Morbror som vill ha en ny dator och spelar inte spel.

Permalänk

Morbror som vill ha en ny dator och spelar inte spel.

Min morbror frågade mig om nedan delar då hans dator inte heller stödjer Windows 11 längre och jag insåg att min kunskap har försvunnit då jag inte uppgraderat min dator på 10år men men så kan det vara går inte att hålla koll på allt längre.

Jag frågade vad han skulle göra och fick som svar "Allt utom att spela spel.

Ordbehandling, kalkyl eventuellt lita CAD."

Hans plan är att återanvända sitt gamla chassi så han får mäta ordentligt det kan inte någon annan göra åt han och hårddiskarna återanvänder han och även PSU tänkte han återanvända. Vilken psu vet jag inte vilken han har men jag rekommenderar dock att uppgradera även den för att få en nyare och lite sådant. Han får kolla att psun har pcie 8 pin som 5050 har och att det är tillräckligt mycket kraft i den.

Som jag tolkar det så har moderkortet stöd för gamla psuer då det inte är ett rent 12v kort och grafikkortet har endast 1st 8stift
" Kompletterande strömanslutningar 1x PCIe 8-stiftskablar ELLER
300 W eller större PCIe Gen 5-kabel (adapter i lådan)"

Mitt gtx 1080 klarar lite cad och det är bara eventuellt att han ska göra något men vad jag känner till så caddar han inte något avancerat så då ska 5050 fungera också.

Är det något jag missar? Jag tycker att jag gått igenom hans bild flera gånger och kan inte komma på något förutom just chassit och psu som är lite gråzonen på. Något som kan ändras så kom med tips det är inte några problem personligen tycker jag att det ser helt ok ut inte för dyrt men inte för billigt heller. Overkill för kalkyl och ordbehandling men hellre det om det blir något mer man vill göra än tvärtom och om man blandar in cad så är det bättre att gå högre än lägre.

Stämde av med chatgtp gällande 5050 som sa att det är inte några problem och den klarar autocad rekommendationerna i alla fall.

Permalänk
Medlem

Spelar du något själv?
Intel har bundle på Battlefield 6 med bl.a. 265K hos Inet.se, dessutom Back To Schoolpris så den blir billigare än 265KF.
Tänkte att ni kunde köpa CPU i ditt namn så får du lön för mödan samtidigt som morbror sparar 300kr.

Permalänk
Medlem

Windows har ju typ backat lite på win10 uppdateringar, du får fortsätta använda det om du skickar dina inställningdata ellernågot till dom, det kanske är billigast och han är nöjd med datorn han har i övrigt?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Windows har ju typ backat lite på win10 uppdateringar, du får fortsätta använda det om du skickar dina inställningdata ellernågot till dom, det kanske är billigast och han är nöjd med datorn han har i övrigt?

Gärna en källa på det, i och för sig inte så oväntat om det är sant.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

Min morbror frågade mig om nedan delar då hans dator inte heller stödjer Windows 11 längre och jag insåg att min kunskap har försvunnit då jag inte uppgraderat min dator på 10år men men så kan det vara går inte att hålla koll på allt längre.

Jag frågade vad han skulle göra och fick som svar "Allt utom att spela spel.

Ordbehandling, kalkyl eventuellt lita CAD."

Hans plan är att återanvända sitt gamla chassi så han får mäta ordentligt det kan inte någon annan göra åt han och hårddiskarna återanvänder han och även PSU tänkte han återanvända. Vilken psu vet jag inte vilken han har men jag rekommenderar dock att uppgradera även den för att få en nyare och lite sådant. Han får kolla att psun har pcie 8 pin som 5050 har och att det är tillräckligt mycket kraft i den.

Som jag tolkar det så har moderkortet stöd för gamla psuer då det inte är ett rent 12v kort och grafikkortet har endast 1st 8stift
" Kompletterande strömanslutningar 1x PCIe 8-stiftskablar ELLER
300 W eller större PCIe Gen 5-kabel (adapter i lådan)"

Mitt gtx 1080 klarar lite cad och det är bara eventuellt att han ska göra något men vad jag känner till så caddar han inte något avancerat så då ska 5050 fungera också.

Är det något jag missar? Jag tycker att jag gått igenom hans bild flera gånger och kan inte komma på något förutom just chassit och psu som är lite gråzonen på. Något som kan ändras så kom med tips det är inte några problem personligen tycker jag att det ser helt ok ut inte för dyrt men inte för billigt heller. Overkill för kalkyl och ordbehandling men hellre det om det blir något mer man vill göra än tvärtom och om man blandar in cad så är det bättre att gå högre än lägre.

Stämde av med chatgtp gällande 5050 som sa att det är inte några problem och den klarar autocad rekommendationerna i alla fall.

<Uppladdad bildlänk>

64Gig ram är för mycket med så låga krav. Har kört detta på 8GB och det går faktiskt men kör med 16 eller samma som han har nu.. Spar ju en rejäl slant på det.

Behövs verkligen inte så stark processor heller. gå ner en tusenlapp minst.
Blir för mycket "elda för kråkor" av det där, kravet är ju väldigt lågt. Han vinner inte något alls på det.

*Tips kolla efter AMD.

Dessutom, köper man en processor men integrerad grafik så tjänar man ytterligare en rejäl slant. AMD Ryzen 5 8500G är inte helt fel bör det där behovet.

Han kommer verkligen inte bli besviken

BOX versionen av alla AMD har med kylare och fläkt till processorn som är fullt tillräcklig.

Lägg pengarna på mindre moderkort och en liten fin låda i stället ! matx eller det ännu mindre ITX. kör själv ett bygge på ITX och det är riktigt bra. otroligt skönt att få bort en sån där jättelåda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Microsoft har ändrat sig och det kommer att gå att få gratis uppdateringar av Windows 10 till 13 oktober 2026.

Det räcker nu med att aktivera synkronisering av system­inställningar till Microsoft-kontot med Windows Säkerhetskopiering och i juli kommer det upp ett meddelande om det när du använder Windows 10.

Men det är gratis bara om backupen är mindre än 5 GB. Vid större backup kostar mer utrymme 16 kr/mån.

https://www.sweclockers.com/nyhet/41368-fortsatta-windows-10-...

Förutom det erbjuder 0patch.com gratis säkerhetsfixar till Windows 10 länge om man reggar sig.

Permalänk

Fick precis reda på att det tydligen bara är processorn som inte stöds så jag gav även förslaget att kolla på microsoft hemsida vilka processorer som stöds och jämföra vad hans moderkort klarar. Kanske helt enkelt bara går att hitta en cpu på internet så behöver han inte köpa allt nytt.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Spelar du något själv?
Intel har bundle på Battlefield 6 med bl.a. 265K hos Inet.se, dessutom Back To Schoolpris så den blir billigare än 265KF.
Tänkte att ni kunde köpa CPU i ditt namn så får du lön för mödan samtidigt som morbror sparar 300kr.

Jodå jag spelar väldigt mycket. När jag sålt min bil så ska jag köpa en ny speldator för bf6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

https://www.sweclockers.com/nyhet/41368-fortsatta-windows-10-...

Läser du inte swec pöjk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha

Har nog gjort det men på grund av hemskheten med att logga in så sorteras sånt här bort. Det bör ju undvikas i möjligaste mån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror egentligen det är onödigt mycket pengar för behovet. Visst kan CAD behöva en riktigt ordentlig dator, men ska man designa lite enkla objekt eller göra husritningar funkade det galant på en 10 år gammal dator, prestandakraven för sånt har inte ökat markant sen dess.

Normalt burkar man inte göra flödessimuleringar eller andra saker där man kanske behöver en monsterdator.

Grafikkort kan man alltid köpa till senare om man märker att behovet finns.

Permalänk
Medlem

Köp grafikkort senare ifall det är något han märker verkligen behövs, just 5050 är ett riktigt skitkort så det rekommenderar jag emot. Bättre då att köpa begagnat äldre nvidia kort, alternativt spendera lite mer på något annat som är vettigare. Pengarna du sparar in på moderkort och processor kan du spendera på ett nytt nätagg istället. Välj 64 GB RAM om du känner för, kostar inte mycket mer. Just nu är 14600K prisvärd och borde vara tillräcklig för användningsområdet.

(Allting beror vad han menar med att han "eventuellt lita CAD", om det är den primära användningen så kan man optimera annorlunda jämfört om det bara är något han gör lite ibland. Och ifall det är något han kunnat göra på sin äldre hårdvara så lär nästan vad som helst fungera bra för honom idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Haha

Har nog gjort det men på grund av hemskheten med att logga in så sorteras sånt här bort. Det bör ju undvikas i möjligaste mån.

Ja linux smyger sig närmare....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Köp grafikkort senare ifall det är något han märker verkligen behövs, just 5050 är ett riktigt skitkort så det rekommenderar jag emot. Bättre då att köpa begagnat äldre nvidia kort, alternativt spendera lite mer på något annat som är vettigare. Pengarna du sparar in på moderkort och processor kan du spendera på ett nytt nätagg istället. Välj 64 GB RAM om du känner för, kostar inte mycket mer. Just nu är 14600K prisvärd och borde vara tillräcklig för användningsområdet.

https://komponentkoll.se/bild/bSQwW.png

(Allting beror vad han menar med att han "eventuellt lita CAD", om det är den primära användningen så kan man optimera annorlunda jämfört om det bara är något han gör lite ibland. Och ifall det är något han kunnat göra på sin äldre hårdvara så lär nästan vad som helst fungera bra för honom idag).

Ja precis. Han har 64gb nu och tänkte ha lika på nya.
Ja något cad är inte något han gör på heltid direkt inte på samma nivå som jag. Skulle nog tänka mig att det är väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Ja precis. Han har 64gb nu och tänkte ha lika på nya.
Ja något cad är inte något han gör på heltid direkt inte på samma nivå som jag. Skulle nog tänka mig att det är väldigt sällan.

