minns rätt så om det finns profil för bambu i en annan slicer så borde du kunna slica till fil och köra via kort. Men - Bambu Studio bygger på samma grund som Prusa Slicer och är open source (tror bara det är deras network plugin som inte är Open Source) så funktioner som t ex prusa får kan även dyka upp i Bambu Slicer och vice versa. Jag tycker den är riktigt bra.

Jag gick från en MK3+ till X1C och har sen lagt till en bunt fler Bambu printers. MK3+ var bra men de moderna 3D-printrarna idag, även från Prusa, känns mkt mer "bara funka". Sen är ingen 3D-printer perfekt men jag gillar verkligen att slippa peta på mina skrivare för att få dom att funka/ge bra kvalitet utan bara kan skriva ut. Jag tror du skulle bli riktigt nöjd med en P1S, särskilt om du lägger till en AMS som för mig är en av de största USP:arna med Bambu Labs. Deras multi-material, multi-filament system är riktigt nice, även om man endast skriver med en färg.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Natron:

H2C ser minst sagt spännande ut. Känns ju mer effektivt att bara behöva byta ut det lilla munstycket än hela verktygshuvudet som toolchangers gör idag. I videon så har de fortfarande två munstycken på toolheadet men byter bara ut det högra. Kommer det andra munstycket vara ett normalt samma som H2D har idag eller kommer det använda det nya trådlösa munstycket? Vad är poängen att ha dubbla mustycken när du kan byta ut det automatiskt på några sekunder. Eller kommer vi ha en version med dubbla hot end change systems på vardera sida av maskinen?

Ser framemot att få mer info i slutet av året!

Det är mkt som är osäkert just nu. Jag kan tänka mig att man endast kommer byta den ena och att man på H2D kan använda den vänstra till support interface, TPU etc. Fördelen med det är ju att det ena kommer vara laddat hela tiden medan du fortfarande måste dra tillbaka filament lite när du ska byta färg på den högra.

Det är också anledningen varför t ex en skrivare som Snapmaker U1 kan ha en fördel då den har alla 4 munstycken laddade under hela tiden och bara behöver dra tillbaka lite för att det inte ska "ooza" medan den skriver med ett annat munstycke.

Det är lite olika lösningar på problemet med "poop" och det ska bli intressant med fördelar/nackdelar med varje lösning.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

FWIW - Bambu Labs har just nu en deal där folk kan ge en rabattkod/referal-kod till kompisar/familj etc och de får 9% rabatt på A1 Mini, A1, P1S och X1C samtidigt som den som gav koden får 6% tillbaka på ett presentkort. Så om ni är sugna på en Bambu Labs-skrivare och känner någon med en Bambu Lab-skrivare så kolla med dom om de kan fixa det.

Om nån är sugen så PM:a mig. Vill inte klistra in något här.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Doomfarer:

Snapmaker U1 ser absolut intressant ut men verkar inte finnas annat än 0,4mm huvuden, eller har jag missat något? Hur står den sig jämfört med en P1S/X1C med AMS?

Det ser inte ut som det finns annat än 0,4 mm men ser inte varför de inte skulle kunna släppa det senare eller någon annan. De har ju åtminstone stöd för munstycken i härdat stål också.

Som sagt, jag tycker den ser väldigt intressant ut. Har faktiskt stöttat den nu på kickstarter (har 33 dagar på mig att bestämma mig om jag ska ha det kvar ). AMS ger enkelt stöd för mer än 4 färger men det är inte alla som behöver. Bambu-skrivarna genererar mer "poop", d v s måste pusha ut filament vid färgbyten för att rensa så det blir mer skräp än denna lösning.

Däremot vet man ju inte exakt hur bra U1 är i praktiken (och nej, jag är alltid skeptisk till 'paid promotion' videos av youtubers för jag tycker de oftast är såååå positiva till allt nytt). Det jag tycker är en av fördelarna hos Bambu Labs är hela ekosystemet med mjuvara, hårdvara och deras shop där de har så mkt reservdelar och annat man behöver. Hade t ex en Ankermake M5 som visserligen va ok men deras slicer blev andrig riktigt bra (även efter de började använda samma grund som Prusa/Bambu Studio) och de hade inte direkt mkt reservdelar/komsumptiondelar att köpa.

Så det är en liten risk man tar. Eller så väntar man till efter Kickstarter för att se. Även senare så är priset runt 999$ inte så farligt för en 4-färgers toolchanger-skrivare ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Spelar nog ingen större större roll om snapmaker släpper andra munstycken eller inte, denna verkar bli EXTREMT populär så är bara en tidsfråga innan det kommer eftermarknads delar. Har själv en Flsun t1 pro som bara mässing 0,4 munstycken, men går att köpa härdat stål, tungsten i olika storlekar från andra tillverkare.

