Permalänk
Medlem

Bra pris eller ej ?

Tja !
Är sugen på denna , är det mycket överpris eller vad säger ni ?
Har försökt bygga ihop en likvärdig på inet och hamnar runt samma peng . Inkl windows och montage.
Tar gärna emot tips om det finns nått bättre där ute.
https://www.komplett.se/product/1321660/gaming/gamingdator/ga...
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Som du ser själv är det helt ok men inget mycket märkvärdigt jämfört med att välja delar själv. Installerar man Windows själv som är enkelt blir det kanske bättre från Inet? Kan välja delar lite mer fritt också. Tänker mest på cpu-kylare och ram. Annars så kanske kör med Komplett.

Med Komplett datorn hade jag valt att spara c.a 300 med billigare chassi. Faktiskt är kanske 7800x3d för 2200 mindre rentav bättre val. Ifall behåller 9800x3d hade jag valt 360mm Aio för 380kr extra.

Byt moderkort till ASUS TUF Gaming B650-PLUS för att spara pengar (eller Riptide ifall vill ha B850) och lägg till en extra 2tb ssd ifall du ska installera många spel, fylls snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Som du ser själv är det helt ok men inget mycket märkvärdigt jämfört med att välja delar själv. Installerar man Windows själv som är enkelt blir det kanske bättre från Inet? Kan välja delar lite mer fritt också. Tänker mest på cpu-kylare och ram. Annars så kanske kör med Komplett.

Med Komplett datorn hade jag valt att spara c.a 300 med billigare chassi. Faktiskt är kanske 7800x3d för 2200 mindre rentav bättre val. Ifall behåller 9800x3d hade jag valt 360mm Aio för 380kr extra.

Byt moderkort till ASUS TUF Gaming B650-PLUS för att spara pengar (eller Riptide ifall vill ha B850) och lägg till en extra 2tb ssd ifall du ska installera många spel, fylls snabbt.

Tack som fan för tipsen !
Hade du kunnat bygga ihop något för runt 20k på inet du tycker är mer prisvärt , med grejer som finns i lager ?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hade redigerat datorn och tagit bort windows (alternativt) eller valt 7800x3d till likt ovan nämnt för spara in lite pengar. Jag gjorde en konfiguration för kompis som blev med nedanstående delar för 14 811kr, men du kan behålla aio för 7800x3d vilket är ca +200kr.

Uten operativsystem
Phanteks XT Pro Ultra Mid Tower (svart)
XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT Gaming (svart)
AMD Ryzen 5 7600 CPU
be quiet! Pure Rock 3 Black CPU Kylare
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB
Kingston NV3 SSD 2TB
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort
MSI MAG A750GL PCIE5 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1vaZ:

Tack som fan för tipsen !
Hade du kunnat bygga ihop något för runt 20k på inet du tycker är mer prisvärt , med grejer som finns i lager ?
Tack på förhand

Hmm nej, går inte mer prisvärd, B850 jag tänkt på är inte i lager. Dessutom om man väljer B650 blir Komplett klart lite billigare.

Skrivet av Swegatron:

Hade redigerat datorn och tagit bort windows (alternativt) eller valt 7800x3d till likt ovan nämnt för spara in lite pengar. Jag gjorde en konfiguration för kompis som blev med nedanstående delar för 14 811kr, men du kan behålla aio för 7800x3d vilket är ca +200kr.

Uten operativsystem
Phanteks XT Pro Ultra Mid Tower (svart)
XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT Gaming (svart)
AMD Ryzen 5 7600 CPU
be quiet! Pure Rock 3 Black CPU Kylare
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB
Kingston NV3 SSD 2TB
MSI MAG A750GL PCIE5 750W PSU

Jag håller absolut inte med om att betala mer för den lilla luftkylaren, tänk på att det inte är tvåtornskylaren "pro". Behåll hellre 240mm AIO.
Och betala 111kr extra för 850w psu av samma modell.
Angående processor, ifall 7800x3d eller 7600 är upp till dig TS. Tycker båda är bra val, beror på vilka spel man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hmm nej, går inte mer prisvärd, B850 jag tänkt på är inte i lager. Dessutom om man väljer B650 blir Komplett klart lite billigare.

Jag håller absolut inte med om att betala mer för den lilla luftkylaren, tänk på att det inte är tvåtornskylaren "pro". Behåll hellre 240mm AIO.
Angående processor, ifall 7800x3d eller 7600 är upp till dig TS. Tycker båda är bra val, beror på vilka spel man spelar.

Yes , kommer ta dina tips men behålla 9800an spelar rust och vad jag vet och själv upplevt så är det väldigt processor krävande spel . När en 10 manna knackar på dörren droppar jag till 35 fps med mitt 5600x och 3060ti så nu kör jag all in .
Tusen tack för eran tid och tips !

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1vaZ:

Yes , kommer ta dina tips men behålla 9800an spelar rust och vad jag vet och själv upplevt så är det väldigt processor krävande spel . När en 10 manna knackar på dörren droppar jag till 35 fps med mitt 5600x och 3060ti så nu kör jag all in .
Tusen tack för eran tid och tips !

Se till att byta till icke tray-versionen i så fall. Av någon anledning är den lite drygt 200kr billigare när det borde vara tvärtom

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem

Ok men val då:
Utan operativsystem (om du orkar installera själv)
Phanteks XT Pro Ultra Mid Tower
XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT
AMD Ryzen 7 9800X3D CPU (inte Tray som @slickipinn skrev)
Phanteks Glacier One 360M25 Komplett Edition (ifall du kanske vill överclocka (senare))
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB (Ej värt att betala 500 extra för cl30)
Kingston NV3 SSD 2TB
MSI MAG A850GL PCIE5 850W PSU (mer frihet för eventuell uppgradering i framtiden, bara 111kr extra).

19 848kr

+extra ssd ifall många spel eller annat som fyller upp lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ok men val då:
Utan operativsystem (om du orkar installera själv)
Phanteks XT Pro Ultra Mid Tower
XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT
AMD Ryzen 7 9800X3D CPU (inte Tray som @slickipinn skrev)
Phanteks Glacier One 360M25 Komplett Edition (ifall du kanske vill överclocka (senare))
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB (Ej värt att betala 500 extra för cl30)
Kingston NV3 SSD 2TB
MSI MAG A850GL PCIE5 850W PSU (mer frihet för eventuell uppgradering i framtiden, bara 111kr extra).

19 848kr

+extra ssd ifall många spel eller annat som fyller upp lagring.

Tack igen , den är nu beställd precis som din optimering fast med windows är för lat
Tack till dig med för input @slickipinn

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Bygget i fråga är avsedd för kompis förälder som då inte vill ha vattenkylt Inte ändrat bara. Samt är Be Quiet kylaren 373kr billigare. Orkade ej kolla exakt hur mycket dyrare det hade blivit att lägga till AIO därför jag skrev ca +200kr för köra AIO, tror du fick det lite fel att den var dyrare Men den räcker för 7600 som i detta fallet var till kompis farsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Bygget i fråga är avsedd för kompis förälder som då inte vill ha vattenkylt Inte ändrat bara. Samt är Be Quiet kylaren 373kr billigare. Orkade ej kolla exakt hur mycket dyrare det hade blivit att lägga till AIO därför jag skrev ca +200kr för köra AIO, tror du fick det lite fel att den var dyrare Men den räcker för 7600 som i detta fallet var till kompis farsa

Jag förstår, jag som läste lite snabbt och fel
Detsamma gäller kylarens pris ja, det var -373 men jag råkade nog läsa den aion under för +150kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag förstår, jag som läste lite snabbt och fel
Detsamma gäller kylarens pris ja, det var -373 men jag råkade nog läsa den aion under för +150kr

All good, TS fick en bra slutdator där tycker jag så var bra rek