SweClockers drop!

Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

Revival (2025)
Peacock, USA only. (Kräver VPN eller alternativ metod)

Drama/Horror/Mystery/Thriller/Supernatural/Sci-fi
En ensamstående mamma är polis och utreder ett mord när något mycket underligt händer i byn en dag.
Handlar mycket om hennes syster och pappa som är polischef där de försöker lösa vad som hänt.
Inte bästa jag sett i genren men jag tycker den var sevärd.
Framförallt avsnitt 6 stod ut som bätte än de andra.

6,5/10

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Murderbot
AppleTV+

Fann denna högst underhållande, blev sträckkollande nu när man ändå hade en sömnlös natt. Vet inte om det är Skarsgård debut som Producer (en av dem i alla fall), men det är ju kul att han även deltar i det runt omkring.

Passade min humor ganska så bra får jag lov att säga då jag ser det mesta som i denna serie som komedi. Skarsgårds berättarröst tycker jag ligger bra och han gör ett riktigt bra jobb vilket även sträcker sig till hans skådespelarinsats. Tycker det över lag höll väldigt hög kvalité för samtliga skådisar... men även effekterna och "miljöerna".

Även om den inte har en direkt övergripande story/världsbyggande får man trots allt tillräcklig info för att förstå hur "det ligger till" i stora drag. Och tack vare att de tycks fokusera på att berätta en isolerad historia tycker jag de har väldigt bra koll på detaljerna där inget direkt sticker ut negativt. Inte heller lider den av att avsnitten är på den kortare sidan där de klockar in på ca 30 minuter. Men det gör att pacingen är bra och inget känns som fillers eller onödigt.

Sedan en stor elogé till individen/er som klippte, för varje avslut gör att man vill se nästa avsnitt.

Stor tumme upp på denna, även om jag har svårt att se en säsong två. Men den har redan fått klartecken för det. Dock har jag inte läst novellerna denna bygger på, vilket kan förklara varför jag har svårt att se en säsong två som inte sticker iväg åt ett helt annat håll.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Band of brothers - Detta är en av de bästa tv-serierna som någonsin gjorts. Den är otroligt välgjord. Storyn är genomtänkt och bra. Varje avsnitt är som en ny upplevelse och historien som berättas är väldigt viktig, speciellt idag när folk har börjat glömma och inte kan övertygas av fakta. 10/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Band of brothers - Detta är en av de bästa tv-serierna som någonsin gjorts. Den är otroligt välgjord. Storyn är genomtänkt och bra. Varje avsnitt är som en ny upplevelse och historien som berättas är väldigt viktig, speciellt idag när folk har börjat glömma och inte kan övertygas av fakta. 10/10

Gillade dock inte första avsnittet av BOB, sedan blir det bättre.

Har boxen med båda serierna, men Pacific är bara skit hela vägen..

Mer intresserad av 2:a världskriget i Europa.

Men kan rekomendera "slaget om Midway" 4K Blu ray filmen med engelsk text. Den versionen har Atmos ljud (om man nu bryr sig).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Gillade dock inte första avsnittet av BOB, sedan blir det bättre.

Har boxen med båda serierna, men Pacific är bara skit hela vägen..

Mer intresserad av 2:a världskriget i Europa.

Men kan rekomendera "slaget om Midway" 4K Blu ray filmen med engelsk text. Den versionen har Atmos ljud (om man nu bryr sig).

Låter mer som en personlig preferens, för The Pacific är verkligen inte skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Allas åsikt är ju personlig preferens
Jag har provat ta mig igenom BOB flera gånger men har inte orkat mig igenom avsnitt 1 ens trots flera försök.
Alla gillar olika.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Ja, det är en personlig preferens.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Hostage (TV Mini Series)
https://www.imdb.com/title/tt31806048/

7/10. Helt okej.

Revival
5.5/10
Påminner lite om The 4400 men näe kändes inte så bra overall.

The Institute
6/10
Nja.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Allas åsikt är ju personlig preferens
Jag har provat ta mig igenom BOB flera gånger men har inte orkat mig igenom avsnitt 1 ens trots flera försök.
Alla gillar olika.

Du kan ju börja med avsnitt 2 om du vill så slipper du intron och det blir action direkt. Du missar inte nåt direkt då det mest är introduktion till karaktärer och så och man ändå lär sig vilka de är rätt kvickt.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du kan ju börja med avsnitt 2 om du vill så slipper du intron och det blir action direkt. Du missar inte nåt direkt då det mest är introduktion till karaktärer och så och man ändå lär sig vilka de är rätt kvickt.

Iom att serien är så tveklöst hyllad så måste jag nån gång lyckas ta mig igenom den.
Det hör till saken att jag har svårt för krigsfilmatisering generellt.
Men bra att veta att avsnitt 2 är målet om jag försöker igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Next (2020, D+)
Blev tipsad om serien av en granne och positivt överraskad så här långt. En AI blir smart och smiter iväg. Underhållande och bra perspektiv på hur känsligt vårt samhälle kan vara

Jag har bara sett ungefär 5 avsnitt (minns inte), men än så länge en stark 7/10 eller kanske 8/10. Håller min uppmärksamhet, vilket är sällsynt

Permalänk
Skrivet av Totteman:

Alien Earth...sett den tredje delen.
Jag vet inte vad jag ska säga. Avsnittet kändes långt.
Måste ändå se klar serien, även om den tappade lite i tredje tyckte jag.

Jag såg nu fjärde avsnittet och jag slutar följa den.
Jag har aldrig varit ett stort Alien-fan men det är lite intressant att se bakgrunden med ingenjörerna.

Vad är det jag får se på serien, jo en massa ungdomar med ungdomsproblem, där vissa barn har vuxna kroppar som de har bytt till. Det är inte alls det jag vill se när jag vill se aliens.

Permalänk
Medlem

Running Point
Netflix

Någon på Netflix har sett Ted Lasso och tyckte; "En sån där show måste vi ha på Netflix!".
Men de byter ut fotbollen mot Basket... och sedan är den sämre... på precis allt. Det är en Wish-variant av Ted Lasso kan man säga där man adderar mer "Girl-boss" och stryker det mesta andra. Även bra mycket ytligare. Den är inte dåligt gjord direkt, men allt känns bara... "meh", varken handling eller karaktärer lyckas fånga en.

Inget jag kan rekommendera, inte ens för fans som lider kval i brist på nya avsnitt av Ted Lasso ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Nu har jag äntligen kommit mig för att se Dept Q. En serie baserad på Jussi Adler-Olsens bok Kvinnan i rummet men handlingen har förflyttats till Edinburgh. Huvudpersonen Carl Morck är precis lika sur, tvär och osympatisk som i böckerna eller den danska filmserien om Avdelning Q. Serien tar 9 avsnitt på sig att berätta historien. Tempot är långt ifrån rasande och de tar sig tid att ge mycket backstory, men det blir aldrig tråkigt. Det är mycket som ändrats från boken och den danska filmatiseringen så den är sevärd även om ni redan sett den danska filmen. Betyg 8/10.

Permalänk
Medlem

Dexter: Resurrection S01E09
Jäklar vilket avsnitt detta var! Ser fram emot sista avsnittet nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Untamed

Riktigt bra, rekommenderas! Fantastiskt fina miljöer.

8.5 av 10 chimpanser

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Foundation S02

Försöker komma igång med denna igen. Såg säsong 1 för länge sen och tyckte den var helt ok.
Är på S02E02 nu och har svårt att både hålla intresse/uppmärksamhet uppe och svårt att fatta vad som händer (korrelation såklart).
Segt och underligt är väl vad jag känner än så länge.
Ni som sett, släpper det? Eller är jag för korkad för denna serie?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alien earth. Faktiskt ganska bra. Trodde inte det. Blev positivt överraskad.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 4.8 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC CU34G2XP// Win11 på wd_black WD_BLACK SN7100 NVMe 2TB// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Foundation S02

Försöker komma igång med denna igen. Såg säsong 1 för länge sen och tyckte den var helt ok.
Är på S02E02 nu och har svårt att både hålla intresse/uppmärksamhet uppe och svårt att fatta vad som händer (korrelation såklart).
Segt och underligt är väl vad jag känner än så länge.
Ni som sett, släpper det? Eller är jag för korkad för denna serie?

Tycker inte den upplevs så svår, kan nog svara på frågor om du PM:ar, om jag kommer ihåg nog därifrån vill säga.
Den är lite sisådär tyvärr. Sannolikt den snyggaste serien jag någonsin sett, men inte alltid välskriven, och några karaktärer är sisådär.

Tycker dock säsong 3 är bättre än 2, som är bättre än 1, och så ligger betygen på IMDb också. Bäst hittills är dock de sista 3 avsnitten av S2.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tycker inte den upplevs så svår, kan nog svara på frågor om du PM:ar, om jag kommer ihåg nog därifrån vill säga.
Den är lite sisådär tyvärr. Sannolikt den snyggaste serien jag någonsin sett, men inte alltid välskriven, och några karaktärer är sisådär.

Tycker dock säsong 3 är bättre än 2, som är bättre än 1, och så ligger betygen på IMDb också. Bäst hittills är dock de sista 3 avsnitten av S2.

Som misstänkt jag som är trög då
Känns bara underligt när dom snackar om Prime Radiant och Gaal börjar babbla random långa nummer som ska förklara 100-tals års händelseförlopp. Tänker, missar jag något här eller har dom bara gjort det här lite dumt.
Men det känns även som de valt att spela upp scenarion oförklarat och så kommer förklaringen senare.
Såg att betygen ökar i senare avsnitt av säsong 2. Så hoppas det är som i Silo säsong 2. Segt men kom igen med bravur i senare avsnitt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Som misstänkt jag som är trög då
Känns bara underligt när dom snackar om Prime Radiant och Gaal börjar babbla random långa nummer som ska förklara 100-tals års händelseförlopp. Tänker, missar jag något här eller har dom bara gjort det här lite dumt.

Gaals rabblande (som jag tror slutar däromkring? minns det inte så mycket förutom S1) är bara nån grej hon gör, det är alla primtal i ordning. Det har inget med prime radiant eller "the plan" att göra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gaals rabblande (som jag tror slutar däromkring? minns det inte så mycket förutom S1) är bara nån grej hon gör, det är alla primtal i ordning. Det har inget med prime radiant eller "the plan" att göra.

Ahh justja så var det ja. Hade glömt det då det var så länge sen jag såg säsong 1.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.imdb.com/title/tt31495377/ Patience

"Patience catalogues evidence in the Yorkshire Police records department. A brilliant self-taught criminologist with keen crime scene instincts, her talent is spotted by Metcalf, opening new worlds for the archivist."

Ok deckarserie. Några av fallen är lite väl... "fantastiska", men serien i övrigt är ganska trevlig. Bara 6 avsnitt, typ 45 minuter styck, fortsättning kommer nästa år.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

The Orville....denna underbara serie, med starka liknelser från Star Trek / Star Wars, men med så sjukt mycket humor

Rekommenderas starkt til er som gillar Sci-Fi, men med inbakad humor från Seth Macfarlane (grundaren till Family Guy)

Finns att se på: Disney+
Antal säsonger: 3, varav 36 avsnitt
Utgiven: 2017-2022
Imdb: 8.0 / 10

Tillägg
Permalänk
Inaktiv

Alien: Earth. Oj, så dålig. Blev faktiskt förvånad. Klarade bara av att se första och andra avsnittet.

Permalänk
Medlem

Alltså en konstig serie att kolla på kanske, men just nu är den "Hornblowers äventyr" som gäller. Kanske svår att hitta på streaming, men finns ganska billiga DVD-boxar att få tag på. Det är en made-to-tv filmserie som började släppas på mitten av 90-talet, dock relativt hög budget (men det är ju inte i klass som Hollywood direkt).

Den handlar om Horation Hornblower och startar när han är nybakad "Midshipman" i Englands Kungliga flotta under franska revolutionen. Därifrån handlar den om hans företagande under Napoleonkrigen.

