Battlefield 6 hoppar över ray tracing

Permalänk
Medlem

Fantastiskt beslut! Det känns i mina ögon som att spela med AA x8. En jävla massa prestandakostnad för inte särskilt stor skillnad grafiskt när man kör 1440p och allt på high. I och med det försvann ju sista anledningen att sikta på 5070 ti dessutom, nu har 9070xt stor fördel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av srgb:

Kontexten är väl raytracing, lumen är raytracing, i princip alla kan köra mjukvarulumen. Hårdvarulumen är också väldigt lättdrivet jämfört med exempelvis cyberpunks raytracing eller än värre path tracing.
Dessutom kan man ha både bakad ljussättning och raytracing, raytracing är något man gör i efterhand och går väldigt fort.
Och spelaren kan dessutom välja att köra antingen eller. Detta påverkar ingen negativt.

Battlefield 6 görs väl också av 4 olika spelstudios i 4 olika länder, i skrivande stund där alla resurser är delade på olika saker.

Då har du tydligen inte alls läst det citerade inlägget som jag svarade på.

Skrivet av Versatile:

Lite synd att de gör ett nytt spel och där maxkvaliten på grafikinställningarna gör att grafikkorten knappt arbetar.
Man kan faktiskt utveckla ett spel där FPS flyter som fan på mainstream grafikkorten, men ändå göra så att high-end korten får svettas om så önskas

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Känns ganska logiskt val för BF. Det är inte precis den typ av spel där man stannar upp och tittar på alla skuggor, reflektioner o.s.v.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Sötast
Skrivet av srgb:

Nyfiken, i vlket spel behöver man fake frames för att driva raytracing?

Ingen aning?
Berätta!

Permalänk
Medlem

Kommer det till Linux blir det ett köp

Permalänk
Medlem

Bra beslut! Kör nästan alla spel utan Ray Tracing.

Det var grymt coolt i början när man kunde se reflektioner osv, men det prestanda tapp man får vs den lilla grafiska skillnad det blir med RT på och av är minimal.

Kör helst vanlig rendering utan RT ser sjukt bra ut ändå och mycket bättre prestanda.

Tycker dock att Ray Tracing borde finna som val ändå

Battlefield har ju alltid varit ledande när det gäller att implementera nya grafiska tekniker tex Ray Tracing.

Nu kanske de tar ledartröjan att vara mer realistiska med vanlig rendering?

Ray Tracing funkar bra i vissa typer av spel.

Man kan ju ha tre lägen av Ray Tracing: minimal, normal och Ultra utöver vanlig rendering så man kan spela med RT på även på enklare kort. Man ska kunna spela dagens moderna spel på ett 5060 Ti utan lagg, man ska inte behöva ett 5090 för ha RT

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Då har du tydligen inte alls läst det citerade inlägget som jag svarade på.

Definiera gärna vad du anser är high end.

Permalänk
Medlem

En annan variant hade ju vart att låta slutanvändaren välja om man vill ha raytracing på eller av. Känns som det existerar någon märklig förhållning hos vissa att om inte spel med absoluta maximala grafikinställningar rullar på i 120fps på ett rtx3070 i 4k så är spelet värdelöst och icke-optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

En annan variant hade ju vart att låta slutanvändaren välja om man vill ha raytracing på eller av. Känns som det existerar någon märklig förhållning hos vissa att om inte spel med absoluta maximala grafikinställningar rullar på i 120fps på ett rtx3070 i 4k så är spelet värdelöst och icke-optimerat.

Tiden de lägger på att implementera RT är dock tid de istället kan lägga på annat, så jag tycker det var ett klokt val. Speciellt om ryktena om att de har målet att nå en spelarbas på runt 100M är sanna, då kan man inte ha fokuset mot hårdvarutoppskiktet. Men förutom det så håller jag med om andra halvan av det du skrev.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag håller med om det var nog rätt beslut att lämna RT utanför BF6, tycker det är lite synd dock men men.

Jag håller dock inte med vad det skrivs här om RT, jag använder RT då fort det finns möjlighet till det och det öppnar upp en hel ny inlevelse i spelen.

Att säga att man inte ser skillnaden då man använder RT och inte använder det är ren skitsnack

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag håller med om det var nog rätt beslut att lämna RT utanför BF6, tycker det är lite synd dock men men.

Jag håller dock inte med vad det skrivs här om RT, jag använder RT då fort det finns möjlighet till det och det öppnar upp en hel ny inlevelse i spelen.

Att säga att man inte ser skillnaden då man använder RT och inte använder det är ren skitsnack

Jag ser skillnad när man ställer upp brevid varandra o jämför, men jag kan inte säga att RT gör att det ser bättre ut, bara att det ser olika ut. Är en smaksak vad man tycker ser bäst ut.

Jag tycker det är bra att de inte har påtvingad RT i BF6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Beror väl skapligt mycket på hur det implementerats också - om det är mer sparsamt är det inte säkert att det är superlätt att se skillnad, men med full path tracing på precis allting (5090-användarna jublar?) så är det klart att det kan bli en rätt märkbar visuell skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Bra beslut! Kör nästan alla spel utan Ray Tracing.

Det var grymt coolt i början när man kunde se reflektioner osv, men det prestanda tapp man får vs den lilla grafiska skillnad det blir med RT på och av är minimal.

Kör helst vanlig rendering utan RT ser sjukt bra ut ändå och mycket bättre prestanda.

Tycker dock att Ray Tracing borde finna som val ändå

Battlefield har ju alltid varit ledande när det gäller att implementera nya grafiska tekniker tex Ray Tracing.

Nu kanske de tar ledartröjan att vara mer realistiska med vanlig rendering?

Ray Tracing funkar bra i vissa typer av spel.

Man kan ju ha tre lägen av Ray Tracing: minimal, normal och Ultra utöver vanlig rendering så man kan spela med RT på även på enklare kort. Man ska kunna spela dagens moderna spel på ett 5060 Ti utan lagg, man ska inte behöva ett 5090 för ha RT

Det skönaste med raytracing är att det inte blir så förbannat mörkt överallt. Det blir ett behagligt jämt naturligt ljus utan att det ser ut som alla objekt flyger och utan att bilden blir totalt urvattnad.

Man slipper se en kolsvart rygg på gubben man spelar osv osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det skönaste med raytracing är att det inte blir så förbannat mörkt överallt. Det blir ett behagligt jämt naturligt ljus utan att det ser ut som alla objekt flyger och utan att bilden blir totalt urvattnad.

Man slipper se en kolsvart rygg på gubben man spelar osv osv...

Hah för mig är det tvärsom, när raytracing är på blir det mer mörkt, det är mörka skuggor överall...

Permalänk
Medlem

Förstår dem. Raytracing är garanterat framtiden. Men så länge vi är i gråzonen där man inte kan förlita sig på enbart raytracing pga hårdvaran inte finns så är ju den stora fördelen för utvecklarna med raytracing inte där riktigt. Dvs att de inte behöver placera ut artificiellt statiskt ljus överallt som man gjort hittills.

Då kan jag absolut se att man fokuserar på annat i ett FPS som Battlefield.

Jag ser bara detta som en bra sak faktiskt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

För min del känns ray-tracing som 3D-tv. Ett koncept som teknik branschen försöker övertala oss är framtiden men som ganska få prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hah för mig är det tvärsom, när raytracing är på blir det mer mörkt, det är mörka skuggor överall...

Det blir det verkligen inte. Raytracing spårar ljus inte skuggor

Skuggor som i vanliga fall är helt svarta eftersom dom är bakom något som täcker en ljuskälla får ljus som studsar in från alla håll och kanter, det blir mycket trevligare.

Permalänk

Ingen raytracing?.. Satsa på FLYT?!

Om det stämmer låter det ju helt jävla fantastiskt!

.. Antar att man inte vill upprepa katastrof-launchen man hade med BF 2042

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

För min del känns ray-tracing som 3D-tv. Ett koncept som teknik branschen försöker övertala oss är framtiden men som ganska få prioriterar.

Strålspårning är en förutsättning för att gå från dagens halvtaskig grafik till en simulerad Verklighet som är bättre än Irl.
Strålspårning när hästkrafterna finns kommer kommer dagens grafik känns lika modernt som tetris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varför slösa resurser på grafik som bara 0.1% av spelarbasen kan njuta av?

Skrivet av dpom86:

Tiden de lägger på att implementera RT är dock tid de istället kan lägga på annat, så jag tycker det var ett klokt val. Speciellt om ryktena om att de har målet att nå en spelarbas på runt 100M är sanna, då kan man inte ha fokuset mot hårdvarutoppskiktet. Men förutom det så håller jag med om andra halvan av det du skrev.

Med tanke på att detta inte är någon indie studio som har problem med ekonomin eller inte kan anställda duktiga kodare så har jag svårt med de resonemanget. Speciellt om de vill ha "100M" i sin spelarbas, de tar 70 euro för spelet + alla battlepass de kommer att kränga på dessa 100M spelare... Inte små summor direkt.

Nu kanske de har med spelmotorn att göra men Doom utvecklarna sa att ray tracing kortade till och med ner utvecklingstiden.. https://www.thegamer.com/doom-the-dark-ages-would-have-been-delayed-if-not-for-ray-tracing/

Sen tycker jag absolut att man skall fokusera på ett optimerat flytade spel för majoriteten av ens förväntade spelare i början, eller vid lanseringen. Men att de i efterhand kan fokusera på att förbättra de goa bitarna där de kan visa vad spelstudion faktiskt kan producera.

Men vad vet jag, de kanske hellre kickar folk, kör chatgpt och mjölkar ur battlefield serien så mycket de kan med så låga utvecklingskostnder som möjligt

Permalänk
Medlem

Nice att de fokuserar på prestanda och inte en funktion 99% av alla spelare skiter fullständigt i

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått syftet med RT på FPS spel, det första man stänger av så jag tycker det är bra beslut

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Strålspårning är en förutsättning för att gå från dagens halvtaskig grafik till en simulerad Verklighet som är bättre än Irl.
Strålspårning när hästkrafterna finns kommer kommer dagens grafik känns lika modernt som tetris.

Det är mycket möjligt att det blir bättre i framtiden men jag tycker att många titlar idag ser värre ut än spelen gjorde för 10 år sen. Delvis tack vare alla grafiska artefakter från exempelvis UE5. Jag vet inte om det är något man blir av med om man har ett 5090 eller liknande men jag tycker ofta att moderna grafik är mindre "skarp" än förr.

Permalänk
Medlem

OMG, en utvecklare som fokuserar på att optimera sitt spel!
Va decennier sedan man hörde talas om detta typ 😋

Hoppas fler hoppar på tågat att optimera sina spel nu i framtiden 😃👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det blir det verkligen inte. Raytracing spårar ljus inte skuggor

Skuggor som i vanliga fall är helt svarta eftersom dom är bakom något som täcker en ljuskälla får ljus som studsar in från alla håll och kanter, det blir mycket trevligare.

Jag har väl ögon o se med, för mig blir det så. Jag vet vad raytracing är. Men utan raytracing får jag som jag sa bättre ljus, då det inte tar hänsyn till ”realistiska ” ljuskällor.

Kan givitvis skilja en del på spel hur pass mycket oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Det är mycket möjligt att det blir bättre i framtiden men jag tycker att många titlar idag ser värre ut än spelen gjorde för 10 år sen. Delvis tack vare alla grafiska artefakter från exempelvis UE5. Jag vet inte om det är något man blir av med om man har ett 5090 eller liknande men jag tycker ofta att moderna grafik är mindre "skarp" än förr.

Kan inte beskylla Strålspårning för en värdelös grafikmotorns urusla grafik och prestanda , har inte gilla Epics skitmotor sen UT2004.

Permalänk
Medlem

Överraskade många här som tror att det bara är Nvidia som sysslar med RT.

Permalänk
Skrivet av Versatile:

Nu kanske de har med spelmotorn att göra men Doom utvecklarna sa att ray tracing kortade till och med ner utvecklingstiden..

Det man gjorde med nya Doom (the dark ages) var att man valde att helt skippa traditionell ljussättning och bara satsa på raytracing. Då kan man spara in tid under skapandet av banorna. Mapdesigners kan se ljussättningsresultatet direkt i editorn istället för att se en approximation.

Tradeoff:en med detta är såklart att spelet _bara_ stödjer att köras med raytracing påslaget , (det finns helt enkelt inga förberäknade lightmaps / shadowmaps att använda sig av).

.. sedan om det var affärsmässigt klokt att välja den vägen får väl framtiden utvisa. ( Doom the dark ages har hittills sålt 800 000 exemplar.. medan Doom Eternal sålde 3 miljoner(!) exemplar redan under lanseringsmånaden! )

Permalänk
Medlem

Bra beslut, hoppas på ett bra spel likt de äldre bfspelen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag har väl ögon o se med, för mig blir det så. Jag vet vad raytracing är. Men utan raytracing får jag som jag sa bättre ljus, då det inte tar hänsyn till ”realistiska ” ljuskällor.

Kan givitvis skilja en del på spel hur pass mycket oxå

Tvivlar inte på dina ögon men något är fel. Skuggor blir mjukare och darkspots försvinner.

Det har inget med realism att göra, raytracing sprider ljuset bra mycket mer än vad annan teknik tillåter. Ökar man ljuset överallt utan raytracing så ser det ut som att alla objekt flyger.

Naturligtvis grymt överdriven bild men ändå som ett exempel för effekten jag pratar om.