Kör 64 GB RAM isf. Som sagt så känns originalbygget i första posten som overkill för användningsområdet och just Nvidia 5050 är ett riktigt skitkort som jag å det starkaste skulle rekommendera emot. Isf. är det bättre att spendera marginellt mer och köpa ett 5060 (som inte heller är ett grafikkort jag egentligen skulle rekommendera, men jämfört med 5050 är det definitivt att föredra). Särskilt nu när jag kollar priserna på 5060 och ser att de också kostar 3000 kronor, då finns det absolut ingen ursäkt för att köpa ett 5050 kort för samma pris.

Förövrigt känns det som en dålig idé att spenderar så mycket pengar på nya komponenter bara för att snåla in på ett nytt nätagg (och använda ett gammalt av oklar kvalité). Om det inte är ett äldre 80+ Guld nätagg så känns det som en väldigt dålig idé att återanvända nätagget och köra på komponenter som kostar 7000 kr.

Och inklusive ett 5060 grafikkort (går att köpa något billigare RAM om man känner för att försöka sänka priset på minne något. Går även att välja annat nätagg om man så önskar). Samma sak med moderkort, går att välja dyrare/bättre/annan modell, har inte kollat upp recensionerna för specifikt det moderkortet, valde däremot ett mATX utifrån oklarheter i ursprungsposten om chassit.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Kör 64 GB RAM isf. Som sagt så känns originalbygget i första posten som overkill för användningsområdet och just Nvidia 5050 är ett riktigt skitkort som jag å det starkaste skulle rekommendera emot. Isf. är det bättre att spendera marginellt mer och köpa ett 5060 (som inte heller är ett grafikkort jag egentligen skulle rekommendera, men jämfört med 5050 är det definitivt att föredra). Särskilt nu när jag kollar priserna på 5060 och ser att de också kostar 3000 kronor, då finns det absolut ingen ursäkt för att köpa ett 5050 kort för samma pris.

Förövrigt känns det som en dålig idé att spenderar så mycket pengar på nya komponenter bara för att snåla in på ett nytt nätagg (och använda ett gammalt av oklar kvalité). Om det inte är ett äldre 80+ Guld nätagg så känns det som en väldigt dålig idé att återanvända nätagget och köra på komponenter som kostar 7000 kr.

https://komponentkoll.se/bild/yNGdA.png

Och inklusive ett 5060 grafikkort (går att köpa något billigare RAM om man känner för att försöka sänka priset på minne något. Går även att välja annat nätagg om man så önskar). Samma sak med moderkort, går att välja dyrare/bättre/annan modell, har inte kollat upp recensionerna för specifikt det moderkortet, valde däremot ett mATX utifrån oklarheter i ursprungsposten om chassit.

https://komponentkoll.se/bild/CUXRj.png

Mjo. Jag påpekade det också att jag hade hellre gått ner i något och bytt ut psu för att få den ny, alla kablar etc funkar och passar. Jag kan liksom köra cad hemma med min i7 4770 och gtx 1080 samt 32gb ram och det funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Mjo. Jag påpekade det också att jag hade hellre gått ner i något och bytt ut psu för att få den ny, alla kablar etc funkar och passar. Jag kan liksom köra cad hemma med min i7 4770 och gtx 1080 samt 32gb ram och det funkar riktigt bra.

Får hoppas att han lyssnar på dig och inte bara skickade över en fråga för att försöka få bekräftelse på sin egen övertygelse.

Edit: Blir än värre när jag tänker efter, det är ju 10,000 kr i komponenter inkl. grafikkort och han snålar in på nätagget. Känns inte som rätt prioritering.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Får hoppas att han lyssnar på dig och inte bara skickade över en fråga för att försöka få bekräftelse på sin egen övertygelse.

Edit: Blir än värre när jag tänker efter, det är ju 10,000 kr i komponenter inkl. grafikkort och han snålar in på nätagget. Känns inte som rätt prioritering.

Ne precis. Jag sa det att absolut det är en bra konfig, visst grafikkortet är väl sådär men kommer att funka men hade hellre gått ner lite för att få en psu och i min dator är det bara 32gb och det räcker gott och väl samt i mim jobbdator som jag caddar med hela dagarna är det bara 32. Lite overkill absolut men kommer definitivt fungera även om jag hade velat få in en ny psu.

Jag sa att är grafikkortet pcie så är det troligen bara flytta med men det gäller ju att den får uppdateringar. Mitt grafikkort är på slutet av den tiden.

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket pengar spelar roll för honom. Med hans krav kan du definitivt köra AMD-prolle med integrerad grafik, använd stockkylare (om sådan följer med)
Kör 1TB disk
2x8GB ram

edit: då kan du förmodligen köra gamla PSU också
sedan om han tycker den är för seg (vilket inte kommer hända) så kan man köpa PSU+GPU+2x8GB ram till

Permalänk
Medlem