Jag tycker det är riktigt kul då jag är intresserad av den historiska aspekten samt har läst böckerna som serien är baserad på. Det är också något nostalgiskt över denna sorts lite "dåliga" tv-drama som man ofta såg när man var liten på 90-talets slut och 00-talets början. Det är liksom lite dåligt men ändå bra och spännande, filmerna ligger ändå runt 7,9-8,1 på IMDB.

Jag kan personligen rekommendera, men jag inser att det inte är för alla!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Alltså en konstig serie att kolla på kanske, men just nu är den "Hornblowers äventyr" som gäller. Kanske svår att hitta på streaming, men finns ganska billiga DVD-boxar att få tag på. Det är en made-to-tv filmserie som började släppas på mitten av 90-talet, dock relativt hög budget (men det är ju inte i klass som Hollywood direkt).
https://media.ginza.se/Images/item_img_1200/313841.jpg

Kan absolut hålla med om att den är sevärd. Överlag "trevlig" serie, även om det såklart är en del våld och pennalism. Vi har den på svensk DVD-box, var ett tag sedan jag såg den men funderar på om något eller några av de första avsnitten inte är i "riktig" bredbild...något är det iaf, för den remastrade DVD-boxen (och Blu-ray) som sedan kommit ut har haft bättre bild. Eller hur det nu var. Men vet inte om den finns i nordisk utgåva.

Har planer på att se serien Sharpe som utspelar sig i samma era https://www.imdb.com/title/tt12749392 , den ska vara rätt bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kan absolut hålla med om att den är sevärd. Överlag "trevlig" serie, även om det såklart är en del våld och pennalism. Vi har den på svensk DVD-box, var ett tag sedan jag såg den men funderar på om något eller några av de första avsnitten inte är i "riktig" bredbild...något är det iaf, för den remastrade DVD-boxen (och Blu-ray) som sedan kommit ut har haft bättre bild. Eller hur det nu var. Men vet inte om den finns i nordisk utgåva.

Har planer på att se serien Sharpe som utspelar sig i samma era https://www.imdb.com/title/tt12749392 , den ska vara rätt bra.

Kul att någon mer gillar den! Jag ser någon DVD-utgåva som är av tveksam kvalitet, men man vänjer sig ändå på något sätt.

Sharpe såg jag innan Hornblower, som sagt gillar jag den historieperioden 😊. Har dock inte sett alla Sharpe ännu (men läst alla böcker). På vissa sätt är Sharpe bättre, men på vissa Hornblower. Jag tycker Sharpe känns som de haft lägre budget ibland, men det kan ju också bara vara att de släpptes typ 5 år tidigare.

Båda är helt klart sevärda!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Wednesday

Netflix - Säsong 2 (8 avsnitt), Dolby Vision/Atmos.

Tillbaka till Nevermore, Wednesday får sällskap av lillebrosan Pugsley.

Hydes å så klart Enid + några nya personer.

Edit: Skulle tro där blir en säsong 3, under vissa omständigheter i säsong 2.

9/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Den handlar om Horation Hornblower och startar när han är nybakad "Midshipman" i Englands Kungliga flotta under franska revolutionen. Därifrån handlar den om hans företagande under Napoleonkrigen.

Jag tycker det är riktigt kul då jag är intresserad av den historiska aspekten samt har läst böckerna som serien är baserad på. Det är också något nostalgiskt över denna sorts lite "dåliga" tv-drama som man ofta såg när man var liten på 90-talets slut och 00-talets början. Det är liksom lite dåligt men ändå bra och spännande, filmerna ligger ändå runt 7,9-8,1 på IMDB.

Jag kan personligen rekommendera, men jag inser att det inte är för alla!

https://media.ginza.se/Images/item_img_1200/313841.jpg

Har Hornblower DVD boxen å klart godkänd.

Var dock ett tag sen man kollade på filmerna.

Har svenska Britbox by BBC (numera ITVX, om jag inte har fel för mig) men filmerna finns inte där.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.