Sen lär det inte vara någon direkt skillnad mot P1S/X1C utöver att man slipper allt spill (och sparar en hel del pengar om man printar mycket mer olika färger/material). men återstår såklart att se när dom faktiskt är lanserade och ordentliga tester kommer ut

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har själv längr varit taggad på att köpa en 3D skrivsre, men aldrig kommit till skott. Van vid att köra Prusa mk4 på jobbet (mk3 innan dess), men Snapmaker U1 kändes på något vis för prisvärt för att avstå. Billigare en en mk4 som bara har ett munstycke och mindre byggplatta. 🤔

Visst sen lär man inte få samma stabilitet som en prusa. Men där hemma kanske tiden för att pilla inte "kostar" lika mycket. 😅
Primärt tanken att köra PLA och PETG.
Har en sambo som är lärare och fått upp ögonen för hur billigt man kan fixa saker till klassrummet så lär blir mycket dit är min gissning. 🙃

Vad är bra alternativ rill Solidworks om man ska 3D cada privat? Ska gärna funka någorlunda likt (också van vid solid edge på förra jobbet)

Någon som har koll på vad man ska använda för slicer till Snapmaker U1?
Gissar att jag bara önsketänker om att kunna forsätta använda Prusas? 🫠

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av imo:

Har själv längr varit taggad på att köpa en 3D skrivsre, men aldrig kommit till skott. Van vid att köra Prusa mk4 på jobbet (mk3 innan dess), men Snapmaker U1 kändes på något vis för prisvärt för att avstå. Billigare en en mk4 som bara har ett munstycke och mindre byggplatta. 🤔

Visst sen lär man inte få samma stabilitet som en prusa. Men där hemma kanske tiden för att pilla inte "kostar" lika mycket. 😅
Har en sambo som är lärare och fått upp ögonen för hur billigt man kan fixa saker till klassrummet så lär blir mycket dit är min gissning. 🙃

Vad är bra alternativ rill Solidworks om man ska 3D cada privat? Ska gärna funka någorlunda likt (också van vid solid edge på förra jobbet)

U1 ser ut att använda OrcaSlicer som bygger på samma grund som Prusa Slicer så jag tror du kommer bli nöjd. De verkar ha en egen variant också enligt kickstartern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Jag skulle rekomendera Fusion360, de har en gratis-licens för "makers".

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Personligen så använder jag OnShape hemma. Kostar inget och är helt serverbaserat så jag kan öppna det på mobilen eller en kass laptop etc. om jag inte har tillgång till min vanliga dator. Enda saken är att allt du skapar är tillgängligt för andra att använda, men så länge du inte ritar upp några företagshemligheter så är det ju lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingo88:

Jag skulle rekomendera Fusion360, de har en gratis-licens för "makers".

Skrivet av Militias:

Personligen så använder jag OnShape hemma. Kostar inget och är helt serverbaserat så jag kan öppna det på mobilen eller en kass laptop etc. om jag inte har tillgång till min vanliga dator. Enda saken är att allt du skapar är tillgängligt för andra att använda, men så länge du inte ritar upp några företagshemligheter så är det ju lugnt

Kör och har kört båda.
Värt att komma ihåg är att det är ett marknadsföringsknep i princip, och det finns en risk att de när som helst och hur som helst antingen tar bort tjänsten eller förändrar den.
Vad jag menar, är även om de är gratis att använda IDAG, så behöver de inte vara det i morgon. Så, om ni sparar alla era kreationer online hos dem, och de stänger av gratis-tjänsten? Well...

För en annan som ritar upp en väggkrok ibland, printar 5 st och sen glömmer var och hur man gjorde den, för att man inte behöver fler, så spelar det väl ingen roll.

Det bästa är ju om man antingen hade råd att ha dessa program eller att det fanns alternativ som inte lider av samma bekymmer. Och det finns det ju! Men det är ett annat ämne.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av imo:

Freecad kör jag, lite värre instegskurva än övriga men när man väl pillat där en vecka eller två flyter det mesta på som vilken mjukvara som helst om man nu inte behöver FEM-analys eller att kunna simulera rörelser på ett smidigt sätt. V1.1 släpps även snart med flera QoL-uppdateringar, verkar riktigt lovande!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Jag var i samma sits och slutade med en P1S. Vi har en Prusa Mk4 på jobbet som ibland behöver lite kärlek eller trasslar till det mid-print, och min egna Sovol SV07 ska vi inte prata om... P1S bara funkar, helt sjukt nöjd med den!

Ville köra Orca först, men kändes tråkigt att behöva backa flera firmwares så jag kör nu med Bambu studio, tycker den funkar bra den med. Känns inte som att man saknar nåt och inte heller låst som jag var orolig för.

Provade köra lokalt först också, då mitt wifi inte räckte. Men man tappar mycket funktioner såsom att kunna övervaka printern i slicern och/eller appen, så jag löste det med en wifi-repeater.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL