3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Jag var i samma sits och slutade med en P1S. Vi har en Prusa Mk4 på jobbet som ibland behöver lite kärlek eller trasslar till det mid-print, och min egna Sovol SV07 ska vi inte prata om... P1S bara funkar, helt sjukt nöjd med den!

Ville köra Orca först, men kändes tråkigt att behöva backa flera firmwares så jag kör nu med Bambu studio, tycker den funkar bra den med. Känns inte som att man saknar nåt och inte heller låst som jag var orolig för.

Provade köra lokalt först också, då mitt wifi inte räckte. Men man tappar mycket funktioner såsom att kunna övervaka printern i slicern och/eller appen, så jag löste det med en wifi-repeater.

Men ska man använda deras quality of life features då måste man ladda upp filerna via deras cloud? Eller går det via molnet även om jag slicear till usb/minneskort?

Bryr mig egentligen inte om att kunna övervaka för det kan jag ändå inte med mina andra skrivare, och jag får anta att skrivaren tuggar på som den ska, haha.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Kör och har kört båda.
Värt att komma ihåg är att det är ett marknadsföringsknep i princip, och det finns en risk att de när som helst och hur som helst antingen tar bort tjänsten eller förändrar den.
Vad jag menar, är även om de är gratis att använda IDAG, så behöver de inte vara det i morgon. Så, om ni sparar alla era kreationer online hos dem, och de stänger av gratis-tjänsten? Well...

För en annan som ritar upp en väggkrok ibland, printar 5 st och sen glömmer var och hur man gjorde den, för att man inte behöver fler, så spelar det väl ingen roll.

Det bästa är ju om man antingen hade råd att ha dessa program eller att det fanns alternativ som inte lider av samma bekymmer. Och det finns det ju! Men det är ett annat ämne.

Det är klart att den risken finns men det är ju stora företag med ett rykte att bevara. Klart det finns en risk att de börjar ta betalt, men att de bara skulle kapa möjligheterna att exportera ut dina kreationer tvivlar jag på.

De öppna alternativen, som nämnts här tidigare, är ju freecad samt openscad. Försökt bli vän med freecad men blir tokig på interfacet. Försvinner gratislicensen för Fusion får jag ta tag i att lära mig det.

OpenSCAD är ju enbart script-baserat vilket jag förvisso gillar men blir ganska fort omständigt för större projekt.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Men ska man använda deras quality of life features då måste man ladda upp filerna via deras cloud? Eller går det via molnet även om jag slicear till usb/minneskort?

Bryr mig egentligen inte om att kunna övervaka för det kan jag ändå inte med mina andra skrivare, och jag får anta att skrivaren tuggar på som den ska, haha.

Du kan sätta skrivaten i så kallat "lan-mode" så slicern snackar med skrivaren utan att koppla upp sig mot molnet och du har även kvar möjlighet att övervaka via slicern då, allt du förlorar då är övervakning via telefon har jag för mig.

Annars så ska det inte vara några problem att köra skrivaren helt offline och ladda upp till minneskort om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingo88:

Det är klart att den risken finns men det är ju stora företag med ett rykte att bevara. Klart det finns en risk att de börjar ta betalt, men att de bara skulle kapa möjligheterna att exportera ut dina kreationer tvivlar jag på.

Här har du en förändring i Fusion360 som man backade på 1 månad innan införande: https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/changes-to-fusion-360-for-personal-use/

Ur en bloggares synvinkel: https://www.makeorbreakshop.com/project/changes-to-the-free-version-of-fusion-360

Man kan ju hoppas att du har rätt.......

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Kastar in ytterligare ett 3d-modelleringsalternativ, DesignSpark Mechanical. De har en free version man kan köra.
Har kört den i många år nu och det funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Här har du en förändring i Fusion360 som man backade på 1 månad innan införande: https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/changes-to-fusion-360-for-personal-use/

Ur en bloggares synvinkel: https://www.makeorbreakshop.com/project/changes-to-the-free-version-of-fusion-360

Man kan ju hoppas att du har rätt.......

