SweClockers drop!

Snabbkoll: Har du testat Linux på din primära dator?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du testat Linux på din primära dator?

Har du testat att köra Linux som ditt huvudsakliga operativsystem, eller är du Microsoft trogen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har kört Linux till och från sedan -97 men gick över till MacOS för fem år sedan och har inte ångrat mig. Om jag någonsin bygger en server så blir det självklart Linux på den.

Permalänk
Medlem

Testat, ja.
Fått att fungera tillfredsställande, nej.

Använder det dock på lite andra burkar ibland.

Permalänk
Medlem

Nej, men kommer allt att vilja testa.

Permalänk
Medlem

Jag kör bara med Linux nuförtiden.

Permalänk
Medlem

En intressant vinkel jag hörde apropå åsikten att ”idag är Linux för alla” så kommer den nästan exklusivt från entusiaster som kört Linux i någon form under långeliga tider, och en stor del av den åsikten bygger helt enkelt på att de varit med och upplevt när Linux var så mycket värre än det är nu.

Tror skiljelinjen går mellan dem som bara använder datorn för att utöva sin hobby (med t.ex. spel), respektive dem som har datorn som hobby.

Permalänk
Medlem

Installerade linux mint nyligen då jag tröttnat på windows, funkar fint! Oväntat problemfritt!

Permalänk
Medlem

Har inte testat, kör det som enda operativ på min daily driver sen några år funkar klockrent trots byten av grafikkort mellan AMD och Nvidia. Har en b-maskin med överblivna delar som oxå bara kör Linux.

Så skall jag svara nej på att jag testat?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Körde Linux fulltid innan jag gick över till MacOS. Har inte använt Windows privat på över 15 år.

Permalänk

Svarade ja, fast testade inte utan bytte helt för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Kört EndeavourOS och sedan CachyOS problemfritt ett bra tag nu. Det fina är att det är lättare att spela gamla spel än på Windows, och alla nya spel jag vill spela går minst lika bra. Jag är inte ens någon hejare på linux-kommandon. Men man kommer långt med att kolla wikis och fråga AIs.
De problem jag har haft med Linux har varit "stabila" releaser som Mint.

Permalänk
Medlem

Nej, testade på en annan dator för många år sedan men tyckte att det var för mycket bök att få saker att fungera.
Jag gillar att mecha men inte så mycket

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Primära är en Mac sen många år, så…nej? Fast jaish eftersom det finns ett UKIX userland etc, och vilken kernel jag kör är mindre viktigt.

Windows används enbart för att spela på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

bara på äldre maskiner. funkade väl som en surf/svennson dator.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Autodesk Fusion 360 verkar inte ha någon Linux-stödd version. Använder det dagligen i hobbyn. Har även en Photoshop CS5-licens som inte lär fungera heller.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Snusfri

Inte på min primära då ett antal av de program jag använder dagligen inte finns till Linux och det finns inga alternativ heller.

Kör dock Linux Mint samt Debian 13 på 2 av mina laptops samt Ubuntu Server i olika VM's på min Proxmox server.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Autodesk Fusion 360 verkar inte ha någon Linux-stödd version. Använder det dagligen i hobbyn. Har även en Photoshop CS5-licens som inte lär fungera heller.

när jag gick en utbildning för cad nyligen så kom en av våra klasskompisar med sin apple maskin. Ja du, hur ska du få catia, nx m.m. installerat på den dära leksaken var lärarens svar.

funkade när apple körde x86 men nu med arm... well...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Bara testat Ubuntu i Virtualbox.

Permalänk
Medlem

Nej. Kör det dock på de flesta servrar där jag jobbar men det är inget jag skulle få för mig att köra på min privata dator. Kanske om 10 år när alla mina applikationer och spel fungerar lika bra som de gör på Windows.

Permalänk
Medlem

Var sugen på att testa någon gaming inriktad dist, men läste att de inte stödjer secure boot.
Då jag vill kunna spela vissa spel som kräver det, så skippade jag att testa.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Vill egentligen byta till Linux men orkar inte pendla mellan två operativsystem beroende på vald aktivitet. Det blir ett väldans oflyt i det hela då.

Permalänk
Medlem

Jag svarar ja men det var någon Red Hat version jag testade typ 2000 så vet inte om svaret räknas riktigt
Har hållt mig borta från Linux sen dess.

Permalänk
Medlem

Har kört Linux som mitt primära operativsystem de senaste 3 åren, NixOS med Hyprland just nu. Tror aldrig jag kommer gå tillbaka till Windows.

Permalänk
Medlem

Nope, inte på barebone hårdvaran, men i VM's för att utvärdera vilken variant jag gillar mest.

Spel jag spelar, och program jag anv på PC, funkar oftast inte på Linux (ännu), spelen är 99% onlinespel med anticheats som antingen inte funkar ännu, eller där utvecklaren rent ut sagt NEJ till Linux.

Program inkluderar ex Photoshop. Och även om det går att få igång "somewhat" så kommer inte 100% funka eller vara stabilt körandes i/på Linux.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Ja, men ger upp efter ett tag när jag försöker få det som jag kör dagligen på Windows att fungera smärtfritt utan massa extra steg och krångel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Testat ett flertal gånger över de senaste 15 åren. Som mest har jag hållit nån månad men nu har jag kört Debian i ett år på min huvuddator hemma. Det som till slut gjorde att det kändes ok var att alternativen för många appar blivit tillräckligt bra och att spel genom Steam i princip fungerar perfekt. Finns flera fördelar med att köra Linux men jag saknar Lightroom och Microsoft Office. Det som håller tillbaka Linux är verkligen att det saknas ett fåtal program av rätt kaliber typ CAD, Adobe, en del utvecklingsmiljöer, ett riktigt bra alternativ till MS Office. Fanns det skulle jag nog inte använda Windows ens på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det fina är att det är lättare att spela gamla spel än på Windows, och alla nya spel jag vill spela går minst lika bra.

Du behöver inte skriva en hel uppsats, men har du något lättfattligt exempel?

DOSBox har ju funnits sedan 2002, så att säga.

Permalänk
Medlem

Inte på min primära workstation/gaming burk... nej...

Däremot en del servrar som kör OS som bygger på Linux.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Vill köra Linux på min primära också, men eftersom jag är beroende av Aquasuite så skiter det sig.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / Pulsar X2 CL | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Jag har kört linux i 25 år och det är säkert 5 år sen jag tog bort mitt sista Windows VM som jag sparade för kompabilitet och spel, det behövs inte längre.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör