Ugoos AM6B+ - Ultimata Dolby Vision mediaspelaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Den funktionen finns även på A14, men heter då Restrict overlays.

japp, verkar dock vara en förbättring/utveckling av CPM då original funktionen kom från MCFFHAB, dock inget jag behövt använda då jag inte har DV TV.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Fick hem min Ugoos AM6B+ idag och tror att jag har installerat och konfigurerat allt tillräckligt bra. Ser detta rätt ut för Dolby Vision? Tyckte själv att det såg väldigt bra ut i alla fall. (TV:n är en Philips OLED809 från 2024.)

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Fick hem min Ugoos AM6B+ idag och tror att jag har installerat och konfigurerat allt tillräckligt bra. Ser detta rätt ut för Dolby Vision? Tyckte själv att det såg väldigt bra ut i alla fall. (TV:n är en Philips OLED809 från 2024.)
<Uppladdad bildlänk>

ser bra ut. 👍

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk

Har haft denna rackaren till min LG C3 sedan i vintras och har fungerat hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

FYI, går att få AM6B+ inkl G10S PRO BT för 1750kr inkl 280kr rabattkod.

https://a.aliexpress.com/_EwrE0Z0

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av ZyntaX:

Om det inte är något fel på A14, varför länkar du till och installerar custom prebuilds?
Vad befolkningen bryr sig om är för att det är en forumtråd om denna spelare för alla, där jag tror de flesta som äger den inte orkar hålla på med mega download länkar och patchar utan info.
Ja jag vill överlåta det till andra, men nightly patches är lika med tamagotchi och CPM custombuilds lika så.

Att han länkar custom prebuilds osv innebär ju inte att alla ska eller ens bör ladda ner och använda det. Det finns VISSA som är nyfikna på dessa. Som du själv skriver är tråden för ALLA och det inkluderar väl även de som är intresserade utav dessa prebuilds or whatnot?

Dessutom sitter ju å skriver med personen som faktiskt skapat tråden. Har du andra behov kanske du ska skapa en egen tråd. Känns ju som att den som skapat tråden borde få posta vad han vill om ämnet i sin egna tråd.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Att han länkar custom prebuilds osv innebär ju inte att alla ska eller ens bör ladda ner och använda det. Det finns VISSA som är nyfikna på dessa. Som du själv skriver är tråden för ALLA och det inkluderar väl även de som är intresserade utav dessa prebuilds or whatnot?

Dessutom sitter ju å skriver med personen som faktiskt skapat tråden. Har du andra behov kanske du ska skapa en egen tråd. Känns ju som att den som skapat tråden borde få posta vad han vill om ämnet i sin egna tråd.

Ja jag håller med, det var en dålig reaktion från min sida.
Tittar man på vad CoreELEC själva rekomenderar så är det det CoreELEC 21-ng nightly Generic, vilket såklart heller inte är stable.
Han åkte i skottgluggen för min frustration att hålla sig up to date.
My bad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://news.dolby.com/en-WW/253671-dolby-unveils-dolby-visio...

Dolby Vision 2 på gång. Snart bara uppgradera allt igen då boys

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

https://news.dolby.com/en-WW/253671-dolby-unveils-dolby-visio...

Dolby Vision 2 på gång. Snart bara uppgradera allt igen då boys

nä verkar mest vara AI skräp.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nä verkar mest vara AI skräp.

Authentic Motion är jag intresserad av att se vad det kan tillföra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ojdå.
Undrar om det kommer vara inkluderat på nästa års OLEDs, och även när(om) de första UHD 4K BD filmerna kommer med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

ojdå.
Undrar om det kommer vara inkluderat på nästa års OLEDs, och även när(om) de första UHD 4K BD filmerna kommer med detta.

Ja det är många frågor som dyker upp. Kommer det nya Bluray spelare som stödjer detta, kommer det behövas göras remaster för att implentera för streamingtjänster. Ny Apple TV ryktas lanseras inom kort, kanske den kommer med stöd. Stöd kanske går att lägga till på befintlig hårdvara.
Intressant att följa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

le dot så jag hittar tbx

Permalänk
Medlem

Hej,

Har läst igenom tråden. AM6B+ verkar vara en väldigt kompetent box men kräver en del pill.

Mina frågor:
1. Hur stabilt fungerar DV FEL/DV7 på AM6B+ i praktiken jämfört med certifierade boxar? (Har läst att uppspelning ibland kan hänga eller hoppa mellan HDR och Dolby Vision.)
2. Är certifierade boxar ett bättre val om man prioriterar Netflix, Disney+, HBO Max eller Prime Video i 4K Ultra HD?
3. Hur står sig AM6B+ mot certifierade boxar vad gäller app-stöd, stabilitet och framtida uppdateringar?

Som jag förstått det säljs dessa kinaboxar oftast utan Google-certifiering och levereras med vanlig Android istället för Android TV/Google TV. Är det mer värt att satsa på en certifierad box eller ger AM6B+ mer ”bang for the buck” trots allt pill?🙂

Jag hittade denna guide: https://www.androidtv-guide.com/streaming-gaming/dolby-vision...

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamdog:

Hej,

Har läst igenom tråden. AM6B+ verkar vara en väldigt kompetent box men kräver en del pill.

Mina frågor:
1. Hur stabilt fungerar DV FEL/DV7 på AM6B+ i praktiken jämfört med certifierade boxar? (Har läst att uppspelning ibland kan hänga eller hoppa mellan HDR och Dolby Vision.)
2. Är certifierade boxar ett bättre val om man prioriterar Netflix, Disney+, HBO Max eller Prime Video i 4K Ultra HD?
3. Hur står sig AM6B+ mot certifierade boxar vad gäller app-stöd, stabilitet och framtida uppdateringar?

Som jag förstått det säljs dessa kinaboxar oftast utan Google-certifiering och levereras med vanlig Android istället för Android TV/Google TV. Är det mer värt att satsa på en certifierad box eller ger AM6B+ mer ”bang for the buck” trots allt pill?🙂

Jag hittade denna guide: https://www.androidtv-guide.com/streaming-gaming/dolby-vision...

1. Mycket stabilt. Det som är hela grejen med den boxen. Klarar DV P7 med enhancements layer galant. Vet inte vad du menar med certifierade boxar? Men pratar du om andra boxar än de som kan köra CoreELEC med fix för DV P7 så tillämpas HDR10 fallback till base layer hos dem. Där inte DV Enhancement Layers alls används.
2. Alltialloboxar, Android boxar. Apple TV är bättre allround ja. Du går miste om DV P7, så allt sånt material får du se i HDR10 fallback. Annars har du andra fördelar som en mer lättskött box, kan köra alla andra appar osv vilket du inte kan i en AM6B+ box fixad för DV7.
3. Det är CoreELEC enbart som gäller. Alltså bara Kodi. Inget Netflix eller Disney+ på den boxen alls. Bara det du kan göra i Kodi Plugins. Så Youtube går att böka till. Vet inte om vilka andra plugins som finns. Twitch typ?

guiden: Ahaa. Atmos certade. De hamnar i högen bland alla Android boxar/Apple TV i inkompabilitet för DV P7.

Några saker här dock. Vanligtvis på alla streamingtjänster används Dolby Vision Profile 5 eller oftast 8.x. De två funkar prima på Apple TV, Android boxar av olika slag. Dvs Netflix, Disney+, Apple TV+ osv. Alla är DV P5/P8. Aldrig DV P7.
Dolby Vision Profile 7 används uteslutande på i 4K Blu-ray. Ingen annanstans. (om jag förstått rätt).

Edit: justja du kan köra AM6B+ som Android, men dom flesta kör custom CoreELEC. Inte Android varianten. Det motsäger lite anledningen till boxen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamdog:

Hej,

Mina frågor:

1. Det finns inga certifierade boxar som kan spela upp DV P7 FEL, jag har inte haft något strul med att det hänger sig osv, fungerar bra, är inte så pilligt att få igång det, finns guides som förklarar steg för steg.

2. Du kan köra med TV inbyggda appar som oftast fungerar bättre om du vill åt streaming tjänster.

3. AM6B+ är främst till för att köra CoreELEC och få den bästa media uppspelningen, Android delen är bara bonus ifall du vill köra andra appar, jag kör tex IPTV och SmartTube, den är fast på Android 9 så inga Android uppdateringar, det går som jag nämnt att få Android TV UI på AM6B+.

alternativet för en certifierad Android TV box är som nämnts tidigare Homatics boxen, om du nu måste ha en certifierad box.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Hej har läst igen denna tråden och är egentligen ute efter en box som löser passthrough Atmos true hd , dts - / dts - ma hd. Den ska enbart va till streaming som ex jelly / Emby / plex / kodi / Stremio.
Har en atv 4k men den löser ju inte Dolby digital plus ifall man inte ändrar i settings och låser den till det , men då tappar man Atmos så det är kasst. Kör även en Zidoo z9x PRO. Den slår det mesta på lokal media, men löser inte att streama speciellt bra. Alla höjer nvidia shield till skyarna.
Men kanske denna boxen kan va något för mig eftersom jag enbart är ute efter streamning och jag menar inte ”betal-tjänstappar” utan ovannämnda streamning sätt.
Om fallet är så , för min del är det exakt denna modellen AM6b+ som gäller eller skall man köpa den nyaste ugoos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelor77:

Hej har läst igen denna tråden och är egentligen ute efter en box som löser passthrough Atmos true hd , dts - / dts - ma hd. Den ska enbart va till streaming som ex jelly / Emby / plex / kodi / Stremio.
Har en atv 4k men den löser ju inte Dolby digital plus ifall man inte ändrar i settings och låser den till det , men då tappar man Atmos så det är kasst. Kör även en Zidoo z9x PRO. Den slår det mesta på lokal media, men löser inte att streama speciellt bra. Alla höjer nvidia shield till skyarna.
Men kanske denna boxen kan va något för mig eftersom jag enbart är ute efter streamning och jag menar inte ”betal-tjänstappar” utan ovannämnda streamning sätt.
Om fallet är så , för min del är det exakt denna modellen AM6b+ som gäller eller skall man köpa den nyaste ugoos?

Denna som gäller och du kan även ersätta din Zidoo med denna för lokal media via tex Plex (PM4K för Kodi) då Zidoo inte kan spela upp DV FEL.

https://youtu.be/HyrA3KmcJBU

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Denna som gäller och du kan även ersätta din Zidoo med denna för lokal media via tex Plex (PM4K för Kodi) då Zidoo inte kan spela upp DV FEL.

https://youtu.be/HyrA3KmcJBU

Ok nice , skall kolla videon och förmodligen beställa en . Alltid kul med lite nya prylar ( om allt lirar ) 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelor77:

Am6b+ är en ganska nischad product iom fullt fokus på uppspelning av egen media, men för dig låter det som ett bra val. Strömmar UHD remuxes över wifi utan problem, den har klarat allt jag slängt på den hittills.

Klarar man sig utan alla Dolby vision profiler så kan man kanske komma billigare undan med andra boxar men den här är unik med sin förmåga att hantera alla hdr format.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Har beställt en nu och tror jag configurerat klart det mesta. Tänkte börja testa med att köra filmer från en embyserver. Men under addons finns bara ett emby addon som är menat för ifall du kör en server själv ? Jag ska streama från en befintlig server som inte är min. Alltså inte lokal media. Vilket Emby addon skall jag då installera för att nå och streama från den servern?

Kollade under addon : http://kodi.emby.media

Vilken av versionerna är den bästa att köra där?

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelor77:

Har beställt en nu och tror jag configurerat klart det mesta. Tänkte börja testa med att köra filmer från en embyserver. Men under addons finns bara ett emby addon som är menat för ifall du kör en server själv ? Jag ska streama från en befintlig server som inte är min. Alltså inte lokal media. Vilket Emby addon skall jag då installera för att nå och streama från den servern?

Kollade under addon : http://kodi.emby.media

Vilken av versionerna är den bästa att köra där?

/J

testa EmbyCon? men jag rekommenderar starkt om möjligt köra Plex och PM4K som fungerar utmärkt.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

testa EmbyCon? men jag rekommenderar starkt om möjligt köra Plex och PM4K som fungerar utmärkt.

Ok , men kan jag connecta till en embyserver med Plex och PM4k ?
Jag skall inte spela lokala filer utan har en prenumeration på en embyserver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelor77:

Ok , men kan jag connecta till en embyserver med Plex och PM4k ?
Jag skall inte spela lokala filer utan har en prenumeration på en embyserver

aha nä måste vara en Plex server.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

aha nä måste vara en Plex server.

Precis 😄, får testa embycon och kolla hur det verkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

<Uppladdad bildlänk>

vart hittar du den fliken för att få upp all codec info etc? eller är det något speciellt addon man skall köra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelor77:

vart hittar du den fliken för att få upp all codec info etc? eller är det något speciellt addon man skall köra ?

Du behöver köra CPM build och aktivera funktionen.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du behöver köra CPM build och aktivera funktionen.

aja det i plex den funktionen är då är jag med.
Alla mina tester att köra Emby gick åt skogen , förmodligen käkade det upp alldeles förmycket minne och allt hängde sig eller startade om.
Så jag provkör bara lite streaming kodi addons nu tex : The crew

Hur vet jag ens om min konfiguration fungerar så att den klarar DV FEL ?
Vet inte på rak hand vilka filmer som kör det formatet för att testa typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelor77:

aja det i plex den funktionen är då är jag med.
Alla mina tester att köra Emby gick åt skogen , förmodligen käkade det upp alldeles förmycket minne och allt hängde sig eller startade om.
Så jag provkör bara lite streaming kodi addons nu tex : The crew

Hur vet jag ens om min konfiguration fungerar så att den klarar DV FEL ?
Vet inte på rak hand vilka filmer som kör det formatet för att testa typ

nej CPM builden av CoreELEC har inget med Plex att göra, går fortfarande att få upp info panelen, du måste lägga in Keymap Editor addon.

vilken TV använder du? DV FEL går spela upp oavsett.

exempel på FEL filmer Basic Instinct, Deadpool & Wolverine.

https://www.reddit.com/r/CoreElecOS/comments/1j3lgw2/list_of_...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nej CPM builden av CoreELEC har inget med Plex att göra, går fortfarande att få upp info panelen, du måste lägga in Keymap Editor addon.

vilken TV använder du? DV FEL går spela upp oavsett.

exempel på FEL filmer Basic Instinct, Deadpool & Wolverine.

https://www.reddit.com/r/CoreElecOS/comments/1j3lgw2/list_of_...

jag kör en en LG Oled G4 , som tyvärr blev helt värdelös efter webos nya uppdatering. Den lidder av memoryleak till max och apparna bara startat om pga av att minnet är fullt, och menyerna är sega och laggiga. Hoppas verkligen dom kommer med en ny uppdate som fixar allt detta skit. Tv va grym innan den senaste uppdateringen som kom för typ 1V sedan.
Det är e av anledningarna till att jag skaffade mig en ugoos , eftersom jag använde mest webos apparn innan. Men efter webos uppdaten är allt skit