Vill man vara på den säkra sidan ska man så klart använda något av opensource alternativen. Det samma gäller väl egentligen alla moderna mjukvaror/tjänster som är molnberoende oavset, villkoren kan komma att förändras utan att man har makt över det.

I mitt fall väger användarvänligheten i fusion tyngre. Men inget jag gör eller har gjort i Fusion är heller livsnödvändigt om än så klart tråkigt att förlora.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem

Med snack om betala/gratisversioner av betalprogram så är det värt att nämna FreeCAD om vill slippa sånt tjafs. Dom släppte rätt nyligen 1.0 versionen, som fungerar bra imho. Tror den har allt och lite till som nybörjare/hobby designers behöver (fusion/solidworks har nog mer funktioner, men mycket är för långt mer avancerade grejer än att designa lite 3D-prints)

Permalänk
Medlem

Shapr3D är min go-to för att modellera delar för personliga projekt. Har testat lite olika men finns inget annat som är lika intuitivt, snabbt och enkelt att använda. Alla funktioner fungerar som man förväntar sig att de ska göra, helt underbart!

Använder en "gratisversion" av programmet med alla funktioner "upplåsta".

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2x Samsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Alpenföhn Black Ridge rev.D + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Hedersmedlem

Sen finns ju faktiskt TinkerCad som jag tycker utvecklas riktigt bra. Självklart en "tjänst" som också kan försvinna. Finns mkt bra tutorials och de har implementerat en hel del coola funktioner som gör det lättare att bygga mer komplicerade saker.

Hittills har jag byggt mina saker i TinkerCad men började lära mig Fusion i somras men känner inte riktigt att jag är där än att använda det. Men vill egentligen lära mig något mer avancerat.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Sen finns ju faktiskt TinkerCad som jag tycker utvecklas riktigt bra. Självklart en "tjänst" som också kan försvinna. Finns mkt bra tutorials och de har implementerat en hel del coola funktioner som gör det lättare att bygga mer komplicerade saker.

Hittills har jag byggt mina saker i TinkerCad men började lära mig Fusion i somras men känner inte riktigt att jag är där än att använda det. Men vill egentligen lära mig något mer avancerat.

Jag har också i stort sett bara använt TinkerCad och fått till en hel del bra grejer. Ofta bara för att dela upp modeller eller ändra lite men även egna designer från början.

Det är rejält begränsat när man behöver skapa nya former för att kunna runda av hörn etc men det är en riktigt bra start för att förstå 3D-modellering.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Snapmaker U1 vad tror ni om den? https://youtu.be/wVU6QUZ-61E En billig flerhuvudutskrivare, de pratar om under 10 000kr, jag gissar runt 15 000kr när den släpps. (Saker blir nästan alltid dyrare än planerat)

Min åsikt, den får först släppas och den kommer ha barnsjukdomar. Men jag tror den kan förändra 3D utskriftmarknaden rejält. Jag ser steget lite som när vi gick från analog till digitalkamera, CRT till TFT skärm, trådad till trådlös mus etc. Det kommer alltid finnas folk som säger att det gamla är bättre, har bättre kvalité osv.

Men jag tror den stora skaran vill ha färgutskrifter på sina 3D prylar, den stora skaran accepterar brister som att utskriften inte håller den bästa kvaliten och inte är den starkaste. Ska de göra en leksak till ett barn, så vill nog barnet hellre leksaken ska vara färggrann än att det absolut inte får finnas några defekter.

*edit*
Ett längre klipp med Snapmaker U1:
https://youtu.be/40O2d9zvscA?si=crA0_PzRLItkIMLa

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snapmaker U1 vad tror ni om den? https://youtu.be/wVU6QUZ-61E En billig flerhuvudutskrivare, de pratar om under 10 000kr, jag gissar runt 15 000kr när den släpps. (Saker blir nästan alltid dyrare än planerat)

Den figurerar i tråden. 7600 om man beställer nu som startup på kickstarter.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället